Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Etter mye frem og tilbake har jeg endelig klart å ta et valg angående utdanningsretning og valget har falt på lærer. Men selv om et valg er unnagjort er det fortsatt to igjen, og jeg håper det er noen her inne med litt erfaring på området som kan hjelpe meg. 

Jeg er svært usikker på hvilket trinn jeg ønsker å undervise. Jeg ønsker ikke de tidligste årene på barneskolen, men kunne muligens tenke meg fra 4-5 klasse ut over, samt ungdomsskolen men gjerne også lærer i videregående skole. Har derfor funnet ut at 5-10 eller 8-13 passer best for meg, men jeg ønsker en mest mulig allsidig utdanning og muligheten til å spesialisere seg i mer enn ett fag. Mitt inntrykk er at 5-10 i hovedsak er 3 fag, og 8-13 er ett fag. Mulig jeg har misforstått dette, noen som vet? 

Jeg lurer også på hva som eventuelt skal til for å undervise på andre trinn enn de trinnene du har "valgt" på søknaden. Si at jeg velger 1-7 klasse, men ønsker å undervise 5-10 - hva må jeg ta av fag? Eller om jeg er på 5-10 og ønsker å undervise 1-7 eller 11-13? Er dette utelukket, eller er det mulighet for å bygge på utdannelsen slik at du kan undervise flere trinn?

Helt på slutten ønsker jeg tips til studiesteder som utdanner gode lærere og som har et godt studentmiljø. Jeg har tenkt på Bergen, Sogndal og Stord, samt HSN og muligens også Oslo. Noen som har studert her og har erfaringer, eventuelt som har studert lærer andre plasser og vil anbefale dette?

Anonymkode: 37691...2ec

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

8-13 gir deg undervisningskompetanse i to fag - hovedfag og andrefag. I tillegg kan du bygge på senere med et årsstudium, for eksempel. Usikker på om du kan undervise i barneskole uten videre, du blir muligens litt overkvalifisert og i tillegg har vi jo lite/ingenting om den alderen i pensum. 

Kan ikke noe om de andre utdanningene, dessverre.

Studerer forøvrig i Bergen, det er en veldig fin by altså! Husk at 8-13 er en universitetsutdanning og ikke høyskole slik som 5-10, så det er også verdt å tenke litt på. 

Endret av gobbledigook
Skrevet

Med tanke på jobbmuligheter vil trolig 5-10 være det beste valget, men husk at i alle lektorutdanningene er fagene du tar tenkt mot den gitte aldersgruppe. Om du vil undervise på høyere (eller lavere) trinn kan det være vanskelig, med mindre du underviser ved en skole som har alle trinnene i grunnskolen for eksempel. NLA i Bergen er jo en trivelig skole i mer landlige omgivelser om det skulle være noe. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber på barneskole, og her ansetter de ikke folk som har 5-10. Det er fordi at de da blir bundet opp til å kun jobbe på de høyeste trinnene, og derfor deres kompetanse blir derfor lite fleksibel. 

Anonymkode: b8d88...1e7

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg jobber på barneskole, og her ansetter de ikke folk som har 5-10. Det er fordi at de da blir bundet opp til å kun jobbe på de høyeste trinnene, og derfor deres kompetanse blir derfor lite fleksibel. 

Anonymkode: b8d88...1e7

I tillegg har de som har tatt 5-10 færre fag, og det er ikke obligatorisk med matematikk og norsk i utdannelsen slik det er på 1-7. Jeg har derfor inntrykk av at 1-7 har et stort fortrinn på barneskolen. Ønsker du en reell mulighet til å undervise fra 5. klasse må du antakelig jobbe på en 1-10-skole.

5-10 har til nå vanligvis gitt 60 stp. i tre ulike fag, nå vil det gi 60 stp. i ett, 30 stp. i ett, pluss et masterfag. Du må ha minimum 60 stp. for å være kvalifisert for å undervise faget i videregående skole. Dette gir undervisningskompetanse i to fag, samtidig er innholdet i utdanningen, både fagene og pedagogikken, lagt opp for 5.-10. trinn. 

Samtidig gir 8-13 kun to fag, noe som ofte er veldig knapt med tanke på ungdomsskolen. På små skoler har også rektorer uttalt at det er vanskelig å gi en full stilling på tre fag. Denne utdanningen vil med andre ord fort låse deg til videregående skole.

Anonymkode: 98d79...538

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...