Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Si du har en jobb A du liker. Ikke elsker, men liker. 

Du får tilbud om jobb B som du er sikker på du vil like akkurat like godt, kanskje bedre. 

Jobb A betyr 40 min reisevei hver vei, samt bomring og ofte litt kø. 

Jobb B er i gangavstand fra hjemmet. 

 

Jobb A betaler godt. Lite utsikt for lønnsøkning utover det normale hvert år. Jobb B tilbyr endel mindre lønn. Men - husholdningen kan gå fra to til én bil. 

Hvor langt ned ville du vært villig til å gi for ekstra fritid og mindre drivstoff/bilutgifter? 

Anonymkode: b945e...33e

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det jeg sparer på drivstoff + bompenger ville jeg vært villig til å gå ned. 

Husk å regne feriepenger og pensjonssparing med. 

Anonymkode: 52a3e...509

AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på om bedrift B driver rovdrift på desperate mennesker

Anonymkode: b7d41...c02

Gjest Overrasket
Skrevet

Det er jo litt vanskelig å svare konkret uten å vite faktiske lønnstall for de to bedriftene. Men jeg hadde nok lett byttet, uten å bekymre meg. Jeg takler ikke daglig pendling.

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Si du har en jobb A du liker. Ikke elsker, men liker. 

Du får tilbud om jobb B som du er sikker på du vil like akkurat like godt, kanskje bedre. 

Jobb A betyr 40 min reisevei hver vei, samt bomring og ofte litt kø. 

Jobb B er i gangavstand fra hjemmet. 

 

Jobb A betaler godt. Lite utsikt for lønnsøkning utover det normale hvert år. Jobb B tilbyr endel mindre lønn. Men - husholdningen kan gå fra to til én bil. 

Hvor langt ned ville du vært villig til å gi for ekstra fritid og mindre drivstoff/bilutgifter? 

Anonymkode: b945e...33e

Spør deg selv først hvorfor du vurderer å bytte jobb. Hva er det du ser for deg at du ønsker å gå til?

Når du har svart på det for deg selv, så kan du begynne å sette opp regnestykket som inkluderer lavere månedlig inntekt, lavere transportutgifter, service og vedlikehold av en bil mindre.

Hva hver og en av oss andre ville hatt som økonomiske kriteria for å bytte er helt avhengig av hvor i livet vi er og hvor vårt økonomiske break  even punkt befinner seg.

Anonymkode: 590ca...b0f

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Overrasket skrev:

Det er jo litt vanskelig å svare konkret uten å vite faktiske lønnstall for de to bedriftene. Men jeg hadde nok lett byttet, uten å bekymre meg. Jeg takler ikke daglig pendling.

Regnes virkelig 40  min reisevei til jobb for pendling? Bor man i oslo må det vertfall påregnes.

Anonymkode: 1fc61...ed6

Gjest Overrasket
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Regnes virkelig 40  min reisevei til jobb for pendling? Bor man i oslo må det vertfall påregnes.

Anonymkode: 1fc61...ed6

Jeg uttalte meg om hva som passet meg, du kan få lov til å mene akkurat hva du vil til og med uten å bruke tid på flisespikkeri vedrørende andres innlegg. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det kommer helt an på hvor mye pendlingen irriterer deg i hverdagen. Selv jobber jeg turnus, ganske dårlig betalt. Men jeg er villig til å gå ned ganske mye i lønn for å kunne jobbe kun dagtid og ukedager. 

Anonymkode: 5a2a2...c51

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Si du har en jobb A du liker. Ikke elsker, men liker. 

Du får tilbud om jobb B som du er sikker på du vil like akkurat like godt, kanskje bedre. 

Jobb A betyr 40 min reisevei hver vei, samt bomring og ofte litt kø. 

Jobb B er i gangavstand fra hjemmet. 

 

Jobb A betaler godt. Lite utsikt for lønnsøkning utover det normale hvert år. Jobb B tilbyr endel mindre lønn. Men - husholdningen kan gå fra to til én bil. 

Hvor langt ned ville du vært villig til å gi for ekstra fritid og mindre drivstoff/bilutgifter? 

Anonymkode: b945e...33e

Forutsatt at trivsel altså er lik blir regnestykket dette:

Bilhold - la oss konservativt anta 1000 i bensin per mnd, 2000 i drift (forsikring, dekk, årsavgift, service) og 2000 i verditap

Oppå dette åpenbart ealle direkte reiseutgifter som bompenger, ferge, parkering etc

og oppå dette igjen normal timelønn for 40 x 2 hver dag, altså 1,2 timer. 

Jeg kommer opp i 5500 per måned, altså da 66 000 i året. 

Selvsagt etter skatt. Altså noe under 100 000 i året. Men det gjelder å huske at det bare er realkostnaden ved å ha jobb A. En eventuelt opplevd økt livskvalitet ved jobb B er ikke kalkulert inn. Så den må du plusse på, om du føler den eksisterer.

Anonymkode: 552e9...bf1

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Overrasket skrev:

Jeg uttalte meg om hva som passet meg, du kan få lov til å mene akkurat hva du vil til og med uten å bruke tid på flisespikkeri vedrørende andres innlegg. 

Jeg lurte oppriktig på hva som anses som pendling.

Anonymkode: 1fc61...ed6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville vært villig til å gå ned ganske mye for å få gangavstand. 

Hvor mye betaler de to ulike jobbene? 

Anonymkode: c4b37...747

  • Liker 2
Skrevet

I praksis får du kanskje en drøy time mer fritid hver dag pga reisevei?

