AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #1 Skrevet 14. mars 2018 Hei. Praktisk spørsmål: Samboer har hånd om alle forsikringer. Jeg lurer på om dette egentlig blir litt urettferdig, har prøvd å finne ut av det, men får bare unnvikende svar. Hva er det rimelig at jeg betaler av forsikringer? Jeg eier 15% av huset, han 85%. Vi har en bil som er kjøpt sammen, men jeg har betalt kun 20% av bilen, deler utgifter likt. Han har i tillegg et par motorsykler og private ferieeiendommer, en båt, blanding av arv og ting han har kjøpt, et næringsbygg etc, som er hans. Jeg antar at det mest lønnsomme er å ha alle forsikringer på samme sted, og da er det vel fort at felles og privat blir blandet? Hvordan fungerer egentlig forsikringer? Er det på samme måte som nettbanken, at man kan gå inn og sjekke hva som er betalt når, fra hvilken konto, etc..? Hvordan kan jeg finne ut av det? Har som sagt prøvd å spørre, men får ikke ordentlige svar. Jeg syns jeg har rett til innsyn i dette, orker ikke snoke heller, er det et annet sted enn gjennom han at jeg kan finne ut av det og få en oversikt? Anonymkode: 7a29f...b36
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #2 Skrevet 14. mars 2018 Hvorfor vil du vite det? Noen betaler forsikring en gang i mnd, noen betaler en gang i året. Nei, du kan ikke gå inn og sjekke som i nettbanken, du må evt sjekke forsikringspapirene og ringe selskapet for å få vite hvilken konto de er betalt fra. Tror kanskje ikke forsikring er det eneste du er analfabet på? Har du aldri eid bil selv, forsikret innbo eller hatt reiseforsikring? Anonymkode: 1b1b6...39d
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #3 Skrevet 14. mars 2018 Du skal betale halvparten av det du eier sammen med ham. Du skal mao betale halvparten av bolig, halvparten av bilforsikring og halvparten av innbo. Hans forsikringer på sine private eiendeler skal ikke du betale. Jeg lurer på hvor god kommunikasjon dere har? Når du lar han ta seg av alt uten at du har innsyn. Det skulle være en selvfølge at du har innsyn i det du betaler på! Noe får meg til å lure på om dine eierandeler i hus og bil er tinglyst? Hvor mye betaler du til sammen i året da? En gjennomsnitts boligforsinring ligger et sted mellom 15-20.000 i året. Bilen kanskje opp mot 10.000. Innbo 3-5000? Betaler du mer enn 17-18.000 i året i forsikringer? Anonymkode: 60c63...edc
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #4 Skrevet 14. mars 2018 Eier hun en prosentandel av huset bør hun betale samme prosentandel på forsikringen. Hvem bruker bilen mest da? Anonymkode: 1b1b6...39d
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #5 Skrevet 14. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du skal betale halvparten av det du eier sammen med ham. Du skal mao betale halvparten av bolig, halvparten av bilforsikring og halvparten av innbo. Hans forsikringer på sine private eiendeler skal ikke du betale. Jeg lurer på hvor god kommunikasjon dere har? Når du lar han ta seg av alt uten at du har innsyn. Det skulle være en selvfølge at du har innsyn i det du betaler på! Noe får meg til å lure på om dine eierandeler i hus og bil er tinglyst? Hvor mye betaler du til sammen i året da? En gjennomsnitts boligforsinring ligger et sted mellom 15-20.000 i året. Bilen kanskje opp mot 10.000. Innbo 3-5000? Betaler du mer enn 17-18.000 i året i forsikringer? Anonymkode: 60c63...edc Jeg eier 15 % av bolig. Skal jeg da betale 15% av forsikringer som går på boligen? Bilen har vi kjøpt sammen, men jeg vet ikke om vi betyr at vi eier den likt? Han betalte jo mye mer for den enn jeg. Vi betaler bare utgiftene likt. Han har brukt og bruker bilen mye mer enn meg. Jeg bruker bilen kun til å handle og kjøre barna på aktiviteter. Men vi har jo også brukt bilen til felles glede når vi har kjørt på helgetur en gang i blant. Innbo: er det vanlig å ha innboforsikring? Vi har ikke så dyre møbler, har ikke prioritert det så lenge barna har vært små, sofaer og slikt må uansett skiftes ut innimellom (har katt og hund også). Vi har handlet rimelig på IKEA. Vi har jo mye skjermer/ datautstyr, men også det har begrenset verdi i rene penger med tidens bruk. Det eneste jeg har sørget for (i min analfabetisme) er gjensidig livsforsikring, mtp barna. Ellers er jeg nokså uvitende om økonomi ja. Men nå mistenker jeg at dette med forsikringer ikke er en ubetydelig utgiftspost. Vår kommunikasjon: Ikke den beste, all tid går til jobb, oppfølging av barnas aktiviteter, daglig drift hjemme, på toppen har vi sykdom hos eldre i nær familie, tar både tid og krefter. Vi er utslitte hver kveld begge to. Likevel tenker jeg at det måtte være en smal sak for han å gi meg innsyn. TS Anonymkode: 7a29f...b36 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #6 Skrevet 14. mars 2018 Jeg synes det er rimelig at du betaler 50% av boligforsinringen når du tross alt bor der og bruker boligen like mye som han. Innboforsikring bør dere anskaffe ASAP. Idag. Det koster noen hundrelapper/et par tusenlapper i året om dere ikke har via fagforening. Nei de færreste av oss eier ikke dyre designmøbler og dyr veggkunst. Men om huset deres brenner ned i natt, og dere står uten innboforsikring, kan jeg love deg at det vil bli dyrt. Tenk deg at du må kjøpe inn absolutt ALT du eier på nytt. Alt fra te-skjeer til dobørster, klær til dere selv og barna, hvitevarer, puter, dyner, håndklær, klesklyper. Til og med turbånd/sele til bikkja. Har du noen gang tenkt på hva alt du eier faktisk koster i innkjøp? Du burde seriøst se deg om etter en finansrådgiver som kan hjelpe deg med økonomien uten din manns viten. Du virker som du selv sier å være et analfabet. Den dagen dere evt går fra hverandre vil du slite. Anonymkode: 60c63...edc
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #7 Skrevet 14. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du burde seriøst se deg om etter en finansrådgiver som kan hjelpe deg med økonomien uten din manns viten. Du virker som du selv sier å være et analfabet. Den dagen dere evt går fra hverandre vil du slite. Anonymkode: 60c63...edc Jeg vet det, jeg googlet på nett og kontaktet en finansrådgiver. Jeg skulle sende masse papirer, selvangivelse og sånn. Det kostet fra 3-10 000 kr avhengig av hvor omfattende analyse jeg ønsket. Denne rådgiveren holder ikke engang til i min by, men vi kunne ta det over telefon. Jeg tenkte jeg skulle undersøke/lete videre i min egen by først, men mulig må man regne med å betale denne prisen for finansrådgivning? Syns det var dyrt. Jeg må starte med abc merker jeg, få litt generell kunnskap først før jeg kan gå videre. Kunne ønske det fantes et kurs jeg kunne ta TS Anonymkode: 7a29f...b36
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #8 Skrevet 14. mars 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Praktisk spørsmål: Samboer har hånd om alle forsikringer. Jeg lurer på om dette egentlig blir litt urettferdig, har prøvd å finne ut av det, men får bare unnvikende svar. Hva er det rimelig at jeg betaler av forsikringer? Jeg eier 15% av huset, han 85%. Vi har en bil som er kjøpt sammen, men jeg har betalt kun 20% av bilen, deler utgifter likt. Han har i tillegg et par motorsykler og private ferieeiendommer, en båt, blanding av arv og ting han har kjøpt, et næringsbygg etc, som er hans. Jeg antar at det mest lønnsomme er å ha alle forsikringer på samme sted, og da er det vel fort at felles og privat blir blandet? Hvordan fungerer egentlig forsikringer? Er det på samme måte som nettbanken, at man kan gå inn og sjekke hva som er betalt når, fra hvilken konto, etc..? Hvordan kan jeg finne ut av det? Har som sagt prøvd å spørre, men får ikke ordentlige svar. Jeg syns jeg har rett til innsyn i dette, orker ikke snoke heller, er det et annet sted enn gjennom han at jeg kan finne ut av det og få en oversikt? Anonymkode: 7a29f...b36 Du må begynne å tenke deg om, mer med hensyn til fordeling av eiendeler enn forsikring. Hva får du dersom dette forholdet blir slutt? Hvor står du da? Smak litt på de spørsmålene og google gjerne kvinnefella. Anonymkode: 788b2...b39
