Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi venter vår første! :alice: Men vi har også to hunder. Ser for meg at det kan bli litt kaos av og til og ønsker praktiske råd fra dere andre hundeeiere med baby!

Akkurat nå bor vi i en 3-roms, men vi er på leit etter et hus. Vi har 8mnd på oss tross alt, og ikke krise om vi ikke finner noe innen den tid. Men vi tenker jo at det blir enklere om vi har hus og hage (som kan gjerdes inn). Da kan vi slippe hundene ut i hagen og de kan jo være der hele dagen (vet de bør ha turer hver dag, men om det er krise innimellom). Er også greit å ha eget rom/gang som kan lukkes så hundene kan være der dersom vi ikke kan ha 100% tilsyn til baby (man vet jo aldri selv om vi mener de er verdens snilleste...). 

Har også tenkt å prøve å komme i kontakt med 1-2stk som kanskje kan passe innimellom og kanskje gå langturer om vi ikke har tid til det. 

Ser også for oss at bæremeis/sele vil være praktisk, samt belte rundt magen (som båndet til hundene festes i). Da kan vi gå på tur med baby og hunder alene (om den andre er opptatt). Men jeg ser for meg det kan bli styrete med to hunder og en vogn?

Alt av tips tas i mot! :) 

Anonymkode: e2a50...809

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Baby og hund eller små barn og hund skulle vært forbudt. Jeg er vokst opp med hund og snakker av erfaring. 

Anonymkode: 7820e...b18

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Baby og hund eller små barn og hund skulle vært forbudt. Jeg er vokst opp med hund og snakker av erfaring. 

Jeg har også vokst opp med hund, og har ingenting negativt å si om det. 

Anonymkode: bd8c5...3bf

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Har en hund på to år og baby på 3 mnd. Det har gått veldig fint, litt typisk at hunden vil ha oppmerksomhet akkurat når babyen spiser men..🙈 Er veldig glad vi kjøpte lekegrind, der har vi babygym og babynest oppi.

Er hundene store? For oss har det gått veldig fint med hund og vogn, hunden lærer fort at de må gå fint (om ikke blir de påkjørt av vogna:p). går alltid en lang tur på formiddagen, baby får sove godt og hunden får ut energi, veldig kjekt!:)

Anonymkode: 68698...3cd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forklar gjerne hvorfor og dine erfaringer. Vanskelig for meg å få noe ut av slike kommentarer...

Ts

Anonymkode: e2a50...809

• Liker 14
Skrevet

Jeg har også to hunder og venter barn nr to nå. Hadde ingen problemer med å gå turer med dem og babyen i vogn. Guttungen sov best i vogn så jeg la turene med hundene til sovetiden hans og vi kunne fint gå i en time eller to.

Vi har hus med hage som er gjerdet inn. Slapp de ut der om morningen for å tisse litt og så fikk de tur litt senere når guttungen måtte  sove. De var alltid super snille med babyen. Lå alltid i nærheten som for å passe på, men de var ikke påtrengende med mindre jeg ba de komme. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor i all verden skulle det det? Så lenge det er snakk om ansvarlige foreldre (og hundeeiere) så går det helt fint. 

Anonymkode: 2d25b...823

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vokst opp med flere hunder fra jeg var født til at jeg nå er voksen med egen hund. Kan ikke forstå den som mener at man ikke skal ha småbarn og baby! 

Man er tilstedet når barn og hund hilser, det er ekstremt viktig at de ikke er alene sammen. Også huske på at hundene kan bli sjalu. Har fått tips om å overraske hundene i ny og ne med en tur de ikke forventet osv. Så føler de seg ikke glemt. 

Anonymkode: 6d30a...265

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har bare en hund, men det har gått veldig bra. Noen ting som var viktig for oss: 

- Mannen min tok med noe av babytøyet fra sykehuset som hunden fikk lukte på før vi kom hjem 

- Hunden fikk «hilse» og lukte på baby

- Passe på å gi hunden samme oppmerksomhet som før, også turer. En har baby, og en går tur. I permisjonen luftet gjerne mannen min hunden før jobb mens jeg gikk tur i løpet av dagen, pluss en kveldstur (jeg eller mannen). 

- Når barnet blir mer mobilt må hundens grenser respekteres. Ikke gå fra uten tilsyn (ha eventuelt lekegrind). Hundens sovested og spisested får være i fred

- Etterhvert lære barnet å «håndtere» hunden. Konstant veiledning på hvordan nærme seg, klappe osv. Dette for å unngå lugging i pels, pirking i øyne og bråhet som kan skremme hunden. 

Anonymkode: 2d25b...823

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Tips som har vært gode her: Lekegrind, bæresele, bånd rundt livet til hunden(e), pulk om vinteren. 

Her har vi hunder som elsker mennesker og aldri har vist noe tegn til aggresivitet. Derfor har vi aldri vært redd for å ha babyen i nærheten av de. Babyen kan fint ligge på gulvet ved siden av hunden, men selvfølgelig passer vi alltid på. Uansett hvor snille hundene har vært, går man jo aldri fra en hund og baby. Det trenger jo ikke være at hunden plutselig blir aggresiv en gang, det kan jo like gjerne være at hunden legger seg så inntil baby og koser og nesten velter over slik at baby kan bli most/kvalt. 

Andre ting,

• La hundene få lov til å snuse på / hilse på baby når dere kommer hjem fra sykehuset.
  • Få besøkende til å hilse på hundene først, og så på babyen.
  • Forbered deg på at hundene er veldig glad i bæsjebleier :spy: og at baby synes hundenes vannskåler er et fantastisk sted å plaske/bade
  • Vi har gitt helt opp å skille mellom babyleker og hundeleker. Verken hundene eller babyen ser forskjell :ler: Men det har gått veldig fint her, da verken hunder eller babyer er eiesyke. Hadde vi hatt en hund som nektet å dele leker, måtte vi ha løst det annerledes. 
  • Repekter når hundene ønsker fred.
  • Ikke innfør masse rutiner som er helt nye og annerledes. Dersom hundene er vant til å ligge under bordet mens dere spiser, så la dem fortsette med det. Hvertfall ikke begynn å stenge dem inn i bur eller lignende. 
  • Innse at hundene fort kan legge på seg litt når baby finner ut at det er morsomt å slippe brødskive med leverpostei ned på gulvet. 
  • Forbered deg på et herlig vennskap mellom mennesker og dyr :ninuskapus: 

Anonymkode: 43985...118

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg klarte ikke gå tur med begge hundene samtidig og vogn. Men det løste jeg ved å gå med en og en hund. 

Inne har vi satt en port mellom stue og mellomgang etter at baby begynte å krabbe. Da får hundene ligge i fred og barnet kan få utfolde seg i stua. 

Jeg ville ikke tatt høyde for at hundene skal løpe rundt i hagen hele dagen. De må ut å gå. De fleste babyer sover godt i vogna så da er det bare å ta med hundene eller en av de. Jeg gikk hvertfall tre goder turer de fleste mnd hver dag. 

Anonymkode: 76c49...c8b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her ble hunden sjalu og elsket å mase om å få komme ut mens jeg ammet eller babyen akkurat hadde sovnet. Så akkurat det var litt slitsomt, men det gikk seg til etter hvert. 

Trappegrinder mellom gangen og stua eller et annet rom er gull verdt, slik at hunden kan få være i fred ved behov. I tillegg er det greit å kunne sperre av stedet hvor hundens mat og vannskåler er, slik at man unngår at babyen spiser hundemat og søler med vannet i skålene :P 

Hund og baby bør selvsagt aldri etterlates alene. Må du løpe en tur på do så sperr hunden ute i gangen (eller hvor du nå enn har kurven og mat/vannskåla) eller legg babyen i ei lekegrind. 

Anonymkode: a75d7...1c3

AnonymBruker
Skrevet

Før baby kommer bør du sette regler for hvor hunden skal være om natta, hvor hunden skal spise og få den ned fra sofa og seng. Kjipe endringer bør gjøres før babyen kommer, slik at det ikke linkes til den lille.

Før babyen krabber bør du la hunden være mest mulig inkludert, altså gå fritt rundt, snuse litt og ligge i nærheten av deg. Om hunden er gira og veldig interessert kan du binde den akkurat utenfor rekkevidde slik at du slipper å bli stresset og kjefte på den. La den snuse når den er rolig og ellers overse den slik at den får tid til å vende seg til ting. Er hunden unnvikende må du la den ta tiden til hjelp, ikke mas om at den skal snuse på baby, gi den heller en tissebleie eller klær som den kan undersøke.

Når babyen krabber er det superviktig å skille dem. Ikke tenk at hunden er så snill at det går bra. Når babyen får lugge, klype og stikke fingre i øynene til hunden tar det ikke lang tid før den ikke er så snill lenger. Sett opp trappegrind som skille og unngå alle vanskelige situasjoner for hunden. De kan heller bli venner når barnet er gammelt nok til å lære hvordan h*n skal oppføre seg.

Husk dette:

1. Ikke kjeft på hunden rundt babyen, det skaper negativ assosiasjon. Unngå heller situasjonene slik at du ikke trenger å kjefte. 

2. Oppretthold hundens rutiner med tanke på mat og tur. Få hjelp til å slite ut hunden, enten av far, naboer eller familie, da blir alt annet så mye lettere.

Anonymkode: 216ca...a80

• Liker 5
Gjest N-Nøff
Skrevet

Hvor store er de, da? To små hunder + vogn går bra. Men to store hunder + vogn kan bli kronglete og vanskelig. Det kommer veldig an på hvor pent de går i bånd også. 

Du må også være mer hygienisk enn før, dvs støvsuge hver dag og sørge for at hundene aldri spiser på babyens ting, og leker. Og ikke slikker babyen i ansiktet :sjokkbla: Så det er veldig mye å passe på, i tillegg til det åpenbare - at hundene ikke skader babyen. 

• 5 måneder senere...
Gjest COSL Innovator
Skrevet
På 12.3.2018 den 14.37, AnonymBruker skrev:

I alle dager. Mine barn har vokst opp med hunder og det gikk strålende. Hunden var der lenge før vi fikk barn. De har hatt hund i alle år.

Skrevet

Tråden er ryddet for spørreundersøkelse. 

Mynona, mod. 

Skrevet

Enig med mange av de andre lure tipsene, men noe jeg husker kjempegodt var at hunden vår syntes at brukte og melkefylte ammeinnlegg var veldig fristende😂 så ikke legg de hvor hunden kan få tak i dem😜

Skrevet
På 13.3.2018 den 10.09, AnonymBruker skrev:

Glemte å skrive at jeg bruker dette båndet på tur med vogn: https://animail.no/kennel-equip-joggingkoppel-20mm-180cm.html?___store=no&nosto=nosto-category

Fester det rundt hoftene, slik at jeg slipper å bli dratt i armen mens jeg triller. Vet ikke hvordan det funker å gå med to, kommer vel helt an på hundene.

Anonymkode: 216ca...a80

Kan du se om du finner en annen link? Linken din virker ikke og jeg er veldig interessert i dette båndet:) følte du at du hadde like mye kontroll på hunden når dere kom opp i situasjoner hvor den feks ble ivrig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...