Gå til innhold

Borettslag. Har jeg rett til detaljert innsyn i regnskapet som andelseier?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått regnskapet for 2017, men det inneholder kun samlesummer på ulike kontoer som vedlikehold, styrehonorar, renovasjon osv. Jeg skulle gjerne hatt mer detaljert info. Kan jeg som andelseier be om å få utlevert hovedbok og kontoutskrift for leverandører slik at jeg kan få et bedre innblikk i hva som skjedde forrige år? Jeg skjønner jo at jeg ikke kan få oversikt over kundesiden som da gjelder naboene mine og om og når de betalte fellesutgifter. 

Anonymkode: bdf80...607

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja.

Og du har rett til innsyn i inntektene også.

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått regnskapet for 2017, men det inneholder kun samlesummer på ulike kontoer som vedlikehold, styrehonorar, renovasjon osv. Jeg skulle gjerne hatt mer detaljert info. Kan jeg som andelseier be om å få utlevert hovedbok og kontoutskrift for leverandører slik at jeg kan få et bedre innblikk i hva som skjedde forrige år? Jeg skjønner jo at jeg ikke kan få oversikt over kundesiden som da gjelder naboene mine og om og når de betalte fellesutgifter. 

Dette ligger sannsynligvis hos forretningsfører. Du får spørre styret og be om skriftlig innsyn. 

Anonymkode: 0c363...f3b

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette ligger sannsynligvis hos forretningsfører. Du får spørre styret og be om skriftlig innsyn. 

Frister ikke å be styret om det siden det er hvordan de har disponert borettslaget sine midler samt nye låneopptak jeg vil sjekke. Ikke fører de regnskapet selv heller. Jeg tenkte at boligbyggelaget som er foretningsfører kan utlevere det.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Frister ikke å be styret om det siden det er hvordan de har disponert borettslaget sine midler samt nye låneopptak jeg vil sjekke. Ikke fører de regnskapet selv heller. Jeg tenkte at boligbyggelaget som er foretningsfører kan utlevere det.

De utleverer det neppe. Du må dit for å lese. 

Skrevet

Du kan spør på generalforsamlingen hvilke punkter du ønsker å få mer info om. Inntektene er husleien andelseierne betaler. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...