Gå til innhold

Hva er formildende omstendigheter??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når en man dømmes for voldtekt - så skal det være formildende omstendigheter at han kan miste oppholdstillatelsen sin - det må være noe av det mest idiotiske jeg har lest i dag. :o

- jeg trodde formildende omstendigheter var mer type "vanskelig barndom - selv blitt mishadlet" ol - men det er jo tydelig jeg tar feil.

"I formildende retning finner retten å legge noe vekt på at tiltalte kan miste sin oppholdstillatelse i Norge som følge av domfellelsen", heter det i dommen.

VG

Videoannonse
Annonse
Gjest TomKrus
Skrevet

De ser nok på det å miste oppholdstillatelsen som en straff.

Og så er det tingretten, da. Folk har en tendens til å bli mykere når de selv dømmer.

Gjest Bhsiltsk
Skrevet

Da bør vel vedkommende for svarte svingede holde seg unna situasjoner der h*n kan ende opp i retten, da vel????!?!??! Dummeste jeg har hørt!

Skrevet

Dobbelstraff er forbudt.

Det er i øknede grad en debatt rundt hvorvidt det å miste oppholdstillatelsen i tillegg til straff er å annse som dobbeltstraff, da man jo slik blir behandlet strengere enn en norsk person. Og da er det ikke likhet for loven.

Personlig mener jeg det er dobbelstraff, men at man kan godta slik bruk av dobbeltstraff.

Skrevet

Føler liksom at å gi ham lavere straff enn han hadde fått hvis han var "norsk" også er galt da. Jeg mener (og er sikkert fæl og slem og så videre) at hvis en som innvandrer ikke kan oppføre seg og skader folk ordentlig, så fortjener en ikke bedre enn å bli kicka rett ut.

Skrevet
Føler liksom at å gi ham lavere straff enn han hadde fått hvis han var "norsk" også er galt da. Jeg mener (og er sikkert fæl og slem og så videre) at hvis en som innvandrer ikke kan oppføre seg og skader folk ordentlig, så fortjener en ikke bedre enn å bli kicka rett ut.

Argumentet er jo at det tilsammen blir straff tilsvarende norske ville fått, han får jo ikke lavere straff. En del mener jo også at det burde holdt med en av delene; kastet ut eller straff.

Man kan jo ikke bare kaste ut folk heller, for da vil man kunne voldta og drepe uten konsekvenser.

Men jeg er enig med deg. Og kastet ut vil han antakelig også bli. Men først må ha sitte i fengsel, og det er jo bra. (Selv om voldtektsstraffer generelt burde være høyere, ikke bare denne).

Og det gjelder for denne dommen som for andre dommer; vent med å kritisere resultatet til det har vært anket.

Gjest Anonymous
Skrevet

:enig_animasjon:

Skrevet

Jeg ser ikke helt hvordan det kan betraktes som dobbeltstraff.

At han mister oppholdstillatelsen er jo bare en konsekvens av fengselsstraffen, akkurat som at man mister jobben dersom man blir tatt for å kjøre for fort i trafikken, dersom man har en jobb som krever førerkort.

Eller, at man kanskje blir skilt som følge av å sitte i fengsel i 15 år.

Synd for dem - jeg skjønner ikke tankegangen helt. Kan noen forklare?

Skrevet
Jeg ser ikke helt hvordan det kan betraktes som dobbeltstraff.

At han mister oppholdstillatelsen er jo bare en konsekvens av fengselsstraffen, akkurat som at man mister jobben dersom man blir tatt for å kjøre for fort i trafikken, dersom man har en jobb som krever førerkort.

Eller, at man kanskje blir skilt som følge av å sitte i fengsel i 15 år.  

Synd for dem - jeg skjønner ikke tankegangen helt. Kan noen forklare?

Og det at man mister jobben kan også bli sett på som en formildende omstendighet. See?

Skrevet
Og det at man mister jobben kan også bli sett på som en formildende omstendighet. See?

Joa.

Men nå er voldtekt mer alvorlig enn å kjøre for fort.

Betyr det at han får mindre straff enn han ellers ville gjort?

Skrevet

Joa.

Men nå er voldtekt mer alvorlig enn å kjøre for fort.

Betyr det at han får mindre straff enn han ellers ville gjort?

(Kjøre for fort i seg selv er ikke så farlig, det er når man treffer noen det er farlig, og det kan nok gå vel så alvorlig...)

Ja.

Men det kommer litt ann på hvordan man ser på det.

Skjerpende (som også er tatt i betraktning i denne saken) og formildende omstendigheter er til stede ved ALLE rettssaker når dommen skal beregnes ut.

Skrevet
(Kjøre for fort i seg selv er ikke så farlig' date=' det er når man [i']treffer noen det er farlig, og det kan nok gå vel så alvorlig...)

Så klart, men da blir man jo også tiltalt for mer enn råkjøring.

Jeg synes det høres merkelig ut.

I forhold til forbrytelsen han har gjort, synes jeg det å bli hevet ut av landet virker som a piece of cake.

Skrevet

Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener.

Han vil jo antakelig bli kastet ut av landet. I tillegg til at han må i fengsel. Men utkastelsen er det ikke retten som bestemmer, det er forvaltningen i en egen prosess.

Skrevet
Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener.

Han vil jo antakelig bli kastet ut av landet. I tillegg til at han må i fengsel. Men utkastelsen er det ikke retten som bestemmer, det er forvaltningen i en egen prosess.

Men rettens avgjørelse har ingenting med utkastelsen å gjøre, er det riktig?

Hvis det er riktig, skjønner jeg ikke hvorfor de skal ta hensyn til dette - siden de jo ikke gir ham denne "ekstra-straffen". Det er en følge av at han får fengselsstraff (slik jeg forstår det).

Bør det ikke skilles på hvor alvorlig forbrytelsen er, når man vurderer formildende omstendigheter?

Skrevet

Men rettens avgjørelse har ingenting med utkastelsen å gjøre, er det riktig?

Ja

Hvis det er riktig, skjønner jeg ikke hvorfor de skal ta hensyn til dette - siden de jo ikke gir ham denne "ekstra-straffen". Det er en følge av at han får fengselsstraff (slik jeg forstår det).

Enig med deg.

Bør det ikke skilles på hvor alvorlig forbrytelsen er, når man vurderer formildende omstendigheter?

Det tas alt hensyn til når man tar utgangspunkt i rettspraksis og strafferammer for hendelsen. Formildende og skjerpende omstendigheter kan påvirke straffen både når det gjelder tyveri, kjøre for fort, voldtekt, incest og drap. Men det finnes ikke noen formel som sier hvor mye det skal vektlegges. Det gjøres etter skjønn.

Skrevet

PS Husk nå på at her refererer VG noen få utvalgte linjer fra en dom på mange mange sider.

Hva som har vært tatt med i skjerpende retning vet vi ikke noe om. For alt vi vet kan det endelige utfallet ha vært at det skjerpende veier tyngre enn de formildende...

Skrevet
PS Husk nå på at her refererer VG noen få utvalgte linjer fra en dom på mange mange sider.

Hva som har vært tatt med i skjerpende retning vet vi ikke noe om. For alt vi vet kan det endelige utfallet ha vært at det skjerpende veier tyngre enn de formildende...

Jepp, jeg har ikke engang lest artikkelen. Tar utgangspunkt i det som står her.

Men, takk for svar ellers. :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Formildende omstendigheter kan bety at hvis man f.eks. er alkoholiker så forstår folk bedre at man har stjålet en flaske Vodka, enn om man ikke var det.

Formildende omstendigheter kan også betyr at hvis man er midt oppe i en opprivende skilsmisse kan kollegene på jobben bedre forstå de usaklige raseriutbruddene en måtte ha.

Skrevet
Dobbelstraff er forbudt.

Det er i øknede grad en debatt rundt hvorvidt det å miste oppholdstillatelsen i tillegg til straff er å annse som dobbeltstraff, da man jo slik blir behandlet strengere enn en norsk person. Og da er det ikke likhet for loven.

Personlig mener jeg det er dobbelstraff, men at man kan godta slik bruk av dobbeltstraff.

hei

jeg er enig med deg når det gjelder folk som ikke har norks statsborgerskap vis de har fått det så blir det annerledes

hilsen

Skrevet
De ser nok på det å miste oppholdstillatelsen som en straff.

Og så er det tingretten, da. Folk har en tendens til å bli mykere når de selv dømmer.

hei

skjønner ikke helt va du mener med at der er spesielt for tingretten

hilsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...