Gå til innhold

Samværsordning som hopper frem og tilbake

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Moren til stebarna har veldig ustabilt arbeidsted for tiden, og sender oss samværsplaner etter hennes arbeids situasjon.. Vi har vanligvis partallsuker, hun oddetallsuker etter samværskontrakten.

Vi fikk en ny plan i forrige uke hvor hun plutselig skal reise bort å jobbe i en periode på ett halvt år de ukene hun egentlig skal ha barna.og da har hun "satt opp" at barna skal være hos oss motsatt uker.. Dette kræsjer med mye av våre planer fremover.

Nå har det seg slik at vi har bestilt kjærestetur i en uke vi egentlig ikke skulle ha barna.. Som en siste ferie uten barn før vi får baby i hus... Da vi sa ifra om at denne uken måtte hun fikse barnevakt dersom hun skulle bort på jobb, fordi vi hadde bestilt oss ferie, fikk vi til svar at vi heller kunne ta med barna på denne turen..

Min mann skal sykle birken, og nå har vi plutselig barna den helgen. Vårt ansvar å fikse barnevakt i følge moren.

Og vi har avtalt helgetur til min søster og hennes familie etter at babyen er født. De har ikke plass til oss alle. Fortsatt vårt problem ifølge mor. (ikke det største problemet da vi bare kan endre datoen)

Er ikke dette skinnsykt urettferdig fremfor oss? Burde hun ikke avtale dette med oss (eller min mann) før hun takker ja til denne jobben?? Jeg skjønner jo at jobben er viktig, men det er jo viktig å avtale med andre parten før hun tar en slik beslutning..

Anonymkode: eff72...b2f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Men hun bestemmer jo ikke dette. Mor og far skal jo være enige om samværsavtalen, og om far sier nei til denne avtalen må mor bestille time til fvk slik at dem kan få snakke med en nøytral tredjepart. 

Anonymkode: b36a1...a79

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hun bestemmer jo ikke dette. Mor og far skal jo være enige om samværsavtalen, og om far sier nei til denne avtalen må mor bestille time til fvk slik at dem kan få snakke med en nøytral tredjepart. 

Anonymkode: b36a1...a79

Nei, hun gjør jo ikke det..

Vi mener det er hun som lager styr her.. Vi går jo med på planen, utenom de dagene  vi selv har planer..  Da syns jeg hun bør være glad for det og fikse barnevakt selv.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker man skal være samarbeidsvillig når ting plutselig endres, men et sted går streken. Jeg har selv stilt opp og hatt barn og stebarn ekstra, og omvendt. 

Når det gjelder samværsuker må det være en viss stabilitet. Selvsagt kan ting endres om det blir plutselige endringer i jobbsituasjon osv, men i utgangspunktet mener jeg at det bør være stabilt med samværsuker for helst et år i gangen. Å endre samværsuker i tide og utide blir bare krøll for alle parter. 

Mange av oss reiser mye i jobb, og da er det veldig greit å kunne planlegge ut fra et stabilt samvær, men at man samtidig er fleksibel ved reiser man ikke får styrt selv. Må man plutselig jobbe i sine samværsuker spør man vanligvis om eksen kan ta barna ekstra eller bytte om litt, kan ikke eksen er det ens eget ansvar....

Likedan ferieturer, det er vel ganske vanlig  at foreldre ønsker seg en tur uten barn (det gjelder både foreldre med felles barn, og oss som har barn/stebarn, og skal man kunne planlegge trenger man stabilitet. 

I trådstarters tilfelle hadde jeg bedt mannen snakke med sin eks, funker ikke det: familievernkontoret. 

Anonymkode: 83615...dba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Oi jeg tenker du nå bare har fått forsmak på fremtiden din. Kjærestetur, birken og helgetur med familie uten stebarn utgår. Med mindre far ikke ønsker å ha barna. Men de fleste fedre har ikke samvittighet til å ikke ha barna ekstra når de får mulighet. 

Anonymkode: 1e2c9...b32

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere går med på å bytte fra partall til oddetall, så er jo ukene dere allerede har lagt planer plutselig deres utfordring å løse.

Så hvis samarbeidsklimaet ikke er godt, så ville jeg heller gått med på å bytte enkeltuker (selv om disse er i flertall), og la de ukene som dere har lagt planer for, bestå slik de er.

Anonymkode: 7a594...9b3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vil det ikke skape mer problemer for dere om moren ikke får jobbet? ved at faren da må betale bidrag (evt mer bidrag)? Jo, un burde nevnt det for faren først, men om alternativet er null jobb, hva skulle han sagt? Jeg er enig i at hun bør prøve å vise vilje til å finne en annen løsning når dere hadde sagt fra tidlig om bestilt ferietur. men ellers må du regne med at en del planer vil gå i vasken når man har en partner med barn. ja, man må innimellom bytte uker pga jobb eller pga andre forhold. Sånn er det livet du har gått inn i. Et liv med barn er aldri forutsigbart. Jeg skjønner heller ikke hvorfor ikke barna kan være hos dere fordi om mannen din skal sykle birken? Bor han så langt unna at han må bruke hele helga på det? Kan ikke du ha barna alene den ene dagen (og evt den ene natta)? Eller hva er problemet?

Anonymkode: 06af5...016

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hun kan jo ikke bare forandre på samværet på den måten. Hadde bestilt time på fvk tvert! 

Man legger jo planer de ukene man ikke har barna! 

Hadde klikket om jeg var deg! 

Anonymkode: 545f6...932

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei det er ikke urettferdig. Må du kutte ut. Barna først. Så flott hun har jobb og forsørger seg selv og barna. Du valgte en mann med barn og da må du bare godta når barna hans er der. Disse kjærlighetsturene deres får dere ta når det er mindre travelt. Er ikke en menneskerett å dra på turer når man har så mange barn. Her er du urimelig og du høres meget sjalu ut på hans barn. Han må få lov å være med sine barn selv om du er sur og sjalu!!

Anonymkode: 9d437...e63

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi jeg tenker du nå bare har fått forsmak på fremtiden din. Kjærestetur, birken og helgetur med familie uten stebarn utgår. Med mindre far ikke ønsker å ha barna. Men de fleste fedre har ikke samvittighet til å ikke ha barna ekstra når de får mulighet. 

Tydelig at du ikke er i denne situasjonen selv. 

Man har en samværsplan for en grunn. Det skal være forutsigbart for alle parter, både foreldre og barn. 

Her holder vi fast på samværstider både pga jobb og ting vi skal på uten barn. Skal vi på en konsert eller en fest eller andre ting så legger vi jo dette til da vi har barnefri. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er ikke urettferdig. Må du kutte ut. Barna først. Så flott hun har jobb og forsørger seg selv og barna. Du valgte en mann med barn og da må du bare godta når barna hans er der. Disse kjærlighetsturene deres får dere ta når det er mindre travelt. Er ikke en menneskerett å dra på turer når man har så mange barn. Her er du urimelig og du høres meget sjalu ut på hans barn. Han må få lov å være med sine barn selv om du er sur og sjalu!!

Oj, bitter ekskone? 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tydelig at du ikke er i denne situasjonen selv. 

Man har en samværsplan for en grunn. Det skal være forutsigbart for alle parter, både foreldre og barn. 

Her holder vi fast på samværstider både pga jobb og ting vi skal på uten barn. Skal vi på en konsert eller en fest eller andre ting så legger vi jo dette til da vi har barnefri. 

Joda er det 👍 bare her er det far som har endret samvær i hytt og pine i alle år. Har bare akseptert at barna kommer først. Jeg passet alltid på å ha annen barnevakt i bakhånd hvis hvis jeg skulle noe viktig siden far hadde en tendens til å endre/avlyse samvær 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda er det 👍 bare her er det far som har endret samvær i hytt og pine i alle år. Har bare akseptert at barna kommer først. Jeg passet alltid på å ha annen barnevakt i bakhånd hvis hvis jeg skulle noe viktig siden far hadde en tendens til å endre/avlyse samvær 

Høres slitsomt ut. Her har både jeg og mannen ekser og barn, og alle fire foreldre holder det samværet som er bestemt gudskjelov. Ellers hadde ikke ting gått rett og slett. 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres slitsomt ut. Her har både jeg og mannen ekser og barn, og alle fire foreldre holder det samværet som er bestemt gudskjelov. Ellers hadde ikke ting gått rett og slett. 😊

Her har jeg vendt det andre kinnet til i alle år for å holde konfliktnivået så lavt som mulig. Nå er mitt eldste barn tenåring og avtale om samvær går gjennom far og tenåringen. Desverre er far seg selv lik og tenåringen har lite interesse av å tilbringe tid der med han,kona og deres barn kun når det passer far. 

Jeg har heldigvis hatt et stabilt forhold siden hun var 2 år og han har fungert som er far i hverdagen. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis dere går med på å bytte fra partall til oddetall, så er jo ukene dere allerede har lagt planer plutselig deres utfordring å løse.

Så hvis samarbeidsklimaet ikke er godt, så ville jeg heller gått med på å bytte enkeltuker (selv om disse er i flertall), og la de ukene som dere har lagt planer for, bestå slik de er.

Anonymkode: 7a594...9b3

Vi gikk med på å bytte uker i den perioden, men sa klart ifra at de helgene vi var borte, så passet det ikke.. 

Vil det ikke skape mer problemer for dere om moren ikke får jobbet? ved at faren da må betale bidrag (evt mer bidrag)? Jo, un burde nevnt det for faren først, men om alternativet er null jobb, hva skulle han sagt? Jeg er enig i at hun bør prøve å vise vilje til å finne en annen løsning når dere hadde sagt fra tidlig om bestilt ferietur. men ellers må du regne med at en del planer vil gå i vasken når man har en partner med barn. ja, man må innimellom bytte uker pga jobb eller pga andre forhold. Sånn er det livet du har gått inn i. Et liv med barn er aldri forutsigbart. Jeg skjønner heller ikke hvorfor ikke barna kan være hos dere fordi om mannen din skal sykle birken? Bor han så langt unna at han må bruke hele helga på det? Kan ikke du ha barna alene den ene dagen (og evt den ene natta)? Eller hva er problemet?

Anonymkode: 06af5...016

Han bor langt unna og må bruke hele helgen... jeg har ikke planer om å bruke helgen som barnevakt..  jeg har ikke lagt egne planer, men mest sansynlig besøker jeg min mor.. som stemor har jeg rett til å holde kortene åpne

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Som stemor virker du kynisk og egoistisk. Tror det beste du bor alene. Finn en mann uten barn.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi gikk med på å bytte uker i den perioden, men sa klart ifra at de helgene vi var borte, så passet det ikke.. 

Han bor langt unna og må bruke hele helgen... jeg har ikke planer om å bruke helgen som barnevakt..  jeg har ikke lagt egne planer, men mest sansynlig besøker jeg min mor.. som stemor har jeg rett til å holde kortene åpne

Men du er jo ikke bare stemor lenger, du blir mor til enda et av hans barn, hans barn søsken. Ta er det tid for å ta mer ansvar enn hvis dere bare var samboere og ikke foreldre sammen. Når du velger deg en mann med barn og attpåtil velger å få enda et barn i dette kaoset så må man stille opp. 

Anonymkode: f10bf...bc0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men du er jo ikke bare stemor lenger, du blir mor til enda et av hans barn, hans barn søsken. Ta er det tid for å ta mer ansvar enn hvis dere bare var samboere og ikke foreldre sammen. Når du velger deg en mann med barn og attpåtil velger å få enda et barn i dette kaoset så må man stille opp. 

Anonymkode: f10bf...bc0

Jeg må faktisk le.. jeg har alltid stilt opp mye for stebarna mine, både på godt og vondt. Men dette er faktisk ikke mitt ansvar. Det er heller ikke min manns ansvar da det går på mors uker. Det er faktisk hun som må skaffe barnevakt de helgene og ukene vi ikke kan bytte dager.. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke greit i det hele tatt å holde på slik. Virker mer som et maktspill fra eksen. Tenker mor og far hadde hatt godt av en tur på familievernkontoret. 

Anonymkode: 8b46a...8b1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må faktisk le.. jeg har alltid stilt opp mye for stebarna mine, både på godt og vondt. Men dette er faktisk ikke mitt ansvar. Det er heller ikke min manns ansvar da det går på mors uker. Det er faktisk hun som må skaffe barnevakt de helgene og ukene vi ikke kan bytte dager.. 

Jo vet du, det er faktisk fars ansvar og ta vare på sine barn - hvor lite samarbeidsvillig går det ann å bli?

Her er det DU som fremstår vrang...mor skal jobbe- ikke på kosemosetur .

Anonymkode: 68679...e99

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...