AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #1 Skrevet 14. mars 2018 Som overskriften sier... Hvordan gjøre leksene mer "spiselig". Har en svært skoleflink niåring som mestrer alle fag godt. Han leser godt med 150 ord i minuttet, elsker å lese bøker. Han er en kløpper i matte, har rettskrivingen på plass bedre enn mange voksne jeg kjenner, og er i det hele tatt en oppvakt gutt med sans for læring. MEN, lekser er et mareritt (med mindre det er lekselekser eller glosepugging). Han drar ut tida, er over og under bordet, må bare kose litt med hunden, er tørst osv, og kan bruke et par timer på å gjøre en lekse der han skal skrive fem setninger. Dette gjelder særlig når han skal reflektere og finne på noe å skrive selv, men det kan også være ei mattelekse der han har null problemer med å gi meg svaret muntlig, eller der han skal gjengi et dikt i penskrivingsboka... Jeg begriper ikke hvorfor han gidder å bruke så mye tid på å rive seg i håret og grine når det er ting han kan. Jeg blir fryktelig frustrert når hele kvelden vår sammen går med på bråk rundt leksene. Hvis leksene er på pc går alt meget bedre. Men som sagt, han har ingen problemer med å skrive, det går heller på at han synes det er kjedelig og ikke gidder, klager over at han får vondt i hånda osv. Så ender han opp med å slurve ned noen kråketær som jeg knapt skjønner. Dere kan sikkert tenke dere stemningen hvis jeg sier at det er uleselig og at han må gjøre det på nytt. Han kan nemlig skrive veldig pent også, men gidder ikke ta seg tid. Har prøvd å snakke med ham, spurt hvorfor det er sånn, hvorfor han ikke bare vil gjøre seg ferdig slik at vi kan gjøre noe hyggelig sammen istedenfor, men får ikke noe godt svar. Jeg trenger praktiske tips til hvordan vi kan prøve å få unna leksene effektivt, og ikke minst ha en hyggeligere stemning hjemme når det gjøres. Skjønner ikke helt hva problemet er, virker ikke som han har samme problemene på skolen, der får han bare skryt og jeg ser jo i bøkene hans at der er oppgavene gjort skikkelig. Håper noen har noen knallgode tips å komme med!! Anonymkode: c82f6...bcc
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #2 Skrevet 14. mars 2018 Husk at lekser ikke er obligatorisk og at det ikke er lover innenfor lekser. Vil anbefale deg Facebookgruppen «Stopp Lekser i Skolen». Kanskje du får mer hjelp og støtte der. Uansett så ønsker jeg dere lykke til og en bedre hverdag Anonymkode: 7f397...a0f
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #3 Skrevet 14. mars 2018 Uff, jeg har samme problemet. Har ingen gode råd, men følger gjerne med på tråden om noen har råd. Min sønn også utsetter og utsetter. Lager bråk og nekter å gjøre noe. Det er bare helt grusomt! Har prøvd så mange forskjellige tilnærminger, men det fungerer ikke. Anonymkode: 850c1...b72
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #4 Skrevet 14. mars 2018 Si fra til læreren at det er for mye! For det er det tydeligvis når han går lei. Sett på timer. Max ti minutter lekser, når timeren ringer, så er det pause og lek. Og da er det ikke noe mas. En halvtime senere nye ti minutter med lekser. Oppfordre til mange pauser! Hjernen virker ikke like godt hvis man er sliten og lei. Uansett grunn. Da trenger man noe annet å tenke på. De leksene som ikke er gjort i løpet av max 40 minutter feks. (altså 4*10 minutter) gjøres ikke. Da melder du læreren og sier det ble for mye. Ditt ansvar at han ikke er overlesset. Anonymkode: 0548d...e00
Nasken Skrevet 14. mars 2018 #5 Skrevet 14. mars 2018 Hva med å benytte seg av leksehjelp på skolen? Da er mesteparten gjort når de kommer hjem
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #6 Skrevet 14. mars 2018 Tror ikke man får hjelp og støtte til å gjøre lekser på en gruppe som heter stopp lekser i skolen jeg da men.... Selv har jeg to gutter på 19 og 8, og leksene har ikke bare vært en dans på roser, men synes det er veldig bra at de har (og har hatt,-19 åringen er lærling nå)lekser. For det første hjelper det meg til å se hva de faktisk holder på med, hva de må jobbe mer med, og hva som er deres sterke sider. For det andre er det en hjelp for dem også, en lærer har jo gjerne 20 andre som trenger oppmerksomhet, og det er jo begrenset hvor mye de får øvd seg på det de har lært i løpet av en skoletime.For det tredje lærer jeg stadig noe nytt selv også! Tror det er veldig viktig å ha en positiv innstilling til det med lekser. Når man kommer på universitetet, er det jo lagt opp til at man skal jobbe mye selv, og da tror jeg det er viktig at man har lært det fra grunnskolen av. Når jeg setter meg ned med minstemann, passer jeg på at jeg ikke skal stresse med middag osv. Jeg tar på meg tålmodighetskappa, og lar meg ikke vippe av pinnen med tull. Vi kan ta en pause der vi spiser litt frukt, også fortsetter vi. Om han vil ha litt tid alene med leksene, kan jeg pusle med ting i nærheten, og komme når han står fast.Noen ganger er vi ikke så blånøye på at skrifta er superfin, eller historien råbra, men at vi har som mål å gjennomføre som venner.( Og ja, noen ganger går det skeis uansett😉) Anonymkode: 50892...40f
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 14. mars 2018 #7 Skrevet 14. mars 2018 Lekser var et mareritt de første par årene på skolen med mine unger også. For vår del ble det lettere da jeg lot ungene styre leksene mer selv. Den eldste er 9 år og gjør nå alle leksene alene. Jeg sjekker over i blant, men han styrer det stort sett selv. Han er som din sønn - skoleflink, men lat... Jeg tror ungene bare på et eller annet tidspunkt må skjønne at de bare må gjøre leksene, og at det er like greit å få dem overstått. Kanskje det å ha mor hengende over skuldra gjør ting verre? Selv om intensjonen er god. Prøv å gi ham mer ansvar for leksene selv?
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #8 Skrevet 14. mars 2018 Jeg syns foreldre bør gå sammen, danne et forbund eller noe der de jobber mot dette med lekser i skolen. Hvordan får dere det til å gå opp i dagens travle verden? Utrolig at en slik jobb skal bli lagt på foreldre og barn når de skal ha fri. Barna tilbriner så mye tid på skolen at de burde få innbakt leksetid i skolen. Å ta arbeidet med hjem gir ingen mening. Da jeg var barn trodde jeg at det "bare var sånn", men nå vet jeg at det er opp til hver enkelt skole og lærer og at det ikke finnes noen lovhjemmel for det... Anonymkode: 96252...bf8 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #9 Skrevet 14. mars 2018 Hvorfor må han gjøre lekser? Det er bare tull at ellers skoleflinke barn må sitte med dettte i flere timer hver dag, det dreper læringslysten. Mine søsken og jeg ble aldri tvunget til å gjøre lekser. Jeg er snart ferdig med en master i religionsvitenskap, søsteren min er jordmor og broren min har en høy stilling innenfor hotellvirksomhet. Jeg har omtrent aldri gjort en lekse i hele mitt liv, søsknene mine litt mer - men lite Det ble folk av oss også Anonymkode: 9708c...143
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #10 Skrevet 14. mars 2018 Da jeg var barn fikk jeg ikke middag før leksene var gjort. Om jeg ikke var ferdig i tide til middag fikk jeg trekk i ukelønnen eller annen straff. Det fungerte ypperlig. Anonymkode: 182ec...f3a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå