Gå til innhold

Har hunden min utviklet separasjonsangst? Hvem henvender jeg meg til?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en liten hannhund på 1 år og 6 mnd. I periodevis så tisser han inne når han er hjemme alene, da spesielt i buret sitt. Han har kun tilgang til et rom når han er hjemme alene fordi han blir stresset over å ha tilgang til et større areal. Ofte når jeg har kommet hjem så har teppene i buret vært tisset på og noen ganger kan han og ha bæsjet utenfor buret. 

Han har selvsagt fått tur før jeg skal avgårde noe sted så det ligger ikke på at han må på do. Han viser ikke noe typisk misnøye når jeg reiser og han lager heller ikke noe lyd i form av bjeffing eller piping, hva han gjør når jeg har reist vet jeg ikke, men jeg har ikke fått noe naboklager. 

Jeg og hunden min er veldig mye sammen, vi er litt avhengig av hverandre eller han mest av meg. Jeg har nå et par ukers tid prøvd boyband på han for å se om det kunne avta, men dessverre så fortsetter han å tisse i det, ikke hver eneste gang. men kanskje 7 av 10 ganger. 

Lurer på om det kan være noe typ separasjonsangst han kan ha utviklet? Vet med sikkerhet at det ikke er UVI da han gjør dette kun når han er hjemme alene. Kastrering er ikke aktuelt da jeg kanskje skal avle på han i fremtiden. (forbeholdt om at det bare er en fase og at det ikke er arvelig)  Har snakket med vet som mente det kunne være pga en løpsk tispe i område, men det er ikke tilfelle. Vet kom også med forslag  til boyband og kjemisk kastrering... Hvordan går jeg videre med dette? 

Anonymkode: f6faf...d4e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville startet med å filme ham hjemme, sånn at du ser om han stresser og er urolig. Antagelig er han det siden han tisser når han er alene hjemme.

Du bør i så fall gå helt tilbake i alene hjemme-treningen. Dvs bare gå ut ytterdøren, lukk den og så gå inn igjen med en gang. Gjør det flere ganger om dagen, hver dag, til han slutter å bry seg om at du går ut døren. Da kan du være borte et par sekunder før du kommer tilbake. Gjenta så det til han ikke bryr seg og gå gradvis fremover. Veldig gradvis, ikke gå frem så fort at han begynner å bli urolig. I perioden du trener på dette kan han heller ikke være hjemme alene. Du kan f.eks ha ham med deg i bilen om du skal på jobb, eller få noen til å passe ham.

Kastrering/kjemisk kastrering har liten effekt på hjemme alene-problematikk da uro for å være hjemme alene ikke særlig mye med hormoner å gjøre.

AnonymBruker
Skrevet

Støtter det med å filme. Hunden kan være helt stille akkurat når du går og kommer, og kjempeurolig i timesvis mens du er borte. Det er første skritt, finne ut hvordan han oppfører seg når du ikke er der.

Anonymkode: 016d1...883

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...