Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøvde eddik som tøymykner. Har aldri hvert noe opptatt av å sortere farger, og det har heller aldri smittet av. Så når jeg nå vasket sengetøyet mitt med farger og et hvitt laken og hvitt håndkle som jeg har vasket hundre ganger med vanlig parfyme tøymykner, med eddik så ble alt smittet av på hverandre... Er dette normalt?

Anonymkode: 118e0...7a5

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er helt normalt at fargede tekstiler smitter over farge på hvite tekstiler. Uansett hva du velger å bruke som skyllemiddel. Derfor skal man alltid fargesortere klesvasken sin.

At du sier det ikke har skjedd deg før må være ren flaks. For det er helt normalt at det farger av, og at hvittt alltid skal vaskes separat fra andre farger. Det gjør alltid jeg. Hvitt holder seg da hvitt.

Endret av Million
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg prøvde eddik som tøymykner. Har aldri hvert noe opptatt av å sortere farger, og det har heller aldri smittet av. Så når jeg nå vasket sengetøyet mitt med farger og et hvitt laken og hvitt håndkle som jeg har vasket hundre ganger med vanlig parfyme tøymykner, med eddik så ble alt smittet av på hverandre... Er dette normalt?

For hundretusende gang, eddik er ikke tøymykner eller noe du skal ha i vaskemaskina eller i klær, særlig ikke sengetøy du ligger i med varme og direkte mot hude og puster inni. Eddik skslder elektronikk i vaskemaskiner og ødelegger plastmaterialet slik at det blir sprøtt og maskinen lekker etter noe tids bruk. 

Det du har opplevd er det synlige for det blotte øye. De det ikke ser uten eletronmikroskop er langt verre. 

Anonymkode: 1f609...e90

• Liker 2
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri sortert på farge, og har aldri opplevd at at eddik farger av når jeg har brukt det. Vasket hvit laken sammen med røde, blå og grønn håndkler for noen dager siden uten problemer. :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eddik er en syre, eddiksyre. Syra har tydeligvis løst opp fargene fra det fargede sengetøyet. Ikke så lurt å bruke syre som tøymykner vel. 

Anonymkode: 664f2...3c9

AnonymBruker
Skrevet

Altså eddik er da ikke tøymykner! 

Det er noe man kan bruke dersom man sliter med å få bort lukt. Men tøymykner? Herrefred

Anonymkode: 21b4b...304

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 13.3.2018 den 0.21, AnonymBruker skrev:

Eddik?! Foreslår at du prøver Cola eller Olivenolje som tøymykner neste gang..

Anonymkode: 314e6...f26

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...