Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Var nylig på jobbintervju til en jobb jeg ønsket - og var mer enn nok kvalifisert for. Intervjuet synes jeg gikk sånn passe, er ikke så god på jobbintervjuer siden jeg er ganske introvert. Men fikk høre at de hadde over 100 søkere, og at de hadde kalt inn seks personer til intervju, inkludert meg. De skulle fylle tre stillinger.

I dag ble jeg oppringt, men var på jobb og kunne ikke ta telefonen. Fikk en mail istedet hvor det sa at de ikke ønsket å tilby meg jobb. Nå sitter jeg igjen og er skuffet, og litt desperat siden jeg prøver å komme meg vekk fra jobben jeg har nå. 

Er det masete å ringe i morgen og spørre på en vennlig måte hvorfor jeg ikke fikk jobben? Hva som manglet evt?

Anonymkode: a4fee...9c4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis ikke du skal søke jobb der igjen og du er inneforstått med at du med all sannsynlighet vil få tåkeprat som svar så go for it.

Anonymkode: 986f6...bb9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du skal gjøre det. Jeg har selv blitt ringt opp (bare én gang) og da ga jeg et saklig svar. Forhåpentligvis tok vedkommende med seg det jeg sa videre. 

Anonymkode: 2f76b...f8d

• Liker 5
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var nylig på jobbintervju til en jobb jeg ønsket - og var mer enn nok kvalifisert for. Intervjuet synes jeg gikk sånn passe, er ikke så god på jobbintervjuer siden jeg er ganske introvert. Men fikk høre at de hadde over 100 søkere, og at de hadde kalt inn seks personer til intervju, inkludert meg. De skulle fylle tre stillinger.

I dag ble jeg oppringt, men var på jobb og kunne ikke ta telefonen. Fikk en mail istedet hvor det sa at de ikke ønsket å tilby meg jobb. Nå sitter jeg igjen og er skuffet, og litt desperat siden jeg prøver å komme meg vekk fra jobben jeg har nå. 

Er det masete å ringe i morgen og spørre på en vennlig måte hvorfor jeg ikke fikk jobben? Hva som manglet evt?

Det synes jeg du skal. Kanskje lærer du noe som du får bruk på andre jobber?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du tenke deg når 90 andre og vil ringe for og høre hvorfor de ikke fikk jobben. Det er ikke alltid referansene som teller. Kan like godt være hvordan du har presentert deg.

Anonymkode: e82e8...9c5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du tenke deg når 90 andre og vil ringe for og høre hvorfor de ikke fikk jobben. Det er ikke alltid referansene som teller. Kan like godt være hvordan du har presentert deg.

Tror neppe 90 vil ringe, var som sagt bare 6 som hadde vært på intervju...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis ikke du skal søke jobb der igjen og du er inneforstått med at du med all sannsynlighet vil få tåkeprat som svar så go for it.

Anonymkode: 986f6...bb9

Mener du at om jeg ringer, så er det sikkert at jeg aldri vil få jobb der i fremtiden heller? Hvorfor egentlig? Ikke at jeg kommer til å søke igjen uansett.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, sweety pie skrev:

Det synes jeg du skal. Kanskje lærer du noe som du får bruk på andre jobber?

Det er det jeg tenker, spesielt siden jeg prøver så godt jeg kan å skaffe meg en ny jobb.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Selv om noen var litt bedre så betyr jo ikke det at du er dårlig. Det kan være ganske lite som skiller i toppen. Husk det!

Ring gjerne og si at du ønsker tilbakemelding som kan være nyttig for deg videre i prosessen. Hvis du spør på en positiv måte og ber om konkrete råd, så får du forhåpentligvis litt mer enn at den andre var bedre kvalifisert.

Anonymkode: b8099...a96

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du selv føler at intervjuet gikk "sånn passe", så ser jeg ikke helt formålet? Da vet du vel egentlig årsaken. De som fikk tilbud har gjort svært god figur i intervjuet.

Anonymkode: 46537...e89

• Liker 3
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv om noen var litt bedre så betyr jo ikke det at du er dårlig. Det kan være ganske lite som skiller i toppen. Husk det!

Ring gjerne og si at du ønsker tilbakemelding som kan være nyttig for deg videre i prosessen. Hvis du spør på en positiv måte og ber om konkrete råd, så får du forhåpentligvis litt mer enn at den andre var bedre kvalifisert.

Anonymkode: b8099...a96

Enig i dette.

Synes det er merkelig at du har fått svar som mener du ikke kan spørre om tilbakemelding dersom du skal søke jobb der igjen? Det er da helt i orden å be om tilbakemelding, så lenge man gjør det på en høflig og saklig måte.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tror neppe 90 vil ringe, var som sagt bare 6 som hadde vært på intervju...

Ja men de som ikke fikk innkallelse lurer kanskje på hvorfor og ringer, skjønner?

AnonymBruker
Skrevet

Du kan gjerne ringe, men ikke spør "hvorfor fikk ikke jeg jobben?" Du vil neppe få et ærlig svar, eventuelt får du høre at  det var en annen som overbeviste mer på intervju/hadde mer relevant bakgrunn enn deg. Si heller noe a la: "Det var synd at det ikke ble meg, men det respekterer jeg selvsagt. Det jeg lurte på var om du har noen tips til meg på punkter jeg kan forbedre til neste gang jeg er på et intervju. Det hadde jeg satt stor pris på!" Da får du kanskje noen tips. Hvis du selv vet hva som gikk galt så er det kanskje ikke så mye poeng i å ringe. 

Anonymkode: 60cc4...ef9

AnonymBruker
Skrevet

Ville svart på mailen, takket for tilbakemeldingen og samtidig stilt spørsmålet.

Anonymkode: d2d77...acb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Send mail! Jeg har blitt ringt opp slik en gang. Jeg satt da midt i noe på jobb, ble litt overumplet, og det var vanskelig å komme på et godt svar i farten. (Og itillegg formulere det på en allrigth måte). Vedkommende fikk et passelig svada svar. 

Hadde jeg fått en hyggelig epost ville jeg ha kunne tenkt meg om et lite minutt og gitt et mye mer konstruktivt svar. 

Anonymkode: 9b696...b3a

• Liker 3
Skrevet

Så kjedelig da ts, spesielt hvis det var en jobb du virkelig ville ha....

Tror ikke folk generelt sett liker å gi negativ tilbakemelding til andre, men det kan jo også være at du hadde vært en av de som hadde fått tilbud, hvis det for eksempel bare hadde vært 5. Det kan være så enkle ting som at kjemien bare stemte bedre med de andre 3  kandidatene, eller at de var mer komplementære med resten av arbeidsgruppa. Hvis du lurer fælt burde du absolutt kontakte de. Er du heldig får du en ordentlig tilbakemelding.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...