Gå til innhold

Barn i barnehage og skole/Sfo- pengegaloppen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Om et par år vil vi ha to barn i bhg og en på skolen med behov(?) for Sfo. Vi har da regnet oss fram til at vi vil betale 8500kr i mnd med dagens satser. (5500 for barn i bhg, 3000 for fullplass Sfo) 

er det noen form for søskenmoderasjon når man har barn i bhg og barn på Sfo? Det blir sykt dyrt for oss en stund med barnehage og skole... (jada, kunne tenkt på det før vi fikk barn blabla) vi har normale inntekter, og absolutt ingen lavlønnsfamilie, men altså... stiv pris eller?

Anonymkode: 98537...228

Videoannonse
Annonse
Gjest Dorey
Skrevet

Nei, ingen søskenmoderasjon desverre. Det er sykt dyrt, særlig med tanke på hva man stort sett får for SFO-pengene og 

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ingen søskenmoderasjon på barnehage og SFO sammen. Det kunne det absolutt ha vært. Det er fryktelig dyrt, særlig SFO. Der får man lite igjen for pengene. 

Vi feiret den første mnd uten SFO regninger, det var helt utrolig deilig! Vi ble jo rike!

Det har gått noen hundretusen i barnehage og SFO regninger i løpet av årene. 

Anonymkode: c018a...e00

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

får jo avtrekk på skatten da...

Anonymkode: 860da...bfc

AnonymBruker
Skrevet

Det blir noen dyre år, sånn er det dessverre. Enig i at man får mindre for pengene på SFO, men har likevel hatt barna der ut 4. klasse, siden det de tross alt tilbyr (frilek og noen få aktiviteter, alt under tilsyn) er noe barna setter pris på og vi voksne trenger for at kabalen skal gå opp. Men ja, det koster...

Anonymkode: a0d9a...be3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som har valgt at seksåringen ikke går på Sfo? Vi har en veldig ansvarlig og selvstendig snart femåring som sikkert kunne klart å dra hjem å være alene en stund (ihvertfall med et år til på baken), men er det noen som har erfaring fra dette? Har det vært greit? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Om et par år vil vi ha to barn i bhg og en på skolen med behov(?) for Sfo. Vi har da regnet oss fram til at vi vil betale 8500kr i mnd med dagens satser. (5500 for barn i bhg, 3000 for fullplass Sfo) 

er det noen form for søskenmoderasjon når man har barn i bhg og barn på Sfo? Det blir sykt dyrt for oss en stund med barnehage og skole... (jada, kunne tenkt på det før vi fikk barn blabla) vi har normale inntekter, og absolutt ingen lavlønnsfamilie, men altså... stiv pris eller?

Dette er en del av det å ha barn i dagens velferdssystem. Du står fritt til å finne andre til å passe barna dine, men billigere får du det neppe. 

Anonymkode: 48617...b37

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

5500 for barnehage? Er ikke maksprisen 2910? ( pluss kostpenger)

Anonymkode: 35643...309

• Liker 1
Skrevet

Både SFO og barnehage er jo ekstremt subsidiert, men så betaler vi jo en del skatt i dette landet også da .. godt vi får igjen noe :)

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

5500 for barnehage? Er ikke maksprisen 2910? ( pluss kostpenger)

Anonymkode: 35643...309

Med to barn kommer man fort opp i 5500.

AnonymBruker
Skrevet

Tja.... hva med å flytte til en kommune med gratis SFO? - Det har vi her jeg bor. :)

Anonymkode: 3d9c7...a21

• Liker 1
Skrevet

Som de andre sier er det ikke søskenmoderasjon for både barnehage og SFO, mange kommuner (som vår) har heller ikke søskenmoderasjon på SFO slik at når man har flere barn der blir det mye dyrere enn å ha flere barn i barnehage. En fulltidsplass koster 3400 kr i mnd her. En familie vi kjenner har tre tette barn som alle går på SFO samtidig og det blir over 10 000 i SFO-utgifter hver mnd. :sjokkbla:

Jeg synes barna bør gå på SFO i allefall de første par årene. Det handler ikke bare om å ha et sted å være mens foreldrene er på skolen, men om at dette er en viktig sosial arena for barn i den alderen. Når alle andre går for å ha det gøy på SFO er det stusselig å gå hjem alene. Man går rett og slett glipp av en god del.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er en del av det å ha barn i dagens velferdssystem. Du står fritt til å finne andre til å passe barna dine, men billigere får du det neppe. 

Anonymkode: 48617...b37

Det er ikke snakk om å ikke ha barna i bhg/Sfo her. Mer et sukk over store barnepassutgifter.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du får søskenmoderasjon i barnehagen, men ikke på sfo/barnehage :)

Anonymkode: be964...44c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en førsteklassing og det er kun to på trinnet som ikke går på SFO. Den ene har mange små søsken og foreldrene har rett og slett måtte prioritere å ikke ha henne på SFO dette året av økonomiske årsaker og siden en av dem uansett er hjemme dette året i permisjon. De sier hun går glipp av mye sosialt i klassen, og at de må jobbe hardt for å få henne med ved å invitere hjem og avtale vennebesøk og lignende og nå gleder de seg til hun skal på SFO neste år.

Jeg har tre barn men med ganske mange års mellomrom, har dermed aldri fått søskenmoderasjon men jevnt og trutt betalt for en barnehage- eller SFO-plass i tjue år. Heh.

Anonymkode: 1e0f4...91e

• Liker 2
Skrevet

Det er ingen søskenmoderasjon når du har ett barn i barnehage og ett på SFO.  Lykken er at det er fastsatt nasjonale maksimumssatser i barnehagen.  Kost inngår ikke, og kommer i tillegg.  I min kommune koster det 3.300 kr pr. mnd for full barnehageplass inkl. kost for ett barn.  

I min kommune koster SFO 3.300 kr for ett barn i 1ste og 2dre klasse (skoleslutt kl. 12). Her er ingen aktiviteter som f.eks. turer i marka, og heller ingen leksehjelp.  Barna blir bare passet på innenfor skoleområdet. 

Prisen på SFO skal være etter "selvkost", dvs. at kostnaden for å drive SFO bestemmer prisen pr. barn.  Ergo er det kommunens oppgave å sørge for at SFO drives så effektivt som mulig.  Tror slett ikke at dette har det fokus det burde hatt, verken i kommuneadministrasjon eller blant kommunepolitikerne.   

Skrevet

Det koster dessverre å ha barn. men som noen nevnte her så er foreldrefradraget ment for å veie opp for deler av disse utgiftene. Men uansett er det bare å konstatere at det er en stor økonomisk belastning å få barn. Noe mange først oppdager etter en del år...

Til deg som lurer på om en 1. klassing kan være alene hjemme. Jeg har 3 barn og ville hverken latt en 6-åring gå til/fra skolen alene eller være alene hjemme mer enn en kort stund (30 min). Unntaket er hvis det er andre hjemme i  nærheten (nabo/familie) som kan sjekke om alt er ok. Først fra og med 3. klasse syns jeg man kan vurdere om barnet er modent for å være alene i et par timer til foreldrene kommer. (her er 1. klasse ferdig på skolen kl 12 eller 13, og de fleste jobber jo til kl 16. Det blir mange timer. i 3. klasse er de feridig kl 13 eller 14.) Husk også at barnet kanskje må være i stand til å passe tiden og gå til skolen i riktig tid selv. Skolen begynner gjerne kl 08.15 eller 08.30, altså senere enn normal arbeidsstart.

AnonymBruker
Skrevet

At folk ikke skjønner at det koster å ha barn, er for meg en gåte. De mak må være ekstremt naive og korte.

Anonymkode: b3801...a95

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen som har valgt at seksåringen ikke går på Sfo? Vi har en veldig ansvarlig og selvstendig snart femåring som sikkert kunne klart å dra hjem å være alene en stund (ihvertfall med et år til på baken), men er det noen som har erfaring fra dette? Har det vært greit? 

Jeg har et like gammelt barn. Hadde ikke gjort det!! De er ikke ansvarlige nok og tenker ikke konsekvenser 

Anonymkode: e54cd...849

AnonymBruker
Skrevet

- Foreldrefradraget på skatten er begrenset opp til 25.000,- i året
- SFO drives nå til selvkost, det vil si at det ikke er subsidiert av skattepenger. 
- Å ikke ha barnet på SFO de første årene er å frarøve dem en viktig sosial arena for lek og vennskap.

Anonymkode: 3c5f0...681

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...