AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #1 Skrevet 12. mars 2018 til dere som jobber i skolen og bruker ikt i undervisning: hva slags erfaringer har dere med det og hva er gode metoder å bruke lms på feks? fordeler/ulemper, forbedringspotensiale i undervisningen? Skal bruke dette til en oppgave vi har i skolen. Anonymkode: b8822...c39
stan Skrevet 12. mars 2018 #3 Skrevet 12. mars 2018 . Den store ulempen er at det er lett å finne noe unyttig å bruke PCen eller pad'n til. Min erfaring er at det er de "svake" elevene som taper på dette. For dem blir det en distraksjon og noe som er mer givende i øyeblikket enn et fag de strever med. Mens det for de som makter å bruke det som et verktøy for læring er det jo veldig nyttig. Min erfaring er mest fra videregående og universitet.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #4 Skrevet 12. mars 2018 Jeg tenker at en god måte å bruke IKT på i undervisningen er å ta det i bruk der det er et verktøy som fremmer læring, og gir muligheter som kanskje ikke er like enkle med mer analoge metoder. Feks bruke Geogebra til å utforske geometri, symmetri, formlikhet osv. Jeg tenker at en dårlig måte å bruke IKT på er når man skal bruke IKT fordi man på død og liv skal bruke IKT. Reine timer hvor man f.eks. skal lære å slå på en datamaskin, laste ned et bilde, lagre i en mappe osv. Da er det bedre å lære å laste ned bilder fordi man faktisk skal bruke dem til å forsterke en tekst, og man skal lagre teksten i mappen fordi det skal bli lettere å finne fram til den senere. Anonymkode: b04b5...9b9
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2018 #5 Skrevet 13. mars 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker at en god måte å bruke IKT på i undervisningen er å ta det i bruk der det er et verktøy som fremmer læring, og gir muligheter som kanskje ikke er like enkle med mer analoge metoder. Feks bruke Geogebra til å utforske geometri, symmetri, formlikhet osv. Jeg tenker at en dårlig måte å bruke IKT på er når man skal bruke IKT fordi man på død og liv skal bruke IKT. Reine timer hvor man f.eks. skal lære å slå på en datamaskin, laste ned et bilde, lagre i en mappe osv. Da er det bedre å lære å laste ned bilder fordi man faktisk skal bruke dem til å forsterke en tekst, og man skal lagre teksten i mappen fordi det skal bli lettere å finne fram til den senere. Anonymkode: b04b5...9b9 Ja, men det du skriver i siste avsnitt er likevel ganske viktig kunnskap i dagens digitale verden. Du ville blitt overrasket over hvor mange som ikke behersker grunnleggende bruk av datamaskiner, selv i 2018. Og det er ikke bar de eldste vi snakker om her. Det er ikke snakk om at man bare skal ha "datatimer" uten å se det i sammenheng med annen faglig aktivitet, men at man ovenfor noen elever/kunder/klienter gjennomfører noen dedikerte timer slik at de kommer tilstrekkelig inn i grunnleggende bruk, slik at de kan fokusere på sine faglige oppgaver mer effektivt i neste omgang. Om man ikke behersker det grunnleggende før man gir seg i kast med den faglige bruken av IT, så er erfaringen vår at mye av tiden uansett går med til å knote med det grunnleggende, fremfor å få gjort det faglige opplegget. Det betyr tapt læring for den enkelte og man risikerer å falle bakpå når det gjelder prograsjon. Da er det mye mer effektivt å sette av litt tid til grunnleggende opplæring først, slik at man får mer ut av det faglige utbyttet senere. En enkel analogi kan være det å lære seg å sykle. Man får lite ut av å være med i et sykkelritt, selv for amatører, dersom man aldri har lært seg grunnleggende sykling, hvordan holde balansen, betjene gir og bremser etc. Anonymkode: 207e5...d64
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå