Gå til innhold

12-åringen skal begynne med gaming... Hvordan holde kontrollen??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
On 3/12/2018 at 10:49 AM, AnonymBruker said:

Bare tull. Jeg vet hva mine barn spiller . Fortnite og  Fifa 18. Problemet er at de blir hektet og alle de andre tingene er mindre viktige.

Du må besøke farmor - åh da har jeg ikke tid å spille.

Du skal på trening- hvor lenge får jeg spille i dag da ?

Du må gjøre leksene skikkelig- dumme lekser, det er så mye jeg får ikke spille lenge da.

Nå er det middag!- vent litt jeg skal bli ferdig med runden først!

Vi skal på tur i dag(Søndag) - Må vi ? Jeg har tenkt å spille!

Er dere klar? vi kjører snart på hytten .- Ja, må bare pakke ipad og playstation.

Nå skal vi på ski gutter. Det er nydelig vær ute.- Ok, hvor lenge må vi være ute da ?

Etter en time kommer de inn og skal spille.

Alt handler om spilling. Det er det som er problemet.

Anonymkode: 77bf0...05a

OH GOOD GOD kunne jeg har skrevet dette selv! LOL.  Beklager ts, men jeg har ikke noe råd.  Med engang disse barn (og jeg tipper dette er en gutt?) begynner å spille på data blir de hektet dessverre.  Har 2 gutter og ALLE venner og jeg menner nesten ALLE er godt hektet på spill!  Det er utrolig slitsomt og har gått godt over livene våres- samt skapt mye konflikt mellom meg og samboeren.  

Men samtidig kan du ikke nekte han helt, synes det er urettferdig.  Tror det beste råd jeg kan gi er å ikke la han spille mer en 1 time hver dag og være konsekvent med å ikke la han spiller mer en det.  Men uansett hvor mye tid du lar de spille, blir det ALLLLDRI nok.  

Anonymkode: 1fcca...bb7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
På 12.3.2018 den 10.36, Neinøff skrev:

De kan jo fint ha privatliv på rommet sitt! Men pc'en kan være i stua. Hvis en 12-åring vil spille, så gjør det ikke noe om pappa ser det imens han støvsuger i stua. Det skal faktisk ikke være noe å skjule i spillet, og er det det så er det ikke et spill det er greit å spille. Man plikter, som forelder, å ha kontroll på hva slags spill barnet spiller og hva barnet ser på og søker på på datamaskinen. Å ikke følge med på det er omsorgssvikt. 

Man plikter også som forelder å la barna ha sitt eget privatliv. 

Å gå gjennom søkehistorikk, mobiler, pcer eller lignende uten faktisk mistanke om farlige ting, er å krenke barnas rett til privatliv.

Anonymkode: a4198...d74

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Anonymkode: a655f...c88

Mens vi foreldre skal være veldig oppmerksom på hva de spiller og hvem de chatte med, kan du ikke bruke det som eksempel på hvorfor barn skal ikke få lov å game.  Da kan du like poste statistikk om hvorfor INGEN skal kjøre bil lenger, da det er så mange som dør fra ulykker og ikke spise mat lenger fordi x% kveles fra maten.  

Anonymkode: 1fcca...bb7

Skrevet

Et tips er jo at du som forelder kan bestemme hvilke spill han faktisk får. Min far kjøpte  alltid noen spill til oss gjennom årene. Fikk det ikke veldig ofte, men av og til. Han søkte da opp hvilke spill som hadde fått god kritikk og hva han trodde ville passe oss. Vi var alltid kjempe fornøyde, og jeg synes det er en smart måte å ha en viss kontroll på hva ungen spiller uten at de tenker over det. Man ender jo stort sett opp med å spille det alle andre spiller, men det finnes mange andre bra spill, som du kan introdusere de for. Selv fikk jeg mest Nintendo spill, veldig barnevennlig og gøy å spille med venner. 

Men jeg mener ikke at de skal nekte ungen i å spille andre spill, hvis han ønsker det. Men du kan komme med spill i tillegg. Jeg selv hadde jo aldri råd til å kjøpe et eget spill. Måtte ønske meg til jul/bursdag. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 3 gutter som spiller en del (alder 13, 11 og 8). Mine beste tips er å regulere tidsbruken og ha klare regler på at lekser skal gjøres først osv., sjekke alle spill han spiller i forhold til aldersgrense og innhold (barnevakten.no er en god side), ha regler på hvem han kan chatte med og forklare at han ikke må oppgi navn og bosted osv. og at du selv følger med på hva han gjør.

Vi har faste spilletider, og slipper dermed klaging på at de må gjøre andre ting som jeg ser andre klager på her. Vil også legge til at spillingen utvikler mange positive ferdigheter også, som evne til konsentrasjon og læring (ja det finnes forskning på dette). De lærer også mye engelsk. I tilllegg er det nå engang blitt slik at mange barn i den alderen gamer, spesielt gutter. Så de som faktisk ikke får lov til dette faller fort litt utenfor det sosiale miljøet. Dette betyr dog ikke at de ikke gjør mye annet også.

Anonymkode: 0803d...495

• Liker 2
Skrevet

Anbefaler deg, og gjerne 12-åringen óg, nettsiden www.barnevakten.no.

«Barnevakten er en organisasjon som gir råd om barn og medier. Vår visjon er at barn og unge skal kunne bruke digitale medier på en trygg og bevisst måte.»

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Emmelise skrev:

Men problemet ligger ikke i gaming. Problemet ligger i at han ble groomet av noen. En person som var i en "ekslusiv gruppe" som han ble kjent med gjennom KIRKENS ungdomsklubb. Dette er hvorfor man lærer barna sine forholdsregler og tar del i spillingen sammen med dem istedetfor å prøve å kontrollere på mikronivå. Setter man det for urealistisk strengt ender det med at barna vil finne måter å gå rundt reglene på, og i ekstreme tilfeller, havne i kontakt med feil folk på nett. Problemet da er at barna ikke vil føle seg trygge nok ovenfor DEG til å fortelle om det, eller be om hjelp for den saks skyld.

Det er mye drit på nett, vi er alle enige om det, men å forby tilgangen for barna fram til de selv er 18 er feil måte å gå på. Da lærer de ingenting om å beskytte seg når de først er myndige og på egenhånd.
Ta heller del i spillingen, vis en interesse (selv om du kanskje ikke har det) og snakk om ting enn å hamre ned strenge regler på hvordan ting skal være. 

Eh, kirkens ungdomsklubb??? Han ble kjent med denne mannen gjennom et online-spill! Sett deg inn i saken før du uttaler deg!

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Eh, kirkens ungdomsklubb??? Han ble kjent med denne mannen gjennom et online-spill! Sett deg inn i saken før du uttaler deg!

Sitat

According to the Daily Mail, Bednar had been introduced to the 'exclusive' six-person online gaming club at a church youth group.

Ja, ikke sant?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Et tips fra en voksen gamer: Det er selvsagt lurt med begrenset spilletid, så ikke spillingen tar over hele kveldene. Men i en del spill så er det sånn at om man har spilt en halvtime, så har man knapt kommet i gang. Jeg ville derfor gitt ham mulighet til å spare opp spilletid. F.eks hvis han ikke spiller tre dager på rad, så kan han spare opp den tiden og heller spille tilsvarende lenger i helgen. 

Det kan også være en fin måte for dem å lære seg planlegging og selvkontroll, i tillegg til at de får mer ut av spillet når de først setter seg ned med det samt at de får gjort leksene ordentlig og gjort andre ting noen av ukedagene.

Anonymkode: deb0b...164

• Liker 1
Skrevet

Kortversjon:

Gi barnet ditt frie tøyler, men krev at han mestrer skole, og dersom han er en sosial kar fra før og blir helt cave-nerd, er nok lurt å snakke med han og få han til å forstå at det sosiale også er svært viktig.

Ang chatting på nett, få han til å forstå alvoret og ikke gi fra seg personlig informasjon, bilder, osv, til randoms. Tror det dog er liten sjans for at man brenner seg på noe her og det blir drøyt å overvåke all kommunikasjon.

Dersom det oppstår problemer pga gaming, begrens gamingen helt til problemet er løst.

Lang:

Her må du se ann hva slags person barnet ditt er og tilpasse deretter. 

Grenser på spilletid kan være en god idé, men det kan også være en dårlig idé.

Hvis barnet ditt velger å gjøre lekser, være sosial, dra på aktiviteter, når han ikke kan spille, er det bra. 

Dersom han velger å se på TV og vente på at han kan spille, er det faktisk mye bedre om han bare får spille i stedet da det er mye sunnere enn å se på TV.  (dersom du har en regel på f.eks ingen gaming før 18.00)

Vil heller anbefale å bruke gaming som en gulrot i stedet for noe som skal begrenses, dersom han beviser at han kan balansere gamingen med nok søvn, tid til lekser og en ellers balansert og sunn livsstil, er gaming noe som kan være en fin øvelse på å bli selvstendig.

Dersom du setter harde grenser fra starten av uten rom for tilpasning, kan det fort bli problemer.

Hadde strenge regler på dette når jeg var ung og det ble svært mye krangling, og satt ofte oppe på natta og spilte siden jeg følte jeg ikke fikk nok tid. I tillegg ble jeg ikke hørt når jeg foreslo at "spilletiden" ble utvidet, som selvsagt ikke er bra for en ungdom. 

Dersom jeg hadde fått frie tøyler så fremt jeg viste god kontroll ellers, tror jeg det kunne vært en suksess.

Til eksempel så vil barnet ditt da tenke at han må gjøre det bra på skolen og komme seg opp om morgenen, hvis ikke så tvinger du han til å skru av PC-en kl 20, og han vil jo heller spille til kl 22.

Dersom den harde grensen på kl 20 er der uten rom for forhandling, er det ingen ekstra motivasjon for å gjøre det bra ellers og det kan føre til krangling generelt.

Når det gjelder aldersgrense så tror jeg det har svært lite å si om man får lov å spille GTA når man er 12, det er noe jeg og de fleste andre gjorde på den alderen uten varige mén.

Men det kommer an på selvsagt.

Gjest Optimo
Skrevet

Hjelp barnet med å legge inn kabal og minesveiper på PCen. 

Bytt passord på internettet hjemme. Ikke fortell barnet det nye passordet. 

Gratulerer, barnet ditt spiller nå ufarlige spill, og vil garantert ikke bruke mye tid på det. 

Skrevet

Tråden er ryddet for personangrep og avsporing, samt svar til dette. 

Dark Angelina, mod.

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, Emmelise skrev:

Ja, ikke sant?

Til spill-gruppa ja, men breck hadde aldri møtt han fysisk.

AnonymBruker
Skrevet
På 12.3.2018 den 10.22, Neinøff skrev:

1) Ikke la ham. Jeg har kjent mange som har kjørt familien sin i dass, og skolegangen sin i dass, pga gaming. Det er virkelig ingen sunn hobby. 

2) Ikke la ham spille grand theft auto

3) ingen spill med høyere aldersgrense enn alderen hans er ok. 15 år er IKKE ok. 

4) sitt med ham mens han spiller hvis du vil ha full kontroll. 

Med disse reglene, ordner du fint å kjøre din egen unge i grøfta sosialt

Anonymkode: 306f3...9ac

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 13.3.2018 den 13.14, AnonymBruker skrev:

Snakk om å gå på trynet:hoho:.

Anonymkode: 93bb4...127

AnonymBruker
Skrevet

En viktig ting er at du holder kontroll hvor mye vedkommende holder på. 
2-3timer er nok ETTER at leker og andre plikter er gjort. 

Det kan du gjøre ved å lage en liste over ting som skal gjøres. Så f.eks når rommet er ryddet og leksene gjort. Da får han dagens wifi-passord i 2 timer. 
Viktig at dette ikke går ut over skole eller sosialt liv ellers. Hvis ikke sitter du å mater en 30år gammel sønn som sitter hjemme uten jobb og leker med tv-spill.   

Anonymkode: 5d170...f2a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei, flott at du tar gutten din på alvor. 

Noen tips fra meg som har en bror som er sykelig avhenig av PC og er nå isolert fra omverden og klarer ikke å ta vare på seg selv.

Bror fikk PC da han var 12, en stasjonær som han fikk ha på rommet. Han var på denne tiden aktiv i fotball, håndball, mange venner og gjorde det bra faglig. Han begynte sakte men sikkert å kutte ut treninger for å spille. Etterhvert satt han på pc fra skoleslutt til leggetid. Prøvde å si i fra til foreldre at han sitter nå 10 t til dagen på pc. Det var lite info om avhenighet på denne tida, da pcer nettop hadde gjort sitt inntog i selv de fattigste norske familier. Så det ble ikke gjort noe med. Så anbefaler å ha sterke rutiner: pc-spill er belønning for fullførte aktiviteter, ikke livsstil og føde. Følg med og vær interessert i den nye hobbyen.

Dersom han skulle utvikle avhenighetstendenser, må du steppe inn med en gang. Følg med.

Noen spill er så avanserte og store at det ikke går an å bare sette på pause, eller snu ryggen til for å svare noen på et spørsmål. Dette spesielt hvis man spiller online med andre som er avhenig av at alle spillerene er fokuserte og tilstede. Det blir så altoppslukende at man glemmer å spise, drikke og følge med på tida. Kanskje legg forhåndsregler om at han ikke får utsette rutiner for spilling? Og makstid med spilling til dagen/uken?  Når han blir eldre vil han kanskje sitte til langt på natt på pc. Ta en prat om dette og hvor usunt det er for hjernen.

Oppmuntre til å invitere kompiser hjem for å ha LAN. Det er det ene positive jeg ser med heavy spilling - at man har et fellesskap og diskuterer spillet med andre. Slike spillgrupper har en tendens til å utvikle sin egen internhumor og knytter sterke vennskap.

Anonymkode: 031ec...6d7

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke lest tråden, men det at du skriver at «han skal begynne med gaming» sier mye om at du ikke aner hva han driver med. 

Man bestemmer seg ikke for å bli gamer, eller gamer bare på en gaming pc. ;) 

Vær interessert om hva han driver med, spør hva han spiller og vær oppriktig interessert! Søk opp YouTubere som spiller samme spillet, da kan du lære mye. 

Hvis du ikke setter deg inn i det, så kan du ikke ha kontroll heller. 

Og ikke vær negativ når du snakker om det med han, da vil han iallefall ikke dele ting med deg! 

AnonymBruker
Skrevet

Takk for at dere tar opp et veldig aktuelt tema og takk for mange flotte innspill. Det jeg lurer på er hvor mange timer og når får de spille på hverdager og i helgene? 

Anonymkode: 1fb5e...606

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...