Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Den kollegaen jeg jobber tettest på til daglig er veldig ustabil i humøret. Han kan komme på jobb i strålende humør, men plutselig, helt uten forvarsel, kan det snu totalt. Han blir sur og sint, snakker høyt og vrir og vrenger på ting som blir sagt til ham. Da tar han alt i verste mening og misforstår med vilje. Han kan snu tilbake like brått og plutselig er han i strålende humør igjen og later som ingenting har skjedd.

Dette er utrolig slitsomt å forholde seg til, da det er "episoder" flere ganger i uka, noen ganger daglig. Jeg er anspent og "går på nåler" i frykt for å si/gjøre noe som kanskje gjør at han klikker.  De siste månedene har jeg vært plaget av hodepine, jeg har veldig spente muskler i nakke og skuldre, jeg var hos tannlegen i går og hun påpekte at jeg har svært spent kjevemuskulatur og da jeg var hos legen for en tid tilbake hadde blodtrykket mitt steget.  Jeg er overbevist om at det er situasjonen på jobben som tærer på helsa mi.

Det er andre kollegaer som også reagerer på oppførselen hans.  Vi har forsøkt å ta det opp med daglig leder, men vi blir ikke tatt på alvor. "Alle kan jo ha en dårlig dag fra tid til annen" er standardsvaret. Kollegaen sjelden viser seg fra sin verste side når daglig leder er tilstede, han har en beundringsverdig evne til å ta seg sammen da.

Dette er en liten bedrift, så vi har ikke HR avdeling, verneombud etc, så vi føler oss maktesløse når vi ikke får gehør fra sjefen. Noen som har vært i en lignende situasjon og har tips og råd til hva vi kan foreta oss?

Anonymkode: 2ffe9...807

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest puttee
Skrevet

Slike folk er de verste!!! Du har min fulle sympati. Kan du ta dette opp med vedkommende selv, på en ordentlig måte? Kanskje han ikke tenker over hvordan det oppleves for andre. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å ta det opp med han? (Én dag han ikke er forbanna)

Anonymkode: 27fda...630

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den kollegaen jeg jobber tettest på til daglig er veldig ustabil i humøret. Han kan komme på jobb i strålende humør, men plutselig, helt uten forvarsel, kan det snu totalt. Han blir sur og sint, snakker høyt og vrir og vrenger på ting som blir sagt til ham. Da tar han alt i verste mening og misforstår med vilje. Han kan snu tilbake like brått og plutselig er han i strålende humør igjen og later som ingenting har skjedd.

Dette er utrolig slitsomt å forholde seg til, da det er "episoder" flere ganger i uka, noen ganger daglig. Jeg er anspent og "går på nåler" i frykt for å si/gjøre noe som kanskje gjør at han klikker.  De siste månedene har jeg vært plaget av hodepine, jeg har veldig spente muskler i nakke og skuldre, jeg var hos tannlegen i går og hun påpekte at jeg har svært spent kjevemuskulatur og da jeg var hos legen for en tid tilbake hadde blodtrykket mitt steget.  Jeg er overbevist om at det er situasjonen på jobben som tærer på helsa mi.

Det er andre kollegaer som også reagerer på oppførselen hans.  Vi har forsøkt å ta det opp med daglig leder, men vi blir ikke tatt på alvor. "Alle kan jo ha en dårlig dag fra tid til annen" er standardsvaret. Kollegaen sjelden viser seg fra sin verste side når daglig leder er tilstede, han har en beundringsverdig evne til å ta seg sammen da.

Dette er en liten bedrift, så vi har ikke HR avdeling, verneombud etc, så vi føler oss maktesløse når vi ikke får gehør fra sjefen. Noen som har vært i en lignende situasjon og har tips og råd til hva vi kan foreta oss?

Har vært i samme situasjon og tatt det opp med verneombud. For å si det slik: det skjedde ingen ting. Personen det gjelder kommer aldri til å forandre seg. Han kommer til å slite ut arbeidsmiljøet. Det beste du gjør er å søke deg bort derfra. Det vil ikke bli bedre 

Anonymkode: 48ce7...b73

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

I praksis må man dessverre sørge for seg selv i arbeidslivet. AML er en vits, det følger de færreste uansett, og verneombud, tillitsvalgte ogs. stikker uansett hodet i sanden. Det er den sterkestes rett, så man må søke seg til en arbeidsplass der man kan bli en av de sterkeste. 

Anonymkode: a10dd...36b

• Liker 2
Skrevet

Du må bare holde deg unna vedkommende hvis det er mulig, eventuelt finne ny jobb. Sånne folk får man ikke gjort noe med. 

AnonymBruker
Skrevet

Å holde meg unna ham er ikke mulig. Vi to er nødt til å jobbe sammen, da vi begge driver med salg og det er vårt ansvarsområde. De andre ansatte har i hovedsak andre oppgaver.

Jeg har nok tenkt tanken at jeg er nødt til å se meg om etter en annen jobb, men det som har holdt meg tilbake er at bortsett fra problemene med den ustabile kollegaen så trives jeg jo. De andre kollegaene har jeg et godt forhold til, jeg liker arbeidsoppgavene mine og jobber med spennende leverandører som ligger i toppsjiktet i vår bransje. I tillegg har jeg kort reisevei, garantert køfri, og arbeidstider som stort sett innebærer jobbing på hverdager mellom 9 og 17.

Å få alle de "godene" et annet sted tror jeg blir vanskelig, jeg må i alle fall påregne mer ugunstige arbeidstider og to-tre ganger så lang reisevei om jeg bytter jobb. Det er jo en avveining jeg må ta, men det føles jo unektelig urettferdig at jeg skal bli nødt til å bytte jobb fordi kollegaen min er ustabil og ikke kan oppføre seg.

TS

Skrevet

Jeg er enig med deg i at det er urettferdig. Men ikke så mye å få gjort noe med dessverre.  Har jobbet med en svært vanskelig kollega noen år av livet og så hvordan hun fikk medarbeidere til å gråte, grue seg til jobb og slutte. Trist. Noen av oss prøvde å snakke med leder, men det var ikke noe noen fikk gjort noe med.  Jeg fant en annen jobb etter hvert heldigvis og nå ser jeg at hun endelig har gått av med pensjon, sikkert til glede for mange! 

• Liker 1
Skrevet

Skriv en mail til han om hvordan du opplever hverdagene dine sammen med han. Og ikke legg skjul på at også  andre medarbeidere reagerer på oppførselen hans. Foreslå å snakke om det over en kopp kaffe utenom arbeidstid?

Siden det ikke er er et verneombud ol, så må du ta tak selv!

Evt videresende evt negative tilbakemelding fra kollegaen din til sjefen?

Det høres ut som en skikkelig usunn kollega i lengden:klem1:

Skrevet (endret)

Vanskelig situasjon dette. Hva om du en dag han starter smørbrød og så plutselig er sint og sur og smeller, så snur du deg forbauset mot ham og utbryter 'hva i all  verden, har du stått opp med feil fot idag, eller?! Ikke la det gå utover MEG iallefall',

Hm , som nordlending ville jeg nok selv valgt sterkere ord.  Lurer på om han forstår selv hvor plagsom oppførselen hans er for andre:at ikke alle blir like fort ferdig med saken som ham etter en utblåsing. 

Endret av Eneri
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...