Gå til innhold

Fått hele bygda imot meg pga jeg ikke handler i nærbutikken.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Flyttet for et år siden til en liten bygd på sørvest landet, det er kjempevakkert her, og jeg trives godt. Så ble det nedskjæringer på jobb og jeg lever nå på sparepenger som går greit. Nå ble jeg gjort obs på at folk snakker bak ryggen min fordi jeg ikke legger igjen penger på den lokale småbuttikken her. Jeg velger å kjøre 40min til nærmeste by og storhandle der på rema eller kiwi, for det er mange ganger billigere enn den lokale butikken, folk mener vi trenger den, og må legge igjen penger. Jeg handler en del der, det gjør jeg, mest småting, men jeg kan absolutt ikke gjøre alle innkjøpene mine der.... Hvordan komme over dette med skinnet i behold?

Anonymkode: e59a2...cdb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fortelle et par stykker at du sparer så og så mye pr mnd, og at det har mye å si når du ikke jobber. Regner med at folk vil ha forståelse da:) 

Anonymkode: 54d97...8ca

• Liker 4
Skrevet

Ikke bry deg! Vet det er lett å si, men folk har da virkelig ikke noe med hvor du handler!? 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke brydd meg en døyt og iallefall ikke giddet å bruke tid eller energi på å forsvare valget mitt.

Anonymkode: 614e4...385

• Liker 9
Skrevet

Sparer du virkelig på å kjøre halvannen time for å handle?

Lokalsamfunn og nærbutikk er viktig på landet. Jeg ville faktisk revurdert for å beholde et godt naboskap med bygda hvis du har tenkt å bo der lenge.

Skrevet

Jeg forstår at du antakelig opplever at du sparer penger på det- går ut fra at du trekker fra drivstoffkostnader og slitasje på bilen; men er det verdt å bli boende på et sted som på sikt ikke har butikk i det hele tatt?

• Liker 6
Gjest frøken_1975
Skrevet

Jeg er helt for at man skal ta vare på nærbutikkene, men når f.eks en bodylotion koster 381,- på parfymeriet her og 148,- i nettbutikk så sparer jeg de pengene. Kan stikke innom der å kjøpe småting da.  

AnonymBruker
Skrevet

Du fortsetter å gjøre akkurat som før, det er vel ingen som har noe med hva du velger å gjøre med dine penger. 

Anonymkode: 5c663...295

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det med nedskjæringer kom ganske brått på, hadde drømmejobben ellers, så det var sror motivasjon for å bli boende.  Har vel egentlig hatt en drøm om å få tilbake den arbeidsstillingen, men det er fort gjort at det ikke skjer.

og ja, selv med slitasje og kostnader for bilen så lønner det seg å kjøre én gang pr 14 dag og storhandle. 

Ts

Anonymkode: e59a2...cdb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sånn er det å bo i bygd. Utrolig bakstreverske folk

Anonymkode: 2f6d7...fbd

• Liker 3
Gjest N-Nøff
Skrevet (endret)

Eeeee... Folk som baksnakker andre på bakgrunn av HVOR DE HANDLER MATEN SIN er absolutt ikke mennesker du skal bruke et milligram energi på.

Ikke tenk på det engang. 

Endret av N-Nøff
skrivefeil
AnonymBruker
Skrevet

Mosterøy?

Anonymkode: aae5c...b51

AnonymBruker
Skrevet

Du gjør selvfølgelig som du selv vil, men om jeg hadde bodd i en liten bygd ville jeg handlet på nærbutikken. Sikkert ikke alltid, men likevel en god del.

Slike butikker er ofte limet i bygda, der folk møtes, prater sammen og finner på ting sammen. I tillegg representerer en slik butikk arbeidsplasser, som det oftest ikke er så mange av i små bygder. Et sted hvor flere poder kanskje kan få helgejobb eller sommerjobb. 

Går ikke butikken rundt, forsvinner den. 

Bor ikke i bygd selv, men tenker stort sett likt i den lille byen jeg bor i. Dvs at jeg bruker de ekstra kronene på å handle lokalt i stedet for å handle på nett. 

Anonymkode: 9f1e1...ba3

• Liker 13
Skrevet

Bare å holde godt kjeft, og fortsette som du gjør. Det er alltid noen som mener noe uansett, så til lags åt alle kan ingen gjere. Jeg er i samme situasjon som deg, og har bare lært meg når det er lurt å tale og når det er lurt å tie. Det er mange fordeler ved å bo på landet, men det evig våkne bygdedyret er ikke en av dem.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du har selvfølgelig rett til å handle der du vil. Samtidig er det veldig viktig for et lokalsamfunn å opprettholde butikken som et senter i bygda. Det begrunner bussruter, som igjen gir bedre forhold for vedlikehold av vei (som du også bruker), det betyr at servicetilbud ligger nærmere, at eiendom ha bedre verdi og at folk kan bli boende selv om det er langt til mye. De fleste som bor på landet i dag har i en eller annen grad vært med på hva som skjer når tilbud forsvinner, og hvordan det blir når en bygd dør ut. Du er innflytter og tar det for gitt. Mine foreldre kommer fra en bygd der lokalbutikken tapte kampen mot rema/kiwi/coop. Det første til at samningspunkt forsvant og samholdet ble mindre. Men det betydde også at veien ikke ble velikeholdt i samme grad, det skulle jo ikke leverandører dit med varer. Bussene gikk stadig sjeldnere, ingen trenger jo komme seg på butikken. Ingen vareleveranse og få busser første til mindre prioritering av brøyting/salting av veien på vinteren, dårligere vedlikehold og mindre rassikring. Som igjen førte til dårligere salg av hyttetomter osv. Å holde en bygd ved like krever innsats fra innbyggerne. Du må ikke være en del av det, men det kommer jo også deg til gode på sikt. 

Anonymkode: 823dd...7df

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du gjør selvfølgelig som du selv vil, men om jeg hadde bodd i en liten bygd ville jeg handlet på nærbutikken. Sikkert ikke alltid, men likevel en god del.

Slike butikker er ofte limet i bygda, der folk møtes, prater sammen og finner på ting sammen. I tillegg representerer en slik butikk arbeidsplasser, som det oftest ikke er så mange av i små bygder. Et sted hvor flere poder kanskje kan få helgejobb eller sommerjobb. 

Går ikke butikken rundt, forsvinner den. 

Bor ikke i bygd selv, men tenker stort sett likt i den lille byen jeg bor i. Dvs at jeg bruker de ekstra kronene på å handle lokalt i stedet for å handle på nett. 

Anonymkode: 9f1e1...ba3

Snakker sammen?

Sladrer sammen mener du vel?

Anonymkode: 2f6d7...fbd

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, Saul skrev:

Sparer du virkelig på å kjøre halvannen time for å handle?

Lokalsamfunn og nærbutikk er viktig på landet. Jeg ville faktisk revurdert for å beholde et godt naboskap med bygda hvis du har tenkt å bo der lenge.

Dette !

Her jeg bor tenkte mange på samme måte, vi kjører jo til "by`n" likevel.  Billigere, bedre utvalg osv. Ok, greit nok, men det er først når nærbutikken er borte, du merker det.                                                                                                                                                         Her er blitt dønn kjedelig, den naturlige møteplassen er borte. Du ser knapt et menneske lenger.  En annen ting er verdien på husene blir forringet når det ikke er butikk i nærheten.

Så tenk deg om, det er for sent når den ikke er der lenger.

Anonymkode: fe3ad...553

• Liker 4
Gjest Overrasket
Skrevet

Mange folk prater alltid om andre uansett. Det er bare sånn det er. Det er ikke så viktig hva kjernen i saken er, de bare prater og prater om andre. Handler det ikke om hvor lite penger du bruker på nærbutikken, så er problemet at du ikke beiset huset samme sommer som alle andre eller at du har for ny bil eller at du har for gammel bil eller at du aldri er å se på søndagene før kl. 3 eller at du bruker briller eller at du ikke bruker briller eller at du snakker rart, går rart, eller ikke hilser slik som de andre hilser på hverandre eller at du er for mye på KG eller at du er for lite på KG eller at du har apple når alle andre har PC og sånn går dagene. Du blir aldri fri fra alt tullpratet. 

Skrevet

Fortsett som du gjør. Hvis noen bryr seg svarer du dem at hvor du handler skal de gi seg f... i. 

• Liker 1
Skrevet

Det har da faen ikke dere noe med sier du da.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...