Gå til innhold

Familie på 5 ønsker å flytte til California- hjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lest tidligere her inne om familier som har flyttet til utlandet, så håper jeg kan få noen gode tips og råd her.

Vi er en familie på 5 stk, 3 barn på nå 7,6,3 år. Mannen min driver sitt eget selskap, og jeg er ansatt i samme selskap. Selskapet går såpass bra at nå nærmer det seg å begynne og se på USA som neste marked. Vi tjener relativt godt, og har en del sparepenger nå. Vi ser at det er en fin mulighet for å flytte til utlandet etter mellomste har fullført sitt 1.klasse år, og året før sistemann skal begynne på skolen.

Jeg kommer til å kontakte ambassaden når ting skal begynne å bli alvor, men vet det er mange der ute som sikkert har gjort noe av det samme med eller uten barn.

Vi ser litt på california, trenger ikke være LA eller noe, men det type klima og ved kysten virker bra.  Noe erfaringer på gode steder her som og er "trygge" og gode for barn?

Noen som har litt liknende erfaringer å kunne dele?? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan bare meddele at det ikke er så veldig glamorøst i USA som mange trur.

Ei jeg kjenner bor ca 500 meter fra dagligvare butikken og må kjøre bil dit pga sikkerheten. Hun ble stoppet av politiet en gang hun skulle rusle bort i finværet. Politiet  trudde hun var dopet og psykisk syk. Hun var bare norsk og vant med tryggheten i Norge.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, EvaLena said:

Ei jeg kjenner bor ca 500 meter fra dagligvare butikken og må kjøre bil dit pga sikkerheten. Hun ble stoppet av politiet en gang hun skulle rusle bort i finværet. Politiet  trudde hun var dopet og psykisk syk. Hun var bare norsk og vant med tryggheten i Norge.

Yeah right. 

Anonymkode: 0ab06...a99

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Området Temecula og Murrieta i sør-California anbefales på det sterkeste. Veldig godt og trygt. 

Anonymkode: 90c85...3b3

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler Central Coast - Santa Cruz, Monterey.

Anonymkode: 7a19f...f4a

Skrevet
11 timer siden, EvaLena skrev:

Jeg bodde selv i Pittsburgh for noen år siden, og det føltes veldig trygt og hyggelig for min del, så klarer ikke å kjenne igjen det venninnen din gikk igjennom. Slike steder er greit å holde seg unna, hvor var det hun bodde?

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anbefaler Central Coast - Santa Cruz, Monterey.

Er det du som kommenterte området Temecula og Murrieta i sør-California litt tidligere og? Det er litt  sør -california vi har sett på og. 

Har du bodd der selv? Hvorfor tenker du at disse områdene er bra? :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville startet med å undersøke kravene til arbeids- og oppholdstillatelse før jeg begynte å tenke på sted. Det er vanskelig, omstendelig, dyrt og tar lang tid å få ordnet det formelle. 

Sjekk også nøye hvordan skolene er der dere vurderer å flytte. Men først: Finn ut om det i det hele tatt er mulig.

Anonymkode: 6507e...645

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, lilla85 skrev:

Er det du som kommenterte området Temecula og Murrieta i sør-California litt tidligere og? Det er litt  sør -california vi har sett på og. 

Har du bodd der selv? Hvorfor tenker du at disse områdene er bra? :)

Nei, det er ikke meg. Men ja, jeg har bodd på Central Coast og også i SF- området selv i mange år. Selv synes jeg faktisk USA er litt kjedelig, men mange nordmenn trives godt der. Hvis din manns selskap er i IT-bransjen vil dere forresten kanskje bo i nærheten av Silicon Valley,  og da er det jo småbyer som Los Gatos, Mountain View  o.l. mange bor i. 

• Liker 1
Gjest Peanut
Skrevet (endret)
46 minutter siden, lilla85 skrev:

Jeg bodde selv i Pittsburgh for noen år siden, og det føltes veldig trygt og hyggelig for min del, så klarer ikke å kjenne igjen det venninnen din gikk igjennom. 

Får pluss fordi du bodde i Pittsburgh ^^, Er født der og synes byen er fin og bra og trygg selv ^_^ 

Står vel noe her om flytting til statene: https://www.dhs.gov/how-do-i/move-united-states

Endret av Peanut
Skrevet
52 minutter siden, lilla85 skrev:

Jeg bodde selv i Pittsburgh for noen år siden, og det føltes veldig trygt og hyggelig for min del, så klarer ikke å kjenne igjen det venninnen din gikk igjennom. Slike steder er greit å holde seg unna, hvor var det hun bodde?

Det var ett sted i Texas, husker ikke hva det stedet het. Jeg for min del har aldri vært i USA, så jeg bare fortalte hva hun har fortalt meg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Yeah right. 

Anonymkode: 0ab06...a99

Enkelte steder i usa er det faktisk slik

Anonymkode: 9878a...ed6

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Santa Barbera er kjempefint og trivelig. Ellers er jo West Hollywood i LA temmelig koselig, med litt småby-følelse (i alle fall sammenlignet med f. eks. San Diego og SF) 

Anonymkode: 61273...1ea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

"Temporary Employment. If you wish to work in the United States for a temporary period you will require a nonimmigrant work visa. You cannot work on a visitor or business visa, or under the Visa Waiver Program (VWP). Unlike some countries, theUnited States government does not issue work visas for casual employment."

Det er enda mer vanskelig å flytte og jobbe i USA enn det er å flytte og jobbe her for oss utlendinger.  

Anonymkode: 01d5a...0c7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville startet med å undersøke kravene til arbeids- og oppholdstillatelse før jeg begynte å tenke på sted. Det er vanskelig, omstendelig, dyrt og tar lang tid å få ordnet det formelle. 

Sjekk også nøye hvordan skolene er der dere vurderer å flytte. Men først: Finn ut om det i det hele tatt er mulig.

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Temporary Employment. If you wish to work in the United States for a temporary period you will require a nonimmigrant work visa. You cannot work on a visitor or business visa, or under the Visa Waiver Program (VWP). Unlike some countries, theUnited States government does not issue work visas for casual employment."

Det er enda mer vanskelig å flytte og jobbe i USA enn det er å flytte og jobbe her for oss utlendinger.  

Men les HI da, det er ikke snakk om å ta en eller annen jobb, men å etablere et eget selskap. Man må jo gå ut i fra at TS og mannen har dette i orden.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, lilla85 skrev:

Har lest tidligere her inne om familier som har flyttet til utlandet, så håper jeg kan få noen gode tips og råd her.

Vi er en familie på 5 stk, 3 barn på nå 7,6,3 år. Mannen min driver sitt eget selskap, og jeg er ansatt i samme selskap. Selskapet går såpass bra at nå nærmer det seg å begynne og se på USA som neste marked. Vi tjener relativt godt, og har en del sparepenger nå. Vi ser at det er en fin mulighet for å flytte til utlandet etter mellomste har fullført sitt 1.klasse år, og året før sistemann skal begynne på skolen.

Jeg kommer til å kontakte ambassaden når ting skal begynne å bli alvor, men vet det er mange der ute som sikkert har gjort noe av det samme med eller uten barn.

Vi ser litt på california, trenger ikke være LA eller noe, men det type klima og ved kysten virker bra.  Noe erfaringer på gode steder her som og er "trygge" og gode for barn?

Noen som har litt liknende erfaringer å kunne dele?? :)

Å sitte i Norge og drømme er enkelt. Å komme seg inn i USA, og tro man skal kunne drive firma der det er å tro man kan hoppe rimelig mye lengre enn staven rekker. 

Anonymkode: 0433a...002

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men les HI da, det er ikke snakk om å ta en eller annen jobb, men å etablere et eget selskap. Man må jo gå ut i fra at TS og mannen har dette i orden.

Jeg leste HI. Det er jo ikke akkurat bare bare å flytte til USA for å etablere et eget selskap! Man må fremdeles ha arbeids- og oppholdstillatelse. Det er dessverre altfor mange som tror det er enklere å flytte til USA for nordmenn enn det egentlig er, så jeg synes det er helt på sin plass å minne om at det ikke er enkelt å få det formelle i orden. Hvis TS vet det er det jo ikke noe problem. Men hvis TS ikke har satt seg inn i det skikkelig, er det et råd om å finne ut hvilken ende man bør starte i.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Om det er IT-selskap så ville jeg kanskje anbefalt silicon valley-området. Mountain view (som noen anbefalte), Palo Alto, Sunnyvale eller Santa Cruz (kysten). Jeg syntes de områdene føles mye mye tryggere enn resten av USA, mye fordi det er et dyrt sted å bo med mange godt utdannede mennesker. Er fortsatt mange forhåndsregler man må ta, som vi i Norge ikke engang tenker over. 

Anonymkode: e23b1...0a8

Gjest Herr Heftig
Skrevet

For å få bedrifts-visum må man investere én million dollar i selskapet.

Ellers må man bli ansatt i et eksisterende selskap og få dem til å sponse visum for deg.

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Hello - jeg er amerikansk så vet litt hva jeg snakker om.  Å ha sitt eget liten selskap (som er det eneste ts har i sin favør- ) ER "casual employment" Men vær så god!  Hvis ikke ts er rik kan de bare GLEMME å flytte der. Kanskje de kan ta kontakt med Trump?  Han har en "soft spot" for dere norske. lol .

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...