AnonymBruker Skrevet 13. mars 2018 #1 Skrevet 13. mars 2018 Er redd jeg får baksmell, men skal klage. Må jeg likevel betale når jeg får vite hva de mener jeg skylder dem? Anonymkode: 17c53...e0f
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2018 #2 Skrevet 13. mars 2018 Hvordan vet du at du skal klage når du ikke vet beløpet du evt. må tilbakebetale enda? Anonymkode: 5fffa...d64
Gjest padawan Skrevet 13. mars 2018 #3 Skrevet 13. mars 2018 Skattepengene kommer rundt St. Hans så det er i slutten av juni. Selvangivelsen er ikke levert enda så hvordan kan du vite det så sikkert?
Million Skrevet 13. mars 2018 #4 Skrevet 13. mars 2018 (endret) Det legges ut info/skattemelding om det i begynnelsen av april. Tror det var 4. april i år. Selve oppgjøret får de fleste 20. juni, da utbetales det fra da av og i ca to uker fremover. Noen får oppgjøret senere, først utpå høsten, de utbetales løpende fra august og til uti oktober. Man kan ikke vite om man tilhører gruppen som får i juni eller oktober, og det nytter heller ikke spørre. Skal du klage, les deg opp først, som feks denne artikkelen. Har bare skumlest, men ser ingen plasser om man må betale før klage og så få tilbake, eller hvordan det henger sammen. Du må sannsynligvis betale, mens klagen behandles, ville jeg antatt. Det står i denne artikkelen at " En eventuell klage på skatteoppgjøret, for eksempel feil skatteklasse, inntekt, formue, fradrag eller beregninger av skatter og avgifter, må sendes skattekontoret innen seks uker etter skatteoppgjørsdatoen. " Hvis forfall på baksmellen er kortere enn seks uker, må du jo betale. Dessverre, eller heldigvis, har jeg baksmell så sjelden at jeg ikke husker hvor lang tids forfall man pleier å få på baksmellen. Men er det ikke ganske lang tid man har, helt til utpå høsten? Se også her for datoer: https://www.skatt.no/2018/01/03/viktigste-datoene-2018/ Endret 13. mars 2018 av Million 1
asterix Skrevet 13. mars 2018 #5 Skrevet 13. mars 2018 Først kommer jo skattemeldingen som du selv skal justere slik at den blir riktig. Skatteoppgjøret gjøres på bakgrunn av innmeldte opplysninger fra arbeidsgivere og banker osv og dine egne tilføyelser og rettelser. 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2018 #6 Skrevet 13. mars 2018 4 minutter siden, asterix said: Først kommer jo skattemeldingen som du selv skal justere slik at den blir riktig. Skatteoppgjøret gjøres på bakgrunn av innmeldte opplysninger fra arbeidsgivere og banker osv og dine egne tilføyelser og rettelser. Det var dette jeg ville frem til. Men hvis jeg får baksmell og klager, må jeg da betale innen juni? Ts Anonymkode: 17c53...e0f
asterix Skrevet 13. mars 2018 #7 Skrevet 13. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det var dette jeg ville frem til. Men hvis jeg får baksmell og klager, må jeg da betale innen juni? Ts Anonymkode: 17c53...e0f Klager? Du skal gjøre de endringer som trengs slik at skatteoppgjøret blir riktig. Hvis du vet at du har betalt for lite skatt og vil slippe renter på beløpet må du betale inn det som du har betalt for lite innen utgangen av mai.
Million Skrevet 13. mars 2018 #8 Skrevet 13. mars 2018 (endret) 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det var dette jeg ville frem til. Men hvis jeg får baksmell og klager, må jeg da betale innen juni? Ts Anonymkode: 17c53...e0f Ingen må betale innen juni. Du får giroen for tilbakebetaling i juni, samtidig som skatteoppgjøret settes inn på konto for de som skal ha det. De som får baksmell, får giroene sine med datoer på. Datoene er jeg usikker på, men mener det er i september tidligst man må begynne og betale. Når du får oppgjøret ditt 20/6, og hvis du oppdager at du får baksmell, så klager du med en gang. Se link lenger oppe i innlegget mitt der. Det var link direkte til Skatteetatens klage-side. Men foreløbig vet du jo ingenting om du får baksmell eller ikke? Ingen har fått beskjed ennå. Det kan jo like gjerne hende at du får igjen penger? Hvorfor er du så skråsikker på at det blir baksmell? Endret 13. mars 2018 av Million
solmåneogstjerner Skrevet 13. mars 2018 #9 Skrevet 13. mars 2018 Når du får selvangivelsen så må du jo endre på det som du mener er feil og legge ved riktig dokumentasjon. Så må du bare vente på skatteoppgjøret for å se om dine endringer er tatt til følge. Når du får skatteoppgjøret så får du også vite når du skal betale det du evt skylder. Jo du må betale selv om du klager. Så får du det tilbake hvis klagen tas til følge. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå