AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #1 Skrevet 12. mars 2018 Hei dere. Jeg skal begynne på utdanning til høsten og det står mellom to studier ved OsloMet; bachelor i arkivvitenskap eller bachelor i bibliotek- og informasjonsvitenskap. Jeg er glad i orden, systemer og struktur, er serviceinnstilt og hjelpsom og god til å finne fram informasjon. Jeg framstår som blid og tillitvekkende. Selv om jeg ikke er sjenert eller innadvendt, er jeg ikke supersosial, heller. Men hva skal jeg velge av disse to? Er det noen her som studerer det ene eller det andre av disse studiene som kan fortelle litt? Hva gir best jobbmuligheter? Må man drive mye utadrettet og oppsøkende formidling i et bibliotek? Passer arkiv kun for de som er ekstremt innadvendte? Er det praksisperioder under studiene? osv osv... Poenggrense og lønn er ikke et tema, egentlig. Jeg har jobbet noen år etter videregående, har ett år på folkehøgskole og har ikke førstegangsvitnemål, men pga alder, utdanning og litt realfag på videregående har jeg ganske mange konkurransepoeng. Når det gjelder lønn, er trivsel viktigere. Jeg er nøysom og skal nok overleve. Anonymkode: d787d...6dd
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #2 Skrevet 12. mars 2018 Jeg ville valgt arkiv. Flere arbeidsmuligheter, det kuttes stadig i budsjettene til bibliotek og det er stor kamp om arbeidsplassene. Du må i økende grad trives med aktiv formidling, presentasjon o.l. for å jobbe som bibliotekar, særlig i folkebibliotek. Det er to praksisperioder under bibliotekstudiet, arkiv vet jeg ikke. Anonymkode: 673f7...073
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #3 Skrevet 12. mars 2018 Enig, arkiv har nok flere muligheter på arbeidsmarkedet. Men samtidig heter det jo bibliotek- og informasjonsvitenskap. Jeg vet ikke hva den siste delen går ut på, men kanskje den gjør at faget er litt breiere? Anonymkode: 3e134...9c9
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #4 Skrevet 12. mars 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville valgt arkiv. Flere arbeidsmuligheter, det kuttes stadig i budsjettene til bibliotek og det er stor kamp om arbeidsplassene. Du må i økende grad trives med aktiv formidling, presentasjon o.l. for å jobbe som bibliotekar, særlig i folkebibliotek. Det er to praksisperioder under bibliotekstudiet, arkiv vet jeg ikke. Anonymkode: 673f7...073 De fleste nyutdannede bibliotekarer i dag jobber ikke på bibliotek, men som forskingsbibliotekarer etc, hvor de hjelper til med å søke frem informasjon på internett, sammenstille informasjon. Hos oss (et stort forskningsinstitutt) har vi knyttet forskningsbibliotekar-ressurser opp til alle de store forskningsprosjektene. Anonymkode: d162a...dff 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #5 Skrevet 12. mars 2018 Jeg går arkiv på NTNU, ville helt klart valgt arkiv, og samtidig funnet det studiet med mest IT. Dersom du har bachelor innen f.eks. arkiv kan du ta et år for å bli bibliotekar senere om du skulle ombestemme deg (tror Tromsø har skrevet en del om dette). Anonymkode: 45089...186
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå