AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #1 Skrevet 12. mars 2018 Vi har lyst til å bygge hytte, og har nå kommet så langt i prosessen at vi har funnet ut hvilket område vi ønsker å ha hytte. Det er to forskjellige hyttefelt som er aktuelle. Det ene ligger rett ved et alpinsenter, såkalt ski inn/ski out, og det andre feltet ligger 1 - 1,5 km fra trekket. Tomtene nærme trekket er langt nede i bakken og derfor litt dårligere solforhold enn hyttene lenger opp, mens det andre hyttefeltet har solrike tomter. Det er det mest solrike området. Så da er spørsmålet, hva skal vi velge? Prisforskjellen er så liten at den ikke er avgjørende. På en måte ser jeg fordelen med nærheten til trekket og at vi slipper å kjøre barna, mens på den andre side tenker jeg at hytta bygger vi for å ha for livet... solforhold betyr jo også mye. Hva ville du ha valgt, og hvorfor? Anonymkode: 41fc5...7d6
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #2 Skrevet 12. mars 2018 1 til 1,5 km er jo ikke så langt? Anonymkode: 6e341...0b7
ekkoet Skrevet 12. mars 2018 #3 Skrevet 12. mars 2018 Hvor stor forskjell er solforholdene (når forsvinner solen). Hvor mye vil hytten bli brukt om sommeren? (og hva med sol da) Hvor gamle er barna (hvor lenge vil det være de kan kjøre inn og ut på egenhånd ved ski in/ount, før de likevel er gamle nok til å kjøre bil det stykket mellom trekk og en hytte lengre unna). Ski in/out høres veldig sytalaust ut. Forenkler enormt med tanke på doturer, lunsj, middag osv. i tillegg. Terskelen for å benytte seg av trekket blir ikke så stor, man kan stikke ut og stå på ski i en time. 1
Rosalie Skrevet 12. mars 2018 #4 Skrevet 12. mars 2018 Jeg ville valgt solrik tomt. Å kjøre ungene litt ved så kort avstand, er jo ikke veldig stress. 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #5 Skrevet 12. mars 2018 Nei, men det er langt nok til at man må kjøre for å komme seg i bakken.... Anonymkode: 41fc5...7d6
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #6 Skrevet 12. mars 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har lyst til å bygge hytte, og har nå kommet så langt i prosessen at vi har funnet ut hvilket område vi ønsker å ha hytte. Det er to forskjellige hyttefelt som er aktuelle. Det ene ligger rett ved et alpinsenter, såkalt ski inn/ski out, og det andre feltet ligger 1 - 1,5 km fra trekket. Tomtene nærme trekket er langt nede i bakken og derfor litt dårligere solforhold enn hyttene lenger opp, mens det andre hyttefeltet har solrike tomter. Det er det mest solrike området. Så da er spørsmålet, hva skal vi velge? Prisforskjellen er så liten at den ikke er avgjørende. På en måte ser jeg fordelen med nærheten til trekket og at vi slipper å kjøre barna, mens på den andre side tenker jeg at hytta bygger vi for å ha for livet... solforhold betyr jo også mye. Hva ville du ha valgt, og hvorfor? Anonymkode: 41fc5...7d6 Valget avhenger av bruk og penger. I tillegg til å vurdere sikkerhet når hytta ikke er i nruk - særlig i forhold til innbrudd. Ingenting er mer kjedelig enn innbrudd. Derfor har vi nå fjellleilighet og hytta er solgt. Anonymkode: ff67e...33a
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #7 Skrevet 12. mars 2018 Hvor mye bråk er det rundt den hytta i skitrekket? Er det ofte folk i "hagen"? Er det så nærme at du ikke kan slappe av med en øl i solveggen uten at noen ser deg og vil slå av en prat? Hvor sosiale er dere? Skal dere kun stå i skitrekk, eller liker dere å gå andre turer i tillegg? Nærme skitrekket er sikkert fint i den perioden ungene er små, men ellers er det kanskje sol man vil ha? Jeg hadde valgt hytte nr 2, men det er fordi at jeg vil ha mulighet til å sitte i fred utenfor egen hytte og slappe av i påskesolen med en bok alene i fred og ro. Da bruker jeg heller 10min på å kjøre ungene avgårde først, enn å ha hele skitrekket i synsavstand.. Og det hadde betydd ganske mye for meg, men vi er jo forskjellige. Anonymkode: 375b3...9ce 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #8 Skrevet 12. mars 2018 Ski inn og ski out så klart. Da kan man ta en pils i bakken. Kjøre innom hytta hvis man vil slappe av litt. Har du årskort. Kan du bare på impuls ta et par turer i bakken bare for å sjekke føret. Jeg er sikker på at du vil få mye mer for en ski inn/ut hytte hvis den skal selges igjen. Anonymkode: 45bd6...320 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #9 Skrevet 12. mars 2018 Tenåringer og store barn klarer da fint å gå 1,5 km. De behøver virkelig ikke å kjøres det korte stykket. Anonymkode: 47009...7eb 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #10 Skrevet 12. mars 2018 Er det gode langrennsmuligheter ved den solfylte tomten? Anonymkode: d7e87...613
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #11 Skrevet 12. mars 2018 Ville definitivt valgt plassen hvor det er bedre solforhold og mer stille. Hytta vår bruker vi i alle fall til å slappe av og vi er utrolig takknemlige for at vi ligger såpass høyt over hyttefeltet at vi ikke har "folk i hagen" Utrolig deilig, ingen eim av eksos, og området ser like flott ut om både sommer og vinter. Anonymkode: 76373...207 1
Hulderen Skrevet 12. mars 2018 #12 Skrevet 12. mars 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenåringer og store barn klarer da fint å gå 1,5 km. De behøver virkelig ikke å kjøres det korte stykket. Anonymkode: 47009...7eb Med slalomstøvler og ski på nakken? Da tenker jeg motivasjonen raskt blir borte. 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #13 Skrevet 12. mars 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har lyst til å bygge hytte, og har nå kommet så langt i prosessen at vi har funnet ut hvilket område vi ønsker å ha hytte. Det er to forskjellige hyttefelt som er aktuelle. Det ene ligger rett ved et alpinsenter, såkalt ski inn/ski out, og det andre feltet ligger 1 - 1,5 km fra trekket. Tomtene nærme trekket er langt nede i bakken og derfor litt dårligere solforhold enn hyttene lenger opp, mens det andre hyttefeltet har solrike tomter. Det er det mest solrike området. Så da er spørsmålet, hva skal vi velge? Prisforskjellen er så liten at den ikke er avgjørende. På en måte ser jeg fordelen med nærheten til trekket og at vi slipper å kjøre barna, mens på den andre side tenker jeg at hytta bygger vi for å ha for livet... solforhold betyr jo også mye. Hva ville du ha valgt, og hvorfor? Anonymkode: 41fc5...7d6 SKI IN /SKI OUT. Definitivt! Anonymkode: d8059...9ca 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #14 Skrevet 12. mars 2018 Bruker der hytta den delen av året det ikke er snø? Det ville avgjort mye for min del. Er det greit nok med solforhold når snøen er vekke og dere skal være der i sommerferien, eller blir det skyggenes dal da? Bygger dere for å ha livet ut ville nok jeg personlig ikke hatt hytte rett ved trekket. Når ungene blir eldre er det ikke sikkert dere trivs like godt med alt levenet et skitrekk bærer med seg, det blir lettere for andre med drop in besøk og mindre muligheter for ro, det er gjerne mer innsyn og mer støy. Jeg har familie med hytte like ved trekk og litt vekk fra trekket, liker absolutt best den som er vekk fra trekket. Anonymkode: f6991...b3d 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #15 Skrevet 12. mars 2018 16 minutter siden, Hulderen skrev: Med slalomstøvler og ski på nakken? Da tenker jeg motivasjonen raskt blir borte. Man går med vanlige sko og tar slalåmstøvlene i sekken. Anonymkode: 47009...7eb 3
Lillekråka Skrevet 12. mars 2018 #16 Skrevet 12. mars 2018 Vi har hytte slik du at vi er rett i skibakke nesten, kan bare ta på oss skia og skli ut så er vi i skibakken - FANTASTISK DEILIG! Da kan vi ta oss noen øl uten at man må stresse med kjøring. Veldig deilig å bare kunne svippe innom hytta om du kjenner du må ha på mer/mindre klær , har glemt noe , må på do, er tørst og sulten. Er helt fantastisk deilig!! Og det blir jo litt folk utafor hos oss ( er litt forskjellige løyper rett utenfor hytta vår også) men tror jeg aldri har snakka med noen av dem de kjører forbi og har nok med seg selv er sjeleglad vi har hytta i bakken sånn at vi kan kose oss med en øl osv 😂❤️
Rosalie Skrevet 12. mars 2018 #17 Skrevet 12. mars 2018 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man går med vanlige sko og tar slalåmstøvlene i sekken. Anonymkode: 47009...7eb Og ski og staver kan låses fast i skistativ over natten/i timer på dagen ungdommen ikke er i bakken. Jeg vokste opp halvannen km fra alpintanlegg. Vi ble kjørt til anlegget om morgenen, men måtte stake oss hjem på ettermiddagen. Null problem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå