Gå til innhold

Hva er forskjellen på inkasso og namsmann?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid trodd at inkasso innebærer at noen kommer på døra di og tar beslag i noe du eier når du ikke har betalt det du skylder, men så fant jeg ut at det er namsmannen som driver med den slags. Så hva er det egentlig inkassobyråene gjør da...?

Anonymkode: 75ad7...700

Videoannonse
Annonse
Gjest making.a.mess
Skrevet

Inkassobyråene er privat firma som sender regningen til domstolene som tar ufattelig mye betalt for saksgangen. Namsmannen er statlig og kommer på døra di og henter alt av verdi. Betaler feks ikke leieboeren din husleie så kan du ringe namsmannen så han kan bytte lås i døra. TROR jeg. Har aldri hatt med disse å gjøre. 

AnonymBruker
Skrevet

Inkassobyråene, får i oppdrag å kreve inn beløpet; sender ting over til Namsmannen når regninger ikke blir betalt etter inkassovarsel.

Anonymkode: 685a3...832

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Inkassobyråene, får i oppdrag å kreve inn beløpet; sender ting over til Namsmannen når regninger ikke blir betalt etter inkassovarsel.

Så inkassobyråene maser egentlig bare mer på kunden, og sender saken videre til namsmannen hvis de ikke lykkes?

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så inkassobyråene maser egentlig bare mer på kunden, og sender saken videre til namsmannen hvis de ikke lykkes?

Jepp, samt alle ledd; purringer fordyrer regninger med gebyr og omkostninger. Små regninger blir store.

AnonymBruker
Skrevet

Min arbeidsgiver gikk fra å prøve å kreve inn ubetalte krav selv, til å bruke Lindorff. Suksessraten økte kraftig fordi folk vil unngå alle gebyrene man pådrar seg ved å ikke betale til dem.  

Anonymkode: 2df63...4be

Skrevet

Et inkassobyrå er en privat virksomhet som inndriver misligholdte fakturaer og tar seg betalt for det.

Namsmannen inndriver krav som inkassobyrå eller kreditor ikke lykkes med å løse utenrettslig. Det er kun Namsmannen som kan inndrive noe med tvang. Inkassobyrået kommer ikke på døren din og tar eiendelene dine.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...