Gå til innhold

Dere som jobber som assistenter på skolen og sfo...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan blir dere behandlet av lærere og ledelsen ? Blir deres meninger og ønsker respektert eller blir dere bare styrt rundt ?

Blir dere sett ned på som ,,bare,, assistenter og er nødt å bare nikke med hodet ?!

Jeg lurer på pga jeg har jobbet som elevassistent i mange år mens jeg tar en utdanning ved siden av. Tidvis føler jeg meg dårlig behandlet. 

Eks. det er planlagt en turdag med elevene. Jeg kommer på jobb i turklær, tursekk, men blir ,,tatt vekk,, pga det er ikke behov for meg på turen. Det skjer 5 min før vi skal gå. det er lærere som bestemmer det sammen med ledelsen. Sånne ting skjer ofte. Man blir styrt med eller blir omtalt som en ting. Har du behov for henne? Gå opp og spør om det er behov for deg ? sorry men vi har ikke behov for deg, spør videre. Vet det er kort varsel, men du må være med på tur, skøyter osv( selv om man er ikke kledd eller har utstyr). Av og til er jeg nødt å kjøre hjem for å skifte.

Hvordan fungerer det hos dere? 

Anonymkode: b13d0...06a

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror dette er en del av jobben. 

Anonymkode: 5537c...480

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan blir dere behandlet av lærere og ledelsen ? Blir deres meninger og ønsker respektert eller blir dere bare styrt rundt ?

Blir dere sett ned på som ,,bare,, assistenter og er nødt å bare nikke med hodet ?!

Jeg lurer på pga jeg har jobbet som elevassistent i mange år mens jeg tar en utdanning ved siden av. Tidvis føler jeg meg dårlig behandlet. 

Eks. det er planlagt en turdag med elevene. Jeg kommer på jobb i turklær, tursekk, men blir ,,tatt vekk,, pga det er ikke behov for meg på turen. Det skjer 5 min før vi skal gå. det er lærere som bestemmer det sammen med ledelsen. Sånne ting skjer ofte. Man blir styrt med eller blir omtalt som en ting. Har du behov for henne? Gå opp og spør om det er behov for deg ? sorry men vi har ikke behov for deg, spør videre. Vet det er kort varsel, men du må være med på tur, skøyter osv( selv om man er ikke kledd eller har utstyr). Av og til er jeg nødt å kjøre hjem for å skifte.

Hvordan fungerer det hos dere? 

Kanskje du kan være litt mer forberedt fremover? Ha alltid turklær med på jobb. Dere har vel egen plass der dere henger fra dere ting? Da kan uteklær og ting henge der, i tilfelle det er nødvendig å bruke.

AnonymBruker
Skrevet

Ser ikke helt problemet? Ha turklær liggende i bilen eller i skapet på skolen, sammen med et klesskift.

Anonymkode: 559c9...7b0

AnonymBruker
Skrevet

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser ikke helt problemet? Ha turklær liggende i bilen eller i skapet på skolen, sammen med et klesskift.

Anonymkode: 559c9...7b0

Hvis du ser bort fra turklær så er det helt greit å styre rundt med folk uten å henvende seg til de og kommunisere på en måte der man føler seg sett og hørt?

ts

Skrevet

Det er vel nettopp fordi  det er skrikende behov etter deg at man ønsker å sikre at de som har størst behov får hjelpen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ser bort fra turklær så er det helt greit å styre rundt med folk uten å henvende seg til de og kommunisere på en måte der man føler seg sett og hørt?

ts

Føle seg sett og hørt?? Tja,,ivhertfall om det var snakk om et barn. Et barn skal bli sett og hørt. Det føles bra for voksne og bli sett og hørt også, men ehh ??? 

Jeg er grafiker og kunster og jobber med film og spill. Der er det stadig slik "vi trenger en som kan tegne ditt og datt! har du mulighet? ok fint. nå trenger vi ikke xx her osv. kan du tegne xx for de andre? 

Det er sånn man organiserer et team. man flytter på seg der det er behov.

Anonymkode: 85217...38d

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

ts

Hvis det er et problem for deg, så tar du det opp med de det gjelder...verre er det faktisk ikke..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg følte det også sånn når jeg jobbet som assistent. Man blir ikke hørt eller det man sier er ikke verdt å lytte til fordi man ikke har utdanning. Men man har masse erfaring. 

Det går an å snakke ordentlig til mennesker, uansett utdanning. Og det går også an å planlegge skikkelig, ikke bare tenke at Hege kan vi flytte rundt på i siste sekund så det er ikke så farlig.

Nå jobber jeg som sykepleier og ser det samme her. De stakkars assistenten blir herset med og satt til drittjobben, hver eneste gang. Og det hjelper ikke hva jeg sier. 

Anonymkode: 33341...b64

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner hva du mener, TS. Jeg var en kort periode assistent i skole, og tidvis føler man seg litt som en limstift på er juleverksted. 'Jeg er ferdig med den, trenger du den?' 'Kan jeg få den etter deg?' 'Kan jeg låne den et øyeblikk?'

Anonymkode: 30966...a04

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Føle seg sett og hørt?? Tja,,ivhertfall om det var snakk om et barn. Et barn skal bli sett og hørt. Det føles bra for voksne og bli sett og hørt også, men ehh ??? 

Jeg er grafiker og kunster og jobber med film og spill. Der er det stadig slik "vi trenger en som kan tegne ditt og datt! har du mulighet? ok fint. nå trenger vi ikke xx her osv. kan du tegne xx for de andre? 

Det er sånn man organiserer et team. man flytter på seg der det er behov.

Anonymkode: 85217...38d

De snakker direkte til deg. 

I mitt tilfelle kan jeg stå der mens de omtaler meg i tredje person. ,, Vi har ikke behov for x i dag, du kan bruke henne et annet sted,, 

,,Hm, ja det kan jeg nok,, 

,, Ok x, ta en tur rundt og spør om de har behov for deg?,, Da går jeg rundt og venter at noen skal være grei og si ok du kan være her.

Det gjør noe med meg og jeg har bestemt å ta det opp med overordnede. Derfor spør jeg hvordan andre har det.

ts

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...