AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #1 Skrevet 12. mars 2018 Noen som har barn med 5-6 år i mellom? Hvordan er det? Vi har to barn, en på 2 og en på 1. Syns det var litt vel for tett. Men føler oss ikke ferdig med å få barn og ønsker oss en til om noen år. Men usikker på helt når. Anonymkode: 7514c...f54
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #2 Skrevet 12. mars 2018 ikke 5-6 år imellom men 7, nesten 8. Jeg tenkte det ville bli to enebarn, men de har mye glede av hverandre, mye mer enn jeg hadde trodd. Eldste er kjempeflink til å hjelpe til, og sitte barnevakt, og synes junior er kjempesøt. Lite krangling, ikke veldig mye lek selvfølgelig, men eldste leser for yngste og går på lekeplassen og sånn. Anonymkode: 83ce1...5b3 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #3 Skrevet 12. mars 2018 Det blir for mye. Burde nesten vente på barnebarn i stedet for da. En 14 år ca. Anonymkode: 7f2e0...3c4
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #4 Skrevet 12. mars 2018 Jeg har den forskjellen mellom mine 3. De to eldste er nå 6 og 7, de var 5 og 6 når vi fikk minste. Syns det er helt perfekt at de var såpåass store. (samtidig husker jeg at det var deilig å ha de eldste så tett.. ) Man sammenligner jo periodene med det man har vært igjennom, og det var mer slitsom å ha to bleiebarn og to som måtte ha hjelp til spise og kle seg. De to eldste klarer nå de praktiske tingene selv, man slipper å bære to stk. Deilig med en liten nett vogn enn en stor søskenvogn! Minste får masse god tid på dagen når de er på skole, og når de kommer hjem så får de sin tid med lekser og sånt. Når minste legger seg, så får de alenetid igjen. Et minus er at minstemann MÅ ut av døren tidlig på morran for å rekke skolen, og vi må tilretttelegge hans soving etter oss, ikke omvendt. Vi må hente og kjøre de eldste her og der, og da blir lillebror med på lasset, selv om han heller ville lekt eller gjort noe annet. Samtidig har han alltid en eller annen som leker med han, bærer litt på han og koser med han. Anonymkode: 98476...d6a
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #5 Skrevet 12. mars 2018 jeg kommer bare på en ulempe, og det er at eldste har fritidsaktiviteter som ofte krever noe av oss midt i minste leggetid. Det kan være utfordrende for en familie å ha ett bein i barnehage og ett i ungdomsskolen, men det er et veldig lite problem i forhold til fordelene med den store aldersforskjellen. Anonymkode: 83ce1...5b3 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #6 Skrevet 12. mars 2018 Jeg syns det er litt for mye, men jeg er yngst i min søskenflokk. Det er 5 og 8 år mellom meg og de to eldste, de har alltid hatt et godt og tett forhold mens jeg er litt utenfor. Når vi var yngre var jeg alltid utenfor, jeg var for liten, det var for sent for meg, det var sengetid osv., men de to fikk alltid lov. Anonymkode: cd80b...34c
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #7 Skrevet 12. mars 2018 5 år mellom våre. Var godt å få mye småbarnstid med dem begge. De har stor glede av hverandre. Anonymkode: 15101...b80
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #8 Skrevet 12. mars 2018 6 år mellom meg og min søster, vi er bestevenner. Anonymkode: d0b17...f9e 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #9 Skrevet 12. mars 2018 Mellom meg og broren min er det fire år, og det har lært meg at mine egne barn skal komme tettere etter hverandre enn det. Anonymkode: df820...c2c
Vera Vinge Skrevet 12. mars 2018 #10 Skrevet 12. mars 2018 Jeg er også spent på dette, og liker egentlig veldig godt at de to eldste barna mine er relativt tette med to år mellom. Skulle gjerne sett det som en mulighet å få nr tre litt før, men det er jo noe med å vurdere hva som er lurt for familien, jobbsituasjon osv. også. Så det blir seks år mellom vår eldste og den yngste som ikke er født ennå. Jeg hører fra andre med tre barn at det er praktisk at de to eldste er litt tette, sånn at de har samme interesser og kan tas med på en del ting som yngstemann er for liten til når den yngste er helt liten. Men jeg er spent på i hvilken grad det blir noen felles lek mellom yngste og de som er hhv. fire og seks år eldre. Men det er jo realiteten for mange hvis man ønsker mer enn to barn, og hvis ønsket er der, blir det jo dumt å avblåse forsøk på et barn nr tre fordi det kanskje vil få mindre til felles med søsknene eller kanskje kan føle seg litt utenfor. Jeg kjenner også søskenflokker hvor de som går best overens ikke nødvendigvis er de som er nærmest i alder også. 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #11 Skrevet 12. mars 2018 Jeg fikk en lillesøster da jeg var 7. Broren min var 9. Det var kjekt! Vi kunne trille turer og ble litt ekstra store. Og så hadde vi en god unnskyldning til å gå på kino og se filmer vi ville se, men som egentlig var litt for barnslige (f.eks da Tarzan kom ut). Vi har et godt forhold også i voksen alder. Anonymkode: f4e22...dc0 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #12 Skrevet 12. mars 2018 Moren min er 12 år yngre enn søsteren sin, og de har et veldig godt forhold. Mye tettere enn jeg har med broren min, hvor det er 3 år imellom. Forholdet deres kom når de var voksne begge to, men likevel. Anonymkode: 1bd31...857 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #13 Skrevet 12. mars 2018 Vi har to år mellom de to eldste - det var utrolig slitsomt de første årene, og det (sammen med jobb) var årsaken til at vi ventet nesten seks år før i fikk tredjemann. Synes det er helt ypperlig, så mye mindre stress enn å ha baby og toåring uten styring! De store er også sååå stolte av lillebror. Noen minus er det: - det er styrete med baby i kombinasjon med lekser og fritidsaktiviter. Minstemann bare henger med... - det skjer ganske ofte at vi må dele oss, og det vil vi nok måtte fortsette med framover. De to eldste fikk relativt raskt i alle fall lignende behov og interesser, mens minstemann aldri vil nå dem igjen, og det merkes særlig godt ift ferier, turer og lignende. Likevel - jeg har aldri angret på at vi ventet! Det var et blodslit med de to eldste, men nå har jeg faktisk hatt mulighet til å kose meg. Anonymkode: 1e127...9c5
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #14 Skrevet 12. mars 2018 Søsknene har veldig mye glede av hverandre forresten, det er rørende å se samspillet mellom dem! ❤️ Anonymkode: 1e127...9c5
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #15 Skrevet 12. mars 2018 Foreldrene mine syns det var deilig, det er 6 år mellom meg og søsteren min. Men vi kjenner ikke hverandre. Vi har knapt nok kontakt. Vi var tette til hun ble rundt 12, da begynte hun å være mere ute med venner og hun hadde fritidsaktiviteter som jeg ikke kunne være med på. Hun ville ikke leke med meg fordi hun syns jeg var barnslig. Og så flyttet hun for å gå på VGs da jeg var 10 og siden da har vi bodd mange timer fra hverandre. Både jeg og hun har alltid ønsket oss søsken tettere i alder med oss fordi det ble fort kjedelig på ferie etc. Anonymkode: 503b4...34e
Gjest Lilleprinsesse Skrevet 12. mars 2018 #16 Skrevet 12. mars 2018 Lillebroren min er 7 år yngre enn meg og 10 år yngre en storebroren vår igjen. Det har både hatt sine ulemper og fordeler. Ulempene har hvert at siden han er mye yngre enn oss så har han hvert mer alene i sosiale settinger når det kommer til vennene våres eller familieselskaper (fest.alkohol - ut på byen). Siden det er såpass mange år mellom oss, så har vi aldri hvert nære, kun meg og storebroren min er nære. Lillebroren vår bor hjemme mens vi andre har flyttet ut for lengst. Så sånn sett blir han mye alene. Fordelene er at det er alltid koselig med et søsken til, han var mye i dukkevognen min når vi var små og når vi først treffes, kan vi alle være barnslige å kose oss. Når det kommer til meg selv så ønsker jeg meg 3 tette barn. Tette fordi at da er det større sjanse for at de faktisk tilbringer mer tid sammen resten av livet.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #17 Skrevet 12. mars 2018 Har 6 år mellom yngste og mellomste. Synes det er masse fordeler jeg Hadde mer tid til minste som baby, får hjelp av mellomste og eldste til barnepass, barna koser seg sammen, minste digger de eldste, foreldrene får nyte småbarnstida litt lengre, alle barna kommer ikke til å flytte ut omtrent samtidig osv. Anonymkode: 3aa15...6f8
Mymlen Skrevet 12. mars 2018 #18 Skrevet 12. mars 2018 6 år mellom meg og lillebror, 10 år mellom meg og lillesøster, 9 år mellom meg og storehalvsøster
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #19 Skrevet 12. mars 2018 Det er 6 år mellom mine 2, og de har ett godt forhold. Samtidig har man hatt god tid til de begge to. For da minste kom, startet jo største på skolen, og var mye med venner hjem, eller hadde med venner hjem. Så jeg hadde jo god tid til babyen. Og minste ble jo drasset med på aktivitetene til største, og startet selv med samme aktivitet da det var mulig. Nå er de så store, at de kommer seg til aktiviteter selv. Og nå drar de jo på kino sammen, ut og spise osv. Og de er utrolig glad i hverandre. Selv om de ikke lekte så mye sammen som små. Anonymkode: aa4c2...fe3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå