AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #1 Skrevet 12. mars 2018 Hei Jeg skjønner absolutt ingenting av skatt, og føler ikke jeg får noen brukbare svar av de jeg har spurt. Virker som at det er veldig mange som rett og slett ikke vet.. Jeg har to arbeidsgivere. Den ene er kommunal (jobb 1) og den andre er privat (jobb 2). Jeg får mest lønn fra jobb 1. Jobb 2 mente jeg burde ha tabelltrekk. Finner ikke ut hva det er, men tror jeg har det (?). Leste på nett at man ikke burde ha tabelltrekk for begge jobbene, men forstår ikke hvorfor. Forrige måned ble jeg trukket 32% (av ca 12.000) skatt fra jobb 1 og 17% skatt fra jobb 2 (av ca 4000). Denne måneden ble jeg trukket 17% fra jobb 1, har ikke fått lønn fra jobb 2 enda Forventer å tjene ca 150.000 dette året, er 20 år hvis det er av betydning. Virker som at jeg blir trukket litt vel mye i skatt når jeg tjener mye? Neste måned venter en stor lønning fra jobb 1 på ca 27.000,-, hva blir jeg trukket i skatt da? Jeg sparer 25.000,- i bsu pr år, har 107.000 i gjeld (studiegjeld) + ca 100.000 i aksjefond. Forstår meg ikke på dette med skatt og hvorfor den endrer seg fra måned til måned. Kan noen hjelpe? Anonymkode: d613a...83a
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #2 Skrevet 12. mars 2018 Logg inn på altinn.no, og se skattekortet ditt der. Der vil du se at hovedarbeidsgiver går på tabelltrekk xxxx, og bi-arbeidsgiver går på prosenttrekk xx Da er det enkelt, du googler tabellen din, og finner din brutto inntekt, så ser du der hvor mye du skatter. For bi-arbeidsgiver, er det jo bare å regne ut % Da har du det Anonymkode: d1daa...e8b
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #3 Skrevet 12. mars 2018 Hva er forskjellen på tabellkort og prosentkort Et tabellkort trekker mer og mer skatt jo høyere inntekten din er. Et prosentkort trekker samme prosent skatt av inntekten selv om inntekten din forandrer seg. Det vil si at hvis du tjener mer enn det skattekortet er beregnet etter, så vil du trekke for lite skatt. Hvis du tjener mindre, vil det trekke for mye. Tabellkort og regler for valg av tabell Gjelder lønnen for minimum 25 dager og maksimum 31 dager (1 måned) velges månedstabell. Gjelder lønnen 18-24 dager deles lønnen på tre, uketabell velges, og trekkbeløpet multipliseres med tre. Gjelder lønnen 11-17 dager velges 14-dagerstabell. Gjelder lønnen 5-10 dager velges uketabell. Gjelder lønnen for høyst 4 dager velges dagstabell. Anonymkode: 02e0e...5fb
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #4 Skrevet 12. mars 2018 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Logg inn på altinn.no, og se skattekortet ditt der. Der vil du se at hovedarbeidsgiver går på tabelltrekk xxxx, og bi-arbeidsgiver går på prosenttrekk xx Da er det enkelt, du googler tabellen din, og finner din brutto inntekt, så ser du der hvor mye du skatter. For bi-arbeidsgiver, er det jo bare å regne ut % Da har du det Anonymkode: d1daa...e8b Hvor på altinn finner jeg dette? TS Anonymkode: d613a...83a
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #5 Skrevet 12. mars 2018 Logg inn på altin, se skattetrekksmelding for 2018. Anonymkode: 2d6ed...a97
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #6 Skrevet 12. mars 2018 2 hours ago, AnonymBruker said: Hvor på altinn finner jeg dette? TS Anonymkode: d613a...83a Hvis du logger inn på altinn via skatteetaten.no er det lett å finne riktig sted. Anonymkode: ff43b...f71
Flores Skrevet 15. mars 2018 #7 Skrevet 15. mars 2018 (endret) Går inn på skatteetaten.no og søk deg opp på skattekort du har fått en e-mail i desember der Altinn har opplyst deg om det nye elektroniske skattekort for 2018 Jeg synes det høres merkelig at jobben nummer 1 skal en måned trekke en sats og neste måned en annen sats jobben må uansett forholde seg til det skattetrekk som kortet ditt viser. Du kommer ikke til å tjene så mye så jeg tror nok alt du kommer til å få skatt til gode (penger tilbake sommeren 2019) men for all del om du jobber litt mer vær flink å passe på hver måned hvor mye du tjener og betaler i skatt det står i lønnsslippen din slik at du ikke får tilbake smell neste år. Uansett så er skattekortet for dette året basert på hva du tjente ifjor i mitt tilfelle så hadde de et lønns grunnlag på 100 tusen mer enn det jeg tjener og de satt en sats på 44 prosent jeg har ikke vært i jobb før 21. Februar i år da jeg var på utlandsreise (hadde ikke noe lønn heller) så jeg endret beløpet som jeg forventer å tjene i år slik at jeg kun betaler 30 prosent nå samt et ekstra trekk på 500 kr i måneden. Så når jeg øker arbeidsaktiviteten endrer jeg grunnlaget på nytt slik at jeg kan passe på å ikke få smell. Man kan fint sjekke underveis ved å bruke skatt kalkulatorer på nett. Lykke til! Endret 15. mars 2018 av Flores
Flores Skrevet 15. mars 2018 #8 Skrevet 15. mars 2018 På 12/03/2018 den 16.12, AnonymBruker skrev: Hei Jeg skjønner absolutt ingenting av skatt, og føler ikke jeg får noen brukbare svar av de jeg har spurt. Virker som at det er veldig mange som rett og slett ikke vet.. Jeg har to arbeidsgivere. Den ene er kommunal (jobb 1) og den andre er privat (jobb 2). Jeg får mest lønn fra jobb 1. Jobb 2 mente jeg burde ha tabelltrekk. Finner ikke ut hva det er, men tror jeg har det (?). Leste på nett at man ikke burde ha tabelltrekk for begge jobbene, men forstår ikke hvorfor. Forrige måned ble jeg trukket 32% (av ca 12.000) skatt fra jobb 1 og 17% skatt fra jobb 2 (av ca 4000). Denne måneden ble jeg trukket 17% fra jobb 1, har ikke fått lønn fra jobb 2 enda Forventer å tjene ca 150.000 dette året, er 20 år hvis det er av betydning. Virker som at jeg blir trukket litt vel mye i skatt når jeg tjener mye? Neste måned venter en stor lønning fra jobb 1 på ca 27.000,-, hva blir jeg trukket i skatt da? Jeg sparer 25.000,- i bsu pr år, har 107.000 i gjeld (studiegjeld) + ca 100.000 i aksjefond. Forstår meg ikke på dette med skatt og hvorfor den endrer seg fra måned til måned. Kan noen hjelpe? Anonymkode: d613a...83a Du er flink å spare penger kjempe bra.. tenk at du er så ung og har allerede 100. 000 i aksje pluss at du sparer på BSU (bolig sparing for ungdom) det gjør du jammen riktig. Håper det er flere unge som deg som der viktigheten av å ha en orden økonomi. Jeg har hatt kollegaer på din alder som jeg stadig fortalte hvor viktig er det å legge seg et penge grunnlag til bolig alt koster... Men tror det ikke gikk så veldig inn hos henne. Men alt ordner seg vel for snille piker sies det!!! You go girl!! Jeg vil lære litt om aksefond kanskje har du noen tips å dele? 😉
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå