Gå til innhold

12-åringen skal begynne med gaming... Hvordan holde kontrollen??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det siste... ;-)

TS

Anonymkode: a672d...148

Sunn skepsis er bra, men vær åpen og interessert. Om barna lever med så strenge regimer at de frykter for å miste goder og eiendeler ved feilgrep, så er det farligere enn alt annet. Da sitter man kanskje med en unge som ikke tør å gi beskjed om noe er galt eller ubehagelig i frykt for å miste pcen feks.

Man kommer langt med gjensidig respekt og tillit, og det må begge parter fortjene/jobbe for.

Anonymkode: 90d32...9d3

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var en flott historie. Hvor mange lykkes på den måten? Ta en tur på ungdomsskole og se hvor mange elever skulker i dag og sitter hjemme og spiller. Det er realiteten og noe vi lærere bruker mye tid og energi på.

Anonymkode: 77bf0...05a

Minst like mange dasser rundt i sentrum, henger i stallen, ser på netflix osv. Slutt å lat som om gaming er et større problem enn andre ting. Barna må tidlig lære seg hva som er pri. 1 uansett hva de gjør på fritiden.

Anonymkode: 90d32...9d3

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville snakket om aldersgrenser og hvorfor de eksisterer, chatting på nettet (det vil nok forekomme, men jeg ville gjort obs på varseltegn og når han skal rapportere andre), hvordan spill kan koste penger gjennom ekstra utstyr, og hatt klare spilletider som eventuelt kan øke med alderen.

Dersom han begynner å bli mindre sosial, har vanskeligheter for å slutte når det f.eks. er middag eller han skal gjøre oppgaver hjemme, eller at skolepresentasjonene synker så ville jeg snakket med han om dette på forhånd. Han påtar seg et ansvar og dersom han ikke er moden nok så vil det få konsekvenser :) 

Anonymkode: b9c3a...5d1

• Liker 2
Skrevet
44 minutter siden, Neinøff skrev:

1) Ikke la ham. Jeg har kjent mange som har kjørt familien sin i dass, og skolegangen sin i dass, pga gaming. Det er virkelig ingen sunn hobby. 

2) Ikke la ham spille grand theft auto

3) ingen spill med høyere aldersgrense enn alderen hans er ok. 15 år er IKKE ok. 

4) sitt med ham mens han spiller hvis du vil ha full kontroll. 

Haha hva?? Hvorfor? Og hvorfor ikke GTA? 

Gaming er ikke farlig og det kan være utrolig viktig , berikende og positivt for mange mennesker. Om det er fravær fra skolen pga gaming så passer ikke foreldre godt Nok på. Kanskje ikke ha dataen inne på rommet, slik at barnet ikke kan sitte oppe om nettene for å spille. Hold deg til anbefalte aldersgrenser... regner med at han vil spille online spill sammen med andre mennesker, da er det her du mister litt kontrollen, med mindre du vil sitte ved siden av han når han spiller.  Men av egen erfaring (gamer selv) så ser jeg ikke så mye kritikkverdige forhold online. De fleste er hyggelige og greie og vil bare spille. Men det er mye banning og ikke alle voksne folk brur seg om at det er yngre til stede og kan snakke ganske vulgært... dette får du ikke gjort noe med dersom du lar han spille online. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan også sjekke youtube, det er mange spillkanaler der. Sjekk ulike spill trailere, se gameplay hvis du er interessert. Noen nevnte Fortnite, det har 12 års aldersgrense:

Er du interessert i å vite mer om hvordan det games (generelt, ikke bare dette spillet), hvordan det fungerer med chat (man snakker også sammen i tillegg til å skrive), så ligger det mye på youtube. Kanskje det kan gjøre deg litt tryggere og roligere rundt alt dette ved å vite hva det dreier seg om, på både godt og vondt. Da slipper du å tenke på kun det negative du har hørt og så tenke "gaming = masse fæle greier = sønnen min!"

Anonymkode: 7d949...b66

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville snakket om aldersgrenser og hvorfor de eksisterer, chatting på nettet (det vil nok forekomme, men jeg ville gjort obs på varseltegn og når han skal rapportere andre), hvordan spill kan koste penger gjennom ekstra utstyr, og hatt klare spilletider som eventuelt kan øke med alderen.

Dersom han begynner å bli mindre sosial, har vanskeligheter for å slutte når det f.eks. er middag eller han skal gjøre oppgaver hjemme, eller at skolepresentasjonene synker så ville jeg snakket med han om dette på forhånd. Han påtar seg et ansvar og dersom han ikke er moden nok så vil det få konsekvenser :) 

Anonymkode: b9c3a...5d1

Denne var godt sammenfattet 😊👍

Anonymkode: f480b...a11

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

haha helt enig. Spyr av alle som skal ,,respektere,, barnas privatliv når det kommer til internet, sosiale medier og spill. En 12-åring er ikke ferdig utviklet for å kunne skille mellom rett og galt i enhver situasjon. 

Hvis foreldre hadde sjekket telefon og chattlogg oftere hadde mange barn blitt spart for mobbing og overgrep.

Jeg har selv oppdaget grove meldinger på mitt barns snapchat ( skrevet av andre) og varslet foreldrene. De visste ikke at barna hadde snapchat. 

Anonymkode: 77bf0...05a

Snapchat sletter jo meldingene etter kort tid. Så det er jo godt eksempel på at man må lære barna sine å tenke selv. Hva er greit, hva er ugreit og hva må man varsle foreldrene om. 

Man kan ikke som forelder beskytte barna ved å passe på hva slags meldinger barna får. Det er ikke praktisk mulig. Da gambler man men foreldrerollen. Man satser på at man har flaks og er til stedet akkurat de gangene det bør gripes inn. 

Mistenker man at barnet blir mobbet eller utsatt for overgrep så må man selvsagt gå nærmere inn i barnas kommunikasjon! Men det betyr jo ikke at man bør gjøre det i alle tilfeller. 

Naboen hadde reell mistanke om at 12 åringen røykte hasj. Da ransaket han rommet. Det var helt på sin plass og han fant hasj. Men jeg som aldri mistenkte at mine 12 åringer drev med slikt drev jo aldri med jevnlige ransakinger av rommene til barna i tilfelle jeg kunne finne noe jeg ikke ønsket at barna skulle ha. 

Forskjellige barn har forskjellige behov. Å være god forelder er å forstå det. 

Anonymkode: ff0bd...20e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Snapchat sletter jo meldingene etter kort tid. Så det er jo godt eksempel på at man må lære barna sine å tenke selv. Hva er greit, hva er ugreit og hva må man varsle foreldrene om. 

Man kan ikke som forelder beskytte barna ved å passe på hva slags meldinger barna får. Det er ikke praktisk mulig. Da gambler man men foreldrerollen. Man satser på at man har flaks og er til stedet akkurat de gangene det bør gripes inn. 

Mistenker man at barnet blir mobbet eller utsatt for overgrep så må man selvsagt gå nærmere inn i barnas kommunikasjon! Men det betyr jo ikke at man bør gjøre det i alle tilfeller. 

Naboen hadde reell mistanke om at 12 åringen hans(ikke min) røykte hasj. Da ransaket han rommet. Det var helt på sin plass og han fant hasj. Men jeg som aldri mistenkte at mine 12 åringer drev med slikt drev jo aldri med jevnlige ransakinger av rommene til barna i tilfelle jeg kunne finne noe jeg ikke ønsket at barna skulle ha. 

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:klappe: nettopp!

Anonymkode: f480b...a11

AnonymBruker
Skrevet

Bra du ønsker å ha innsikt i hva barnet ditt spiller! GTA bør for øvrig unngås for barn. Har en 10-åring i familien der mora gir blanke i hva han spiller og hvor mye han spiller. Hele livet hans dreier seg om spilling og det går i GTA og diverse voldelige spill. Det merkes på han.. og han er aldri ute og finner på ting lenger. Noen barn takler jo å spille skytespill o.l - andre har rett og slett ikke godt av det. Men siste GTA er et voksenspill. Synes det er skremmende hvor mange foreldre som ikke bryr seg om hva barna foretar seg. 

Gamer for øvrig en del selv og fikk spille en del i oppveksten, og det kan være ganske utviklende også :) lærte engelsk tidlig blant annet! Kommer ikke til å nekte våre barn å spille, men de får ikke gjøre som de vil. Og mye vil avhenge av det enkelte barnets modenhetsnivå også. 

Men tips til å ha kontroll: sett deg inn i spillene, spill selv. Å være oppdatert eller helst være litt på forskudd vil være mye verdt :) Og følg med på atferdsendringer, uheldige prioriteringer etc :) spilling er jo hovedsakelig veldig gøy og de fleste takler det vel helt fint ;) 

Anonymkode: 844c7...7c1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

jeg har gamet siden jeg var 6 år. kan ikke si å ha tatt noe skade av det. er over 30 nå. mann, boliglån, bil og konsoll i stua har jeg ennå.
det jeg merker er at barn som spiller ofte er bedre i engelsk enn barn som ikke gjør det.

et spill er bare en fortelling hvor du som spiller får være mer med på det som skjer enn i f.eks en bok eller en film.
det er samme greia, bare en annen inngangsvinkel.

Anonymkode: 3c431...615

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så gøy! Kjekt å regulere spilletiden. Bortsett fra det tror jeg du kan se langt etter å ha full kontroll. Annet enn å snakke sammen om hva han holder på med, sier fra om hva du er engstelig for og stoler på han. 

Anonymkode: 4fafa...2d1

Skrevet

Har en gutt på 11, og har selv gamet fra jeg var 14 så jeg er en mamma som er med å spiller jeg. Her er det minecraft som har vært det store men til jul fikk han den nye nintendo konsollen i gave fra meg og mormor. Han fikk også 3 spill men er mario spillet han liker best og spiller mest. Veldig uskyldig. Her kommer han og viser meg og snakker om spillet, og vis han står fast spør han om mamma vil være med, og da blir denne mamman med! Her om dagen viste han meg at han har laget en egen mamma profil til meg,med avatar av meg sånn at jeg kan spille om han ikke er hjemme. Nå har jeg ikke spilt, men det er selve tilliten og inkluderingen i at han gjorde det som sier meg at det er riktig slik vi gjør det :) Akkurat som med filmer er det en selvfølge at han ikke får spille noe over sin aldersgrense, men det har heller ikke vært interesse for det. Han har og fortalt meg om flere i klassen som spiller spill med høyere grenser men foreldrene vet jo ikke om det. De foreldrene er jo nemlig ikke til stede, ser hva barna spiller eller spør om å få prøve o.l. Vi har ikke spesielle tider han kan spille, men andre ting som middag, lekser, om vi skal ut på noe må komme først. Syns jeg det blir mye spilling kommer jeg med forslag til en annen aktivitet vi kan gjøre sammen.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Anonymkode: a655f...c88

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

har ikke sett det klippet, men om det er noe ala spill lager mordere så får du dra lengre ut på landet med den.

folk blir ikke voldelige av spill. slike tendenser ligger i selvet fra før og blir ikke generert av et spill. og har folk slike personlighetsforstyrrelser kan hva som helst trigge det. fra et skjevt blikk fra noen på butikken, til "stemmer" i hodet som kommer fra gud.

(lurer ogsåpå hva slags  spill som er spilt av menneskeheten oppigjennom årene)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

har ikke sett det klippet, men om det er noe ala spill lager mordere så får du dra lengre ut på landet med den.

folk blir ikke voldelige av spill. slike tendenser ligger i selvet fra før og blir ikke generert av et spill. og har folk slike personlighetsforstyrrelser kan hva som helst trigge det. fra et skjevt blikk fra noen på butikken, til "stemmer" i hodet som kommer fra gud.

(lurer ogsåpå hva slags  spill som er spilt av menneskeheten oppigjennom årene)

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Murder_of_Breck_Bednar                    Det handler om en gutt som drev med gaming, selv med streng foreldrekontroll, som gamet med en gjeng, bla en 18-åring som endre med å manipulere gutten og groome han mens de spilte. Det endte med at gutten ble lokket av mannen og drept! Og som sagt, mor var veldig delaktig og påpasselig med hvem han spilte og kommuniserte med, men en forelder får ikke med seg alt! Akkurat som unge jenter og gutter som blir lurt og manipulert til å sende lettkledde bilder/videoer til menn/kvinner på nettet som de tror de har et tillitsforhold til. Det er faktisk en risiko bak dette. 

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Murder_of_Breck_Bednar                    Det handler om en gutt som drev med gaming, selv med streng foreldrekontroll, som gamet med en gjeng, bla en 18-åring som endre med å manipulere gutten og groome han mens de spilte. Det endte med at gutten ble lokket av mannen og drept! Og som sagt, mor var veldig delaktig og påpasselig med hvem han spilte og kommuniserte med, men en forelder får ikke med seg alt! Akkurat som unge jenter og gutter som blir lurt og manipulert til å sende lettkledde bilder/videoer til menn/kvinner på nettet som de tror de har et tillitsforhold til. Det er faktisk en risiko bak dette. 

Men problemet ligger ikke i gaming. Problemet ligger i at han ble groomet av noen. En person som var i en "ekslusiv gruppe" som han ble kjent med gjennom KIRKENS ungdomsklubb. Dette er hvorfor man lærer barna sine forholdsregler og tar del i spillingen sammen med dem istedetfor å prøve å kontrollere på mikronivå. Setter man det for urealistisk strengt ender det med at barna vil finne måter å gå rundt reglene på, og i ekstreme tilfeller, havne i kontakt med feil folk på nett. Problemet da er at barna ikke vil føle seg trygge nok ovenfor DEG til å fortelle om det, eller be om hjelp for den saks skyld.

Det er mye drit på nett, vi er alle enige om det, men å forby tilgangen for barna fram til de selv er 18 er feil måte å gå på. Da lærer de ingenting om å beskytte seg når de først er myndige og på egenhånd.
Ta heller del i spillingen, vis en interesse (selv om du kanskje ikke har det) og snakk om ting enn å hamre ned strenge regler på hvordan ting skal være. 

• Liker 6
Skrevet

Ikke overvåk alt han gjør. Gi han heller rom til å utvikle selvstendighet innenfor visse rammer. Lær han heller opp vedr nettvett. La han chatte med folk i spillet men forklar barnet at privat informasjon som navn, adresse, tlfnr og lignende ikke skal gis ut under noen omstendigheter, samt at ukjente linker ikke burde trykkes på. Lær han også at hvis han opplever den andre som chatter som ubehagelig/pågående så har de fleste spill en mulighet for å ignorere denne personen slik at de ikke får tatt kontakt igjen, og er det noe som oppleves som ubehagelig så skal han ikke være redd for å ta det opp med deg.

Spør han gjerne om hva han spiller, og hva det går ut på. 

Det viktigste av alt er at det er en grense for hvor mye han spiller. Kom gjerne fram til en enighet på tidsbruk vedr spilling sammen med han på forhånd. Det skal være en grense du føler du kan godta, samtidig som han tror han bestemmer selv. Om ikke grensene overføres innfører du heller konsekvenser senere som feks legge inn sperre på spilletid/tar internett etc. 

Forklar han også at du ikke vil godta at spilling skjer før andre ting som skole/lekser/fritid og være sammen med venner/være med i fam aktiviteter/selskap/ bidra med huslige ting. 

Samtidig så kan gaming være veldig bra for hjernen. Mange lærer samarbeid og engelsk mye bedre ved å spille sammen med andre. Noen lærer også logikk og strategi. Et få spill brukes også i skolen flere steder som feks minecraft som primært er et byggespill. 

Det finnes mange type spill idag. For å nevne noen world of warcraft, diablo, call of duty, heartstone, leage of Legends også kalt lol, sims spillene, minecraft, counterstrike populært kalt cs, osv. Finn ut hva slags spill han spiller.

Lykke til 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Som mor til to gamere (både sønn og datter) har jeg lært gjennom årene at gaming tar både tid og energi, men det gir også mye glede, engelsken blir veldig forbedret og det er faktisk sosialt å spille. Mine spiller forskjellige spill, og har også møtt venner fra nettet (riktignok under kontroll av oss, vi ble med)

Når de var yngre hadde vi begrensninger på nettet, dvs at de ikke fikk droppe trening (de begge ønsket å trene, ble altså ikke tvunget) for å game, og nettet ble slått av på natten for å unngå at de satt på nettet om natten på ukedager. 

Dette med å ta pauser fra gaming er også viktig, både for kropp og sinn, ta en tur ut for å møte venner, lufte seg ute og ikke minst tilbringe tid med familien. Viktig er det også å lufte rommet der de sitter å spiller, holde orden der og ikke la gamingen ta overhånd. 

Første gangen eldstemann ønsket å ha lan hjemme var jeg veldig i tvil, men snakket med vennens foreldre og vi var selvsagt hjemme. Vi sørget både for mat og at de tok pauser, samt fikk litt søvn. Senere har de vært med på lan både i privat regi og på større arrangement der det har vært voksne vakter tilstede. 

Skepsisen mot gaming har minket kraftig jo mer jeg fikk kjennskap, men tenker det er sunt å regulere spilling både for helsens skyld, det sosiale og at skolen har førsteprioritet. I perioder har det vært mye spilling, og i andre nesten ingenting. Særlig sommerstid er det lite gaming blant vennene også, slik at de er mye ute (båtturer, grilling på stranda, beachvolley, fjellturer osv) Snakk med sønnen din om både nettvett (ikke oppgi navn, adresse, skolens navn, hjemby osv), tidsforbruk og at man MÅ ikke spille hele tiden. Som mor innrømmer jeg lett at jeg særlig før om årene anså gaming som noe skummelt og at det både var usunt, tok opp tid osv, i dag ser jeg at ungene mine har et avslappet forhold til gaming, at det er en hobby og at de har utviklet seg til flotte, sosiale ungdommer/unge voksne som går på skole, gjør lekser, jobber ved siden av; og som har rett og slett gaming som hobby. 

Anonymkode: ff48d...7d3

• Liker 2
Skrevet

Gaming kan være en fin hobby så lenge den ikke overtar TS :)

Avtal med din sønn om at lekser/plikter skal være gjort før gaming. Avtal også spilletid og vær klar på at dersom dette ikke blir fulgt/det blir krangler rundt det så blir f.eks pcen konfiskert i en uke. 

Følg aldersgrensene på spillene og snakk med han om nettvett.

Si at du vil ha full oversikt over hva han spiller og hvem han chatter med. Dersom du vil sitte en time sammen med han og kikke på at han spiller innimellom skal dette være ok. 

Snakk med han om spillingen (selv om du syntes det er dritkjedelig). La han forklare og vise hva spillene går ut på. 

Så flink sønnen din er som har spart opp så mye penger :D 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...