Gå til innhold

Betale hele leieperioden hvis man flytter ut før?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg skal flytte ut av OBOS-leiligheten min. Jeg har sagt opp kontrakten, og den går ut 30. april. OBOS spurte meg om jeg skulle flytte ut før oppsigelsestiden var over. Jeg svarer at ja, jeg skal flytte den 16, jeg kan ha leiligheten nedvasket og klar til å bli overtatt den 20. Flott sier OBOS, da kommer vi på befaring for å inspisere og overta nøklene den 20.

Så spør jeg om jeg må betale for hele leieperioden. OBOS sier at jeg "er ansvarlig for å betale husleien ut perioden".

Det er jo det som står i kontrakten og loven tror jeg, men jeg synes det er rart at de tvinger meg til å betale for de 10 siste dagene, når det er de og ikke jeg som disponerer leiligheten de dagene. Hva synes dere? Er det noe jeg kan gjøre her, eller må jeg bare betale noen tusenlapper for en leilighet jeg ikke lenger disponerer?

Har ikke spesielt god råd, så det svir litt å betale dobbelt opp med husleie de 10 dagene, i tillegg til at det føles urettferdig.

Anonymkode: 81472...a2a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da nekter du å gi fra deg nøklene. Du skal ha tilgang på bostedet (selv om du bor der eller ikke) så lenge du betaler. Så lenge oppsigelsen går til en viss dato må du betale, kjipt men det er reglene. Så fremt ingen flytter inn før oppsigelsen så må du nok betale :) 

Anonymkode: ad221...4f5

• Liker 13
Skrevet

Det er nok du som må betale ut mnd. Sånn er reglene. Hvis noen skal flytte inn den 20, så skal neste leietager betale. Hvis den blir stående tom, hvem mener du da skal betale? Naboene dine?

• Liker 8
Skrevet

Du må betale dobbelt, ja, det er helt normalt
Nå er ikke 10 dager mye da, skjer det noe uventet og du må si du opp og flytte ut i begynnelsen av desember, må du betale t.o.m. mars. Men huseier er pliktig til å prøve å minimere leieboerens tap, han skal prøve å få leid boenheten ut til en ny snarest. Og fra den dagen en ny flytter inn, er det han som skal betale leia, ikke du.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Belima skrev:

Det er nok du som må betale ut mnd. Sånn er reglene. Hvis noen skal flytte inn den 20, så skal neste leietager betale. Hvis den blir stående tom, hvem mener du da skal betale? Naboene dine?

Jeg tror nok at noen skal flytte inn så kjapt som mulig. Det er en kommunal bolig med lang ventekø.

AnonymBruker
Skrevet

Hadde beholdt nøkklene ut tiden

Anonymkode: da07c...9b3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men da beholder du bare nøklene frem til den 30, hvis de da ber om å få dem før, sier du at du ønsker avslag i leia.

Anonymkode: 34cab...e1d

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Avtal at de får nøklene den 30 om du må betale ut måneden, evt de kan få nøklene før mot at du slipper å betale de resterende dagene om det er ønskelig.

Anonymkode: 66e1c...bd8

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hadde beholdt nøklene ut tiden

Fordi du gjerne vil være vrang og ikke unner andre klienter å kunne flytte inn før?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, GauteS said:

Fordi du gjerne vil være vrang og ikke unner andre klienter å kunne flytte inn før?

Slutt opp.

Det er da ikke lov å ta betalt for samme ‘vare’ to ganger? Hvis de tar imot lekepenger fra HI OG den nye leietakeren får de jo betalt to ganger for samme leieperiode. Synes ikke du skal gå med på det. Sleipt, er det!

Anonymkode: c1e52...8a4

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Slutt opp.

Det er da ikke lov å ta betalt for samme ‘vare’ to ganger? Hvis de tar imot lekepenger fra HI OG den nye leietakeren får de jo betalt to ganger for samme leieperiode. Synes ikke du skal gå med på det. Sleipt, er det!

*leiepenger :)

Skrevet

Du må betale ut kontraktstiden, men om noen flytter inn mellom den 20. og 30. så betaler disse inn husleie for disse dagene, og du vil få de refundert fra OBOS. 

Men mest sannsynlig er det at ingen skal overta før den 1.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, GauteS skrev:

For det er jeg som betaler for tiden. Ikke du, ikke eier og ikke nye leier, men JEG.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

For det er jeg som betaler for tiden. Ikke du, ikke eier og ikke nye leier, men JEG.

Strengt tatt er det jeg som betaler, jeg er TS. :P

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Strengt tatt er det jeg som betaler, jeg er TS. :P

Oh lord... er du dum?

• Liker 2
Skrevet (endret)
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Nettopp! Du er vrang. Du har ingen personlig fordel av å beholde nøklene, alt du oppnår er at nestemann kan flytte inn 10 dager senere, f. eks. 25. i neste måned i stedet for 15.

Endret av GauteS
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville beholdt nøklene ut oppsigelsestiden. Krever de nøklene, kan de ikke ta betalt for mer leie siden du ikke disponerer leiligheten. Lås deg inn i slutten av leieperioden i tilfelle de har leid ut på nytt uten å informere. 

Anonymkode: f4ff6...8bf

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Som dere skriver så lurte jeg på om jeg bare skulle beholde nøklene ut måneden, da får jeg iallefall mer tid på meg til å flytte tingene mine og å vaske. (Jobber til 7 på kvelden, så har ikke tid/ork til sånt mange timer om dagen.)

Men aller helst vil jeg jo slippe å betale da..Føles litt kjipt overfor de som står i kø om jeg beholder nøklene. Men det er jo egentlig OBOS som er kjipe isåfall?

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oh lord... er du dum?

Wow. Snakk om overdreven reaksjon. Kan du gå ut av tråden min hvis du skal oppføre deg som en drittsekk?

TS

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, GauteS skrev:

Nettopp! Du er vrang. Du har ingen personlig fordel av å beholde nøklene, alt du oppnår er at nestemann kan flytte inn 10 dager senere, f. eks. 25. i neste måned i stedet for 15.

Vrang for man ikke vil betale for andre?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...