Gå til innhold

Jeg skal aldri gifte meg...tenk om jeg treffer en ny. Og hvorfor er det verre å forelske seg når man er gift?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Man ser det her, og man opplever det. Å forelske seg i nye personer som kommer inn i livet ditt, eller få øynene opp for noen som har vært rundt deg lenge. 

Og så.. det virker som at man skal holde seg til en når man er gift, og kjempe for dette forholdet for evig og alltid. Bare fordi man er gift. Man er fremdeles et menneske når man er gift, med samme følesene. Men likevel er det forbudt å få følelser for andre når man er gift, mens i forhold så er det mer pytt pytt... 

og det å treffe en ny er hele tiden garantert. Ihvertfal hvis du spør her, enten du er singel i en alder av 20-26-35-46... du treffer sltså garantert en ny. 

Anonymkode: e8b07...c63

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Noen har åpne forhold. Enkelte er seriemonogam, andre er polyamorøs. Du trenger ikke leve på en bestemt måte fordi det er normen. Lev livet sånn som du vil sålenge du er åpen og ærlig med partnerne dine og finner noen som trives med samme løsninger som deg. 

Anonymkode: 77b52...b84

• Liker 2
Skrevet

Tror det kommer helt an på hva man legger i et ekteskap. Noen legger ikke hellighet og gudedom i det, noen tenker at det finnes flere store kjærligheter i livet og ikke en skjebnevei.

Personlig sperrer jeg evnen å bli forelsket i noen andre, fordi jeg har funnet den jeg elsker og vil være med livet ut. Vi er ikke gift enda, men forlovet, og moralen min fungerer på den måten at om jeg noen gang skulle bli fascinert av en annen mann så vil jeg skru av bryteren i meg som gjør at jeg potensielt kunne tent på han eller fått følelser for han. Denne bryteren har jeg skrudd av allerede og vet at jeg ikke ville hatt noe problem fra å styre meg og umuliggjøre det å faktisk bli forelsket i noen andre. Hvis jeg først åpnet opp for denne evnen og muligheten så ville jeg på forhånd ha ansett ekteskapet som over, og tatt ut skillsmisse. Men i og med at jeg ser på giftemål som noe hellig så håper jeg såklart at kjærligheten skal være evig og at skillsmisse ikke blir noe alternativ for noen av oss.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke mottakelig for følelser når jeg er i et (bra) forhold. Ser heller ikke på det som konstruktivt å følge enhver forelskelse,det blir ikke nødvendigvis et bra forhold av det. 

Anonymkode: b636e...787

• Liker 4
Skrevet

Ekteskap er utdatert. Betyr absolutt ingenting i mine øyne, jeg skjønner virkelig ikke poenget. Samboer vil gifte seg en dag. Har ikke lyst til å bruke masse penger på en stor fest, da synes jeg det virker mye mer fornuftig å bruke pengene på bare oss to.

Jeg hadde aldri vært mindre utro hvis vi hadde vært gift, man er ikke sammen med andre hvis man har kjæreste. Gift eller ikke. Å tro at folk er mindre utro bare fordi de har en ring på fingeren synes jeg er tåpelig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jada, selvfølgelig vil man møte mennesker gjennom livet som man kan få følelser for. Men ønsker man egentlig å fly slik fra blomst til blomst? Eller ønsker man seg et stabilt familieliv? Det er valget man må ta. Og følelser kan faktisk styres. Forelskelser kommer og går, kun svært få av dem blir til noe mer en en flyktig ting. Om man velger å gifte seg eller ikke har null betydning. Men får man barn sammen så må man faktisk ha et forhold uansett, og da tror jeg de fleste søker et stabilt familieliv. Utroskap er like mye utroskap om man bare er samboere eller kjæreste som om man er gift. Vil du holde muligheten åpen for at du kan finne en ny hele tiden så bør du ikke gå inn i et forhold i det hele tatt, men mindre den andre parten syns det er helt greit.

Anonymkode: b0beb...1a4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Enig med siste taler (1a4). 

Jeg er gift og merker at man føler seg mer forpliktet når man er gift enn bare kjærester. Man har lovet noe. Vi har ikke barn, så sånn sett kunne jeg "bare gått" om jeg skulle bli forelsket, men så enkelt tror jeg ikke det vil bli om det skulle skje.

Jeg tenker at forelskelser kommer og går. Det er hva man gjør med det som er det viktige.

Anonymkode: 6e250...ce5

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, Peaches skrev:

Ekteskap er utdatert. Betyr absolutt ingenting i mine øyne, jeg skjønner virkelig ikke poenget. Samboer vil gifte seg en dag. Har ikke lyst til å bruke masse penger på en stor fest, da synes jeg det virker mye mer fornuftig å bruke pengene på bare oss to.

Jeg hadde aldri vært mindre utro hvis vi hadde vært gift, man er ikke sammen med andre hvis man har kjæreste. Gift eller ikke. Å tro at folk er mindre utro bare fordi de har en ring på fingeren synes jeg er tåpelig.

Du trenger ikke en dyr fest for å gifte deg, du trenger bare time hos en med vigselsrett

• Liker 2
Gjest Faerunpedia
Skrevet
9 timer siden, Peaches skrev:

Vi kommer til å gifte oss en gang pga arverettigheter. Men uten fest, vi skriver under på papirene og det er det.

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Faerunpedia skrev:

Vi kommer til å gifte oss en gang pga arverettigheter. Men uten fest, vi skriver under på papirene og det er det.

Vi som er imot vil jo helst ha hele loven omskrevet. Den gir ganske enkelt ikke meing, og det passer ikke samfunnet slik det har blitt.

Anonymkode: fd588...20f

Gjest Faerunpedia
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi som er imot vil jo helst ha hele loven omskrevet. Den gir ganske enkelt ikke meing, og det passer ikke samfunnet slik det har blitt.

Hvorfor vil dere ha loven omskrevet? Det er jo et personlig valg. 

AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, Faerunpedia skrev:

Hvorfor vil dere ha loven omskrevet? Det er jo et personlig valg. 

Jeg mener den ikke funker opptimalt. Mye bedre å sikre barn via loven ved å juridisk binde folk som får barn. I dagens samfunn er det barn slm må sikres, ikke gifte. Den kan selvsagt ikke fungere på samme måte som ekteskapsloven gjør i dag. Kunne ha skrevet ei lang utgreiing, men har ikke ånden i dag.

Det som gjøres i dag er tullete og utdatert. Den sikrer nåværende ektefelle i stedet for samtlige barn av partene.

• Liker 2
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke mottakelig for følelser når jeg er i et (bra) forhold. Ser heller ikke på det som konstruktivt å følge enhver forelskelse,det blir ikke nødvendigvis et bra forhold av det. 

Anonymkode: b636e...787

Nettopp, kort og godt skrevet :)

Gjest N-Nøff
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man ser det her, og man opplever det. Å forelske seg i nye personer som kommer inn i livet ditt, eller få øynene opp for noen som har vært rundt deg lenge. 

Og så.. det virker som at man skal holde seg til en når man er gift, og kjempe for dette forholdet for evig og alltid. Bare fordi man er gift. Man er fremdeles et menneske når man er gift, med samme følesene. Men likevel er det forbudt å få følelser for andre når man er gift, mens i forhold så er det mer pytt pytt... 

og det å treffe en ny er hele tiden garantert. Ihvertfal hvis du spør her, enten du er singel i en alder av 20-26-35-46... du treffer sltså garantert en ny. 

Bare fordi man er gift? Hvor starter man hen..

Skrevet
7 timer siden, Faerunpedia skrev:

Ja, blir vel til at jeg gjør det samme selv.

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener den ikke funker opptimalt. Mye bedre å sikre barn via loven ved å juridisk binde folk som får barn. I dagens samfunn er det barn slm må sikres, ikke gifte. Den kan selvsagt ikke fungere på samme måte som ekteskapsloven gjør i dag. Kunne ha skrevet ei lang utgreiing, men har ikke ånden i dag.

Det som gjøres i dag er tullete og utdatert. Den sikrer nåværende ektefelle i stedet for samtlige barn av partene.

Dagens lovverk har vel som grunn at å prøve å få foreldrene til å holde sammen er en del av å sikre barna. Jeg tenker at det er litt positivt at man blir tvunget til å ha et år etter brudd til å tenke seg litt om før man blir fri til å gjøre helt som man vil, selv om jeg er enig i at det egentlig har liten praktisk betydning. Jeg tenker nå uansett at det å være gift forplikter folk litt mer en bare å være kjærester/samboere. I alle fall er det sånn i mitt hode. Og å gifte seg krever ingen fester eller store greier. Vi snakker om å bruke 15-20 min på et offentlig kontor.

Men hver sin smak. Ønsker man å følge alle forelskelser så gjør gjerne det. Men vær da så snill å la være å sette barn til verden. Barn trenger stabile omgivelser.

Anonymkode: b0beb...1a4

• Liker 2
Gjest GiftMann38
Skrevet
On 12.3.2018 at 11:45 PM, AnonymBruker said:

Når du blir voksen så vil du forhåpentligvis sette høyere verdi på en partner du kan dele livet med fremfor at det kribler litt mellom beina med jevne mellomrom.

AnonymBruker
Skrevet
On 12.3.2018 at 11:45 PM, AnonymBruker said:

Jeg synes at det er spennende at du skriver at det er pytt-pytt å få følelser for andre når man er i forhold. Det er ikke mitt inntrykk. Så deg om det. mulig også at du har en i overkant romantisert ekteskapsforståelse. Ekteskap er juss. 

Anonymkode: c2155...26c

AnonymBruker
Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Binde de til hverandre? Eller til barna? 

Anonymkode: c2155...26c

AnonymBruker
Skrevet

Når man er ferdig med tenåringstiden så forstår man at det går an å styre følelsene sine, ganske så mye. Hvem vil egentlig fly fra person til person som voksen?

Når man får barn så trenger barna stabile omsorgspersoner og et stabilt hjem. Må ikke være gift for det, men man må holde sammen. Ikke løpe videre fordi forelskelsen dukket opp igjen. 

Anonymkode: d7d35...1da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...