Gå til innhold

Lei av å hjelpe økonomisk, har hun ikke krav på mer på nav?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har en venninne som stadig vekk er blakk, hun er arbeidsledig og sender meldekort på nav. Hun får tilsammen 13.000,- av nav, hun sier at det skal dekke alt. Etter husleien er det bare igjen 4500,- og så må hun betale strøm, tv og Internett og mat. Hun har aleneansvaret for 1 barn på 9 år. Jeg låner hun stadig penger, og hun har vist meg i nettbanken at ikke hun får mer enn hva hun sier, men jeg kan ikke skjønne at hun som alenemor ikke har krav på noe mer? Barnetrygd kommer jo utenom, og hun skal vel ha en viss sum som livsopphold? Jeg vet ikke hvordan regelene er, men jeg sier hun burde sjekke, men da sier hun at hun ikke har krav på mer. Men greia er at jeg låner hun stadig penger fordi hun er blakk, og jeg er ikke rik jeg heller og merker jeg blir oppgitt over dette nå. Så jeg spør her for å ta saken litt i egne hender, er ikke 4500,- lite i livsopphold når hun har barn, og skal det betales strøm og diverse av det itilegg? Hvordan har dere andre som har meldekort det? 

Anonymkode: 8361e...479

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

NAV-utbetalingen stemmer nok, men hun har antageligvis krav på bostøtte i tillegg. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hun kan jo prøve å søke bostøtte?

Men ellers er det slik det er.
Hvis hun er aleneforsørger har hun barnetrygd og barnebidrag i tillegg til dagpengene, og NAV beregner at det skal dekke barnets behov.

Anonymkode: ae6fd...a6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess

Høres ut som om hun har krav på bostøtte. Tror øvre grense for bostøtte er 20000. Mener å ha lest dette et sted. Men 13000 i dagpenger høres riktig ut. + dobbel barnetrygd på 1998,- 

Har hun 50/50 samarbeid med far så skal barnetrygden deles. Om ikke får hun alt og kan kreve bf for bidrag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Livsoppholdet som nav regner utfra med ett barn er rundt 8000 i mnd tror jeg. Hun har nok karv på bostøtte med så lite. Får hun ikke bidrag også? Jeg er alenemor også, men jeg har 50% jobb og får overgangsstønad for resten + barnetrygd og bidrag. Dette  blir til sammen ca 21000 i mnd, og jeg synes det er knepent. 

Anonymkode: cbae9...2d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man må ikke ha tv, mobil og internett. Er det dårlig med penger så må goder kuttes. Be om å få plombert tv slik at hun slipper tv-lisens. Så må hun aktivt søke mer jobber. Hva når dagpengevedtaket går ut. Hva gjør hun da?

Anonymkode: 2a757...320

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har en venninne som stadig vekk er blakk, hun er arbeidsledig og sender meldekort på nav. Hun får tilsammen 13.000,- av nav, hun sier at det skal dekke alt. Etter husleien er det bare igjen 4500,- og så må hun betale strøm, tv og Internett og mat. Hun har aleneansvaret for 1 barn på 9 år. Jeg låner hun stadig penger, og hun har vist meg i nettbanken at ikke hun får mer enn hva hun sier, men jeg kan ikke skjønne at hun som alenemor ikke har krav på noe mer? Barnetrygd kommer jo utenom, og hun skal vel ha en viss sum som livsopphold? Jeg vet ikke hvordan regelene er, men jeg sier hun burde sjekke, men da sier hun at hun ikke har krav på mer. Men greia er at jeg låner hun stadig penger fordi hun er blakk, og jeg er ikke rik jeg heller og merker jeg blir oppgitt over dette nå. Så jeg spør her for å ta saken litt i egne hender, er ikke 4500,- lite i livsopphold når hun har barn, og skal det betales strøm og diverse av det itilegg? Hvordan har dere andre som har meldekort det? 

Her i Oslo er satsene for livsopphold (Nav-sosial) på litt over sekstusen (6200?) for en enslig. Vet ikke hva den ligger på når man har barn. Strøm og husleie og innboforsikring skal da være dekket, utenfor livsopphold. Hun kan ha krav på bostøtte, også kommunal pluss statlig, og hun mottar vel bidrag og dobbel barnetrygd? Hvis en ansatt i nav sier at hun ikke har krav på bostøtte, må hun likevel søke. Bostøttekalkulatoren er heller ikke til å stole på. Men har hun urimelige høye boutgifter vil hun ikke få bostøttte. Når hun søker må hun legge ved et notat der hun beskriver at inntekten har gått ned, så de skal beregne ut i fra dagens situasjon.

Just now, AnonymBruker said:

Man må ikke ha tv, mobil og internett. Er det dårlig med penger så må goder kuttes. Be om å få plombert tv slik at hun slipper tv-lisens. Så må hun aktivt søke mer jobber. Hva når dagpengevedtaket går ut. Hva gjør hun da?

Man må nødvendigvis ha mobil og internet når man søker jobb og skal ha kontakt med nav.

Anonymkode: f07b9...d35

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hun må søke om bostøtte, og hun får vel bidrag? Hvis ikke må hun søke om bidragsforskudd. Jeg er enslig mor med lav inntekt, og får 3000 kr i bostøtte i mnd. Så det hjelper jo en del. Hun burde og sjekke, om hun betaler for mye skatt.

Anonymkode: ceb3c...180

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man må ikke. Men det er vanskelig å klare seg uten i dag. Vanskelig å betale regninger, søke jobber osv uten tilgang på internett. Meldekort sendes vel gjerne også digitalt i dag. Og å ha mobil er jo en sikkerhet i tilfelle det skjer noe, og man må ringe politi, brannvesen eller ambulanse. 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun burde da fint klare seg på 13.000 kr i mnd. Her må det endring til. Dere kan starte med at du ikke låner henne penger mer. Hun må sette opp et budsjett, sjekke kvittering fra mathandel osv. Er det noe hun kan droppe? Er det noe som kan kjøpes billigere? Hun må se muligheten for å bo billigere, og søke på arbeid utenfor stedet de bor på. Hun må bli aktiv arbeidssøker og komme seg ut i arbeid. Om hun ikke klarer det selv, kan hun få hjelp av NAV. Tv kan kuttes ut, og lisensen spiser opp lommeboka. Det meste finnes på internett nå til dags.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Her i Oslo er satsene for livsopphold (Nav-sosial) på litt over sekstusen (6200?) for en enslig. Vet ikke hva den ligger på når man har barn. Strøm og husleie og innboforsikring skal da være dekket, utenfor livsopphold. Hun kan ha krav på bostøtte, også kommunal pluss statlig, og hun mottar vel bidrag og dobbel barnetrygd? Hvis en ansatt i nav sier at hun ikke har krav på bostøtte, må hun likevel søke. Bostøttekalkulatoren er heller ikke til å stole på. Men har hun urimelige høye boutgifter vil hun ikke få bostøttte. Når hun søker må hun legge ved et notat der hun beskriver at inntekten har gått ned, så de skal beregne ut i fra dagens situasjon.

Man må nødvendigvis ha mobil og internet når man søker jobb og skal ha kontakt med nav.

Pluss at utgifter til barnepass skal dekkes, og i noen tilfeller lege og medisiner.

Som en her skrev høres 8000 i mnd. til livsopphold rimelig ut for en med ett barn. Men satsene varierer fra kommune til kommune. Hun har i alle fall for lite. Hjelp henne med å sjekke dette opp. Hun låner av deg, men betaler alltid tilbake. Det kan være hun ikke er klar over hva hun har rett på.

På facebok finnes det grupper som Nav-spørsmål. De kan hjelpe henne.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
53 minutter siden, AnonymBruker said:

Selvsagt må man ha mobil. Man kan ikke ha to barn og være uten mobil om det skulle skje noe. Samt at både barnehage, skole, jobb og nav vil kanskje trenge å få tak i henne raskt. Mobil er også viktig for et sosialt liv, og selv om mange bedrevitere på kg liker å tro at man ikke trenger et sosialt liv og venner, så viser studier at mennesker uten har dårligere mental og fysisk helse. 

Internett er også relativt kritisk idag når regninger betales på internett og mye kommunikasjon med ulike instanser skjer over internett. Om man bor langt borte fra nærmeste bibliotek vil det gjerne koste mer å reise dit for internett så vinningen går opp i spinningen

Tv derimot trenger man ikke. 

Anonymkode: 40f36...9c6

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Selvsagt må man ha mobil. Man kan ikke ha to barn og være uten mobil om det skulle skje noe. Samt at både barnehage, skole, jobb og nav vil kanskje trenge å få tak i henne raskt. Mobil er også viktig for et sosialt liv, og selv om mange bedrevitere på kg liker å tro at man ikke trenger et sosialt liv og venner, så viser studier at mennesker uten har dårligere mental og fysisk helse. 

Internett er også relativt kritisk idag når regninger betales på internett og mye kommunikasjon med ulike instanser skjer over internett. Om man bor langt borte fra nærmeste bibliotek vil det gjerne koste mer å reise dit for internett så vinningen går opp i spinningen

Tv derimot trenger man ikke. 

Anonymkode: 40f36...9c6

Jeg mener man har bruk for tv når man har en ni-åring. Eller tar jeg feil?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mrs.Purdey skrev:

Høres ut som om hun har krav på bostøtte. Tror øvre grense for bostøtte er 20000. Mener å ha lest dette et sted. Men 13000 i dagpenger høres riktig ut. + dobbel barnetrygd på 1998,- 

Har hun 50/50 samarbeid med far så skal barnetrygden deles. Om ikke får hun alt og kan kreve bf for bidrag

Hun kan søke om bidrag og med 50/50 deling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kontantkort og Internet på f.eks biblioteket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
5 minutter siden, Atea skrev:

Du trenger ikke TV, spesielt om en har Internet 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, Atea skrev:

Jeg mener du tar feil. Har man Internett finner man nok underholdning på YouTube (behøver bare en PC-skjerm, plombert TV, nettbrett eller mobil) Netflix har også masse innhold for barn, og er mye billigere enn NRK-lisens samt betal-TV. 

Vi har barn og massevis av TV-kanaler men bruker de så godt som aldri. Barna ser alltid på tegnefilmer på YouTube eller Netflix. 

Anonymkode: 05c28...95b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Fru Uperfekt said:

Du trenger ikke TV, spesielt om en har Internet 

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg mener du tar feil. Har man Internett finner man nok underholdning på YouTube (behøver bare en PC-skjerm, plombert TV, nettbrett eller mobil) Netflix har også masse innhold for barn, og er mye billigere enn NRK-lisens samt betal-TV. 

Vi har barn og massevis av TV-kanaler men bruker de så godt som aldri. Barna ser alltid på tegnefilmer på YouTube eller Netflix. 

Anonymkode: 05c28...95b

Ok, jeg er ikke så inne på det med barn og tv i dag. Når jeg hadde småbarn hadde vi ikke nett. Vi hadde hustelefon og Nintendo. Og tv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...