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #9 Skrevet 14. mars 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet det, jeg googlet på nett og kontaktet en finansrådgiver. Jeg skulle sende masse papirer, selvangivelse og sånn. Det kostet fra 3-10 000 kr avhengig av hvor omfattende analyse jeg ønsket. Denne rådgiveren holder ikke engang til i min by, men vi kunne ta det over telefon. Jeg tenkte jeg skulle undersøke/lete videre i min egen by først, men mulig må man regne med å betale denne prisen for finansrådgivning? Syns det var dyrt. Jeg må starte med abc merker jeg, få litt generell kunnskap først før jeg kan gå videre. Kunne ønske det fantes et kurs jeg kunne ta TS Anonymkode: 7a29f...b36 Detteer direkte tull å bruke nåde tid og penger på. Hva ønsker du å oppnå, bortsett fra å bli kvitt litt penger? Anonymkode: 788b2...b39 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #10 Skrevet 14. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er rimelig at du betaler 50% av boligforsinringen når du tross alt bor der og bruker boligen like mye som han. Innboforsikring bør dere anskaffe ASAP. Idag. Det koster noen hundrelapper/et par tusenlapper i året om dere ikke har via fagforening. Nei de færreste av oss eier ikke dyre designmøbler og dyr veggkunst. Men om huset deres brenner ned i natt, og dere står uten innboforsikring, kan jeg love deg at det vil bli dyrt. Tenk deg at du må kjøpe inn absolutt ALT du eier på nytt. Alt fra te-skjeer til dobørster, klær til dere selv og barna, hvitevarer, puter, dyner, håndklær, klesklyper. Til og med turbånd/sele til bikkja. Har du noen gang tenkt på hva alt du eier faktisk koster i innkjøp? Du burde seriøst se deg om etter en finansrådgiver som kan hjelpe deg med økonomien uten din manns viten. Du virker som du selv sier å være et analfabet. Den dagen dere evt går fra hverandre vil du slite. Anonymkode: 60c63...edc Innboet er ikke nødvendigvis det man savner og trenger mest om huset brenner ned. Men det må man kanskje prøver før man kan rådgi andre om hvordan det oppleves å stå på utsiden og se at alt inne forsvinner? Det man da trenger mest av alt er forsikringens hjelp til å skaffe midlertidig tak over hodet, dernest kommer kontanter og adgang til egen bank og det mest nødvendige av toalettsaker, klær osv. I tillegg til gjerne juridisk hjelp. Anonymkode: 788b2...b39
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #11 Skrevet 14. mars 2018 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Detteer direkte tull å bruke nåde tid og penger på. Hva ønsker du å oppnå, bortsett fra å bli kvitt litt penger? Anonymkode: 788b2...b39 Jeg ønsker hjelp til å få oversikt over min og vår økonomi. Vet ikke hvor jeg skal starte. Hva som er viktig å se på. Jeg ønsker ikke å sponse han mer enn det som er rett (med sponse mener jeg å betale halvparten av hans forsikringer på ting og eiendom som jeg ikke eier og ikke bruker). Han eier jo mye mer enn meg. Jeg vil heller ha mulighet til å spare slik at jeg også kan eie noe. Jeg vil ikke forsette å være økonomisk idiot . TS Anonymkode: 7a29f...b36
_popcorn_ Skrevet 14. mars 2018 #12 Skrevet 14. mars 2018 Jeg fikk gjennomgang av de ulike forsikringene i banken min. Fikk da en god forklaring på hva de ulike forsikringene generelt dekker, og hvilke man bør ha ettersom hvilken situasjon man er i. Hvordan dere bør fordele utgiftene til forsikringer og eiendeler er helt opp til dere, dette er noe man som par blir enig om i forhold til hvilken økonomi man har. Noen fordeler 50/50 uansett, noen fordeler etter eierandel og noen etter lønn. Men det å ha en generell innsikt i forsikringer, pensjonssparing og økonomisk situasjon er viktig. Om han har ansvaret for å betale dem, og slikt er helt greit, men du bør vite hva dere faktisk har. Jeg har sett så mange situasjoner der ene parten har full oversikt og den andre absolutt ikke noe, så blir det slutt, og den "uvitne" sitter igjen og vet knapt hvordan man betaler regninger. Eller hvor den som har økonomisk styring mister/utnytter situasjonen og rævkjører alt.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #13 Skrevet 14. mars 2018 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ønsker hjelp til å få oversikt over min og vår økonomi. Vet ikke hvor jeg skal starte. Hva som er viktig å se på. Jeg ønsker ikke å sponse han mer enn det som er rett (med sponse mener jeg å betale halvparten av hans forsikringer på ting og eiendom som jeg ikke eier og ikke bruker). Han eier jo mye mer enn meg. Jeg vil heller ha mulighet til å spare slik at jeg også kan eie noe. Jeg vil ikke forsette å være økonomisk idiot . TS Anonymkode: 7a29f...b36 Det forstår jeg. Men fremgangsmåten din er enn gåte for folk flest, vil jeg tro. Det første du må gjøre er å snakke med han du deler hus, bil, reginger og seng med. Vil ikke han legge alt han eier og alt dere betaler på bordet og å innå en samboeravtale med gjensidige testamenter satt opp av advokat så hadde jeg sagt til han; neivel, da er ikke dette forholdet liv laga. Anonymkode: 788b2...b39 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #14 Skrevet 14. mars 2018 Dette er en nettside som er laget for å lære ungdommer om personlig økonomi, som f.eks. forsikringer: http://okonomilappen.no/?p=211 Mange banker er også veldig på tilbudssiden for å heve kunnskapsnivået til kundene sine og har småkurs og vennlige rådgivere. Rådgiverne har som regel en baktanke om å selge deg flere Selv har jeg og mannen et fellesbudsjett i appen YNAB (You Need A Budget) som har ført til at vi hver måned har en økonomiprat om hva vi skal prioritere og hva vi må justere forbruket på. Anonymkode: 7bb95...9c4
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #15 Skrevet 14. mars 2018 Just now, AnonymBruker said: Mange banker er også veldig på tilbudssiden for å heve kunnskapsnivået til kundene sine og har småkurs og vennlige rådgivere. Rådgiverne har som regel en baktanke om å selge deg flere Anonymkode: 7bb95...9c4 For å skrive ferdig setningen: Rådgiverne har som regel en baktanke om å selge deg flere tjenester, men du får med deg mye kunnskap helt uten å kjøpe noe hvis du bruker dem til å stille de "dumme" spørsmålene. Anonymkode: 7bb95...9c4 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #16 Skrevet 14. mars 2018 I ditt tilfelle ville jeg begynt hos en samlivsterapeut. Det er kommunikasjonen dere imellom dere først og fremst behøver hjelp til. Anonymkode: 4d86d...332 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #17 Skrevet 14. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: I ditt tilfelle ville jeg begynt hos en samlivsterapeut. Det er kommunikasjonen dere imellom dere først og fremst behøver hjelp til. Anonymkode: 4d86d...332 Eh... vi har masse humor sammen og et godt sexliv. Men han er flink med penger, egentlig tror jeg at han er ganske gjerrig, men jeg har liksom bare skjøvet tanken bort, lukket øynene for gjerrigheten TS Anonymkode: 7a29f...b36
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #18 Skrevet 14. mars 2018 Det kan vel ikke være vanskeligere å få oversikt enn å ringe forsikringselskapet! Du vet vel hvor dere er forsikret? Har du ikke tilgang til forsikringspapirer enten i papirform som dere har fått tilsendt, eller på mail? Anonymkode: caca7...d67
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #19 Skrevet 14. mars 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan vel ikke være vanskeligere å få oversikt enn å ringe forsikringselskapet! Du vet vel hvor dere er forsikret? Har du ikke tilgang til forsikringspapirer enten i papirform som dere har fått tilsendt, eller på mail? Anonymkode: caca7...d67 Det er problemet, jeg får ikke vite det! Hverken selskap eller noe, uansett : alt står i hans navn, vet ikke passordet til e-post kontoen hans TS Anonymkode: 7a29f...b36
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #20 Skrevet 14. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det er problemet, jeg får ikke vite det! Hverken selskap eller noe, uansett : alt står i hans navn, vet ikke passordet til e-post kontoen hans TS Anonymkode: 7a29f...b36 Dette er en man du er gift og har barn med? Dere må jo ta en alvorlig samtale om forsikringer og økonomi generelt. Er dere ikke gift, bør dere ha en samboerkontrakt, den kan man finne på nett og skrive ut. Men seriøst, om han er unnvikende når du spør, så må du ta tak i det å si til han at du mener alvor med at du ønsker å få innsikt på hvor og hva angående forsikringer og økonomien deres. Si at du ønsker at dere finner tid til å sette dere ned sammen å gå igjennom dette. Anonymkode: caca7...d67
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå