Gå til innhold

Straks 17 mnd og går ikke - erfaringer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Har en gutt som hele veien har vært sen motorisk, han satte seg opp, samt begynte å krabbe, da han var nærmere året. Han begynte å reise det opp ved møbler ved 15 mnd og står på tærne. Han går også langs møblene, men på tærne. Fysioterapeut er inne i bildet pga tågåinga samt at han er stiv i beina. Gutten er snart 17 mnd og det skjer egentlig lite framgang. Han er fryktelig ustødig og det virker som det ligger langt fram i tid at han skal lære seg å gå. Det er nå snakk om utredning hos lege og greier.. Han snakker mye men har ikke så mange ord som vi kan forstå, det er mye babling. 

Han er for øvrig aktiv og meget nysgjerrig :) Finmotorikken er bra, der har han vært i rute hele tiden. 

Noen her med erfaring og kanskje noen beroligende ord? Noen som har barn som har lært å gå sent uten at det er noe galt? 

Anonymkode: 53f90...6e3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Har en gutt som hele veien har vært sen motorisk, han satte seg opp, samt begynte å krabbe, da han var nærmere året. Han begynte å reise det opp ved møbler ved 15 mnd og står på tærne. Han går også langs møblene, men på tærne. Fysioterapeut er inne i bildet pga tågåinga samt at han er stiv i beina. Gutten er snart 17 mnd og det skjer egentlig lite framgang. Han er fryktelig ustødig og det virker som det ligger langt fram i tid at han skal lære seg å gå. Det er nå snakk om utredning hos lege og greier.. Han snakker mye men har ikke så mange ord som vi kan forstå, det er mye babling. 

Han er for øvrig aktiv og meget nysgjerrig :) Finmotorikken er bra, der har han vært i rute hele tiden. 

Noen her med erfaring og kanskje noen beroligende ord? Noen som har barn som har lært å gå sent uten at det er noe galt? 

Min datter hadde vi bestilt time til fysio hos, hun gikk ikke før 19, nesten 20 mnd. Men ved 20 mnd gikk hun helt stødig og kunne nesten løpe også. Hun haltet litt på venstre ben, så vi dro til fysioterapeut likevel. Det var ikke noe galt, fikk bare beskjed å utfodre henne mer (lage hinderløype, gå i terreng med henne mm.)  Hun er idag 4 år og HEEELT normal, kan ikke se at hun var sent ute motorisk. 

Anonymkode: ac744...173

AnonymBruker
Skrevet

Tro det eller ei, men det er faktisk helt normalt :) 

Mine to yngste barn var utrolig treige med å gå, og med yngste trodde jeg aldri det skulle skje. Men plutselig i 15/16 mnd alderen, så gikk han. Vi var mildt sagt sjokkert, for han virket ikke moden og klar i det hele tatt. Jeg tror han knapt stod uten støtte før han plutselig gikk.

Ei jente i barnehagen vår var nærmere to år før hun gikk, men det kan ingen se på henne nå, noen år senere :) 

Jeg husker månedene fra ettårsdag frem til de første skrittene, som tunge! Det ble mye bæring på unger som begynte å bli tunge :( Klossete mtp fottøy og ble på mange måter en "vente på at ungen begynner å gå selv" periode. Men holdt ut, det vil skje :)  Hvor mange tilsynelatende friske personer kjenner du, som ALDRI begynte å gå? Jeg kjenner absolutt ingen :) 

Anonymkode: 6c3dc...b8a

AnonymBruker
Skrevet

Min datter var 18 mnd før hun gikk. Helsestasjonen koblet inn en fysioterapeut, som krisemaksimerte noe voldsomt. Det var veldig ubehagelig. Jenta vår var vel 16-17 mnd da fysioterapeuten kom i barnehagen og observerte og skulle ha jenta til å gjøre diverse ting. Hun hadde NULL barnetekke, og null voksentekke, hehe. Hun sa at det var MEGET alvorlig at barn i denne alderen ikke gikk, og dette kunne skyldes en av x antall diagnoser.... Etter hun hadde gått, kom barnehageansatte bort til meg og sa at jeg IKKE måtte høre på fysioterapeuten. De kjente barnet hadde hatt MANGE barn som var sene med å gå, de var absolutt ikke bekymret. Hun var litt over 18 mnd da hun endelig fikk til gåingen.

Greit å koble inn fysioterapeut, men om gutten går i barnehage, ville jeg heller hørt med dem om hva de mener.

Anonymkode: a67c7...d1b

AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn var akkurat likedan, bortsett fra at hen var enda senere ute med å krabbe (etter ettårsdagen sin), og den ene foten kom etterhvert «ned» slik at hen klarte å få hælen ned på gulvet, men ikke den andre (slik at hen var sideulik, noe som heller ikke er bra). Generelt lite tonus og kraft fra magen og nedover. Bare armene var sterke. 

For å gjøre en lang historie kort og for å unngå å skrive ting som gjør at barnet kan identifiseres, ble hen omsider henvist til sykehuset, hvor foten ble gipset og hen lærte å gå kort tid etter dette. Hen var da nesten to år. Nå går barnet på skolen og det går veldig fint med barnet. 

Anbefaler deg å få henvisning til spesialist så raskt som mulig. Vi slet lenge med å få henvisning, vi ble bare sendt i runddans på helsestasjonen, hvor ingen egentlig kunne hjelpe. Barnet vårt burde vært henvist mye tidligere. Det gikk altså veldig bra med oss, men det var et tøft år med mye usikkerhet før vi endelig fikk hjelp. Lykke til og klem!

Anonymkode: a691b...58a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar denne som anonym. Det er vel egentlig ikke lov å si hva man jobber med på dette forumet, men jeg jobber innen helsesektoren med barn i alle fall.

Det er naturlig å bli stresset når barnet er utenfor normalen. Vi har jo kommet langt på vei med å kartlegge barns utvikling, og det blir så alt for tydelig hvem som er "innafor" og hvem som er "utenfor". I tillegg blir det sjeldent noe fokus på de barna som ligger foran sin utviklingskurve heller, slik at det er mødre slik som deg, som har litt "treige" barn, som sitter igjen bekymret.

Noe du er "heldig" med er at det foreligger en grunn til hvordan det er sånn. Tenk deg dette: det er vanskelig nok for et barn å lære seg å gå fra før, om det ikke skal balansere på tærne også. Selvfølgelig er det vanskelig å gå når han må balansere på tærne, det er vanskelig selv for en fullutviklet voksen i lengden. Det som er positivt her er jo at 1) Han klarer å gå mens han holder i møblene. Han ønsker å gå, og bruker de hjelpemidlene han har tilgjengelig. 2) Fysioterapaut er involvert. Kanskje det er en idé å bytte fysioterapaut hvis du ikke føler kjemi med henne. Men hvis man ser bort i fra hennes manglende sosiale kjemi med dere, så sitter hun nok inne med nyttig kompetanse. Bruk henne for det som er verdt. Få treningsprogram, og øv. 

Ting tar tid når man er liten! Barn er like forskjellige fra deg og meg, og normalsjiktet er bare en statistikk. 

Jeg har sett mange barn som hverken har gått eller snakket før det var "farlig sent", før de plutselig begynte å snakke som en foss eller begynte å gå stødig i løpet av en uke.

Det er så mye som går bra for gutten din at jeg ville ikke bekymret meg unødig. Hvis han trenger noe starthjelp med beina så er det jo bra at dette blir tatt tak i nå, før han blir eldre og i skolealder. Dra på utredning, og hør hva de sier. Det er sjeldent det ikke løser seg :) De fleste barn som er litt utenfor sjiktet tar igjen de andre innen rimelig tid.

Mvh

Anonymkode: 5fde8...f8f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Husk at opp til 18 mnd regnes som helt normalt, går de senere enn det trenger det heller ikke være noe galt, men da er det greit med oppfølgning :) 

Min gikk først uten å holde seg i noe ved 18 mnd, dog ganske ustødig. Veldig langt barn også. Ved 2 års kontroll på helsestasjon bemerket helsesøster at h*n hadde dårlig balanse, det samme mente barnehagen og oss foreldre. Så da ble fysioterapeut koblet inn, og hun ønsket barnet utredet ved barnehabiliteringen. Der ble barnet vurdert av lege og fysioterapeut. Vi foreldre syntes det var greit å få utelukket at noe var galt, selv om jeg syntes blodprøver osv var noe unødvendig.. (ingen funn). Det ble konkludert med at barnet var noe sen grovmotorisk og hadde litt mobile ledd (ankler og knær), men ikke noe annet. Har siden hatt oppfølgning av fysioterapeut som også har vært i barnehagen. Vi har nylig avsluttet med fysioterapi fordi h*n har jevn og god fremgang (barnet er 3 år nå). 

Ta i mot den hjelp dere kan få, men ikke engste dere. Det er veldig greit å få utelukket ting og eventuelt få konkrete råd om hvordan følge opp både hjemme og i barnehagen. 

Anonymkode: 26b35...0e9

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mine to yngste barn var utrolig treige med å gå, og med yngste trodde jeg aldri det skulle skje. Men plutselig i 15/16 mnd alderen, så gikk han. Vi var mildt sagt sjokkert, for han virket ikke moden og klar i det hele tatt. Jeg tror han knapt stod uten støtte før han plutselig gikk.

Ei jente i barnehagen vår var nærmere to år før hun gikk, men det kan ingen se på henne nå, noen år senere :) 

Jeg husker månedene fra ettårsdag frem til de første skrittene, som tunge! Det ble mye bæring på unger som begynte å bli tunge :( Klossete mtp fottøy og ble på mange måter en "vente på at ungen begynner å gå selv" periode. Men holdt ut, det vil skje :)  Hvor mange tilsynelatende friske personer kjenner du, som ALDRI begynte å gå? Jeg kjenner absolutt ingen :) 

Men her går du ut fra at barnet er friskt, noe hverken du (eller TS) vet om barnet er.  15 mnd er helt normalt, det er ikke engang spesielt sent. Opp til 18 mnd regnes som normalt, men her er det kombinert med generelt sen utvikling grovmotorisk, tågange og ustøhet. Det er forferdelig vanskelig å lære seg å gå på tå (prøv selv!!), og det kan hende at dette må korrigeres (eller at man må finne en evt underliggende årsak). 

Her er det ikke snakk om et barn som kanskje er litt forsiktig, men som plutselig tør å slippe seg fra møblene når det er 17 måneder gammelt! Noe som er helt normalt. «Hold ut, det vil skje» er ikke et godt råd når det er flere forhold som taler for at barnet bør utredes av spesialist. Det er IKKE alle barn som lærer seg å gå helt av seg selv! 

Anonymkode: a691b...58a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min lille jente var utrolig «treig» motorisk, både med å holde hodet, åle seg fremover (litt over året) krabbe (langt over ett år gammel) og gikk rett før hun var 18 mnd (helsestasjonen hadde da mobilisert både det ene og andre, men vi slapp å møte hos fysio siden hun var akkurat innenfor normalen). Hun likte også å gå på tå! Jenta mi hadde god hjelp av gåvogn. Det løsnet også litt når hun begynte i bhg. Hun var svært tidlig ute med å snakke og med finmotorikken, men det virket som hun ikke var sterk nok til de store motoriske utfordringene. Hun er helt normal i dag, så hun trengte nok bare litt ekstra tid. I tillegg har hun litt hypermobile ledd, som i følge fysio også kan forsinke den motoriske utviklingen litt.

Anonymkode: f2efc...805

Skrevet

Mellomste vår gikk ikke selv før hun var 21 mnd. Hun gikk hvis vi holdt henne i hånda, men.. Var hos fysio og der fikk vi henne til å gå selv og da løsner det helt. 

Kombinert med utydelig tale og tågange ville jeg personlig sjekket det ut, uten at jeg mener det er noe galt. Er av den oppfatning at det er greit å sjekke. :)

AnonymBruker
Skrevet

Ingen erfaring selv, men et barn på avdelingen til mitt barn hverken gikk eller kunne reise seg ved 15 måneder. Plutselig ved 18-19 måneder gikk barnet og var veldig stødig i forhold til andre når de lærer seg å gå :) 

Anonymkode: 54290...c44

AnonymBruker
Skrevet

Mine har vært treige med å gå. Sistemann var tidligst, han gikk ved 15 mnd :)

Førstemann var 18 år før han gikk, og mellomste var 21 mnd. Det var aldri snakk om noe utredning og det var det vel heller ikke behov for. De hentet seg fort inn og tok igjen de jevnaldrende, når de først slapp seg. Normalen er bred, og jeg ville ikke engstet meg over at barnet ikke har sluppet seg enda, når det har reist seg og går langsmed.

Eldstemann snakket heller ikke noe særlig, men han var svært god finmotorisk. Mellomste var tidlig ute med språket, men brukte lenger tid på finmotorikken. Sistemann har vært omtrent på gjennomsnittet på alle tre områdene. Unger kan være ganske forskjellige. 

Anonymkode: a02eb...785

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var seint ute selv, men på slutten av 70-tallet var det ingen som stresset med det. Slapp plutselig taket og gikk 100% da jeg var 19 mnd. Og det er egentlig litt personligheten min, som voksen er jeg fortsatt litt tilbakeholden med å hive meg ut i nye ting, og har høy risikobevissthet og gjør alltid mye mental research før jeg prøver noe nytt fysisk. Var ellers et normalt aktivt barn, uten noe motoriske problemer, og har alltid hatt gode kognitive evner. 

Anonymkode: 64db8...e3c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er absolutt ikke unormalt. Men alle skal jo bli puttet i båser nå. 

Min sønn lært å gå når han var 14 mnd, så han var ikke sen. Men han gikk på tærne og det gjorde han lenge. Kun i sko satt han ned foten, men kunne også gå på tærne i skoene. Han er nå 11 år og går fortsatt på tærne når han er barbeint og ofte i sokker. Men det er ikke noe galt med han for det, men det er tydeligvis naturlig for han å går rundt på tærne. 

Anonymkode: f4a54...f34

• Liker 1
Skrevet

Min var over nesten 17 mnd før gåing ble interessant. Da gikk hun fra å kun gå rundt møblene til å gå over hele stuegulvet på én dag :P Mildt sagt overrasket! Når hun først knakk koden var det gjort, men jeg trodde ikke hun var klar for å gå når hun gjorde det. Barn er så forskjellige, noen løper når de er 10-11 mnd, mens andre går ikke før 18 mnd. Alt innenfor dette blir vel ansett som «normalen». Men har dere blitt tilbudt hjelp hadde jeg nok tatt i mot det, i tilfelle det er noe som gjør det :) Lykke til!

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men 15/16 mnd er faktisk ikke "utrolig treigt", jeg må bare kommentere det. Det er lett å henge seg opp i at barn liksom skal gå på 1-årsdagen sin, men det er vel bare halvparten eller noe som gjør det. Mitt ene barn gikk da han var 15 mnd, og helsesøster presierte at det var helt innenfor gjennomsnittet. Men han gikk langt og stødig, da, når han først gikk. Hva som er normalt er så forskjellig, at man skal være litt obs på hvordan man ordlegger seg, mener jeg. Jeg ser for øvrig at du skriver at mye er normalt også, men det er som det du skriver virker litt motstridende.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Tingene kommer når de kommer. Noen går når de er ni måneder (og det er ikke noe særlig for foreldrene eller barnet selv, de er skjelden mentalt moden for gåing) andre strever med å se nytten av å gå, særlig når de kommer seg greit frem ved krabbing. 

Ulempen med sen høst og vinterbarn er at de er belemret med mye klær når de nærmer seg ett år og gå alder. Vår og sommerbarn har klare fordeler fordi de har mindre bevegelseshemmende klær på, og den lyse årstiden gjør at det er lettere å gå ut både etter bhg og i helgene. 

Når barnet nå er under hjelp og utredning av både lege og fysio så får du forhåpentligvi et svar på om han bare er sen, eller om det er noe annet. 

Anonymkode: 1277b...4fb

AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, Vera Vinge skrev:

Men 15/16 mnd er faktisk ikke "utrolig treigt", jeg må bare kommentere det. Det er lett å henge seg opp i at barn liksom skal gå på 1-årsdagen sin, men det er vel bare halvparten eller noe som gjør det. Mitt ene barn gikk da han var 15 mnd, og helsesøster presierte at det var helt innenfor gjennomsnittet. Men han gikk langt og stødig, da, når han først gikk. Hva som er normalt er så forskjellig, at man skal være litt obs på hvordan man ordlegger seg, mener jeg. Jeg ser for øvrig at du skriver at mye er normalt også, men det er som det du skriver virker litt motstridende.

Må bare oppklare: «utrolig treige» var sånn jeg følte det, fordi eldste barnet mitt gikk før det var ti mnd. Jeg forventet det samme med nr to, og da føltes det leeeeenge å vente. Men det var jo absolutt innenfor normalen :) 

Poenget mitt var at selv om vi foreldre føler at barna er treige, henger etter, ikke får ting til, så er det ikke nødvendigvis unormalt. 

Gjest GoldenLioness
Skrevet

Min var 19 mnd da han begynte å gå. Løp noen dager etter 😅

AnonymBruker
Skrevet

Vil også prøve å oppmuntre deg. Ikke nødvendigvis noe er galt, men selvsagt greit at dere får nå oppfølging.

Jeg har to barn. Han eldste gikk seint, han måtte ha vært 16 måneder? Før det gikk han på veggene, og langs møblene, men han ville ikke slippe. Men da han først lærte å gå, kunne han plutselig gå langt, og få uker etter kunne han "løpe" og sparke fotball samtidig. Gikk veldig fort da han først skjønte hvordan. Grovmotorikken hans kom på nivå med andre jevnaldrende ved ca 2,5 års alder.

Også han minste, begynte å gå veldig tidlig. 10 mnd kanskje. Men har ikke gått mer enn et par-tre meter  førte måneder. Går fortsatt ustabilt, sånn som babyer gjerne går, det er ikke snakk om å kunne løpe og sparke fotball ennå - han er 14 mnd nå. Så som jeg ser det, på mine to, er jo ikke viktig når de begynner å gå i det hele tatt, for utviklingen går sin vei uansett. De som begynner å gå tidlig, de går mye dårligere i begynnelsen bare. :fnise: Storsett alle friske voksne kan jo gå..

Anonymkode: 5cc5a...87f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...