AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #21 Skrevet 12. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har god kunnskap om spilling og teknisk innsikt i dataverdenen, så jeg har nok ganske god kontroll likevel 😊 Et tips er å spille litt selv og sette seg inn i hvordan spillene ungene spiller fungerer 😊 Anonymkode: f480b...a11 Bare tull. Jeg vet hva mine barn spiller . Fortnite og Fifa 18. Problemet er at de blir hektet og alle de andre tingene er mindre viktige. Du må besøke farmor - åh da har jeg ikke tid å spille. Du skal på trening- hvor lenge får jeg spille i dag da ? Du må gjøre leksene skikkelig- dumme lekser, det er så mye jeg får ikke spille lenge da. Nå er det middag!- vent litt jeg skal bli ferdig med runden først! Vi skal på tur i dag(Søndag) - Må vi ? Jeg har tenkt å spille! Er dere klar? vi kjører snart på hytten .- Ja, må bare pakke ipad og playstation. Nå skal vi på ski gutter. Det er nydelig vær ute.- Ok, hvor lenge må vi være ute da ? Etter en time kommer de inn og skal spille. Alt handler om spilling. Det er det som er problemet. Jeg har skaffet Disney Circle og har full kontroll og spilletider. De er sur som bare det , men spilling skal ikke styre livet mitt. Anonymkode: 77bf0...05a 10
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #22 Skrevet 12. mars 2018 3 minutter siden, Neinøff skrev: Håper ikke du har unger ass Hvorfor er du så sur hele tiden? Anonymkode: f8b71...381 9
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #23 Skrevet 12. mars 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har nok kanskje litt fordommer, ja. Siden jeg ikke har så mye kjennskap til det, men stadig vekk hører om de negative sidene ved det.... Derfor jeg spør om råd her da. TS Anonymkode: a672d...148 Du legger opp til at sønnen din virkelig skal hate deg. Har han gjort noe ille som gjør at han fortjener slik innvadering i hobbyene sine? Eller er du nok en mor som "ikke vet" men som lar seg skremme av skrekkhistoriene fra mediene? Anonymkode: bcd02...aae 3
Gjest N-Nøff Skrevet 12. mars 2018 #24 Skrevet 12. mars 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om gaming overtar, er jeg enig i at det ikke er sunt, men det finnes en mellomting. Gaming kan være sunt: https://forskning.no/menneskekroppen-hjernen-spill-data/2008/02/dataspill-er-sunt http://www.kk.no/mamma/gaming-kan-ha-flere-positive-effekter-pa-barn-og-unge-67986524 https://www.aftenposten.no/meninger/sid/i/GKxWB/Gaming-er-sunnere-enn-lesing Anonymkode: 4544b...b57 Og det er nok forskere som mener at det kan være usunt.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #25 Skrevet 12. mars 2018 1 minutt siden, Neinøff skrev: Du har ikke kontroll over noe som helst så lenge du lar ham sitte og spille helt alene. Jeg har spilt masse jeg, både Playstation, Sega, Xbox og PC. I stua. Å ha kunnskap til spill har ingen sammenheng med å ha kontroll på at barnet ditt ikke skader seg med å bruke pc'en. Det er mange uskyldige spill man kan kjøpe til barnet sitt, og det er åpenbart ikke skadelig, men man plikter å sette seg inn i spillene før man lar barnet spille dem selv. Alt for mange foreldre er sinnsykt naive! Ingen trenger å kjenne til spill for å skjerme barna sine. Alt du behøver er kritisk sans, fornuft, og kanskje å vite om de verste spillene. En jeg kjenner spilte som 12-13-åring Grand theft auto. Hadde familie på besøk og viste en 8-åring spillet. Mammaen stod på kjøkkenet og lagde mat. "Hva spiller han?", spurte folk. "Åh, et bilspill", svarte hun. Stolte på ham. Et uskyldig bilspill. Not. Jeg spiller sammen med barna mine, jeg har tilgang til (og betaler i blant for spill) spillkontoene deres, jeg sitter sammen med dem iblant når de chatter med venner og jeg vet hvordan jeg skal sjekke hva de har vært imnom på nett og hvordan jeg ser om noe er slettet. Jeg er over gjennomsnittet interessert i spill selv, og følger godt med. Kan ikke sammenlignes med mora i ditt eksempel 😂 Mitt TIPS var å spille samme spill selv for å sette seg inn i hva det handler om, prate ofte med barn om nettvett, vise interesse, men samtidig la dem få et visst privatliv til å spille og chatte uten at mamma henger over..... Anonymkode: f480b...a11 4
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #26 Skrevet 12. mars 2018 1 minutt siden, Neinøff said: Håper ikke du har unger ass Har svært flotte unger. Trist du ikke har eller har hatt 12 åringer som du kunne stole såpass på at de kunne få lov til å chatte uten at du leste hva de skrev. Anonymkode: ff0bd...20e 8
Gjest N-Nøff Skrevet 12. mars 2018 #27 Skrevet 12. mars 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er du så sur hele tiden? Anonymkode: f8b71...381 Jeg er stort sett blid jeg blir så utrolig såret av at du skriver at jeg er sur hvorfor personangriper du meg og antar ting som ikke er sant? Nå må jeg på do og gråte på grunn av deg
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #28 Skrevet 12. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du legger opp til at sønnen din virkelig skal hate deg. Har han gjort noe ille som gjør at han fortjener slik innvadering i hobbyene sine? Eller er du nok en mor som "ikke vet" men som lar seg skremme av skrekkhistoriene fra mediene? Anonymkode: bcd02...aae Hun vil være tilstede i sønnens liv og det kommer han til å takke henne for. Alle har fordommer. Du også. Spesielt du. Anonymkode: f8b71...381 4
Gjest N-Nøff Skrevet 12. mars 2018 #29 Skrevet 12. mars 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Har svært flotte unger. Trist du ikke har eller har hatt 12 åringer som du kunne stole såpass på at de kunne få lov til å chatte uten at du leste hva de skrev. Anonymkode: ff0bd...20e Hva er trist, sa du, sa du? Sultkatastrofer er trist. Kreft er trist. Å gjøre sin plikt som forelder er ikke trist
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #30 Skrevet 12. mars 2018 Gaming er kjempebra på flere områder. Som alt annet må man bare ha kontroll på mengden. Han vil bruke Origin og Steam mest sannsynlig. I bibloteket på disse har både du og han full oversikt på hva han eier og har muligheten til å spille. Før du evt lar han kjøpe et spill, kan du gå inn å lese om det, sjekke Pegi og se bilder/trailer fra spillet. Om han skal spille online hadde jeg deaktivert chatboxen. Da hindrer du kontakt med folk han ikke kjenner. Krev innsyn i spillgrupper på facebook. Gaming er kjempebra som sagt. Oppmuntre han underveis så det ikke bare blir fokus på din skepsis og dine krav. Det verste foreldre kan gjøre er å gå så "nazi" at ungene blir redde for å kommunisere med de. Anonymkode: 90d32...9d3 8
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #31 Skrevet 12. mars 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare tull. Jeg vet hva mine barn spiller . Fortnite og Fifa 18. Problemet er at de blir hektet og alle de andre tingene er mindre viktige. Du må besøke farmor - åh da har jeg ikke tid å spille. Du skal på trening- hvor lenge får jeg spille i dag da ? Du må gjøre leksene skikkelig- dumme lekser, det er så mye jeg får ikke spille lenge da. Nå er det middag!- vent litt jeg skal bli ferdig med runden først! Vi skal på tur i dag(Søndag) - Må vi ? Jeg har tenkt å spille! Er dere klar? vi kjører snart på hytten .- Ja, må bare pakke ipad og playstation. Nå skal vi på ski gutter. Det er nydelig vær ute.- Ok, hvor lenge må vi være ute da ? Etter en time kommer de inn og skal spille. Alt handler om spilling. Det er det som er problemet. Jeg har skaffet Disney Circle og har full kontroll og spilletider. De er sur som bare det , men spilling skal ikke styre livet mitt. Anonymkode: 77bf0...05a Men da er jo dine kommet ut av kontroll og du må stramme innpå grenser i forhold til spilling 😂 Herlighet! 😂 Anonymkode: f480b...a11 4
Gjest N-Nøff Skrevet 12. mars 2018 #32 Skrevet 12. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg spiller sammen med barna mine, jeg har tilgang til (og betaler i blant for spill) spillkontoene deres, jeg sitter sammen med dem iblant når de chatter med venner og jeg vet hvordan jeg skal sjekke hva de har vært imnom på nett og hvordan jeg ser om noe er slettet. Jeg er over gjennomsnittet interessert i spill selv, og følger godt med. Kan ikke sammenlignes med mora i ditt eksempel 😂 Mitt TIPS var å spille samme spill selv for å sette seg inn i hva det handler om, prate ofte med barn om nettvett, vise interesse, men samtidig la dem få et visst privatliv til å spille og chatte uten at mamma henger over..... Anonymkode: f480b...a11 Ja, man må jo finne en balanse. Men stikkprøver er veldig lurt, du vet aldri hva personen på den andre siden skriver. Det er nok av gamere på 18+ som sitter og spiller mot unger.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #33 Skrevet 12. mars 2018 Jeg støtter forslagene om at du først og fremst regulerer spilletiden. I mange spill samarbeider man, er del av et lag og kan spille i timesvis før det er "slutt" eller bare pause. Lær han å tilpasse seg etter hvor lenge han vet at han får spille i hver omgang. Har dere ikke regler på dette blir det fort "må bli ferdig!!!" hvis du avbryter ham midt i en økt, og det kan bli vanskelig etter hvert. Det kommer jo så klart mye an på hvordan sønnen din er, kanskje dette ikke blir noe problem i det hele tatt, men støtter som sagt forslaget om å regulere tid. Gaming trenger ikke bare å være negativt. Det kan gi mestringsfølelse, han blir flinkere i engelsk og kan lære seg å samarbeide. Det kan også være sosialt, det kan faktisk det. Ha klare regler på forhånd, lykke til. Anonymkode: 7d949...b66 7
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #34 Skrevet 12. mars 2018 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: 12-åringen har nå spart seg opp til å kjøpe en gaming-PC. Jeg har absolutt null peil på disse tingene. Men jeg krever kontroll, både på hva slags spill han spiller (jeg er streng på aldersgrenser) samt hvem han chatter med online. Hvordan kan jeg ha full kontroll på dette? Noen som kan hjelpe en mor som er helt grønn på dette området?? Anonymkode: a672d...148 Gi 12åring fortnite. Alle barn spiller det. Anonymkode: e7c83...6fd 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #35 Skrevet 12. mars 2018 Akkurat nå, Neinøff skrev: Hva er trist, sa du, sa du? Sultkatastrofer er trist. Kreft er trist. Å gjøre sin plikt som forelder er ikke trist haha helt enig. Spyr av alle som skal ,,respektere,, barnas privatliv når det kommer til internet, sosiale medier og spill. En 12-åring er ikke ferdig utviklet for å kunne skille mellom rett og galt i enhver situasjon. Hvis foreldre hadde sjekket telefon og chattlogg oftere hadde mange barn blitt spart for mobbing og overgrep. Jeg har selv oppdaget grove meldinger på mitt barns snapchat ( skrevet av andre) og varslet foreldrene. De visste ikke at barna hadde snapchat. Anonymkode: 77bf0...05a 5
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #36 Skrevet 12. mars 2018 Naboens gutt var en ivrig gamer, faren likte det ikke og gjorde hva han kunne for å ødelegge for gutten. Gamingen førte til at han han fikk seg jobb for et gamingselskap, før han var 17 hadde han tjent første millionen og så snart han var myndig flyttet han ut. Faren fikk høre det av familien hvor dum og fordomsfull han hadde vært og han har kjent på skammen over sin egen uvitenhet. Anonymkode: bcd02...aae
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #37 Skrevet 12. mars 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du legger opp til at sønnen din virkelig skal hate deg. Har han gjort noe ille som gjør at han fortjener slik innvadering i hobbyene sine? Eller er du nok en mor som "ikke vet" men som lar seg skremme av skrekkhistoriene fra mediene? Anonymkode: bcd02...aae Det siste... ;-) TS Anonymkode: a672d...148
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #38 Skrevet 12. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Naboens gutt var en ivrig gamer, faren likte det ikke og gjorde hva han kunne for å ødelegge for gutten. Gamingen førte til at han han fikk seg jobb for et gamingselskap, før han var 17 hadde han tjent første millionen og så snart han var myndig flyttet han ut. Faren fikk høre det av familien hvor dum og fordomsfull han hadde vært og han har kjent på skammen over sin egen uvitenhet. Anonymkode: bcd02...aae Det var en flott historie. Hvor mange lykkes på den måten? Ta en tur på ungdomsskole og se hvor mange elever skulker i dag og sitter hjemme og spiller. Det er realiteten og noe vi lærere bruker mye tid og energi på. Anonymkode: 77bf0...05a 7
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #39 Skrevet 12. mars 2018 Just now, Neinøff said: Hva er trist, sa du, sa du? Sultkatastrofer er trist. Kreft er trist. Å gjøre sin plikt som forelder er ikke trist Så fint du ikke synes det er trist. Selv setter jeg pris på at jeg kan stole på mine unger slik at de kan være på datamaskinen uten at jeg henger over skuldrene deres. Vil også si det var min plikt som forelder å gjøre ungene såpass selvstendige. Til TS. Jeg satte regler om spilletid, at det ikke skulle gå utover skole, trening, venner, osv. Samt forklarte hvem de ikke skulle chatte med og hva de ikke skulle skrive eller dele på chatten. Det gikk HELT fint og barna mine har klart seg svært godt. Har man for strenge regler ender det bare med at barna omgår reglene og at barna ikke lærer hvilke regler som er viktige å følge for deres egen del og hvilke regler som kun er der fordi foreldrene liker dem. Om du derimot ser at barna dine begynner å slite eller har et barn som sliter så kan det jo selvsagt være behov for strengere regler. Men det er ikke sånn at alle 12-åringer har behov for et regime hvor de ikke kan få lov til å være på dataen uten at foreldre henger over skuldrene deres. Anonymkode: ff0bd...20e 8
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #40 Skrevet 12. mars 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det var en flott historie. Hvor mange lykkes på den måten? Ta en tur på ungdomsskole og se hvor mange elever skulker i dag og sitter hjemme og spiller. Det er realiteten og noe vi lærere bruker mye tid og energi på. Anonymkode: 77bf0...05a Den av mine sønner som spiller mest har en dags fravær og gode karakterer... Tror du bør ta en titt på fordommene dine jeg. Anonymkode: f480b...a11 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå