Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heisann! Jeg vil studere rettsvitenskap til høsten, men er dessverre veldig i tvil om hvor jeg vil.

Jeg har gode nok karakterer til å komme inn på integrert master ved alle studiestedene som tilbyr dette, men er på flere måter ganske knyttet til Kristiansand. Det er absolutt praktisk sett greiest for meg å ta bacheloren på UiA, for å så søke meg inn på integrert master senere med vgs-karakterer og få innpass for de tre første årene (det står på UiA sine nettsider at denne bacheloren kvalifiserer for innpass av de 3 første årene ved UiO og UiB).

Det jeg lurer på, er om dette vil telle negativt for arbeidsgivere senere? Burde jeg heller søke meg direkte til integrert master i en annen by, eller er det litt hipp som happ så lenge jeg tar en master?

Anonymkode: 68ff5...3d9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du har gode nok karakterer til å komme inn på integrert master, gjør heller dette, fremfor å styre med innpass. Det er ulik praksis på hvordan innpass fungerer, flere steder må du søke deg inn via samordna opptak, og selv om du kommer inn i dag, er det ikke gitt at du kommer inn om noen år. Vet at UiB har 30 plasser ved sitt masterprogram, men da konkurrerer du med studenter fra de andre stedene som tilbyr bachelor. 

Om du er veldig knyttet til Kristiansand, kan du jo velge et studiested som har lite obligatorisk oppmøte og heller være fjernstudent og bo i Kristiansand?

Anonymkode: 95fb0...d2a

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom du har gode nok karakterer til å komme inn på integrert master, gjør heller dette, fremfor å styre med innpass. Det er ulik praksis på hvordan innpass fungerer, flere steder må du søke deg inn via samordna opptak, og selv om du kommer inn i dag, er det ikke gitt at du kommer inn om noen år. Vet at UiB har 30 plasser ved sitt masterprogram, men da konkurrerer du med studenter fra de andre stedene som tilbyr bachelor. 

Om du er veldig knyttet til Kristiansand, kan du jo velge et studiested som har lite obligatorisk oppmøte og heller være fjernstudent og bo i Kristiansand?

Takk for svar :)

Det er muligheten der man søker seg inn via Samordna jeg vurderer, ja. Jeg tør ikke å sjanse på å søke meg inn med bachelorkarakterene - det er der jeg har fått inntrykk av at det er vanskeligst å komme inn, men ikke når man søker vanlig opptak i Samordna, men mulig jeg har missforstått dette. Karakterene mine er ganske mye høyere enn det kravet er nå, men det hadde ikke vært krise å ta et fag eller to som privatist dersom det skulle være nødvendig.

Det har også vært en tanke, men føler man lærer svært godt i kollokvier og gruppearbeid der man kommenterer hverandres arbeid - noe jeg går glipp av om jeg er fjernstudent. 

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Det jeg lurer på, er om dette vil telle negativt for arbeidsgivere senere?

Jeg er ikke arbeidsgiver eller jurist, men min kjæreste tok bachelor + 2 årig master og fikk jobb i en av de kjente forretningsjusfirmaene.

Vet ikke hva du mener med at du er sterkt tilknyttet hjembyen din. Men du bør jo tenke over om det blir noe lettere å flytte om 3 år.  

Anonymkode: 3c885...505

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Muligheten for å komme inn på master er der i dag, men det er ikke sikkert den er der i fremtiden. Dersom du har mulighet til å komme inn på integrert vil jeg absolutt anbefale det! 

Anonymkode: e5d2b...db5

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hei og hå.

Jeg har laget en bruker kun for å svare på denne tråden. Så dette er mitt store bidrag til internett.

Jeg kommer ikke til å svare på denne tråden, med den begrunnelse at jeg ikke har tid til det.

Generelt kan jeg si at du bør lese grundig på hjemmesidene til de ulike fakultetene om de ulike opptaksordningene som finnes.

La oss begynne:

On 3/13/2018 at 12:53 PM, AnonymBruker said:

Heisann! Jeg vil studere rettsvitenskap til høsten, men er dessverre veldig i tvil om hvor jeg vil.

Jeg har gode nok karakterer til å komme inn på integrert master ved alle studiestedene som tilbyr dette, men er på flere måter ganske knyttet til Kristiansand. Det er absolutt praktisk sett greiest for meg å ta bacheloren på UiA, for å så søke meg inn på integrert master senere med vgs-karakterer og få innpass for de tre første årene (det står på UiA sine nettsider at denne bacheloren kvalifiserer for innpass av de 3 første årene ved UiO og UiB).

Det jeg lurer på, er om dette vil telle negativt for arbeidsgivere senere? Burde jeg heller søke meg direkte til integrert master i en annen by, eller er det litt hipp som happ så lenge jeg tar en master?

Jeg svarer først på spørsmålet ditt om det vil telle negativt for fremtidige arbeidsgivere at du først har tatt bachelor på UiA, og eksempelvis mastergraden ved UiO. Svaret er ganske enkelt: Det vil ikke telle negativt, under den forutsetningen at du har OK karakterer. Har du gått et femårig løp på UiO med dårlige karakterer vil du uansett havne nederst i bunka.

On 3/13/2018 at 1:02 PM, AnonymBruker said:

Bachelorgrad fra UiA og UiB er laget slik at den kvalifiserer for automatisk godkjenning på de tre første årene ved UiO eller UiB. Det betyr at hvis du først studerer bachelorgrad på UiA og ønsker å gå videre på master ved UiO eller UiB har du tre valg:

1) Søke opptak til UiO gjennom samordna opptak. Ved samordna opptak er det karakterene fra VGS som er beregningsgrunnlaget, pluss tilleggspoeng. Karakterer fra eksempelvis UiA er ikke relevant her.

2) Søke opptak til UiB gjennom samordna opptak.

3) Søke opptak til UiB med karakterene fra UiA. UiB og UiA har en samarbeidsavtale som gjør at et gitt antall studenter (jeg husker ikke hvor mange) kan få innpass på UiB med karakterene fra UiA.

On 3/13/2018 at 1:23 PM, AnonymBruker said:

Takk for svar :)

Det er muligheten der man søker seg inn via Samordna jeg vurderer, ja. Jeg tør ikke å sjanse på å søke meg inn med bachelorkarakterene - det er der jeg har fått inntrykk av at det er vanskeligst å komme inn, men ikke når man søker vanlig opptak i Samordna, men mulig jeg har missforstått dette. Karakterene mine er ganske mye høyere enn det kravet er nå, men det hadde ikke vært krise å ta et fag eller to som privatist dersom det skulle være nødvendig.

Det har også vært en tanke, men føler man lærer svært godt i kollokvier og gruppearbeid der man kommenterer hverandres arbeid - noe jeg går glipp av om jeg er fjernstudent. 

På UiA og UiB er det obligatorisk arbeid i nesten alle fag som krever oppmøte og gruppearbeid.

På UiO er det mye mindre obligatorisk arbeid, men noen fag på andre og tredjeåret krever oppmøte.

On 3/13/2018 at 5:18 PM, AnonymBruker said:

Da må du nesten flytte og gå integrert master. Å skulle ta bachelor + master er et sjansespill som blir stadig vanskeligere. Det er ikke noe å satse på.

https://www.dn.no/talent/2015/04/13/1825/Utdannelse/advarer-mot-snarvei-til-jusstudiet

Anonymkode: a79cc...0c9

Førsteinnlegger trenger ikke å flytte. Du kan fint ta et femårig jussløp som student ved UiO og bo i Kristiansand. Det er relativt lite obligatorisk arbeid på UiO. MERK: RELATIVT. På UiA er det obligatoriske innleveringer og gruppearbeid i nesten alle fag.

Det er ikke et sjansespill å gå bachelor på UiA og master på UiO. Førsteinnlegger skriver at vedkommende har karakterer over dagens snitt og at det ikke er problematisk å ta opp ett fag eller to.

On 3/13/2018 at 6:38 PM, AnonymBruker said:

Muligheten for å komme inn på master er der i dag, men det er ikke sikkert den er der i fremtiden. Dersom du har mulighet til å komme inn på integrert vil jeg absolutt anbefale det! 

Anonymkode: e5d2b...db5

Det er ingen faste holdepunkter som tilsier at det ikke er sikkert i fremtiden. Dersom fakultetene og skolen skal styre vekk fra disse samarbeidsavtalene så må det varsles i god tid, og slike endringer tar lang tid.

Hvis jeg skal spekulere, så vil jeg tippe at det kommer et fullverdig integrert femårig jussløp på UiA innen du er ferdig med bacheloren. Så da kan du jo bare sluttføre hele graden i Kristiansand :)

Endret av morvik
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, morvik skrev:

Hvis jeg skal spekulere, så vil jeg tippe at det kommer et fullverdig integrert femårig jussløp på UiA innen du er ferdig med bacheloren. Så da kan du jo bare sluttføre hele graden i Kristiansand

Ja! Det er under utarbeiding. 

Anonymkode: 6e95a...8a8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenkte ikke på den muligheten når jeg startet, og hadde jeg valgt igjen, så ville jeg valgt å ta bachelor + master. Jeg hadde høyt nok snitt fra vgs til å komme inn på UiO uansett, så det hadde ingenting å si for meg om det økte noen poeng eller ikke i fremtiden. Årsaken til at jeg hadde valgt det er: 1. bo nært venner og familie. 2. bedre/tettere oppfølging på høyskole, som gir mindre slit alene. Dette i alle fall i forhold til UiO, der det nesten er selvstudie de første årene + lav kvalitet på undervisningen. Hører at UiB har tettere oppfølgning. Så det kommer jo helt an på hva man foretrekker og hva man har behov for. For arbeidsgiver har det lite å si hvor du fikk resultatene dine. 

Anonymkode: 65389...33a

AnonymBruker
Skrevet

Tusen hjertelig takk for at du tok deg tid til å lage en bruker for å svare meg, @morvik! Utrolig utfyllende og fint svar :) 

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte ikke på den muligheten når jeg startet, og hadde jeg valgt igjen, så ville jeg valgt å ta bachelor + master. Jeg hadde høyt nok snitt fra vgs til å komme inn på UiO uansett, så det hadde ingenting å si for meg om det økte noen poeng eller ikke i fremtiden. Årsaken til at jeg hadde valgt det er: 1. bo nært venner og familie. 2. bedre/tettere oppfølging på høyskole, som gir mindre slit alene. Dette i alle fall i forhold til UiO, der det nesten er selvstudie de første årene + lav kvalitet på undervisningen. Hører at UiB har tettere oppfølgning. Så det kommer jo helt an på hva man foretrekker og hva man har behov for. For arbeidsgiver har det lite å si hvor du fikk resultatene dine. 

Anonymkode: 65389...33a

Skjønner! Jeg har hørt litt ymse om kvaliteten på undervisningen i Oslo, og det kommer jo og, som du sier, an på hva slags studiemodell du foretrekker. Tusen takk for svar :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...