Gå til innhold

Klarer kvinner med asperger seg bedre i livet enn menn med asperger?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det kan virke som om det er langt flere av kvinnene som har partner, barn, familie, jobb og et sosialt liv. Langt flere av mennene lever alene med minimal sosial kontakt.

Det er mitt inntrykk etter å ha deltatt på diverse asperger-forum og facebook-grupper over flere år.

Anonymkode: 840f3...249

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sannsynligvis. Kvinner med asperger kopierer sosial oppførsel fra andre i større grad enn menn. Det betyr at en kvinne med asperger klarer seg i snitt bedre enn menn sosialt. Grunnen til dette kan være både biologisk og kulturell. Kvinner har større sosialt ansvar i norsk kultur enn menn. Kvinner er i større grad forventet å huske bursdager, være god vert osv enn menn. Dette sosiale ansvaret betyr at kvinner må lete etter måte å overleve sosialt på. De fleste kvinner med asperger overlever sosialt ved å kopiere oppførselen til andre kvinner på. Menn med asperger søker ikke etter å kopiere akseptabel oppførsel på samme måte og faller lettere utenfor, fordi de forventer at andre skal tilpasse seg dem. Mens kvinner forsøker oppføre seg på en måte der andre aksepterer dem

Anonymkode: 22ff8...0f3

AnonymBruker
Skrevet

Det stemmer vel med en del av det jeg har lest om temaet også. Jenter/kvinner er flinkere å lære seg de sosiale reglene og klarer mer å kamuflere sin aspergers enn gutter/menn.

Jeg er en voksen kvinne som mistenker at jeg har aspergers, men aldri har blitt diagnostisert. Om jeg har diagnosen, så stemmer teorien ovenfor på meg i alle fall. Jeg observerte og lærte meg mye om sosiale reglene i oppveksten. Fremdeles sliter jeg med hva som er normal reaksjon i en del sammenhenger, men klarer ofte å skjule usikkerheten min med å forsvinne litt i mengden og se hva andre "normale folk" gjør. Sosial settinger er alltid vanskelige for meg, men jeg klarer meg på et vis. Jeg har vært gift, har barn, har jobb osv, men få venner.

Anonymkode: 7f5de...570

AnonymBruker
Skrevet

Nja, det er vel ikke hele sannheten. Menn er avhengig av å være relativt vellykket for å ha noen reell sjanse til å skaffe venner, partner og familie. En mann med aspergers vil typisk ha vanskeligere for å henge med i jobben, og dermed falle utenfor. Og uten en bra jobb og en viss karrere, så blir han heller ikke attraktiv nok for kvinner som ønsker å etablere seg. 

Anonymkode: 2f35e...8ad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kvinner med asperger kan nok i større grad gå under radaren ja og har nok også større sjanse for å finne en nevrotypisk partner. Men de er ofte også mer utsatt for ulike komorbide psykiske sykdommer, kanskje fordi de i større grad får diagnose senere og det blir forventet mer av dem. Veldig mange jenter får diagnosen fordi de har fått depresjon, angst, spiseforstyrrelser osv... og det blir oppdaget når de kommer under psykiatrien at de også har en autismediagnose. Jeg tror også at det kan være ganske vanskelig å få tilrettelegging og forståelse når andre ikke oppfatter at man har store utfordringer. Det blir jo ofte en veldig usynlig diagnose. 

Men det kan nok være at en kvinne med asperger er nærmere enn nevrotypisk mann når det gjelder sosial kompetanse og at det derfor ikke blir like stort skille mellom henne og en partner som det ville vært mellom en mann med asperger og en nevrotypisk kvinne. Det sagt, så tror jeg man er avhengig av å finne en partner som er villig til å la en bruke sine sterke sider samtidig som partneren veier opp for de svakere sidene dersom man skal ha et godt samliv, et fungerende familieliv og kunne ha livet på stell. 

Anonymkode: f631a...111

AnonymBruker
Skrevet

Kvinner med asbergers har lettere for å få seg mann og familie i kraft av at de er kvinner. en mann trenger ikke en kvinne med masse utmerkelser og som har god jobb osv. En mann må ha mange flere kvaliteter enn en kvinne for å bli attraktiv på markedet og sliter derved mer enn kvinner.

Anonymkode: aa2ac...948

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Kvinner med asbergers har lettere for å få seg mann og familie i kraft av at de er kvinner. en mann trenger ikke en kvinne med masse utmerkelser og som har god jobb osv. En mann må ha mange flere kvaliteter enn en kvinne for å bli attraktiv på markedet og sliter derved mer enn kvinner.

Anonymkode: aa2ac...948

Hva med arbeidsmarkedet?

Anonymkode: 840f3...249

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...