Gå til innhold

Tenker dere over hvilken ukedag kollegaene deres er syk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har dette året vært syk en mandag og en fredag. Når jeg var syk mandag så begynte jeg å bli syk lørdagen. Siden jeg ikke var bedre tok jeg en egenmelding mandagen for å bli helt frisk. Var tilbake på jobb tirsdagen. Også noen uker etter ble jeg dårlig fredag natt (tror det kan ha vært matforgiftning). Men jeg er redd kollegane mine tror jeg bruker egenmelding i forbindelse med helg og kanskje de tror jeg egentlig utnytter "helgen"?

Tenker ikke slik selv da. Men har hørt at det ikke er uvanlig å tenke "sitt". 

Anonymkode: 3df93...113

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Én mandag og én fredag hadde jeg ikke tenkt over - men er du ALLTID syk mandag/fredag og alle egenmeldingene dine faller på disse dagene hadde jeg begynt å lure. 

Anonymkode: b874d...2c7

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet med HR og sykefravær både i små og større bedrifter, og vi legger merke til det. Særlig når noen begynner å få litt høyt sykefravær ser vi etter om det er et mønster. 

Anonymkode: a62b5...8a9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jupp. Det er alltid samme dag som det er planleggingsdag i barnehagen. Siden hun er den eneste som har barn der tror hun at vi ikke skjønner det...

Anonymkode: 09eb2...890

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Skjer det en eller et lite antall ganger, så tenker jeg ikke noe over det. Kroppen har ikke noe forhold til om det er en onsdag, mandag eller fredag man blir syk. 

Men dersom det er noe som skjer veldig ofte, så begynner jeg jo å tenke mitt med tanke på at noen kanskje er litt for glad i langweekender. 

Anonymkode: ac736...292

• Liker 3
Skrevet

Som leder med personalansvar legger jeg merke til det, særlig på de som har en del fravær. Kanskje spesielt mandagsfraværet er påfallende hos enkelte, og da er jeg ikke redd for å ta det opp med den det gjelder.

Men er du borte en mandag og en fredag i løpet av en lenger periode, og fraværet ditt ikke er påfallende høyt ville jeg ikke tenkt over det i det hele tatt. Det er lov å være syk, og noen ganger havner det på mandagene og fredagene.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært sylta forkjøla og dårlig onsdag, men holdt ut med hjelp av paracet og jobbe slapt.

helt forferdelig og skutt når jeg kom hjem og holdt senga resten av dagen. Så har jeg tatt egenmelding fredagen og håpt at helga hjemme kunne gjøre susen. Da trengte jeg bare 1 sykedag.

Anonymkode: 476ec...f74

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg legger ikke merke til det. Jeg føler jeg ofte er syk mandager (om jeg er syk), fordi sykdommen ofte slår ut når jeg slapper av. Jeg prøver alltid å holde ut hele uka, og da kommer det ofte i helgen.

Anonymkode: cbb72...796

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg legger ikke merke til det. Jeg føler jeg ofte er syk mandager (om jeg er syk), fordi sykdommen ofte slår ut når jeg slapper av. Jeg prøver alltid å holde ut hele uka, og da kommer det ofte i helgen.

Virker som du har dårlig helse?

Anonymkode: 2e317...9fb

• Liker 1
Skrevet

Jeg legger merke til det når folk ofte er syke på mandager eller fredager, ja. 

AnonymBruker
Skrevet

Vet at hos oss har folk blitt kalt inn på teppet dersom de har brukt mange egenmeldingsdager på mandager. 

Selv er jeg kanskje oftere syk på mandag og kanskje tirsdag, siden når jeg først blir syk så prøver jeg å holde ut og gir meg selv helga til å komme meg på. Og dersom det ikke går over i løpet av helga blir jeg hjemme i begynnelsen av uka også for å bli helt frisk. 

Anonymkode: 3e6d7...bdb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Virker som du har dårlig helse?

Anonymkode: 2e317...9fb

Nei, jeg hadde 5 sykedager sist år, men blir jeg syk kommer det alltid når jeg slapper av.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, som leder legger jeg merke til det. Men to sykedager over en lenger periode er ikke alarmerende. Du trenger ikke bekymre deg!

Har hatt en som drev å pusset opp hytta et stykke unna, og han var alt for ofte syk i slutten av uka. (Da snakker vi mye!) Ofte ble han syk på Onsdag, og tok 3-dagers. Han fortalte gladelig i lunsjen om hvor langt oppussingen var kommet ila helgen. Han ble konfrontert med dette, og mente da at han hadde vært onsdag-fredag og var blitt frisk igjen på lørdag, så da hadde ikke vi noe med hva han gjorde i helgen. 

Anonymkode: 9d8e4...aae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke sant...

Anonymkode: 0dfad...11b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker ikke over det med mindre det er helt påfallende. Noen ganger er det jo faktisk det. Men at folk har forskjellig helse og at Petter har vært syk to ganger på mandag det siste året, legger jeg ikke merke til , nei.

Anonymkode: 680c9...071

Skrevet

Nå har jeg 1 egenmeldingsdag i år 2017 så jeg er ikke den som kan si jeg har personlig erfaring med dette,men har en svenske på avdelinga som ofte er syk fredagene. Har samme person på Instagram og snap og da er h*n i Sverige...

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg blir syk er jeg alltid syk på helg av en eller annen merkelig grunn, sånn at da blir ofte mandagen med som sykedag også.

Anonymkode: b2eea...c3d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at de ikke er syke noen ganger ja. Flere av mine kolleger kan snakke om for eksempel en fest, kamp eller andre ting og merkelig nok er de syke enten samme dag eller dagen etter. Samtidig vet jeg at flere rett og slett skulker fordi de trur på meg og er ærlige mot meg.

Nå jobber ikke vi for verdens beste arbeidsgiver heller, så jeg forstår de godt.

Anonymkode: 27bc1...e86

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Har jeg aldri tenkt over.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...