AnonymBruker Skrevet 13. mars 2018 #1 Skrevet 13. mars 2018 Lille skal begynne i BHG i august. Men er det liv og levere sent? Jeg har kveldsvakt som gjør at jeg vil ha barnet hjemme. Men må levere ved 14 tiden for pappaen kan ikke hente før klokken 16. Er det mulig? Eller må barnet være der hele dagen? Anonymkode: 6cc2a...115
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2018 #2 Skrevet 13. mars 2018 Høres ut som om det er en barnevakt, og ikke barnehage dere trenger. Hvorfor ta opp plassen til et barn som trenger å være der hele dagen? Anonymkode: 26ffc...1fd 46
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 13. mars 2018 Populært innlegg #3 Skrevet 13. mars 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lille skal begynne i BHG i august. Men er det liv og levere sent? Jeg har kveldsvakt som gjør at jeg vil ha barnet hjemme. Men må levere ved 14 tiden for pappaen kan ikke hente før klokken 16. Er det mulig? Eller må barnet være der hele dagen? Anonymkode: 6cc2a...115 Barnehagene har kjernetid. Det betyr at de skal være i bhg i kjernetiden. Om du vil levere senere så har mange om ikke alle regler for at klokka 9/9.30 el. Så skal barnet være levert om ikke noe annet er avtalt. Å komme dinglende klokka 14 når barna begynner å gå hjem er verken heldig for ditt barn eller de andre barna. Det du legger opp til er ren oppbevaring, og da er bhg feilt sted å plassere barnet. Anonymkode: a3168...e71 52
mortilen Skrevet 13. mars 2018 #4 Skrevet 13. mars 2018 Anbefales ikke av de som jobber i barnehage. For de to timene hadde jeg skaffet en barnevakt i hjemmet i steden. Jeg har erfaring med at leverer jeg etter frokost tid blir ungen min mer frustrert og leveringen vanskelig. Her må det være fast rutine. Levere 8.30 og hente 15. Da har ungen best dager. De i barnehagen ser at barn kommer best "inn i dagen" ved tidig levering. Om ikke til frokost, så må de komme rett etter før det er fellestid/utlek. 12
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2018 #5 Skrevet 13. mars 2018 Du kødder. Levere barnet til barnehagen 1 time før mange av de blir hentet? Hva er vits da? Hvis du er for trøtt å levere barnet til barnehagen i rimelig tid be pappa levere da. Anonymkode: bd122...5ec 8
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2018 #6 Skrevet 13. mars 2018 Hun ønsker å levere barnet sent fordi hun ønsker å være mye med barnet sitt, er det så galt da? Jeg forstår henne godt, og det er vanskelig å få vinninga opp i spinninga når en jobber turnus. Hør med barnehagen du Ts, hør hva de anbefaler det er vel ikke snakk om BHG i to timer hver dag, så det går vel av og til? Anonymkode: e6cc6...010 17
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 13. mars 2018 #7 Skrevet 13. mars 2018 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Høres ut som om det er en barnevakt, og ikke barnehage dere trenger. Hvorfor ta opp plassen til et barn som trenger å være der hele dagen? Anonymkode: 26ffc...1fd Altså, de fleste har vel barna sine i barnehage hovedsakelig fordi de trenger barnevakt, selv om det også er andre gode grunner til å ha dem der.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2018 #8 Skrevet 13. mars 2018 Min mann jobber sent. Her har vi avtale om at barnet kan komme mellom 10 og 12 enkelte dager (barnet og far vil også ha tid sammen); uten at det skaper noe uro for barnet, de andre barna eller de voksne. Nå er barna så små (1 år), at de leker ikke «sammen». Når de blir eldre er det klart at det å komme tidlig inn i lek vil være viktig.. Hva folk velger å gjøre med sin plass må være opp til foreldrene å velge. Dersom bsrnet reager negativt på det er ikke det til barnets beste, fungerer det for barnet og dere.. ja, så bra. Anonymkode: b033b...181 4
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 13. mars 2018 #9 Skrevet 13. mars 2018 Det er jo ikke ulovlig, men det anbefales ikke. Kan bli vanskelig for barnet å komme inn i barnehagens rutiner og det sosiale dersom han bare skal være der i to timer. Hvis dette er fast (at du bare trenger to timers pass pr dag) ville jeg heller satset på dagmamma/barnevakt.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2018 #10 Skrevet 13. mars 2018 Mindre barn vil ha store vanskeligheter med å bli levert så sent og ha så lite tid i barnehagen. Mange barn kommer ikke inn i leken om de ikke er der før leken begynner ordentlig, det vil si etter frokost. Ca kl 9. I tillegg så skjer det mye i barnehagen mellom kl 9.30 og 14. Da er alle aktivitetene i gang, kanskje går de tur el. Da går barnet glipp av veldig mye. Og dere får veldig lite igjen for pengene. Barnehagen skal være pedagogisk også, ikke bare en oppbevaringsplass. Til det var vi SFO, når de blir litt større. Anonymkode: 72f08...9bf 4
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2018 #11 Skrevet 13. mars 2018 Mange barn som blir levert sent kan ha vanskeligheter med å komme inn i lek. Barnehager har også kjernetid meller 9.30/10-14 slik at dem kan gå på turer og ha organisert opplegg for barna i den tiden. Anonymkode: f2e20...60b 3
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2018 #12 Skrevet 13. mars 2018 I oppstarten er det uansett korte dager, og når du ser barnet trives i bhg og du får mulighet til å gjøre «to do» mens barnet er i bhg, så vil plassen brukes mer av naturlige årsaker. Selvom dere tenker sånn nå kan de endre seg når barnetrageoppstart er i gang Anonymkode: b033b...181 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2018 #13 Skrevet 13. mars 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mindre barn vil ha store vanskeligheter med å bli levert så sent og ha så lite tid i barnehagen. Mange barn kommer ikke inn i leken om de ikke er der før leken begynner ordentlig, det vil si etter frokost. Ca kl 9. I tillegg så skjer det mye i barnehagen mellom kl 9.30 og 14. Da er alle aktivitetene i gang, kanskje går de tur el. Da går barnet glipp av veldig mye. Og dere får veldig lite igjen for pengene. Barnehagen skal være pedagogisk også, ikke bare en oppbevaringsplass. Til det var vi SFO, når de blir litt større. Anonymkode: 72f08...9bf Jeg er ikke enig. Er det rutine å komme kl 14.00 så blir barnet vant til det også.. men bare vent til familien har oppstart.. de vil bruke plassen mer enn de tenker nå. Anonymkode: b033b...181 3
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2018 #14 Skrevet 13. mars 2018 Snakker bare av egen erfaring, men jeg så også for meg 5 mnd før barnehageoppstart at å levere min elskede søte rolige datter ville være helt forferdelig. Da hun var 1 år gammel og klar for barnehagestart var det - unnskyld meg - men en drøm å levere henne. Å ha henne hjemme er destruktivt. River ned hele huset, jeg kan ikke underholde henne nok og den dag i dag 6 mnd senere, henter hun klærne sine selv på morgenene fordi hun gleder seg så mye til å reise i barnehagen. Som jeg sier, det er vanskelig å se for seg nå hvor barnet fortsatt er forholdsvis lite aktivt, men da den tiden kommer er du prisgitt den tiden du endelig kan få ryddet og fikset litt forefallende. Men å levere i 10-tiden tror jeg er helt innafor Anonymkode: bdb9a...1fe 15
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2018 #15 Skrevet 13. mars 2018 Syns dere gir litt rare firkantede svar, er det viktigst å være i barnehagen 9-16 eller sammen med moren? Hvis moren jobber sent får hun ikke sett barnet i ukedagene omtrent hvis hun skal levere tidlig, det er vel det som er poenget. Da jeg jobbet turnus på sykehjem var det personalbarnehage der barna kunne komme så det passet med jobben, både tidlig og sent. Skulle tro det var mulig å finne noe lignende, alternativt en barnepark, familiebarnehage ect. Anonymkode: fe750...742 9
Biloba Skrevet 13. mars 2018 #16 Skrevet 13. mars 2018 Lunsj er en god tid å levere på utpå dagen. Hyggelig, voksenstyrt aktivitet, og ikke kaos som det kan være midt i leketid. Etterpå er det daghvil. Da får dere formiddagen hjemme, barnet får en fin overgang til barnehagen, du slipper styr med innsovning og å ta hensyn til sovetiden, du får et par timer voksentid/effektiv tid, og barnet får noen timer leketid før far henter. De minste leker parallelt og leken blir ikke ødelagt om noen hentes. Vår liker godt når det er få barn der og leker og apparater er ledige. 4
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2018 #17 Skrevet 13. mars 2018 30 minutter siden, Anonymus Notarius skrev: Altså, de fleste har vel barna sine i barnehage hovedsakelig fordi de trenger barnevakt, selv om det også er andre gode grunner til å ha dem der. Tja, man trenger mer enn en barnevakt når det er der barnet hovedsakelig skal oppholde seg i 7-8 timer, enn når det er snakk om 2 timer. En trenger et helt annet pedagogisk opplegg når det er snakk om hele dagen. Anonymkode: 26ffc...1fd 3
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2018 #18 Skrevet 13. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Lille skal begynne i BHG i august. Men er det liv og levere sent? Jeg har kveldsvakt som gjør at jeg vil ha barnet hjemme. Men må levere ved 14 tiden for pappaen kan ikke hente før klokken 16. Er det mulig? Eller må barnet være der hele dagen? Anonymkode: 6cc2a...115 Kommer an på barnet og kommer an på barnehagen. Er sykepleier og jobber turnus. Barn nr 1. Kunne jeg være lenge sammen med på dagtid når jeg jobbet senvakt. Vi koset oss sammen med sen frokost, gikk tur, leste bøker, spilte spill osv. Også leverte jeg i BHG kanskje 13.45-14.00 og ja: OPPBEVARTE barnet der en time så far kunne hente henne rundt 15.00 det var NULL STRESS. Barn nr2 sliter mer med å tilpasse seg store endringer og rutiner, trenger mer tid på å forberede seg på de ulike aktivitetene og barnehagen har et større ønske om at hun møter innen 09.30 fordi de pedagogiske aktiviteten starter etter det, og hun trenger mer tid på å «komme inn» i aktivitetene. Jeg har snakket med BHG om dette og det er såklart greit av og til, så lenge hverken barnet eller barnehagen opplever det som belastende. - de som ikke jobber turnus eller i BHG burde faktisk la være å svare i denne tråden. Jobber du tre, fire kvelder i uka, så ønsker du selvfølgelig å tilbringe tid sammen med barnet ditt på dagtid, selv om det er i barnehagens «kjernetid». Barnet har jo også åpenlyst godt av å være sammen med mor, fremfor å knapt se henne. Anonymkode: bb77c...294 11
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2018 #19 Skrevet 13. mars 2018 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Syns dere gir litt rare firkantede svar, er det viktigst å være i barnehagen 9-16 eller sammen med moren? Hvis moren jobber sent får hun ikke sett barnet i ukedagene omtrent hvis hun skal levere tidlig, det er vel det som er poenget. Det er viktig for barnet å bli en del av fellesskapet i barnehagen også, og det er vanskelig når hen er der bare en brøkdel av tiden de andre er der. Det blir litt som å jobbe deltid når alle andre på jobben har fulltid - du havner fort i utkanten både faglig og sosialt. Anonymkode: 8eb51...8b9 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2018 #20 Skrevet 13. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er viktig for barnet å bli en del av fellesskapet i barnehagen også, og det er vanskelig når hen er der bare en brøkdel av tiden de andre er der. Det blir litt som å jobbe deltid når alle andre på jobben har fulltid - du havner fort i utkanten både faglig og sosialt. Anonymkode: 8eb51...8b9 Om mor jobber ubekvem arbeidstid må vel samvær med mor gå foran barnehagens kjernetid? Eller mener du BHG er mer viktig enn mor...? Anonymkode: bb77c...294 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå