AnonymBruker Skrevet 16. mars 2018 #41 Del Skrevet 16. mars 2018 På 14. mars 2018 den 10.46, AnonymBruker skrev: Merker jeg blir litt oppgitt på dine vegne nå. Hun betaler altså ikke tilbake? Da må du slutte å låne mer. Det hender jeg låner til venninner, men bare noen få hundrelapper en sjelden gang, par av de går på aap, og låner aldri ut mer før pengene er tilbakebetalt. Hun viser deg nettbanken? Den er jo grei, men hun kan ha konto også i en annen bank. Her er satsene fra 2017 som regjereningen la til grunn, beløp kan variere litt fra kommune til kommune: https://www.regjeringen.no/no/tema/forbruker/gjeldsordning/livsoppholdssatser/id691824/ Anonymkode: f07b9...d35 Satsene på livsopphold for utleggstrekk og gjeldsordning er høyere enn satsene på sosial så hun har ikke rett på dette. Kontakt Nav for å spørre om satser på sosial. Anonymkode: 20039...9d8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest making.a.mess Skrevet 16. mars 2018 #42 Del Skrevet 16. mars 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: 20 000 må være brutto. Min mor har rundt 15000 utbetalt og hun har ikke krav på bostøtte Anonymkode: 14e0c...f1e Kanskje er d forskjellig fra sted til sted. Kjenner ei som fikk bostøtte og hadde 19000 utbetalt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2018 #43 Del Skrevet 16. mars 2018 På 13. mars 2018 den 17.01, AnonymBruker skrev: Hvordan skal hun få sendt meldekort hvis hun må kutte ut nettet ? 😂 mye ordnes gjennom nettet idag og det er nok viktig å ha nett for å ordne at ting går sin gang og man får betalt regninger osv, sånn har livet blitt, mye mer teknologisk enda man ikke vil eller har råd til å betale internett regninga. Hvis hun har mulighet til å dra til venner eller familie og låne nett der og pc, eller vet ikke om nav har sånne stasjonære pc-r fortsatt i dag stående til disposisjon på kontoret deres. Hun må ha tlf for å ringe sykebilen eller politiet hvis det skjer noe, så lenge hun ikke har bil. Har hun bil kan hun kjøre til legevakta istedet. Anonymkode: 2bf2c...6e1 Hun hadde helt sikkert klart å levert meldekort to ganger i måneden uten nett. Anonymkode: 20039...9d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 16. mars 2018 #44 Del Skrevet 16. mars 2018 På 13.3.2018 den 11.37, Atea skrev: Jeg mener man har bruk for tv når man har en ni-åring. Eller tar jeg feil? Nei, TV er en kostnad som de fleste kan droppe, og den spiser relativt mye i dag. Problemet er at hun balanserer på grensen mellom ytelser. Det er fare for at hun får for mye dagpenger for bostøtte. Men NAV er pliktig til å gå igjennom økonomien med henne og informere om evt muligheter. På 13.3.2018 den 11.41, Fru Uperfekt skrev: Kontantkort og Internet på f.eks biblioteket Kontantkort er dyre løsninger for mobilbruk for en arbeidssøker, og selv om enkelte bibliotek har fornuftige åpningstider, skal du ikke langt ut i fra sentrum til at det blir ubrukelig for jobbsøking. Ett moderat abonnement med datapakke vil typisk være bedre økonomi, og bør vurderes hvis hun er jobbsøker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 16. mars 2018 #45 Del Skrevet 16. mars 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun hadde helt sikkert klart å levert meldekort to ganger i måneden uten nett. Anonymkode: 20039...9d8 Hvis det overordnede målet er å designe ett budsjett for en evig NAV'er, så har du rett. Hvis vi tilnærmer oss fra posisjon at hun skal slutte å sende meldekort, må man i større grad være på nett. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 16. mars 2018 #46 Del Skrevet 16. mars 2018 På 13.3.2018 den 16.38, Fru Uperfekt skrev: Wow skulle aldri hatt unger jeg da.... Ut i fra det du svarer på, kan vi være enig, men "gjort er gjort og spist er spist", så vi får heller prøve være konstruktive, enn å normalisere dårlige beslutninger. (Nei, du er ikke alene om denne situasjonen, og du har sikkert ikke skyld for den, det var min flåsetet måte å spøke med svaret ditt. Men målet i denne typen diskusjoner er ikke å akseptere fattigdom, men å bruke alle tilgjengelig midler for å hevde seg ut av dem. Fattigdom har en tendens til å bli arvelig. ) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2018 #47 Del Skrevet 16. mars 2018 TS, det er ikke akseptabelt at hun skal leve på deg i alle fall. Hvordan klarer hun å betale tilbake det hun låner? Om hun ikke betaler tilbake, er det jo ikke et lån... Ser mange har uttalt seg ang bostøtte, så det må du få henne til å sjekke opp. Om hun ikke har krav på noe mer, må hun prøve å finne seg en billigere leilighet om det er mulig. Anonymkode: d8889...12d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2018 #48 Del Skrevet 16. mars 2018 8 timer siden, Mrs.Purdey skrev: Kanskje er d forskjellig fra sted til sted. Kjenner ei som fikk bostøtte og hadde 19000 utbetalt. Det har kommet nye regler. Nå får ikke minste sats ytelse ufør bostøtte en gang. Tidligere kunne nok en med 19000 ung ufør få bostøtte. Og hadde noen bostøtte før nye reformen som kom 1.1,15 så får de vel ennå, men alle andre faller på utsiden. Anonymkode: 14e0c...f1e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 17. mars 2018 #49 Del Skrevet 17. mars 2018 18 timer siden, Druid skrev: Ut i fra det du svarer på, kan vi være enig, men "gjort er gjort og spist er spist", så vi får heller prøve være konstruktive, enn å normalisere dårlige beslutninger. (Nei, du er ikke alene om denne situasjonen, og du har sikkert ikke skyld for den, det var min flåsetet måte å spøke med svaret ditt. Men målet i denne typen diskusjoner er ikke å akseptere fattigdom, men å bruke alle tilgjengelig midler for å hevde seg ut av dem. Fattigdom har en tendens til å bli arvelig. ) Vel ser den med at det kan være arvelig. Men selv i dag med en inntekt som er få forunt sanker vi mye at maten vi trenger i naturen. Mine barn, barnebarn osv er sikret Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SunnivaOslo Skrevet 17. mars 2018 #50 Del Skrevet 17. mars 2018 Hva er det som gjør at hun ikke kan jobbe? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2018 #51 Del Skrevet 17. mars 2018 On 13.3.2018 at 9:13 AM, Thyra said: Og å ha mobil er jo en sikkerhet i tilfelle det skjer noe, og man må ringe politi, brannvesen eller ambulanse. Joda, men det koster ikke nevneverdig. En kan lett få en gammel telefon gratis, og et abonnement koster bare kr 39/mnd (50 min tale, 50 SMS). Anonymkode: bc3d9...d01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peter007 Skrevet 17. mars 2018 #52 Del Skrevet 17. mars 2018 På 13.3.2018 den 8.47, AnonymBruker skrev: Jeg har en venninne som stadig vekk er blakk, hun er arbeidsledig og sender meldekort på nav. Hun får tilsammen 13.000,- av nav, hun sier at det skal dekke alt. Etter husleien er det bare igjen 4500,- og så må hun betale strøm, tv og Internett og mat. Hun har aleneansvaret for 1 barn på 9 år. Jeg låner hun stadig penger, og hun har vist meg i nettbanken at ikke hun får mer enn hva hun sier, men jeg kan ikke skjønne at hun som alenemor ikke har krav på noe mer? Barnetrygd kommer jo utenom, og hun skal vel ha en viss sum som livsopphold? Jeg vet ikke hvordan regelene er, men jeg sier hun burde sjekke, men da sier hun at hun ikke har krav på mer. Men greia er at jeg låner hun stadig penger fordi hun er blakk, og jeg er ikke rik jeg heller og merker jeg blir oppgitt over dette nå. Så jeg spør her for å ta saken litt i egne hender, er ikke 4500,- lite i livsopphold når hun har barn, og skal det betales strøm og diverse av det itilegg? Hvordan har dere andre som har meldekort det? Anonymkode: 8361e...479 Bstøtte kan hun søke. Hun har nok dobbel barnetrygd. Hun mottar barnebidrag vil jeg tro. Har