AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #1 Skrevet 12. mars 2018 Jeg var til legen og tok diverse blodprøver for to dager siden og jeg tenker å ringe legekontoret for å få blodprøvesvarene. Legen sa han bare kom til å ta kontakt dersom det var noe galt og siden han ikke har gjort dette regner jeg med at alt er fint. Er blodprøvesvarene noe man kan få opplyst over telefon av helsesekretæren? Og såfall hva sier jeg når jeg ringer? Anonymkode: 787b4...d25
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #2 Skrevet 12. mars 2018 Det er bare to dager siden du tok prøven. Du må regne med minst 1 uke før du får svar i posten Anonymkode: 5bb86...8d4 6
GammelKaktus Skrevet 12. mars 2018 #3 Skrevet 12. mars 2018 (endret) Jeg pleier å få blodprøvesvarene på sms men det tar jo som regel en uke eller to, spørs på prøvene. Ville ventet iallfall en uke før jeg hadde ringt. Endret 12. mars 2018 av FrøkenMånestråle
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #4 Skrevet 12. mars 2018 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg var til legen og tok diverse blodprøver for to dager siden og jeg tenker å ringe legekontoret for å få blodprøvesvarene. Legen sa han bare kom til å ta kontakt dersom det var noe galt og siden han ikke har gjort dette regner jeg med at alt er fint. Er blodprøvesvarene noe man kan få opplyst over telefon av helsesekretæren? Og såfall hva sier jeg når jeg ringer? Anonymkode: 787b4...d25 Du ringer og spør om prøvene er kommet tilbake. Og så går vedkommende gjennom dem og ser. Vedkommende kan ikke tolke prøver, så du vil ikke få svar på om noe er galt. Men om noe ER galt så sender jo sjelden legen et brev om dette. Hen sender en SMS om det er udramatisk og ringer om det er viktig (feks om du har kritisk lave vitaminnivåer, må ha resept, ny time, e.l.) Anonymkode: c11ba...d3b
boblevann Skrevet 12. mars 2018 #5 Skrevet 12. mars 2018 Det tar ofte en uke ++. Jeg får alltid brev eller sms fra legen selv om alt er fint. Du må nok bare smøre deg med tålmodighet. Du kan jo ringe å høre, men jeg tviler veldig sterkt på at de er kommet.
missmcbeal Skrevet 12. mars 2018 #6 Skrevet 12. mars 2018 Det skal sies at jeg har opplevd å få svar etter 2 dager faktisk, selv om prøvene sendes til sykehuset. Men da har prøvene blitt sendt tidlig på dagen og det er kort til sykehuset, pluss på et mindre sted som ikke har like stort press. Men dersom det ikke er sagt noe om når du skal rekne med å få prøvesvar så er det ganske tidlig å konkludere etter 2 dager. Som noen sier, så bør du vente minimum 1 uke før prøvene er klart, med mindre prøvene ble analysert på legekontoret, og det er det vel ytterst få som blir det.
sonush Skrevet 12. mars 2018 #7 Skrevet 12. mars 2018 Spørsmålet om helsesekretærene kan gi ut svar, så er svaret NEI. Det er legeansvar. Selv på sykehus, der jeg jobber, så skal ikke vi sykepleiere gi ut svaret. Det tar legen seg av på visitten. Men unntak skjer jo. 3
emilie123 Skrevet 12. mars 2018 #8 Skrevet 12. mars 2018 Min fastlege sender meg alltid svar på sms, uansett hva svaret er. Uansett så tar det litt tid før svarene kommer, jeg ville ventet med å ringe.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #9 Skrevet 12. mars 2018 Takk for svar! Helsesekretæren som tok blodprøvene sa at det ville ta to virkedager å få svar på prøvene og at jeg da ville få svar i dag. Ser flere skriver det tar en uke så mulig jeg missforstod? Anonymkode: 787b4...d25
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #10 Skrevet 12. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Helsesekretæren som tok blodprøvene, sa at det ville ta to virkedager å få svar på prøvene, og at jeg da ville få svar i dag. Ser flere skriver det tar en uke så mulig jeg misforstod? Anonymkode: 787b4...d25 Tiden det tar før blodprøvesvarene er klare, er dels avhengig av hvilke analyser det dreier seg om og dels avstanden (for transport av prøven) til laboratoriet som står for analysen. Uansett bør legen uoppfordret sende blodprøveresultatene med omfattende forklaring av hver enkelt parameter, fortløpende etter hvert som de kommer inn. Svarene bør sendes med rekommandert post av hensyn til sikkerhet mot tyveri av post, eventuelt avlytting eller hacking av elektronisk kommunikasjon. Anonymkode: f4de4...7f5
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #11 Skrevet 12. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Helsesekretæren som tok blodprøvene sa at det ville ta to virkedager å få svar på prøvene og at jeg da ville få svar i dag. Ser flere skriver det tar en uke så mulig jeg missforstod? Anonymkode: 787b4...d25 Jeg jobber på sykehus. Når pasientene skal ta blodprøver i forkant av en time, beregner vi 1 uke hvis det går gjennom fastlegen. Kan ta kortere tid, alt etteetter levering og kapasitet, men dette er en regel. Tar de på selve sykehuset, trenger man et par timer. Anonymkode: 75bc9...4e5
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #12 Skrevet 12. mars 2018 Jeg tok en liten blodprøve for 1 mnd siden, ringte legesenteret og fikk opplest verdiene på de to tingene jeg testet da. Tok også en hel haug med prøver på vitaminstatus på torsdag kl 10. Fredag hadde legen min alle svarene da jeg var til time kl 8.30. Opererte i forrige uke, var på lab’en på sykehuset kl 12, og så var jeg i samtale med lege ca kl 13, da sa legen at flere av prøvene allerede hadde begynt å tikke inn på skjermen hans. Så at det tar 1 uke å få svar på blodprøver stemmer generelt ikke. Er innimellom på sykehuset og tar en fryseprøve som må sendes inn, den tar det 2-3 dager å få svar på. Anonymkode: 13ce8...279
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #13 Skrevet 12. mars 2018 Også null stress å be om utskrift av blodprøvesvarene enten når man er hos legen, eller å få de tilsendt. Anonymkode: 13ce8...279
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå