Gå til innhold

Vurdere intelligens

Fremhevede innlegg

Skrevet
On 13/03/2018 at 5:01 PM, AnonymBruker said:

Scorer selv høyt på IQ tester, men de fleste ser på meg som noe dum.

Anonymkode: 77112...733

Det at det er vanskelig å vurdere intelligensen er en av grunnene til at jeg prøver å ikke vurdere intelligensen til folk. 

Prøver å huske på at smarte mennesker kan si dumme ting.  Så prøver heller å vurdere om personen sier mye dumt. Ikke at det alltid er lett det heller for kan jo være at det er jeg som tar feil uten å innse det. :P

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg biter meg merke i folk som liker å lære nye ting. Intelligente har evne til å lære fort og ofte så henger det sammen med en nysgjerrighet på livet og hvordan ting fungerer. Hvordan folk ser på andre kontra seg selv gir ofte en indikasjon.

Ironisk nok så er mindre begavede individer ofte veldig selvsikre, men ikke på den gode måten. Helst slik «ikke kom her og fortell meg noe, jeg er verdensmester». Evnen til å se ting fra flere perspektiv er jo også en pekepinn. Er noen løsningsorientert og alltid ser etter en logisk sammenheng så er jo det et positivt tegn.

Humor. Dette kan være min preferanse, men forstår ikke folk satire så blir det minuspoeng fra meg. 

Tja, det er nok mye mer som kan nevnes. Som en kuriositet så kan jeg legge ved at jeg ligger høyt over snittet i iq, men jeg er helt elendig i mattematikk. 

Anonymkode: 4f3a3...80a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
On 3/14/2018 at 10:23 PM, Cathrine88 said:

Her nevner du noe av det jeg faktisk ser på for å vurdere om en person er intelligent (og et interessant menneske for den saks skyld). Klarer vedkommende å se forbi stereotypier og forventninger? Er personen åpen for å lære noe nytt, enten kunnskapen kommer fra en kirurg, en frisør eller en fireåring? Er vedkommende relativt fordomsfri, eller i det minste villig til å få fordommene sine utfordret og kanskje forandre mening?

Det er ingen feilfri måte å bedømme intelligens på, for jeg kjenner til folk med skyhøy IQ som er så fastlåste at de omtrent aldri snakker med andre.

Og det var vel egetlig det jeg var litt nysgjerig på med tråden, hvorda mennesker vurderer intelligens. På samme tid ønsket jeg å utfordre eller stille spørsmål ved hvordan mennesker vurderer den

Jeg forsøker leve meg inn i hvordan en person tenker og se for meg hvor komplisert den type måte å tenke på er. Det finnes for så vidt intelligente rasister eller mennesker som tror på at jorden er flat, poenget er hvordan og hvorfor de kommer til den konklusjonen. Og i noen tilfeller har de en kompleks logikk bak det, men de har gjerne andre faktorer som påvirker, som en traumatisk barndom, paranoia eller andre faktorer som spiller inn. Man kan tenke veldig komplisert og forstå veldig mye, men fortsatt være "dum" i hvilke konklusjoner man kommer til. Jeg tror det er viktig å vite for de menneskene som jobber med dem å vite/ forstå, enten som kolleager eller pasienter

Jeg kan merke at du er mer intelligent enn snittet, selv om jeg ikke er enig med deg på alle områder. Ville ikke overrasket meg om du kvalifiserte for mensa, lissom. Jeg merker at menge (referer ikke til deg), tror at dersom man mener noe veldig feil må man være dum, eller om man sier teite ting betyr det at man har lavere intelligens. Man må alltid se det i kontekst og vurdere individet på flere nivået

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke legg så mye vekt på om folk er intelligent eller ikke. IQ er en av mange enheter, og det er uansett det helhetlige bildet som betyr noe. 

Tror ikke du vil merke noen forskjell på folk flest, med mindre de er på helt ekstreme endene av kurven (altså, enten veldig høy IQ eller veldig lav IQ). 

Anonymkode: 3c4d3...84e

AnonymBruker
Skrevet
På 13.3.2018 den 17.01, AnonymBruker skrev:

Hvordan avgjør du om noen er intelligent eller ikke?

Scorer selv høyt på IQ tester, men de fleste ser på meg som noe dum. Skjer iblant at noen synes jeg er smart og det er nesten overraskende. Jeg forstår at mennesker har veldig ulike syn på hva en intelligent person er og hvordan den fremstår

Så hva ser du etter når du vurderer inteligens i andre?

Jeg kan ikke avgjøre om noen er intelligente eller ikke gitt. 

Anonymkode: 9a4ab...19a

AnonymBruker
Skrevet
On 3/14/2018 at 9:43 PM, Cathrine88 said:

Vurdere andres intelligens? Er det noe jeg bør starte med?

Jeg er mest opptatt av om jeg kan ha en interessant samtale med dem eller ikke. Svært uintelligente personer har problemer med å henge med i en samtale, og det har sannelig de ekstremt intelligente også.

On 3/14/2018 at 9:51 PM, Overrasket said:

Nei nå skal du høre her, dette vet jeg mye om for JEG har sett en TV-serie! :skratte:

Jeg vurderer disse to som over gjennomsnittlig intelligente men jeg er ikke sikker på hva jeg ser etter. Humor og særhet tror jeg. Men fin særhet :fnise:

Anonymkode: fc668...847

• Liker 3
Gjest Overrasket
Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg vurderer disse to som over gjennomsnittlig intelligente men jeg er ikke sikker på hva jeg ser etter. Humor og særhet tror jeg. Men fin særhet :fnise:

:Nikke: Jeg lærte for lenge siden at særhet er et hedersord (lang historie som ikke egner seg i detalj på KG), så det tar jeg til meg som et kjempekompliment. Og Cathrine88's emminente humor er jo viden kjent. 

Skrevet

I min verden er ikke intelligens feks hvor mange funfacts du kan, eller hvor mye du har lest. Men evnen til å prosessere denne typen info på mest effektiv og rasjonell måte. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, Overrasket said:

:Nikke: Jeg lærte for lenge siden at særhet er et hedersord (lang historie som ikke egner seg i detalj på KG), så det tar jeg til meg som et kjempekompliment. Og Cathrine88's emminente humor er jo viden kjent. 

Det var ment som komplimenter :Nikke:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 14.3.2018 den 21.54, AnonymBruker skrev:

Du kan alltids bytte ut ordene med noen andre, men vi får jo alltid et inntrykk av hvor smarte noen er, hvor morsomme, hvor pirkete, hvor stressa osv. Så jeg lurte litt på hvilke indikatore folk bruker når de vurderer hvor smart personen de snakker med er

Leste faktisk tilfeldigvis en artikkel idag om hvor dårlige lærere er på å vurdere intelligens i barn, der de høyt begavede ofte ikke en gang blir sett på som smarte. Nå har jeg lest en del ulike artikler på ulike steder idag, så husker ikke hvor jeg leste det. Men lærerne valgte ofte ut de elevene som hadde intelligens innenfor normalområdet, mens de som var mest intelligente som oftest ble oversett. Så det vitner jo om at hvordan vi oppfatter andre ikke nødvendigvis er en nøyaktig tankeprosess. 

Om du er god på å vurdere intelligens, så finner du sikkert ut av det

Det med at lærere ofte overser de begavede barna tror jeg på. Men det er nok også veldig individuelt. Jeg har selv sett flere eksempler på dette. Det er ikke uvanlig at begavede barn ofte kan sees på som vanskelige barn på skolen. Men noen ganger kan det også være vanskelig å se hvem som er begavet. 

Selv kjedet jeg meg enormt på skolen, så jeg dagdrømte ofte istedenfor å følge med. Ble ikke sett på som vanskelig da jeg hadde en lærer som virkelig «så» meg. Men på den tiden var det ikke så mye individuell opplæring som idag, så jeg fikk etterhvert lov å gjøre det jeg ville i timen, eller være hjelpelærer. Jeg ble nok av de fleste sett på som meget smart, noe jeg egentlig synes var en belastning pga forventningene folk hadde til meg. Selv ser jeg ikke på meg selv som begavet eller mer intelligent enn de fleste. 

Jeg har to barn. Hvor det ene barnet ble sett på som ekstremt smart, dyktig og pliktoppfyllende på skolen. Barnet kjedet seg, men læreren ga barnet flere utfordringer og bøker på ett høyere nivå fikk vi forespørsel om vi kunne kjøpe inn selv, slik at det var lettere for lærer å tilpasse undervisningen. Dette barnet så nok de fleste på som mer intelligent enn de fleste. Det andre barnet mitt ble sett på som en vimsekopp, sosialt flink, men ikke lærererenes favoritt for å si det slik. Gjorde det ikke spesielt bra på skolen, men vi jobbet med dette mye hjemme. Men vi foreldre så jo at barnet var smart, bare ikke på samme måte som sitt søsken. Og barnet hadde mange fritidsinteresser og var veldig interesser i kunst, håndarbeid og slike type ting, men ikke veldig interessert i teori. Etterhvert ble det ønsket å utrede barnet for å finne ut om det var lærevansker. Etter mange utvidede tester ble det konstatert at barnet var meget begavet. Dette overrasket alle. Jeg må si at som mor selv, hadde jeg også forventet at det heller var det andre barnet som var begavet. Så intelligens nivå er ikke alltid like lett å bedømme.

Anonymkode: cdbf8...19d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 14.3.2018 den 23.23, AnonymBruker skrev:

Jeg biter meg merke i folk som liker å lære nye ting. Intelligente har evne til å lære fort og ofte så henger det sammen med en nysgjerrighet på livet og hvordan ting fungerer. Hvordan folk ser på andre kontra seg selv gir ofte en indikasjon.

Ironisk nok så er mindre begavede individer ofte veldig selvsikre, men ikke på den gode måten. Helst slik «ikke kom her og fortell meg noe, jeg er verdensmester». Evnen til å se ting fra flere perspektiv er jo også en pekepinn. Er noen løsningsorientert og alltid ser etter en logisk sammenheng så er jo det et positivt tegn.

Humor. Dette kan være min preferanse, men forstår ikke folk satire så blir det minuspoeng fra meg. 

Tja, det er nok mye mer som kan nevnes. Som en kuriositet så kan jeg legge ved at jeg ligger høyt over snittet i iq, men jeg er helt elendig i mattematikk. 

Anonymkode: 4f3a3...80a

Hvordan vet du din egen IQ?

Anonymkode: 6cec3...082

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, King in the North skrev:

I min verden er ikke intelligens feks hvor mange funfacts du kan, eller hvor mye du har lest. Men evnen til å prosessere denne typen info på mest effektiv og rasjonell måte. 

PP-tjenesten?

AnonymBruker
Skrevet

Synes det er lettere å single ut hvem som har forholdsvis mye lavere iq relativt til meg enn motsatt. 

Å identifisere smarte folk ligger rett og slett ikke for meg, tror de fleste er høyst oppegående og forbløffes når de viser seg å ikke være det. 

Anonymkode: 39303...c9f

AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har to barn. Hvor det ene barnet ble sett på som ekstremt smart, dyktig og pliktoppfyllende på skolen. Barnet kjedet seg, men læreren ga barnet flere utfordringer og bøker på ett høyere nivå fikk vi forespørsel om vi kunne kjøpe inn selv, slik at det var lettere for lærer å tilpasse undervisningen. Dette barnet så nok de fleste på som mer intelligent enn de fleste. Det andre barnet mitt ble sett på som en vimsekopp, sosialt flink, men ikke lærererenes favoritt for å si det slik. Gjorde det ikke spesielt bra på skolen, men vi jobbet med dette mye hjemme. Men vi foreldre så jo at barnet var smart, bare ikke på samme måte som sitt søsken. Og barnet hadde mange fritidsinteresser og var veldig interesser i kunst, håndarbeid og slike type ting, men ikke veldig interessert i teori. Etterhvert ble det ønsket å utrede barnet for å finne ut om det var lærevansker. Etter mange utvidede tester ble det konstatert at barnet var meget begavet. Dette overrasket alle. Jeg må si at som mor selv, hadde jeg også forventet at det heller var det andre barnet som var begavet. Så intelligens nivå er ikke alltid like lett å bedømme.

Anonymkode: cdbf8...19d

Ja, og det er jo litt fascinerende

Skal sies at jeg ikke ble sett på som et smart barn heller, og de fleste på ungdomsskolen (både andre ungdom og lærere) syntes jeg var vanskelig og rar. På vgs hadde jeg litt flere venner, men ingen som så på meg som smart. 

Tidlig i 20-årene hadde jeg utrednig i forhold til rastløshet, dårlig konsentrasjon osv, og det viste seg at jeg var på mensa nivå. Det overrasket igrunn meg selv, for jeg hadde aldri sett på meg selv som spesielt smart, bare som en nysgjerrig person som likte lære nye ting. Noen år senere møtte jeg kjæresten min og jeg husker fortsatt da han fortalte meg at jeg overvurderte andre mennesker og undervurderte meg selv.

Etterhvert ble jeg stadig bedre på å forstå andre mennesker, så nå har jeg et mer realistyisk syn på mine og andre sine evner, men jeg bryr meg nok mindre om hvor gode evner folk har i hverdagen. Fokuset mitt er mer på hvordan noen er som menneske, og om de går inn for å være en dritt eller ikke. Og alle nyansene innimellom. Sånn som status, jobb, overflate er faktorer som jeg ser tvers gjennom, og jeg ser ikke automatisk på en person som noe utelukkende positivt bare grunnet statusjobben hans/ hennes. Jeg trekker som regel mot mennesker som er litt outsidere, sære eller er rause og åpne med humor. De som er mer genuine. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan vet du din egen IQ?

Du kan ta iq-test hos mensa. Jeg tok test  i forbindelse med studier. Syns jeg husker det var en som holdt med doktorgraden sin og vi stilte som prøvekaniner for forskningen, så da tok alle som ville iq-test.

AnonymBruker
Skrevet

Den dumme tror han er smart og vet alt, den smarte skjønner at han har mye å lære.

Jeg har hatt en sjef som var mindre begavet - og rikt utstyrt med manglende evne til å forstå at hun ikke forsto. Akkja.

Anonymkode: eace7...749

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ta iq-test hos mensa. Jeg tok test  i forbindelse med studier. Syns jeg husker det var en som holdt med doktorgraden sin og vi stilte som prøvekaniner for forskningen, så da tok alle som ville iq-test.

Hva for noe snitt hadde dere studentene da? 

"Alle" benekter at IQ betyr noe (fordi innrømmer en det, må en inrømme andre ting også som en virkelig ikke vil.....), men all forskning tilsier at IQ er det som predikerer suksess i studier og arbeidsliv best av alt vi har av metoder, og om dere var et ordentlig studie med høye inntakskrav hadde dere nok en iq snitt på minst 115 "tilfeldigvis"...

On topic nei en vet ikke hvor intelligente folk er en kan få et visst inntrykk bla.a ordforråd, hvor god en er til å formulere setninger, hvor god en er til å presentere argumenter, etc , gir en viss indikasjon, på samme måte som har du høy utdanning i et krevende felt gir en god indikasjon, men du vet ikke

Om individet presterer i toppen av sitt felt, har han sannsynligvis både meget høy iq og meget høy motivasjon/innsats

Ellers vet du ikke, møter du meg ville du nok tenkt at jeg var ganske tilbakestående/rar er ikke så godt på ord og formuleringer, vil nok ikke imponere noen gjennom førsteinntrykk etc, under riktige forhold over lengre tid vil du kanskje innse at jeg har en IQ på 135+ men det kommer helt ann på forholdene, jeg har autisme og "presterer" dårlig i de aller fleste situasjoner grunnet andre svakheter som ikke har mye med IQ å gjøre men som er relevant for prestasjoner i forskjellige sammenhenger

Høy IQ er en fordel, men skal du bli noe stort trenger du andre ting i tillgegg, de fleste på mensa etc mangler vesentlige andre deler og virker ikke veldig imponerende, jeg meldte meg inn for morros skyld (jeg har fritidsproblemer)

Dette til orientering

Anonymkode: 58626...d99

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Hva for noe snitt hadde dere studentene da? 

"Alle" benekter at IQ betyr noe (fordi innrømmer en det, må en inrømme andre ting også som en virkelig ikke vil.....), men all forskning tilsier at IQ er det som predikerer suksess i studier og arbeidsliv best av alt vi har av metoder, og om dere var et ordentlig studie med høye inntakskrav hadde dere nok en iq snitt på minst 115 "tilfeldigvis"...

Snittet var rundt der ja,

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Snittet var rundt der ja,

Offtopic, men,

Hvilken skole var dette på som forsker på slikt da, jeg trodde all slik forskning var i praksis "forbudt", men kanskje det er håp da, en liker å tro at alt handler om individets innsats etc, det er lettere da kan en si lykkes du var det "din" skyld, mislykkes du var det din "skyld", men, om en liker det eller ei, veldig mye handler om genetiske ting som er utenfor vår kontroll, isteden for å forholde oss til dette så spres det propaganda alle er like gode alle kan alt alle er like bra i alt, spessielt på kjønn er dette viktig å spre propaganda om dette idag, og dagens politikk baserer seg på dette, menn og kvinner er like, folk med iq på 80 er lik de med iq på 120, etc, og baserer du et samfunn på en løgn, vil du ikke komme nermere noe optimalt samfunn, du vil heller gå motsatt vei. Vi bør dyrke våres forskjeller, ikke presses sammen i samme masse, og "tapere" må en slutte å legge så mye skam på det er ofte ikke "deres" skyld at de ble "tapere"

Nei men takk for at du fortalte meg om dette nå fikk jeg ihvertfall et ørlite håp om fremtiden, men det er nok en bratt oppoverbakke

Anonymkode: 58626...d99

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...