Det er verdt ganske mye synes jeg. Trekker du fra utgifter til bil nummer to - kommer du kanskje nærmere jobb B netto fremfor jobb A?

Regn skikkelig på det og se på hvor mye mindre du sitter igjen med netto på kontoen ved bytte.

Skrevet

Jeg ville ikke satt underverdi på meg selv, så jeg hadde ikke vært villig til å gå så veldig mye ned. I alle fall ikke hvis jobb A og jobb B egentlig er sammenliknbare. Eksakte tall er umulig å si, da det kommer an på bransje, om jobb A og B er sammenliknbare, utdanning, erfaring, etterspørsel etter akkurat denne kompetansen +++  

At jeg slipper å kjøre er bra for meg, men skal ikke være utslagsgivende for hva jeg krever i lønn, da arbeidsgivere ikke lønner folk etter deres adresse. 

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

som andre sier her er det veldig relevant hva faktisk lønn er, jeg ville ikke gått ned fra 500k til 400k. Men jeg ville gått ned fra 700k til 600k.

Anonymkode: 4889f...51f

  • Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Si du har en jobb A du liker. Ikke elsker, men liker. 

Du får tilbud om jobb B som du er sikker på du vil like akkurat like godt, kanskje bedre. 

Jobb A betyr 40 min reisevei hver vei, samt bomring og ofte litt kø. 

Jobb B er i gangavstand fra hjemmet. 

 

Jobb A betaler godt. Lite utsikt for lønnsøkning utover det normale hvert år. Jobb B tilbyr endel mindre lønn. Men - husholdningen kan gå fra to til én bil. 

Hvor langt ned ville du vært villig til å gi for ekstra fritid og mindre drivstoff/bilutgifter? 

Anonymkode: b945e...33e

Sparer du en halvtime hver vei, tilsvarer det 230 timer i året ~100.000 kr/år, en bil 100.000 kr/år.

Så minst 200.000 i året

  • Liker 1
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Regnes virkelig 40  min reisevei til jobb for pendling? Bor man i oslo må det vertfall påregnes.

Anonymkode: 1fc61...ed6

Øh, nei. Oslo er en liten by, det er jo knapt noen steder i Oslo det tar 40 minutter å reise mellom. Flott sted å bo om du hater pendling og setter pris på fritid fremfor å kaste bort livet i kø.

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Si du har en jobb A du liker. Ikke elsker, men liker. 

Du får tilbud om jobb B som du er sikker på du vil like akkurat like godt, kanskje bedre. 

Jobb A betyr 40 min reisevei hver vei, samt bomring og ofte litt kø. 

Jobb B er i gangavstand fra hjemmet. 

 

Jobb A betaler godt. Lite utsikt for lønnsøkning utover det normale hvert år. Jobb B tilbyr endel mindre lønn. Men - husholdningen kan gå fra to til én bil. 

Hvor langt ned ville du vært villig til å gi for ekstra fritid og mindre drivstoff/bilutgifter? 

Anonymkode: b945e...33e

Jeg er i situasjon B, så må snu på det. Hvor mye måtte jeg ha gått opp i lønn for at jeg skulle kjøpe bil og kaste bort over en time hver eneste dag på pendling. 1 time redusert fritid tilsvarer jo 1 time ubetalt overtid, og bil er kjempedyrt. Det blir jo fort opp mot 200.000 året bare for å gå i 0 økonomisk, og i tillegg ville det ha redusert livskvaliteten min betraktelig. Så svaret er nok: VELDIG MYE PENGER

Anonymkode: 9976d...49b

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For å relatere dette til meg selv, så kan jeg ta det motsatt.

Jeg har en jobb i dag, i gangavstand, hvor jeg tjener ca en mill i året.

Dersom jeg skulle byttet til en jobb med så lang reisevei som TS beskriver, som jeg kanskje liker mindre, da måtte lønnstilbudet ligget på minimum halvannen mill for at jeg skulle vurdert det.

En annen ting som spiller inn her, er hvordan de to jobbene gjør seg på CVen. Jeg er 30 år, så fremdeles opptatt av å bygge CV og jobbe med oppover.

Anonymkode: b00e9...0ca

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forutsatt at trivsel altså er lik blir regnestykket dette:

Bilhold - la oss konservativt anta 1000 i bensin per mnd, 2000 i drift (forsikring, dekk, årsavgift, service) og 2000 i verditap

Oppå dette åpenbart ealle direkte reiseutgifter som bompenger, ferge, parkering etc

og oppå dette igjen normal timelønn for 40 x 2 hver dag, altså 1,2 timer. 

Jeg kommer opp i 5500 per måned, altså da 66 000 i året. 

Selvsagt etter skatt. Altså noe under 100 000 i året. Men det gjelder å huske at det bare er realkostnaden ved å ha jobb A. En eventuelt opplevd økt livskvalitet ved jobb B er ikke kalkulert inn. Så den må du plusse på, om du føler den eksisterer.

Anonymkode: 552e9...bf1

Skjønner ikke helt regnestykket ditt. Hvor ble det av timene?  xxx kroner * 1,2 timer  * 26 dager ( i måneden).

400.000 (200/280* kr/timen) 

600.000 (300/420* kr/timen)

800.000 (400/560* kr/timen)

*inkludert overtid

Mao burde du legge på et sted mellom 75.000 og 200.000 (netto) for reisetiden.

Anonymkode: 9976d...49b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...