Gå til innhold

Jente på 1,5 år nekter å spise middag

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Det eneste hun godtar å spise er babymiddag på glass. Hun slikker skeptisk borti maten, og skyver den unna. Ikke vil hun sitte ved bordet sammen med oss heller. Hun skyver bort maten, reiser seg opp i stolen og forsøker enten å klatre opp på bordet eller ned på gulvet. Vi har prøvd seler men da blir hun rasende og lager et skikkelig rabalder. Føler vi har prøvd det meste. Hun får prøve å spise selv, men vil altså ikke smake engang. Hun er ellers en veldig rolig og snill jente, det er bare ved middagsbordet vi sliter. Hun vil egentlig bare spise brød og frukt. Noen tips? Går det seg til? Jeg frykter det er litt min egen feil, for jeg har vært så redd for at hun skal sette ting i halsen at jeg har sikkert ventet for lenge med å introdusere «vanlig» mat.

Anonymkode: 01e66...996

Videoannonse
Annonse
Gjest GoldenLioness
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Det eneste hun godtar å spise er babymiddag på glass. Hun slikker skeptisk borti maten, og skyver den unna. Ikke vil hun sitte ved bordet sammen med oss heller. Hun skyver bort maten, reiser seg opp i stolen og forsøker enten å klatre opp på bordet eller ned på gulvet. Vi har prøvd seler men da blir hun rasende og lager et skikkelig rabalder. Føler vi har prøvd det meste. Hun får prøve å spise selv, men vil altså ikke smake engang. Hun er ellers en veldig rolig og snill jente, det er bare ved middagsbordet vi sliter. Hun vil egentlig bare spise brød og frukt. Noen tips? Går det seg til? Jeg frykter det er litt min egen feil, for jeg har vært så redd for at hun skal sette ting i halsen at jeg har sikkert ventet for lenge med å introdusere «vanlig» mat.

Går seg til :) 

Går hun i bhg? De blir ofte inspirert til å prøve nye ting der.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, GoldenLioness skrev:

Går seg til :) 

Går hun i bhg? De blir ofte inspirert til å prøve nye ting der.

Ja det gjør hun. De sier at hun er flink å sitte stille ved bordet der, men er veldig skeptisk til lunsjen de dagene de har varm mat (bhg lager all mat, vi sender ikke med matpakke). Ender som regel opp med at de må gi henne brødskiver til slutt.

AnonymBruker
Skrevet

Min nærmer seg to år og er heller ikke spesielt glad i middag. 

Anonymkode: 2429d...7ed

Skrevet

Det går seg til. Ikke fokuser på det. Sett dere ved bordet og ha en hyggelig familiestund. Tenn lys og gjør det koselig. Spis og kommenter gjerne dere i mellom hvor godt det var o.l og snart blir nok hun også nysgjerrig på hva som blir servert og vil delta hun også. 

Dette går seg til! :blomst:Men ikke fall for fristelsen å tvinge henne, da tar det gjerne veldig lang tid...

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Det er helt normalt når de er så små. Ikke lag noe stort oppstyr rundt det, det kommer til å gå seg til etterhvert. Hvis hun spiser grøt kan du jo gi henne det også som avveksling fra brødskiver. 

Ikke alle mennesker er like glade i middag/varm mat. 

Gjest GoldenLioness
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det gjør hun. De sier at hun er flink å sitte stille ved bordet der, men er veldig skeptisk til lunsjen de dagene de har varm mat (bhg lager all mat, vi sender ikke med matpakke). Ender som regel opp med at de må gi henne brødskiver til slutt.

Min har egen mat. Nekter også å spise varmmat i bhg :) 

Han er 2,5 år.

Vi tester nye ting jevnt og trutt og plutselig prøver han noe nytt.

Ikke stress. Bare vær flink å introdusere nye ting. Miks gjerne inn noe i glassene uten at hun vet det etc ;) 

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta grep før det er for seint. Alle sitter ved bordet til maten er spist opp. 

Anonymkode: af66c...927

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Prøv med most middag som "pålegg" på brødskiva, så hun venner seg til smaken av middag. 

Anonymkode: a8900...c0a

• Liker 2
Gjest GoldenLioness
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med en 1,5 åring?

Sitte til i morgen dere da?

Skrevet

Tror det vil gå seg til.. Min har aldri vært glad i middag.. Eller.. Det dukker opp en favoritt her og der (fiskekaker, tomatsuppe, fiskepinner, biff stroganoff typ). Går i perioder. Ofte skjærer jeg en tallerken med ting hu  liker: mais, agurk, gulrot, havrefras som står på midten av bordet til alle. Jeg ber henne smake, hu spytter ut og jeg forteller at det var fint hi  smakte og ikke noe mer på det. Spiser hu  ikke noe fremskynder jeg heller kveldsmaten.  Går seg garantert til, og det skal sies at ingen barn sulter ihjel.. Men hadde sørget for å tilføye smoothie og puttet oppi noe ekstra næringsrikt som eggeplomme, nøtter, havregryn  osv. Så går det seg til. Tror trikset er å ikke skape dårlig stemning rundt bordet.. Lag litt lek ut av det. 

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg igjen. Barnet mitt begynte sånn rundt samme tid. Holder fortsatt på og er snart to og ett halvt. Vi har fått beskjed av leger om å sette middagen foran barnet. Ikke gi annen mat i stedet. Spiser han ikke så får det være. Ett barn sulter ikke med maten foran seg sier de. Vi overser alt rundt maten, roser ikke når han spiser, gir ingen kommentarer. Annet enn om han faktisk spiser middag en veeeldig sjelden gang. Så sier vi " å så sulten du var da". Det er det. Vi er ellers strenge med at vi kun spiser når vi sitter ved bordet. Går han derifra er måltidet over. Det bryr han seg sjelden om. Men for å slippe mas opp og ned osv. Noen dager er forresten bedre enn andre. Han spiser aldri alt til middag som f.eks poteter, grønnsaker og kjøttkaker. Men kanskje han spiser litt av kjøttkaka. 

Det skal gå seg til sier de... 

Anonymkode: 4b945...abe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Man skal ikke lære barna å spise opp all maten, man skal lære de å spise seg passe mette.

Anonymkode: 1522f...74d

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette har jeg aldri hørt om. Sitte til alle er ferdige og man er mett er greit, men til man har spist opp? Hva om barnet er mett, skal man sitte over natten da eller? Til det s spør om, dette er nok en fase. Vår også var sånn. Vi snakket ikke om at han ikke spiste, men han fikk heller ikke annet enn vann frem mot kvelds om han ikke spiste middag. Prøv nye ting, fiskepinner med råkost salat og potet ble tilslutt en hit her, sammen med fiskekaker.

Gjest Sisti
Skrevet

Fortsett å tilby. Ikke press, og ikke mate henne, men sett tallerkenen med mat foran henne. Så kan hun kanskje få babymat på glass til kvelds hvis dere vet hun spiser det? Eventuelt prøv å ha babymat på samme tallerken som den andre maten, og la henne spise selv, kanskje smaker hun på noe nytt plutselig. 

AnonymBruker
Skrevet

Min på 7 har aldri likt middag. Jeg har heller aldri tvingt han, og smått om senn har han startet å like varm mat først nå. Var et mareritt i bhg og på sfo de dagene det var varm middag. Men han spiser alt av pålegg og det meste av frukt og grønnsaker (rå), derfor har jeg aldri stresset med det, og heller hatt det hyggelig rundt middagsbordet der alle er mette når måltidet er ferdig.Alt må ikke på liv og død kokes eller stekes for at det skal være sunt. 

Anonymkode: 230a1...857

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...