*Heidi* Skrevet 16. februar 2005 #1 Skrevet 16. februar 2005 Hvilke krydder mener dere er et must have i kjøkkenskapet?
NullHull Skrevet 16. februar 2005 #2 Skrevet 16. februar 2005 For min egen del er det absloutt løksalt, persillade og provencekrydder-ved siden av Seltin (har et ENORMT forbruk av salt :oops: - men det regnes kanskje ikke som et krydder?)
hilli Skrevet 16. februar 2005 #3 Skrevet 16. februar 2005 Jeg har alltid et utvalg av tørkede urter, basilikum, estragon, oregano og rosmarin, pepper, chili og salt. Prøver å unngå krydderblandinger som inneholder mye salt og smaksforsterker.
Arkana Skrevet 16. februar 2005 #4 Skrevet 16. februar 2005 Alle krydrene mine er must haves, rett og slett fordi jeg lager mye mat, og mye forskjellig mat. Ta en titt på denne tråden, så ser da hva jeg og andre har av krydder.
Gjest gjest1 Skrevet 16. februar 2005 #5 Skrevet 16. februar 2005 PEPPER, er det viktigste for meg. Ellers har jeg, stjerneanis, kardemomme(grønn og brun), laubærblad, oregano, spisskummen, nellik, ingefær, kanel, tørket peppermynte og vanlig grønnmynte, estragon, timian, basilikum, korianderfrø, fenikkelfrø, bukkhornkløverfrø, sennepsfrø. Dette er det jeg kommer på i farten, i tillegghar jeg en del tørket traktkantarell, som er en kryddersopp. Vi bruker i tillegg mye fersk chili, hvitløk og ingefær. Vi bruker veldig lite salt, bare litt til å smake maten til med, i lag med sukker og surt (sitronsaft eller kryddereddik ol.).
Grooo Skrevet 16. februar 2005 #7 Skrevet 16. februar 2005 Hot Beauty, grillkrydder, oregano, salt, pepper og sitronpepper er vel det viktigste her.
Calla Skrevet 17. februar 2005 #8 Skrevet 17. februar 2005 Har blitt helt avhengig av Magi, en tysk flytende krydderolje og smaksforsterker. Laget av en plante med samme navn tror jeg. Ypperlig i sauser og dressinger. Skal mase litt på Lidl, så kanskje jeg slipper å dra til tyskland for å kjøpe den...
Amanja Skrevet 17. februar 2005 #9 Skrevet 17. februar 2005 Hmm.. *kikke i skapet* Salt, selvfølgelig. Sort pepper Hvit pepper Sitronpepper Peppermix Krydderblanding Karri Kanel Hot Beauty Spice Chili Basilikum Kyllingkrydder ...er de viktigste for meg i hvert fall:-)
Gjest gjest1 Skrevet 17. februar 2005 #10 Skrevet 17. februar 2005 En digresjon: salt er ikke ett krydder, men en smaksforsterker.
Arwen Skrevet 17. februar 2005 #11 Skrevet 17. februar 2005 Har ca 50 forskjellige krydder stående og ca alle er like viktige. De brukes jo til forskjellige annledninger. Tror det eneste jeg ikke bruker ofte er Estragon. Må ha saltm pepper og fersk hvitløk. Alltid!
ivanka Skrevet 17. februar 2005 #12 Skrevet 17. februar 2005 kanel kardemomme muskat nellik hel svart pepper gressløk (frossen) hvitløk (fersk) timian rosmarin salvie estragon oregano persille chili div. karriblandinger garam masala tandoori masala safran vaniljestang
Gjest Anonymous Skrevet 17. februar 2005 #13 Skrevet 17. februar 2005 En ting som jeg glemte i den forrige tråden: Pomerans. Ikke er det et krydder (men jeg bruker det i pulverform) og ikke bruker jeg det ofte (til pepperkaper), men nå er det iallefall nevnt.
-Fisken- Skrevet 17. februar 2005 #14 Skrevet 17. februar 2005 DEt aller viktigste er sitronpepper. Ellers så står de fleste navnte krydderne i skapet her hjemme og.
Gjest Gjesta Skrevet 18. februar 2005 #15 Skrevet 18. februar 2005 Enig med Aniola, Sitronpepper er det aller viktigste. Videre må jeg ha anis i hus, estragon, hvitløkspulver, paprikakrydder, basilikum og kjærlighetsurt. Bruker helst fersk kinesisk hvitløk.......
Arwen Skrevet 18. februar 2005 #16 Skrevet 18. februar 2005 Bruker helst fersk kinesisk hvitløk.......
ashera Skrevet 18. februar 2005 #17 Skrevet 18. februar 2005 Pr. idag: Urter: Rosmarin, salvie, oregano, timian, laurbærblader, limeblader, basilikum (selv om fersk er best). Så må jeg ha ulike typer pepper - svart, grønn, hvit, rosé, div. chilityper og paprikapulver. Av krydder har jeg anisfrø, allehånde, kardemomme, nellik, kanel, cummin samt noen ulike blandinger fra Østen (uten helvetespulveret MSG). Har vanlig strøsalt, havsalt til kvernen samt fingersalt. På kjøkkenbenken har jeg fiskesaus, trøffelolje, vanlig olivenolje samt andre oljer, peppersaus, soyasaus, balsamico, fiskefond, kalvefond og kyllingfond.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå