Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk påvist gbs i uke 27 eller noe, prøvene siden har ikke vært positive. Fikk i dag melding fra legen om at prøvene har blusset opp igjen nå i uke 35, dette stresser meg noe helt sinnsykt... så spørsmålet er, til dere som har erfaring med dette: 

- burde jeg ta en urinprøve ukentlig for å sikre at bakterien ikke infiserer morkake så sent i svangerskapet? Eller skal jeg forholde meg til kontrollene som blir hver 2. Uke fremover?

Anonymkode: 084db...7c4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg synes du skal det. Jeg hadde selv gbs i første svangerskap uten å vite om det ( fikk vite det i etterkant) Så i sv.nr to, sjekket jeg urinen (må til dyrkning) gjenneom hele sv.skapet, nettopp pga det du skriver. Jeg ville ha kontroll. Heldigvis ikke påvist gbs noen av gangene. Men jeg har lest veldig mye om gbs. Etter å ha snakket med mange innen medisin, er mitt inntrykk er at norsk helsepersonell ikke er like informerte om gbs i sv.skap, som de utenfor norske grenser. Men de er mere fokuser på under og etter fødsel ( må ha antibiotika iv når vannet går, samt skylle vagina). Det er nok også delte meninger rundt dette med å ta flere antibiotikakurer under sv.skap, da gbs ofte dukker opp igjen.

Lykke til! :)

Anonymkode: 39299...b5e

AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg ville presset på ukentlige kontroller. Mange føder prematurt pga gbs

Anonymkode: bdeab...ea4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde GBS under forrige svangerskap. Fikk ikke antibiotika under svangerskapet og tror ikke urinen min ble sendt til dyrking flere enn en gang. På sykehuset fikk jeg beskjed om at jeg ikke behøvde antibiotika med en gang når de tok vannet, så jeg fikk det ikke før en stund etterpå. Ikke «skylte» de vagina heller, det har jeg faktisk aldri hørt om. Babyen er nå 2 uker. 

Anonymkode: a0f19...a56

Skrevet

Har hørt at de sluttet med antibiotika helt, det skremmer meg noe vanvittig 😱 Vurderer å gå til privat gynekolog for å ta prøve. Tror ikje urinprøve gir eksakt resultat

AnonymBruker
Skrevet

Hva er GBS?

Anonymkode: 414cc...6cd

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Her sjekket de kun ved gjentagende urinveisinfeksjon, men jeg fikk antibiotika under fødsel.

Anonymkode: 081ba...dc2

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, Liven_ skrev:

Har hørt at de sluttet med antibiotika helt, det skremmer meg noe vanvittig 😱 Vurderer å gå til privat gynekolog for å ta prøve. Tror ikje urinprøve gir eksakt resultat

Urinprøve til dyrkning, gir eksakt resultat. Her vil man se hvor riklig veksten er. Ellers kan man ta vaginal prøve og prøve fra endetarm. Men urinprøve er den mest eksakte:) Alle gravide skal sjekkes tidlig i sv.for gbs. Dette er de nye retningslinjene fom 2016. Står på helsekorte for gravide. Og alle skal behandles under fødsel hvis de har gbs. Dette har de ikke sluttet med. 

Snakk med en gynekolog, hvis jordmor sier noe annet. Eller fastlegen din.

Lykke til!

Skrevet (endret)
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Urinprøve til dyrkning, gir eksakt resultat. Her vil man se hvor riklig veksten er. Ellers kan man ta vaginal prøve og prøve fra endetarm. Men urinprøve er den mest eksakte:) Alle gravide skal sjekkes tidlig i sv.for gbs. Dette er de nye retningslinjene fom 2016. Står på helsekorte for gravide. Og alle skal behandles under fødsel hvis de har gbs. Dette har de ikke sluttet med. 

Snakk med en gynekolog, hvis jordmor sier noe annet. Eller fastlegen din.

Lykke til!

Begge to sa dette var slutt med. Har ikke tatt prøven heller, er nå i uke 33.  

De ser vekk fra infeksjonen med mindre den har ført til UVI sa de

Endret av Liven_
  • Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er GBS?

Anonymkode: 414cc...6cd

Gruppe B Streptokokker

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle kloke svar!

Snakket med legen i dag og skal på ekstra kontroll på torsdag. Jeg vet om en episode hvor veksten var stor og antibiotika ble gitt for sent, dette hadde fatale konsekvenser for fosteret.. Det er skremmende nok å lese på nett når man i tillegg har kjennskap til det «personlig» så føles det fort som å ha fått påvist HIV når man vet man er aktiv bærer. 

Skrevet

Krev å bli sjekket ordentlig opp. Min lille prins måtte i respirator rett etter fødsel pga hjernehinnebetennelse, blodforgiftning og en CRP på 155.. Alt pga GBS. Jeg hadde aldri hørt om det før da jeg fikk vite at jeg hadde det. Veldig skremmende at ikke alle gravide vet hva dette er og eventuelt kan se etter tegn selv. Utrolig skumle greier:icon_frown:

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Rebsandnes skrev:

Krev å bli sjekket ordentlig opp. Min lille prins måtte i respirator rett etter fødsel pga hjernehinnebetennelse, blodforgiftning og en CRP på 155.. Alt pga GBS. Jeg hadde aldri hørt om det før da jeg fikk vite at jeg hadde det. Veldig skremmende at ikke alle gravide vet hva dette er og eventuelt kan se etter tegn selv. Utrolig skumle greier:icon_frown:

Så absolutt! Jeg forventer at det blir tatt skikkelig tak i uansett hva legene sier. Håper det gikk bra med din lille gutt til slutt. ❤️ Fikk du antibiotika ved fødsel da eller ble det påvist først etterpå?

Skrevet
På ‎15‎.‎03‎.‎2018 den 0.35, AnonymBruker skrev:

Så absolutt! Jeg forventer at det blir tatt skikkelig tak i uansett hva legene sier. Håper det gikk bra med din lille gutt til slutt. ❤️ Fikk du antibiotika ved fødsel da eller ble det påvist først etterpå?

Det går fint med han, men som legen sa "Vi kan ikke vite det helt sikkert før skolealder".. Så vi må egentlig bare la tiden vise om det er noe etterskade. Jeg fikk påvist det etterpå ved at de tok masse prøver av han for å finne ut av hva det var som gjorde han så syk. Da de fant ut at han var smittet av GBS fikk han antibiotikakur og vi fikk endelig dra hjem etter 2 uker på sykehuset.. Jeg unner deg virkelig ikke dette:hjerte:

Skrevet

Vet dere om man kan kreve antibiotika under fødsel dersom en er påvist gbs? Forsto på jm at det er ikke noe de gjør rutinemessig. Også har jeg allergi på en type sntibiotika😰

Skrevet
1 time siden, Liven_ skrev:

Vet dere om man kan kreve antibiotika under fødsel dersom en er påvist gbs? Forsto på jm at det er ikke noe de gjør rutinemessig. Også har jeg allergi på en type sntibiotika😰

Ja det er jeg helt sikker på at du kan! De kan jo virkelig ikke krysse fingrene og håpe på at babyen ikke blir smittet på vei ut.. Jeg fikk hvertfall beskjed om at jeg enten får antibiotika under fødsel eller keisersnitt når jeg får nr 2 😃

Skrevet
42 minutter siden, Rebsandnes skrev:

Ja det er jeg helt sikker på at du kan! De kan jo virkelig ikke krysse fingrene og håpe på at babyen ikke blir smittet på vei ut.. Jeg fikk hvertfall beskjed om at jeg enten får antibiotika under fødsel eller keisersnitt når jeg får nr 2 😃

Var det lenge siden? Jm på helsestasjon sa fare er så liten at det ikke lønner seg for sykehus å gi det til alle, også fare med antibiotika - antiresistente bakterier osv. Håper virkelig hun tar feil!!!! 

Vet du hvor seint i svangerskapet skal man teste forresten)?

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, Liven_ skrev:

Var det lenge siden? Jm på helsestasjon sa fare er så liten at det ikke lønner seg for sykehus å gi det til alle, også fare med antibiotika - antiresistente bakterier osv. Håper virkelig hun tar feil!!!! 

Vet du hvor seint i svangerskapet skal man teste forresten)?

Jordmoren din er nok ikke oppdatert. Nye retningslinjer på helsekortet for gravide fom 2016. Alle gravide skal testes for gbs. Nettopp fordi det da skal følges opp, og behandles når vannet går. Dette er også retningslinjer ved sykehus. Ring dit du skal føde å spør. Snakk også med gynekolog eller fastlege. Og i samme slengen, spør om å få oppdatert helsekort til det nye:-) (Hvis du ikke har det).

Lykke til! 

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jordmoren din er nok ikke oppdatert. Nye retningslinjer på helsekortet for gravide fom 2016. Alle gravide skal testes for gbs. Nettopp fordi det da skal følges opp, og behandles når vannet går. Dette er også retningslinjer ved sykehus. Ring dit du skal føde å spør. Snakk også med gynekolog eller fastlege. Og i samme slengen, spør om å få oppdatert helsekort til det nye:-) (Hvis du ikke har det).

Lykke til! 

Er k uke 34 og ble ikke testet 😱😱 takk for svar🌺

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Liven_ skrev:

Er k uke 34 og ble ikke testet 😱😱 takk for svar🌺

Ta en tur til fastlegen din, har du fått det påvist skal du følges opp og gis antibiotika under fødsel. At jordmoren din bagatelliserer det slik kan jo faktisk ha fatale konsekvenser. Min fastlege skrev et skriv om antibiotika ved fødsel før jeg rundet 30 uker. Og selv om jeg skal ta ks kommer jeg til å kreve det. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...