AnonymBruker Skrevet 13. mars 2018 #1 Skrevet 13. mars 2018 Finnes det gratis advokathjelp i Norge? Evt igjennom innboforsikringen har jeg gratis juridisk hjelp, men hjelper de kun med hus/inborelaterte saker? Treng juridiskveiledning som ikke omhandler hus/hjem. Anonymkode: 1edba...dc6
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2018 #2 Skrevet 13. mars 2018 Henger meg på her. Er student, om det gir ekstra rettigheter. Anonymkode: 01f2e...512 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2018 #3 Skrevet 13. mars 2018 Det kommer an på inntekt. Ellers kan man kontakte feks jussbuss, gatejuristen, jusshjelpa, osv Anonymkode: 8b6ff...82a
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2018 #4 Skrevet 13. mars 2018 Det kommer an på mange ting. Det viktigste er hva slags sak det er snakk om. For på sette det på spissen: Hvis du trenger advokat i forbindelse akjseemisjon i selskapet ditt, finner du neppe noen gratis tilbud uansett hvor hardt du leter. Står du overfor en straff vil du få gratis advokat om du vil eller ikke. Jeg tipper saken din er noe midt i mellom. Det beste er å sjekke om du kan få dekket advokat gjennom fri rettshjelp. Dersom du ikke omfattes av disse, så prøv jussbuss osv. Som en siste utvei så kan du saumfare alle forsikringer og medlemskap du har for se om noen av de dekker advokatutgifter. Anonymkode: b12cc...a60
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2018 #5 Skrevet 13. mars 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Finnes det gratis advokathjelp i Norge? Evt igjennom innboforsikringen har jeg gratis juridisk hjelp, men hjelper de kun med hus/inborelaterte saker? Treng juridiskveiledning som ikke omhandler hus/hjem. Anonymkode: 1edba...dc6 Gratis en times hjelp fra adgokat i året får du når du er medlem av Huseiernes Landsforbund. Timen kan brukes til hva som helst. Du får videre ubegrenset juridisk hjelp på telefon i ting relatert til bolig/fast eiendom. Ellers er det jusstudenter som yter gratis juridisk hjelp for ting utenfor domstolene. (Unntatt forliksrådet.) Fri rettshjelp er der egenandel på. Om saken omfattes av ordni gen da. Rettshjelpsdekning via hus eller innboforsikring gjelder alle saker, men krever at det er en konflikt som nødvendiggjør advokat bistand. Det er en stor ingangsegenandel på 4 - 6 000 + 20 % eller mer av timeprisen. Så den er ikke gratis. Det hjelpe rom du forteller hvilken type tvist det gjelder. Anonymkode: bf3c0...867 1
Glitnir Skrevet 13. mars 2018 #6 Skrevet 13. mars 2018 Hva slags omfang har behovet ditt? Advokatvakten har 30 minutter gratis.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #7 Skrevet 14. mars 2018 Ts her. Tusen takk for alle svar! Jeg har nå snakket med; jusshjelpa og gatejuristen, men de kan ikke hjelpe meg hvis jeg ikke melder inn saken, samt at begge parter må være enig at de får saken (noe som er uaktuelt akkurat nå). Er medlem av Huseiernes Landsforbund, men tenkte ikke over at de har advokat, så takk for tipset. Saken jeg trenger hjelp med er veldig omfattende. Så her kommer en kort versjon med det som er hovedproblemet akkurat nå; Det handler om en person som sender meg trusler av rare slag (ikke seksuell karakter). Denne personen sender daglig trusler, opp mot 50stk hver dag. Det er sjikane og konkrete trusler hva personen tenker å gjøre mot meg.Så jeg lurte på om jeg har nok bevis, og om det er grovt nok til å få brev og besøksforbud. Ønsker ikke mye drama med politiet og slikt, hvis jeg ikke har nok bevis/det ikke er "grovt" nok. Jeg er ikke redd personen klarer å skade meg fysisk, jeg er større og sterkere. Samtid lurer jeg på hvem - og om jeg kan/burde sende bekymringsmelding om denne personen til jobben, fastlegen og evt andre distanser. Personen virker psykisk ustabil, men dette kan jeg ikke bevise? Samme person har satt meg i en vanskelig økonomisk situasjon, og denne historien er så omfattende at jeg ikke har tid å skrive nå. Så jeg trenger hjelp med å finne ut hvordan lover personen bryter? Har jeg en sak? Går det evt til retten? Hva koster en rettsak? Hva skjer om personen blir gal hvis jeg melder til politiet osv.. Anonymkode: 1edba...dc6
solmåneogstjerner Skrevet 14. mars 2018 #8 Skrevet 14. mars 2018 Dette er absolutt grovt nok til å kontakte politiet. Du kan be dem om en samtale, og så kan du vurdere om du skal anmelde. Jeg ville absolutt kontaktet politiet. Du trenger ikke advokat til dette nå.
solmåneogstjerner Skrevet 14. mars 2018 #9 Skrevet 14. mars 2018 Akkurat nå, solmåneogstjerner skrev: Dette er absolutt grovt nok til å kontakte politiet. Du kan be dem om en samtale, og så kan du vurdere om du skal anmelde. Jeg ville absolutt kontaktet politiet. Du trenger ikke advokat til dette nå. Dersom personen blir siktet for en straffbar handling (sjikane, trusler) så koster selvsagt ikke rettsaken noe for offeret. Bare ta kontakt med politiet! Det er uforpliktende og helt gratis..
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #10 Skrevet 14. mars 2018 Ts her. Takk for svar! Så langt det lar seg gjøre, ønsker jeg helst ikke å koble inn politiet, da de henlegger mange saker. Derfor vil jeg være helt sikker at det er "nok". Nok er det fra første trusel, men det er ikke drapstrusla. Så politiet vil se på det som en gal, sjalu ex-venn. Derfor ønsker jeg å snakke med advokat, fordi saken handler om økonomi og div ande ting også. Misforstå meg rett, men jeg vil bare vite at det faktisk er så alvorlig at politiet ikke henlegger saken, før jeg melder. Anonymkode: 1edba...dc6
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2018 #11 Skrevet 29. mai 2018 Hvis en har spørsmål om lån, hvor kan en da får gratis rettshjelp? Anonymkode: 57b2e...e78
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2018 #12 Skrevet 29. mai 2018 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis en har spørsmål om lån, hvor kan en da får gratis rettshjelp? Anonymkode: 57b2e...e78 Jusshjelpa eller lignende? Kanskje banken din? Anonymkode: 8b6ff...82a
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2018 #13 Skrevet 30. mai 2018 På 14.3.2018 den 7.40, AnonymBruker skrev: Ts her. Tusen takk for alle svar! Jeg har nå snakket med; jusshjelpa og gatejuristen, men de kan ikke hjelpe meg hvis jeg ikke melder inn saken, samt at begge parter må være enig at de får saken (noe som er uaktuelt akkurat nå). Er medlem av Huseiernes Landsforbund, men tenkte ikke over at de har advokat, så takk for tipset. Saken jeg trenger hjelp med er veldig omfattende. Så her kommer en kort versjon med det som er hovedproblemet akkurat nå; Det handler om en person som sender meg trusler av rare slag (ikke seksuell karakter). Denne personen sender daglig trusler, opp mot 50stk hver dag. Det er sjikane og konkrete trusler hva personen tenker å gjøre mot meg.Så jeg lurte på om jeg har nok bevis, og om det er grovt nok til å få brev og besøksforbud. Ønsker ikke mye drama med politiet og slikt, hvis jeg ikke har nok bevis/det ikke er "grovt" nok. Jeg er ikke redd personen klarer å skade meg fysisk, jeg er større og sterkere. Samtid lurer jeg på hvem - og om jeg kan/burde sende bekymringsmelding om denne personen til jobben, fastlegen og evt andre distanser. Personen virker psykisk ustabil, men dette kan jeg ikke bevise? Samme person har satt meg i en vanskelig økonomisk situasjon, og denne historien er så omfattende at jeg ikke har tid å skrive nå. Så jeg trenger hjelp med å finne ut hvordan lover personen bryter? Har jeg en sak? Går det evt til retten? Hva koster en rettsak? Hva skjer om personen blir gal hvis jeg melder til politiet osv.. Anonymkode: 1edba...dc6 Saken begynner å bli gammel. På 14.3.2018 den 8.36, AnonymBruker skrev: Ts her. Takk for svar! Så langt det lar seg gjøre, ønsker jeg helst ikke å koble inn politiet, da de henlegger mange saker. Derfor vil jeg være helt sikker at det er "nok". Nok er det fra første trusel, men det er ikke drapstrusla. Så politiet vil se på det som en gal, sjalu ex-venn. Derfor ønsker jeg å snakke med advokat, fordi saken handler om økonomi og div ande ting også. Misforstå meg rett, men jeg vil bare vite at det faktisk er så alvorlig at politiet ikke henlegger saken, før jeg melder. Anonymkode: 1edba...dc6 Disse kommentarene er temmelig dumme og kommer langt etter trådens hovedinnlegg relevant info for å få hejlp bør plasseres, med en gang, for ikke å kaste bort lesernes tid på unødvendige svar og svar uten relevans for trådens tema. Uansett, der er aldri krav fra gaterruristen eller jusshjelpa om at motparten må være enige i at en part gis juridisk hjelp fra dem. Jusshjelpa gir aldri hjelp i traffesaker, noe du presenterer at saken din nå handler om. Å ikkee ville kontakte politiet fordi de henlegger mange saker er så dumt at det henger ikke på greip. Trusselsaker, familievold saker ol. Er prioriterte saker for politiet og saker de ikke skal henlegge. Som om det ikke er nok så er saker der vold og trusler om vold er inne i bildet saker der det gis fri rettshjelp uten behivsprøving i forkant av anmeldelse og i forbindelse med anmeldelse og oppfølging. Om truslene er reele, fortsatt pågår og trådens tema ikke er løst, så kom deg til politiet. Anonymkode: beec2...47e
HenrikFosse Skrevet 30. mai 2018 #14 Skrevet 30. mai 2018 Det er flere steder som kan tilby deg gratis advokat, blant annet https://gratisrettshjelp.no/. Du finner flere advokater som til gratis rettshjelp. Ville hørt med en av de for å få riktig informasjon! Du kan høre med: advokatvakten.no jussformidlingen.no JURK - gratis rådgivning for kvinner Du kan lese mer på denne siden om gratis rettshjelp. Ville kanskje meldt dette til politiet om du ikke allerede har gjort det, du kan jo få et besøkforbud!
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2018 #15 Skrevet 30. mai 2018 39 minutter siden, HenrikFosse skrev: Det er flere steder som kan tilby deg gratis advokat, blant annet https://gratisrettshjelp.no/. Du finner flere advokater som til gratis rettshjelp. Ville hørt med en av de for å få riktig informasjon! Du kan høre med: advokatvakten.no jussformidlingen.no JURK - gratis rådgivning for kvinner Du kan lese mer på denne siden om gratis rettshjelp. Ville kanskje meldt dette til politiet om du ikke allerede har gjort det, du kan jo få et besøkforbud! Henrik Fosse, har du forståtåt hva ts har for en sak? Har du forstått hva advokatvakten er og hvordan den fungerer? Kan du forskriften om fri rettshjelp til volds og trusselutsatte? Lever du i en verden der du tror noen jobber gratis der de kan ta betalt for sine tjenester via det offentliges salærsatser? Å sende folk på gale veier der de ber om hjelp og må forklare seg om svært personlige forhold er skjelden egnet til annet enn å få folk til å føle seg enda mer krenket og hjelpeløse. Tården er i tillegg gammel, og vi får håpe ts for lengst har fått hjelp. For alt vi vet kan også ts være en av de kvinnene som er skadet eller drept i voldssaker siden tråden ble opprettet. Anonymkode: beec2...47e
HenrikFosse Skrevet 30. mai 2018 #16 Skrevet 30. mai 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Henrik Fosse, har du forståtåt hva ts har for en sak? Har du forstått hva advokatvakten er og hvordan den fungerer? Kan du forskriften om fri rettshjelp til volds og trusselutsatte? Lever du i en verden der du tror noen jobber gratis der de kan ta betalt for sine tjenester via det offentliges salærsatser? Å sende folk på gale veier der de ber om hjelp og må forklare seg om svært personlige forhold er skjelden egnet til annet enn å få folk til å føle seg enda mer krenket og hjelpeløse. Tården er i tillegg gammel, og vi får håpe ts for lengst har fått hjelp. For alt vi vet kan også ts være en av de kvinnene som er skadet eller drept i voldssaker siden tråden ble opprettet. Anonymkode: beec2...47e Gratis rettshjelp om det hjelper. Du kan ta kontakt med forskjellige organisasjoner for å få hjelp og veiledning. Vil si at det er bedre med litt veiledning en ingenting, da vet du kanskje hvilken retning du kan gå
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2018 #17 Skrevet 2. juni 2018 På 29.5.2018 den 19.07, AnonymBruker skrev: Jusshjelpa eller lignende? Kanskje banken din? Anonymkode: 8b6ff...82a Kanskje jusshjelpa kan hjelpe ja. Anonymkode: 57b2e...e78
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2018 #18 Skrevet 8. juni 2018 På 2.6.2018 den 20.25, AnonymBruker skrev: Kanskje jusshjelpa kan hjelpe ja. Anonymkode: 57b2e...e78 Noen flere forslag folkens? Anonymkode: 57b2e...e78
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2018 #19 Skrevet 17. juni 2018 På 8.6.2018 den 21.16, AnonymBruker skrev: Noen flere forslag folkens? Anonymkode: 57b2e...e78 Ingen?... Anonymkode: 57b2e...e78
Gjest Nina1975 Skrevet 17. juni 2018 #20 Skrevet 17. juni 2018 (endret) Ring politiet og hør med de. De gir deg råd om hva du skal gjøre. Det er ikke pålagt å anmelde om du oppsøker de, politiet er der for å hjelpe deg. Om du fremlegger meldingene, så kan det hende de kan ringe å snakke med mannen for å sjekke ståa, om han trenger hjelp av noe slag . De vil også vurdere om det er bevis nok til besøksforbud, om de må varsle lege ol. Folk er altfor redde for å rådføre seg med politiet, de biter ikke:-) Endret 17. juni 2018 av Nina1975
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå