Gå til innhold

De sjeldneste, lovlige treslagene i Norge

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har arvet en stor hage der jeg vil plante sjeldne trær. Hva er utvalget i Norge, hvor får jeg de fra, og hva koster det? Har egentlig lyst på et purpleheart-tre, men de vokser vel ikke her...

Anonymkode: 6a4f9...8b2

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det første du må finne ut er hvilken klimasone du hører til i og så finner du deg en bok a la denne 

https://www.nb.no/nbsok/nb/b77b748ebf691e1520c3f5eeae407fc0?lang=no#0

Tipper du vil få noe problemer med å få et treslag som holder til i Sør-Amerika og omegn, til å gro noe annet sted enn innendørs, med mindre du hører det inn og ut etter sesongene.

Endret av absinthia
Skrevet

Hva med å ta seg en tur til Botanisk Hage på Tøyen i Oslo? De som jobber der er veldig hjelpsomme og kunnskapsrike og kunne sikkert gitt deg mange tips. I tillegg har de jo masse med vekster der som du kan se på!

AnonymBruker
Skrevet

Jo mer sjeldent treet er jo dyrere blir det. Så det kommer nok opp i noen tusenlapper for ett tre.

Som vedkommende sier over her så må du sjekke klimasonen der du bor. Du kan være heldig å få til vekster og trær som ikke er anbefalt i denne klimasonen. Klimasonene er en veiledning,

Anonymkode: 19ebf...34c

AnonymBruker
Skrevet

Er i H3 på Vestlandet. Klart jeg kan låne en bok, men her er jeg og spør likesinnede...hva kommer dere på av artige treslag?

Anonymkode: 6a4f9...8b2

AnonymBruker
Skrevet

Uansett lurt å bruke arboretet og botanisk hage. Arboret både i Bergen og Stavanger. Da kan du rusle rundt i fred og ro og se på de ulike trærne og kanskje finne noe kult du vil prøve i din hage. De har ofte plantesalg også. 

Anonymkode: 35f80...e11

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ginkgo  biloba er mitt yndlingstre. En etterlevning fra dinosaurtiden. Får den et sår i et blad, dør hele bladet. Vokser som busk i Botanisk hage i Trondheim, vet jeg. Burde være mulig å få til i et lunt mikroklima på Vestlandet. 

Anonymkode: c9084...adf

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...