far en grei jobb og hun ikke jobb mottar hun noen tusen der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 17. mars 2018 #53 Del Skrevet 17. mars 2018 4 timer siden, SunnivaOslo skrev: Hva er det som gjør at hun ikke kan jobbe? Hun er arbeidsledig. Det betyr at hun kan jobbe dersom hun får en jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SunnivaOslo Skrevet 17. mars 2018 #54 Del Skrevet 17. mars 2018 3 timer siden, Thyra skrev: Hun er arbeidsledig. Det betyr at hun kan jobbe dersom hun får en jobb. Ja driver hun og søker jobber da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2018 #55 Del Skrevet 17. mars 2018 På 13.3.2018 den 8.47, AnonymBruker skrev: Jeg har en venninne som stadig vekk er blakk, hun er arbeidsledig og sender meldekort på nav. Hun får tilsammen 13.000,- av nav, hun sier at det skal dekke alt. Etter husleien er det bare igjen 4500,- og så må hun betale strøm, tv og Internett og mat. Hun har aleneansvaret for 1 barn på 9 år. Jeg låner hun stadig penger, og hun har vist meg i nettbanken at ikke hun får mer enn hva hun sier, men jeg kan ikke skjønne at hun som alenemor ikke har krav på noe mer? Barnetrygd kommer jo utenom, og hun skal vel ha en viss sum som livsopphold? Jeg vet ikke hvordan regelene er, men jeg sier hun burde sjekke, men da sier hun at hun ikke har krav på mer. Men greia er at jeg låner hun stadig penger fordi hun er blakk, og jeg er ikke rik jeg heller og merker jeg blir oppgitt over dette nå. Så jeg spør her for å ta saken litt i egne hender, er ikke 4500,- lite i livsopphold når hun har barn, og skal det betales strøm og diverse av det itilegg? Hvordan har dere andre som har meldekort det? Anonymkode: 8361e...479 Har vel krav på enslig mor forsørger. Anonymkode: 3dc21...b76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2018 #56 Del Skrevet 17. mars 2018 On 3/13/2018 at 5:01 PM, AnonymBruker said: Hvordan skal hun få sendt meldekort hvis hun må kutte ut nettet ? 😂 mye ordnes gjennom nettet idag og det er nok viktig å ha nett for å ordne at ting går sin gang og man får betalt regninger osv, sånn har livet blitt, mye mer teknologisk enda man ikke vil eller har råd til å betale internett regninga. Hvis hun har mulighet til å dra til venner eller familie og låne nett der og pc, eller vet ikke om nav har sånne stasjonære pc-r fortsatt i dag stående til disposisjon på kontoret deres. Hun må ha tlf for å ringe sykebilen eller politiet hvis det skjer noe, så lenge hun ikke har bil. Har hun bil kan hun kjøre til legevakta istedet. Anonymkode: 2bf2c...6e1 Litt kjedelig hvis hun faller om på gulvet selv og niåringen må kjøre henne til legevakta. Anonymkode: c7e53...c4b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
applestories Skrevet 17. mars 2018 #57 Del Skrevet 17. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har vel krav på enslig mor forsørger. Anonymkode: 3dc21...b76 Fra 1.1.16 må barnet være under 8 år for at mor (eller far) skal ha rett på overgangsstønad. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2018 #58 Del Skrevet 17. mars 2018 det blir feil fokus når man tenker i de baner, egentlig burde fokuset være om hvilke arbeid hun egentlig søker på, og hennes forventning når hun vil være tilbake til arbeid. Her høres det ut som vedkommende har satt seg fast og skal leve lenge som arbeidsledig. Uansett her har det med holdninger å gjøre, og dette blir veldig avslørende. Anonymkode: 9190b...5b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_popcorn_ Skrevet 17. mars 2018 #59 Del Skrevet 17. mars 2018 Er det dagpenger eller økonomisk sosialhjelp hun får? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 17. mars 2018 #60 Del Skrevet 17. mars 2018 3 timer siden, SunnivaOslo skrev: Ja driver hun og søker jobber da? Det går jeg ut i fra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå