Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboer har tenkt å prøve å få barn snart, men vi vet ikke helt når. Men så tenker jeg jo at vi vet jo ikke om vi vil ha problemer og derfor er det dumt å vente lengre enn nødvendig. Jeg er bare 24år da, men likevel. 

Vi har tenkt oss frem til 3 "alternativer". Vi kan starte prøvingen nå. Men samtidig så har jeg litt lyst til å gå litt ned i vekt for å unngå evt. svangerskapsproblemer (er ikke sykt overvektig), samt at jeg tenker det er lettere å holde på en slank kropp etter graviditet om jeg svar slank før også. Ser ofte at slanke jenter ofte kun får mage under graviditeten og kanskje legger noe ekstra på seg over rumpe/lår, mens de som allerede veier litt for mye ofte legger mer på seg jevnt over. Prøver vi nå så har vi kanskje baby tidlig på året neste år. Er det lettere å ha baby vinter/vårhalvåret? Tenker på utstyr, klær osv?

Andre alternativ er å starte etter sommeren. Da får vi reist på vår siste ferie som vi kan tilpasse kun OSS. Vi vet jo ikke hvordan fremtiden blir med barn. Men så har vi også et par reiser høsten/tidlig neste år som kanskje kan bli vanskelig å gjennomføre tidlig i svangerskapet. Vi vet jo ikke hvilke plager jeg får, og det blir vanskelig å holde graviditeten skjult (jeg ønsker ikke å fortelle om det før 12uker).

Tredje alternativ er å begynne neste år 2019. Da får vi siste ferie bare "oss" og vi kan fint delta på det vi skal høsten/julen 2018 uten problemer. 

Hva ville dere valgt og hvorfor?

Anonymkode: 2cbd8...caf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboer er omtrent i samme situasjon. Jeg blir straks 24 og han er 27. Vi er altså veldig unge. Vi fant ut at det alltid vil dukke opp ting som er litt i veien for prøvingen, og at man aldri blir helt klare. Men en ting vet vi og det er at vi ønsker barn sammen, det økonomiske er på plass, bolig er på plass og vi er i ett stabilt og godt forhold. Vi vet ingenting om hvor lang tid det vil ta å bli gravide, så vi valgte å hoppe i det. Vi har prøvd siden desember nå, uten å bli gravide.

Anonymkode: 82e9c...037

Skrevet

Siden du er såpass ung og har litt ekstra vekt som du sier, pluss opplegg for dette året, sommer, høst og jul, ville jeg valgt å vente til 2019.
Kan være en stor fordel for deg å ha vekta der du ønsker og ha god tid på vektnedgangen, så du føler deg vel under svangerskapet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

"Valgte" å få barn da jeg var 26. Nå 10 år senere har jeg fremdeles ikke lykkes. 

Anonymkode: 58cee...897

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke helt hvilke alterativer jeg ville valgt, eneste jeg har lært er at det er veldig vanskelig å planlegge ett barn. Vi også hadde planlagt at det ville være perfekt å få barn i oktober 2018, og at vi skulle ha barn i 2018. Jeg ble gravid på første forsøk osv, men mistet.. Men nå tyder det på at om jeg blir vellykket gravid igjen så vil det ikke komme før 2019! Men det er så klart bra å ha en viss "planlegging" for det er jo mye som skal "passe", men bare ha i bakhode at det ikke alltid er like lett :/

Anonymkode: 5f141...08b

• Liker 1
Skrevet

Vi hadde litt andre faktorer som spilte en rolle:

Vi har vært sammen, bodde sammen i 3 år. 

Vi giftet oss først. Startet prøving et par mnd. før.

Vi hadde faste jobber.

Vi hadde to biler.

Ingen studie- eller forbruksgjeld.

Ca. 600 000 kr på sparekonto (ble senere brukt til boligkjøp).

Eide en nesten nedbetalt 3-roms leilighet. Kjøpte et hus da babyen var 2 uker gammel, så økte boliglånet.

Så vi hadde faktisk ingen grunner til å ikke prøve å få barn.

Gjest N-Nøff
Skrevet

Altså. Det er lettere å ha baby om våren. Om vinteren er det iskaldt. Babyer skal ikke være ute når det er iskaldt. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboeren min hadde vært sammen i rundt 4 år når vi begynte prøvingen. Vi var da 26 og 29. Noen faktorer avgjorde jo det hele:

1. Vi ønsket oss barn

2. Stabil og god økonomi

3. Stabilt forhold

4. Gode boforhold med plass til en til 

5. Ferdig med utdannelsen og jobbet noen år

For meg spiller det liten rolle om vi hadde vært 21 eller 31, sålenge vi hadde det mest grunnleggende man trenger.

Anonymkode: 6ef0c...81a

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge har dere vært sammen? Hvor lenge har dere bodd sammen? 

Jeg ville i alle fall ha ventet til høsten 2018. Da får dere en siste vår og sommer alene. Hvis dere vil ha barn tidlig på året, kan det være lurt å vente rett over ett år.

Går du på prevensjon? I så fall kan du bytte ut det med kondomer noen måneder før dere vil begynne å prøve. Da får hormonene kommet seg ut av kroppen din, og du får bli kjent med syklusen din.

Anonymkode: a0754...40c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ventet til høsten 2018 eller tidlig 2019 og prøvd å gå ned i vekt først, samt nyte dette siste året som barnløse. Klart dere kan være blant de uheldige som ikke blir gravide lett, men om dere venter til 2019, er du fremdeles ung og har masse tid til å få hjelp om det trengs. Hadde du vært 37, hadde jeg begynt nå.

Selv begynte vi prøvingen da jeg var 26. Ble gravid på andre forsøk (måned 2) og jeg ble mor noen måneder før 27 årsdagen min, så det kan gå fort om dere er heldige ;) 

Anonymkode: ce1b6...d53

Skrevet (endret)

Vi var begge 24 år da vi bestemte oss for at vi følte oss klare. Nå har det gått snart 3 år, om under to måneder skal vi i gang med første IVF-forsøk. Alle legene vi har snakke med gir oss gode odds før første forsøk grunnet alder og årsak for barneløshet, men har ikke troen på noen naturlig graviditet etter så lang tid og ingen resultater.

Husker vi tenkte mye på at det alltid var noen hendelser som gjorde at det passet litt dårligere med en graviditet, blant annet ferietur og ett bryllup vi skulle i for noen år siden. Vi tenkte også at vi ikke ønsket oss barn som var født veldig sent på året. Men nå etter så lang tid, er alt vi ønsker en fin graviditet og en frisk baby.

Kjenn på magefølelsen, og lykke til når dere bestemmer dere for at det er dags! :)

Endret av Juni15
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss spilte faktorer som alder, ferdig med utdanning, stabile jobber, økonomi og bosituasjon inn. Jeg skulle ønske jeg hadde mer fokus på helse i forkant, da ville jeg hatt et bedre utgangspunkt med tanke på svangerskapet, fødsel og tiden etter. Hadde jeg kunnet velge om igjen, ville jeg ventet et halvt år der jeg gikk ned i vekt og fikk et bedre kosthold. Men nå er det bare en måned unna fødsel, så da får jeg bare ta det som det er :)

Anonymkode: 8eedf...5e3

Skrevet

Usikker på hvilket alternativ jeg ville valgt. Jeg er 23 år og vi har prøvd i 18 måneder snart uten å lykkes 😕 i starten tenkte jeg at på starten av året ville vært perfekt tid å få barn, men nå spiller det ingen rolle hvilken tid på året vi får barn.. vi har vært på flere ferier i prøveperioden, og skal på ferie snart igjen - kan eventuelt avbestille om man blir gravid og dårlig 😃

For oss var egen bolig, bil og fast jobb en viktig faktor, men jeg sluttet på p-pillen for andre grunner og vi var ganske rask å tenke på at vi ville ha barn etter det, Hehe.

Er under utredning nå heldigvis! 

lykke til 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...