AnonymBruker Skrevet 13. mars 2018 #1 Skrevet 13. mars 2018 Uff.. Vet ikke helt hvor jeg skal starte men behøver råd.. Jeg er i tredve årene og min forelder er i 50årene. Vi har alltid hatt ett spesielt nært forhold, og vært mye sammen. Dratt på ting sammen og tilbrakt mye tid sammen. Jeg flyttet hjemmefra for over 10 år siden for å gå på skole og har siden blitt boende i samme by. Så jeg bor ikke i nærheten av min forelder. Men har vært mye hjemme og min forelder har også vært mye hos meg. Gjerne uker av gangen også i forbindelse med ferier. Uansett. De siste årene har min forelder vært deprimert. Gått til psykolog, vært delvis og helt sykemeldt i perioder og slitt. Vedkommende spiser ikke, men drikker endel. Men er i stand til å fungere i jobb. Er lite eller ingenting sosial. Vedkommende kan sove nesten døgnet rundt og de siste årene har jeg vært den som har laget mat og gjerne innimellom sagt at nå er det på tide med en dusj. Tenner blir ikke pusset så veldig, er lite mat i hus, ting blir ikke gjort eller tatt vare på.. Så jeg har de siste årene kanskje holdt meg litt tilbake for forholdet har endret seg og jeg sliter med situasjonen.. Vedkommende blir medisinert, og har de siste 3-4 årene fått ulik hjelp av typiske grupper, psykolog og lignende.. har også lagt på seg minst 30 kilo de siste årene og er gjerne 40kilo overvektig.. Ved 6-7 anledninger har det toppet seg og vedkommende har vært skikkelig langt nede. Sover døgnet rundt utenom jobb, mye søppel, åpner ikke døra og stenger seg inne. Jeg, eller andre har kommet og hjulpet til og vi har fått kasta og ordna og hjulpet. Inn i dusjen og imens har jeg eller andre samlet all drit i søppelposer og fått ut. Til jul måtte jeg lage maten og sende vedkommende i dusjen. Jeg rydda litt og ordnet. Pyntet og forsøkte gjøre det så koselig som mulig. Det har vært ganske så ille.. I dag hadde jeg i anledning jobb en tur til min hjemby. Konferansen gikk sen og istedet for å ta inn på hotell for natten dro jeg hjem. På forhånd hadde jeg fått en melding om at det var ikke ryddig og jeg måtte ikke bli sint eller skuffet. Og at det ikke var mat så det måtte jeg ta med. Kurset var ferdig kl 21, og jeg meldte tilbake at jeg gikk innom kiwi og fikk handla. Tilbake sto det på meldingen at jeg måtte ta med takeaway for det var ikke noe rent. Jeg ordna noe takeaway og sto i gangen en halvtime etter. Det første som slo meg var stanken. Lukten er så sur og ille. Jeg nevner det og får beskjed som at søpla har ikke vært tatt ut på 5-6 uker. Jeg ser rundt meg og det flyter. Verre enn jeg noen gang har sett, men.. har alltid skjerpet seg for meg og har hatt en venn som ved ett par anledninger har tatt det verste.. Så mulig det har vært så ille før men aldri for meg. Julepynten står enda. Søppelflyter. Og det finnes ingenting rent på kjøkkenet. Jeg har ingen plass å sette fra meg takeaway for på hver bord eller hylle så står det matrester, rot, eller søppel. Vedkommende lukter og huset stinker. Jeg kan ikke beskrive hvordan det ser ut.. Tidligere har det vært skittent, ekkelt og slitt men har hatt vaskehjelp som har kommet hver 2. Uke og da måttet ta seg sammen. Men nå ser det helt ille ut hjemme. Vedkommende lukter også. Spiser ikke. Har ikke mat i hus. Og sover stortsett hele tiden. Mye av dette har vært i flere år men boligen har ikke vært så ille tror jeg. Pga vaskehjelpen kanskje.. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Ett par ting som har mangler eller burde vært gjort noe med for ett år tid siden er ikke tatt hånd om. Typisk internett, TV eller lignende som ikke virker. Regninger blir betalt sent. Vedkommende lover meg at neste gang skal det ikke være slik og at ting blir bedre. Jeg blir også spurt om å bli noen ekstra dager. Men jeg makter ikke være her. Jeg har de siste årene tatt vare litt på vedkommende. Hatt opprydding når jeg kom hjem, handler mat og drikke og ordnet. Fikset mat, jeg har ordnet mye praktisk og gjort mer enn det jeg har hatt lyst til.. nå vet jeg ikke mer. Hva skal jeg gjøre ? Hvis jeg rydder og vasker og tar ett tak her føler jeg gjør vedkommende den Bjørnetjeneste. Ikke har jeg lyst heller.. og har dårlig samvittighet for det. At jeg burde bidra mer ? Samtidig så blir ikke ting bedre. For ett par år siden var noen dra kommunen involvert og ble nesten tvangsinnlagt og sagt at det kan ikke bo sånn her. Mulig det var like ille da. Ikke vet jeg. Jeg forsøkte å høre hva som skjedde der men tror det ble rent ut.. Bilen burde vært på verksted. Hus burde vært malt utvendig. Generelt vedlikeholdt av alt mangler. Tøy er slitt og ødelagt. Gavekort og ting går ut på dato. Vedkommende spiser ikke men legger på seg. Men fungerer i jobb (industri). Jeg har hjulpet med å betale alle retninger nå. Hentet diverse og ordnet veldig mye. Jeg vet bare ikke hva mer jeg skal gjøre. Bør jeg kontakte fastlege ? Den gode venninnen som vet mest og har hjulpet ? Kommune ? Bør jeg bli igjen i dag og rydde og ordne? La det være ? Jeg behøver noen råd eller hjelp eller erfaringer.. Anonymkode: cfdcf...356
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2018 #2 Skrevet 13. mars 2018 Ja, du kan bli igjen idag. Men ikke for å rydde og ordne i huset. Bruk dagen til å kontakte lege og kommunens hjemmetjeneste. Dette må hen få hjelp til, og du kan ikke være den som er praktisk utfører på rydding og renhold og personlig hygiene. Kontakt vennen som hjelper. Legg en slagplan ilag med denne, kanskje? Innse at din forelder ikke "bare kan skjerpe seg og rydde", for hvis det var så enkelt så hadde hen gjort det for lenge siden, ikke sant? Lykke til med å ta tak. Jeg tror dette er det beste du kan gjøre for å hjelpe. Anonymkode: 4f28b...470 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå