AnonymBruker Skrevet 13. mars 2018 #1 Skrevet 13. mars 2018 Jeg har en hybelleilighet som blir ledig i april. Jeg har lagt den ut for leie, men det er få som er på jakt etter leilighet nå. Har to som vil leie, men begge er NAV klienter, og jeg har brent meg veldig på å leie ut til det tidligere, så de er ikke aktuell for meg. Jeg vet at markedet tar seg veldig opp i juli - august, og lurer litt på å heller leie ut via Airbnb frem til det, men ser at tilbudet på Airbnb her i Bergen allerede er stort. Må man skatte av inntektene fra Airbnb selv om man leier ut del av bolig som er skattefri ved fast utleie? Får man leid ut så mye at det svarer seg i forhold til fast utleie? Månedsleie på leiligheten er 8000 kr + strøm. Den er ny og fin, og det er plass til to personer. Ligger like ved bybanen, rett sør for sentrum. Det virker som litt mer styr å leie ut via Airbnb også, siden man må se til at leiligheten er fin og ren mellom hver som leier, men kanskje verdt det, for å vente på et bedre utvalg i leieboere? Hva ville dere ha gjort? Anonymkode: 41ce7...846
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2018 #2 Skrevet 13. mars 2018 Kanskje du rett og slett har priset deg litt for høyt siden det ikke er noen som vil leie av deg? Marketet i Bergen for utleie er ganske mettet akkurat nå, så hva med rett og slett å senke prisen med 500 - 1000 kroner? Og ja, du må selvsagt sørge for at alt er fint og reint, nytt sengetøy og slik til de nye gjestene mellom hver gang du har Air BnB gjester på besøk, så det er mye mindre arbeid med å bare leie ut på heltid. Anonymkode: 313d1...d06 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2018 #3 Skrevet 13. mars 2018 Jeg tror egentlig ikke at jeg har priset meg for høyt. Jeg har lagt meg på samme nivå som mine naboer leier ut for, for tilsvarende leilighet, bortsett fra at den leiligheten jeg leier ut er møblert, og helt ny. Det er bedre standard enn det mine naboer har, og altså samme pris. Det er ingen typisk hybel, møblert med rot og skrot, men har nye fine møbler. Det er flere som har villet leie, men jeg var noe treg med å bestemme meg, og to som ville leie fant da noe annet i mellomtiden. Og så er det altså to som vil leie som er uaktuelle for meg. Leiligheten har lagt ute i bare litt over en uke, så det er jo ikke slik at alt håp er ute, men det er nok ikke beste tiden på året å ha godt utvalg i leieboere, og siden jeg ikke vil leie til hvem som helst var det en tanke å vente litt. Anonymkode: 41ce7...846
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2018 #4 Skrevet 13. mars 2018 13 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tror egentlig ikke at jeg har priset meg for høyt. Jeg har lagt meg på samme nivå som mine naboer leier ut for, for tilsvarende leilighet, bortsett fra at den leiligheten jeg leier ut er møblert, og helt ny. Det er bedre standard enn det mine naboer har, og altså samme pris. Det er ingen typisk hybel, møblert med rot og skrot, men har nye fine møbler. Det er flere som har villet leie, men jeg var noe treg med å bestemme meg, og to som ville leie fant da noe annet i mellomtiden. Og så er det altså to som vil leie som er uaktuelle for meg. Leiligheten har lagt ute i bare litt over en uke, så det er jo ikke slik at alt håp er ute, men det er nok ikke beste tiden på året å ha godt utvalg i leieboere, og siden jeg ikke vil leie til hvem som helst var det en tanke å vente litt. Anonymkode: 41ce7...846 Med airbnb kan det ofte følge med veggdyr. Leie ut til hvem som helst? Jeg ville heller leid ut til en enslig mor eller et par med navgaranti. Anonymkode: 12fbc...ac7 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2018 #5 Skrevet 13. mars 2018 Så vidt jeg vet er det innført særskilt beskatning på korttidsutleie under 30 dager - over 30 dager, så er det arealet som leies ut relativt opp mot den andelen av boligen man selv bor i som avgjør om det skattes eller ikke. https://www.skatt.no/2017/10/12/innforer-airbnb-skatt/ Det betyr at du må ta høyde for skatt når du leier ut via Airbnb. Husk også å ta i betraktning ekstra slitasje, reparasjoner/vask/utrydning av eventuelle skadedyr etc. Man må sette prisen etter alle slike faktorer er beregnet inn. Anonymkode: 4ccc4...4b0
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2018 #6 Skrevet 13. mars 2018 Takk for informasjon! Det virker unektelig som litt styr med Airbnb, så jeg får heller ha litt is i magen, og vente på rette leieboer. Det er ingen krise om leiligheten står tom litt. Anonymkode: 41ce7...846
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2018 #7 Skrevet 13. mars 2018 Nå ble jeg veldig inspirert til å se ettet ny leilighet. Det VAR billig og greit her jeg bor, men leiligheten er tildels sliten og uferdig, for meg virker det som om man får mer for pengene på leiemarkedet nå enn da jeg flyttet hit? Åssen er parkeringsforholdene der du leier ut, jeg er ikke under NAV 😇 Anonymkode: f3c0e...a9c
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2018 #8 Skrevet 13. mars 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en hybelleilighet som blir ledig i april. Jeg har lagt den ut for leie, men det er få som er på jakt etter leilighet nå. Har to som vil leie, men begge er NAV klienter, og jeg har brent meg veldig på å leie ut til det tidligere, så de er ikke aktuell for meg. Jeg vet at markedet tar seg veldig opp i juli - august, og lurer litt på å heller leie ut via Airbnb frem til det, men ser at tilbudet på Airbnb her i Bergen allerede er stort. Må man skatte av inntektene fra Airbnb selv om man leier ut del av bolig som er skattefri ved fast utleie? Får man leid ut så mye at det svarer seg i forhold til fast utleie? Månedsleie på leiligheten er 8000 kr + strøm. Den er ny og fin, og det er plass til to personer. Ligger like ved bybanen, rett sør for sentrum. Det virker som litt mer styr å leie ut via Airbnb også, siden man må se til at leiligheten er fin og ren mellom hver som leier, men kanskje verdt det, for å vente på et bedre utvalg i leieboere? Hva ville dere ha gjort? Anonymkode: 41ce7...846 Selg. Å tro at markedet tar seg opp i juli august er utopi og noe flere enn deg gjør, derfor kan prisen gå kraftig ned og du får ikke solgt fordi markedet svømmer over av boliger. Du skal skatte av all utleie, og du skal finne noen som ikke herper boligen slik at den må pusses opp før den kan selges. Anonymkode: e4c68...8d4 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2018 #9 Skrevet 13. mars 2018 Ville satset på Airbnb, tjente grovt på det i sommer! Kommer til å gjøre det samme igjen til sommeren. Har bare hatt korttidskontrakter nå, for å få leid ut på Airbnb til sommeren😁 Anonymkode: a6910...0dd 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #10 Skrevet 14. mars 2018 Med airbnb vet du aldri hvem som bor i leiligheten din. Kan være en kriminell eller prostituert. Matlukt som er umulig få ut. Hærverk og mye trafikk til og fra leiligheten er andre negative ting. Det følger mye arbeid med airbnb . Alt må være rent. 1hårstrå kan ruinere fremtidig utleie pga dårlig anbefaling . ville ikke anbefale det. Anonymkode: a2fb0...2d3 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #11 Skrevet 14. mars 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Med airbnb vet du aldri hvem som bor i leiligheten din. Kan være en kriminell eller prostituert. Matlukt som er umulig få ut. Hærverk og mye trafikk til og fra leiligheten er andre negative ting. Det følger mye arbeid med airbnb . Alt må være rent. 1hårstrå kan ruinere fremtidig utleie pga dårlig anbefaling . ville ikke anbefale det. Anonymkode: a2fb0...2d3 Det kan man sette bort. Det finnes firmaer som jobber med airbnb, de tar blant annet ansvar for utvask og å møte opp og levere nøkler etc. herverk og kriminalitet kan vel vanlige leietakere også drive med? Anonymkode: a6910...0dd 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2018 #12 Skrevet 26. mars 2018 På 13.3.2018 den 18.38, AnonymBruker skrev: Nå ble jeg veldig inspirert til å se ettet ny leilighet. Det VAR billig og greit her jeg bor, men leiligheten er tildels sliten og uferdig, for meg virker det som om man får mer for pengene på leiemarkedet nå enn da jeg flyttet hit? Åssen er parkeringsforholdene der du leier ut, jeg er ikke under NAV 😇 Anonymkode: f3c0e...a9c Jeg tror at leiemarkedet har endret seg mye. Mange flere utleieenheter på markedet, og pris presses ned. Her er det gateparkering. Pleier ikke være problemer med å finne plass. Ikke soneparkering. Jeg har en plass, men den bruker jeg selv. Anonymkode: 41ce7...846
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2018 #13 Skrevet 26. mars 2018 På 13.3.2018 den 20.00, AnonymBruker skrev: Selg. Å tro at markedet tar seg opp i juli august er utopi og noe flere enn deg gjør, derfor kan prisen gå kraftig ned og du får ikke solgt fordi markedet svømmer over av boliger. Du skal skatte av all utleie, og du skal finne noen som ikke herper boligen slik at den må pusses opp før den kan selges. Anonymkode: e4c68...8d4 Selg? Jeg bor selv i huset. Altså må jeg heller ikke skatte av hybelen. Anonymkode: 41ce7...846
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå