AnonymBruker Skrevet 13. mars 2018 #1 Skrevet 13. mars 2018 Hvordan avgjør du om noen er intelligent eller ikke? Scorer selv høyt på IQ tester, men de fleste ser på meg som noe dum. Skjer iblant at noen synes jeg er smart og det er nesten overraskende. Jeg forstår at mennesker har veldig ulike syn på hva en intelligent person er og hvordan den fremstår Så hva ser du etter når du vurderer inteligens i andre? Anonymkode: 77112...733
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #2 Skrevet 14. mars 2018 Målet friksjonskoeffisienten vedkommende har under sandalene ved lett mosjonering i ulendt terreng. Et annet triks er å pille vedkommende i nesen med et q-tip når han/henne sover. Ikke for å fiske ut noe, men intelligente mennesker sover aldri tungt. De som våkner raskt er smarte, de som sover tungt er dumme og de som scorer middels ligger på ca 97 i iq. Anonymkode: 4f3a3...80a 6
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #3 Skrevet 14. mars 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Målet friksjonskoeffisienten vedkommende har under sandalene ved lett mosjonering i ulendt terreng. Et annet triks er å pille vedkommende i nesen med et q-tip når han/henne sover. Ikke for å fiske ut noe, men intelligente mennesker sover aldri tungt. De som våkner raskt er smarte, de som sover tungt er dumme og de som scorer middels ligger på ca 97 i iq. Anonymkode: 4f3a3...80a Her tror jeg kanskje du har en intelligent person, ts. Intelligente personer er ofte morsomme. Anonymkode: 35bea...90a 4
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #4 Skrevet 14. mars 2018 Har du fått målt ved standardisert evnetest eller bare på nett? Anonymkode: 669af...ef2 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #5 Skrevet 14. mars 2018 Er de ikke ofte veltalende og reserverte? Var det ikke sånn at introverte ofte har høyere intelligens? Anonymkode: 766b9...f50
Gjest hind Skrevet 14. mars 2018 #6 Skrevet 14. mars 2018 Måten de resonnerer på, hvordan de omsetter informasjon, om de evner å tenke helhetlig og om de har lett for å bytte perspektiv. Og ikke minst at de har litt avansert sans for humor og forstår ironi og sarkasmer.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #7 Skrevet 14. mars 2018 1 minutt siden, hind skrev: Måten de resonnerer på, hvordan de omsetter informasjon, om de evner å tenke helhetlig og om de har lett for å bytte perspektiv. Og ikke minst at de har litt avansert sans for humor og forstår ironi og sarkasmer. Sjeldon Cooper i Big Bang Theory ville scoret lavt ifølge deg. Det er vel lite tvil om at han er intelligent Anonymkode: 4379f...96b
Cathrine88 Skrevet 14. mars 2018 #8 Skrevet 14. mars 2018 Vurdere andres intelligens? Er det noe jeg bør starte med? Jeg er mest opptatt av om jeg kan ha en interessant samtale med dem eller ikke. Svært uintelligente personer har problemer med å henge med i en samtale, og det har sannelig de ekstremt intelligente også. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #9 Skrevet 14. mars 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sjeldon Cooper i Big Bang Theory ville scoret lavt ifølge deg. Det er vel lite tvil om at han er intelligent Anonymkode: 4379f...96b Han er jo en skuespiller med manus, så intelligent er han nødvendigvis ikke, når man kan lese seg opp til å si de greiene dere. Han er jo også castet som et altfor "mytetypisk" geni. Anonymkode: 35bea...90a 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #10 Skrevet 14. mars 2018 4 minutter siden, Cathrine88 skrev: Vurdere andres intelligens? Er det noe jeg bør starte med? Jeg er mest opptatt av om jeg kan ha en interessant samtale med dem eller ikke. Svært uintelligente personer har problemer med å henge med i en samtale, og det har sannelig de ekstremt intelligente også. Ikke nødvendigvis. Hawking var en sosial fyr. Anonymkode: 35bea...90a
Gjest Overrasket Skrevet 14. mars 2018 #11 Skrevet 14. mars 2018 Nei nå skal du høre her, dette vet jeg mye om for JEG har sett en TV-serie!
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #12 Skrevet 14. mars 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han er jo en skuespiller med manus, så intelligent er han nødvendigvis ikke, når man kan lese seg opp til å si de greiene dere. Han er jo også castet som et altfor "mytetypisk" geni. Anonymkode: 35bea...90a Nå mente jeg rollen han spilte da. I alle dager. Det der var dumt svart. Sorry. Anonymkode: 4379f...96b
Cathrine88 Skrevet 14. mars 2018 #13 Skrevet 14. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ikke nødvendigvis. Hawking var en sosial fyr. Anonymkode: 35bea...90a Ja, det er sant, men jeg har noen slektninger som heller vil tenke og studere mønsteret på vingene til ei flue i tre timer enn å holde en samtale gående. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #14 Skrevet 14. mars 2018 6 minutter siden, Cathrine88 said: Vurdere andres intelligens? Er det noe jeg bør starte med? Jeg er mest opptatt av om jeg kan ha en interessant samtale med dem eller ikke. Svært uintelligente personer har problemer med å henge med i en samtale, og det har sannelig de ekstremt intelligente også. Du kan alltids bytte ut ordene med noen andre, men vi får jo alltid et inntrykk av hvor smarte noen er, hvor morsomme, hvor pirkete, hvor stressa osv. Så jeg lurte litt på hvilke indikatore folk bruker når de vurderer hvor smart personen de snakker med er Leste faktisk tilfeldigvis en artikkel idag om hvor dårlige lærere er på å vurdere intelligens i barn, der de høyt begavede ofte ikke en gang blir sett på som smarte. Nå har jeg lest en del ulike artikler på ulike steder idag, så husker ikke hvor jeg leste det. Men lærerne valgte ofte ut de elevene som hadde intelligens innenfor normalområdet, mens de som var mest intelligente som oftest ble oversett. Så det vitner jo om at hvordan vi oppfatter andre ikke nødvendigvis er en nøyaktig tankeprosess. 21 minutter siden, AnonymBruker said: Har du fått målt ved standardisert evnetest eller bare på nett? Anonymkode: 669af...ef2 Om du er god på å vurdere intelligens, så finner du sikkert ut av det Anonymkode: 77112...733 1
Gjest hind Skrevet 14. mars 2018 #15 Skrevet 14. mars 2018 16 minutter siden, AnonymBruker said: Sjeldon Cooper i Big Bang Theory ville scoret lavt ifølge deg. Det er vel lite tvil om at han er intelligent Anonymkode: 4379f...96b Det har jeg aldri sett så det kan jeg ikke uttale meg om, men unntak finnes jo som kjent alltid
Cathrine88 Skrevet 14. mars 2018 #16 Skrevet 14. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Leste faktisk tilfeldigvis en artikkel idag om hvor dårlige lærere er på å vurdere intelligens i barn, der de høyt begavede ofte ikke en gang blir sett på som smarte. Nå har jeg lest en del ulike artikler på ulike steder idag, så husker ikke hvor jeg leste det. Men lærerne valgte ofte ut de elevene som hadde intelligens innenfor normalområdet, mens de som var mest intelligente som oftest ble oversett. Så det vitner jo om at hvordan vi oppfatter andre ikke nødvendigvis er en nøyaktig tankeprosess. Jeg kjedet meg ekstremt mye i timene og ble ansett som temmelig håpløs før en av lærerne forsto grunnen til at jeg satt og tegnet i stedet for å følge med. Så jeg skjønner at de synes det er vanskelig å vurdere barns evner. Det er sannsynligvis litt lettere med voksne. Ikke alltid, men oftest. 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #17 Skrevet 14. mars 2018 22 minutter siden, AnonymBruker said: Sjeldon Cooper i Big Bang Theory ville scoret lavt ifølge deg. Det er vel lite tvil om at han er intelligent Anonymkode: 4379f...96b Han er en karikatur på hvordan en gjennomsnittlig person tror en intelligent person er. Dvs han har mye kunnskap og gjør det bra innen et "nerdefag" og er påfølgende eksentrisk. Han er ikke spesielt smart, om man vurderer han utifra hva han forstår og hva han er i stand til å forstå. Han har en klisterhjerne- that's it. Anonymkode: 77112...733 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #18 Skrevet 14. mars 2018 1 minutt siden, Cathrine88 said: Jeg kjedet meg ekstremt mye i timene og ble ansett som temmelig håpløs før en av lærerne forsto grunnen til at jeg satt og tegnet i stedet for å følge med. Så jeg skjønner at de synes det er vanskelig å vurdere barns evner. Det er sannsynligvis litt lettere med voksne. Ikke alltid, men oftest. Jeg tror faktisk ikke det, og jeg tror det er vanskeligere å gjenkjenne inteligens i kvinner enn menn, fordi kvinner oftere glir i ett sosialt. Jeg tror også at kvinner er generelt mer sosialt intelligente, og at en kvinne som er en god menneskekjenner i de fleste tilfeller er over gjennosnittlig intelligent- men dette blir ikke sett på som et tegn på høy intelligens. Jeg tror en av grunnene er at folk flest "leter" etter helt feil ting i andre mennesker. Om noen kan mye trivia, får man lett stempel på seg som intelligent. Har man visse type utdanninge blir man lettere sett på som smart. Å oppfatte at en mekansiker kompis du har kjent i 3 år har en IQ på 130 skal myyyye til. Fordi han er det motsatte av stereotypen folk flest har av intelligente mennesker. Man leter etter "symptomer" på intelligens, men forsøker ikke forstå hvor mye den andre personen forstår. Noe som gir en dårlig måte å vurdere intelligens i andre på Anonymkode: 77112...733 3
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 14. mars 2018 #19 Skrevet 14. mars 2018 Man merker gjerne at folk er intelligente ved at de er flinke til å diskutere og reflektere og se en sak fra flere sider, ikke ser alt i sort-hvitt og ikke bruker floskler og klisjéer i annenhver setning. Blant annet.
Cathrine88 Skrevet 14. mars 2018 #20 Skrevet 14. mars 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror faktisk ikke det, og jeg tror det er vanskeligere å gjenkjenne inteligens i kvinner enn menn, fordi kvinner oftere glir i ett sosialt. Jeg tror også at kvinner er generelt mer sosialt intelligente, og at en kvinne som er en god menneskekjenner i de fleste tilfeller er over gjennosnittlig intelligent- men dette blir ikke sett på som et tegn på høy intelligens. Jeg tror en av grunnene er at folk flest "leter" etter helt feil ting i andre mennesker. Om noen kan mye trivia, får man lett stempel på seg som intelligent. Har man visse type utdanninge blir man lettere sett på som smart. Å oppfatte at en mekansiker kompis du har kjent i 3 år har en IQ på 130 skal myyyye til. Fordi han er det motsatte av stereotypen folk flest har av intelligente mennesker. Man leter etter "symptomer" på intelligens, men forsøker ikke forstå hvor mye den andre personen forstår. Noe som gir en dårlig måte å vurdere intelligens i andre på Anonymkode: 77112...733 Her nevner du noe av det jeg faktisk ser på for å vurdere om en person er intelligent (og et interessant menneske for den saks skyld). Klarer vedkommende å se forbi stereotypier og forventninger? Er personen åpen for å lære noe nytt, enten kunnskapen kommer fra en kirurg, en frisør eller en fireåring? Er vedkommende relativt fordomsfri, eller i det minste villig til å få fordommene sine utfordret og kanskje forandre mening? Det er ingen feilfri måte å bedømme intelligens på, for jeg kjenner til folk med skyhøy IQ som er så fastlåste at de omtrent aldri snakker med andre. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå