Gå til innhold

Asperger, og fått kastet uføre trygd etter seg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det andre her med asperger diagnose som nærmest har fått kastet uføre trygd etter seg, fått inntrykk av nav at det ikke var noe alternativ selv om en ikke er evneveik? 

Anonymkode: 129e6...b31

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor det?   Kan du ikke jobbe?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Peonjenta said:

Hvorfor det?   Kan du ikke jobbe?

Nei, har vært alvorlig psykisk syk og har sosialle problemer, så da mener nav det må bli sånn.

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, har vært alvorlig psykisk syk og har sosialle problemer, så da mener nav det må bli sånn.

Du har lov til å være uenig, hvis det er et yrke du mener du kan utføre så bør du satse på det. Kjemp hvis du vil jobbe!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har mulighet til å ta utdannelse, eller jobbe på uføretrygd. Så du kan jo bli ufør. Men fortsatt prøve å ta en utdannelse, og prøve deg i arbeidslivet. Hvis du ønsker det. Blir du ufør, må du ikke være det resten av livet. Men det kan gi en økonomisk stabilitet.

Anonymkode: 8f15b...02b

AnonymBruker
Skrevet

Nei, fikk ikkke ufør fordi jeg hadde asperger. Kommer nok an på evnene til den enkelte. Om du ikke er evneveik, så kan jo du slite med andre ting smo gjør det vanskelig eller umulig å få jobb. Om du har andre tilleggsproblemer

Anonymkode: be935...16c

Skrevet

Nevøen min fikk ung ufør fordi NAV ikke hadde noe annet tilbud til han. Han vil jobbe :( 

Skrevet

Har 3 bekjente med Aspergers og alle er i jobb med høyere utdanning. :) 

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet om en som har både Asperger og ADHD. Han er i full jobb. 

https://www.rb.no/ledere/tid-til-a-vare-medmenneske/s/1-95-4786059

Anonymkode: 62f46...f83

Ja det finnes, men 2/3 er utenfor, og av 1/3 så er det mye vta/deltid

https://www.rb.no/lokale-nyheter/eksansatte-i-oppror-mot-blostrupmoen/s/1-95-7151981

– Det inntrykket eier og direktør gir utad i media er fullstendig feil. Det foregår ingen tilrettelegging, og hvem som helst kan bli skjelt ut og trakassert i andres påhør, sier Plaat.

Romerikes Blad har forsøkt å komme i kontakt med en av de som har profilert Blostrupmoen i media som spesielt tolerant arbeidsgiver. Arbeidsforholdet har opphørt og pårørende vil skjerme vedkommende.

Anonymkode: 3ccd8...2b0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har både aperger, personforstyrrelse og nevrasteni pluss andre somatiske ting. Og følte faktisk sterkt jeg trengte uføretrygd, men fikk den slett ikke kastet etter meg, langt i fra. Måtte gå runder på 3 år med AAP og massevis med timer hos de ene og de andre før NAV godtok det. Da de først godtok det, lot de meg gå over et år å bare vente (pga "mye å gjøre"). Følte de gikk inn for å pine meg til siste nikk. Og jeg hadde før det faktisk jobbet nesten et liv.

Men sånn er det har jeg erfart. Noen er heldige og slipper lett, mens andre skal plages og pines.

Anonymkode: 3d151...c82

AnonymBruker
Skrevet

Min bror har asperger og er i full jobb. Studerte og fikk seg en grad innen IT hvor hans sosiale egenskaper ikke er avgjørende med hensyn til hans prestasjoner på jobb. 

Alle er forskjellige, men det jeg kan si deg er at NAV ikke kan hjelpe deg til å få en passende jobb, det må du selv ta initiativ til og jobbe for! NAV er fullstendig ubrukelige med hensyn til å hjelpe folk ut i jobb! 

Hvis du "kun" har aspergers så er det ikke noe galt med deg. Du har sannsynligvis problemer knyttet til kommunikasjon med du bør absolutt kunne finne et yrke du kan mestre. Du har sikkert mange fantastiske sider akkurat som min bror.  Ikke la noen overbevise deg om noe annet! 

Er du god på data? Én egenskap som ofte etterspørres i arbeidslivet er gode Excel-kunnskaper. Man må så klart være svært god på det, men du trenger ikke noen formell utdanning. Alt du trenger for å lære er youtube tutorials og masse trening. Klarer du å bli en mester på dette er du nesten garantert jobb! Du kan evt. lære deg å kode eller bli ekspert på Photoshop eller Wordpress. 

Dette var bare ett eksempel, sikkert mange andre felt du kan spesialisere deg i enn IT! Fotograf? Tekstforfatter? Hvor ligger dine styrker og interesser? 

Anonymkode: cb1d3...ee9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...