puppi Skrevet 12. mars 2018 #1 Skrevet 12. mars 2018 Arrgh, blir helt uvel inni meg, av alle disse bank/låne-reklamene. Og syntes jeg ser titals av dem på TV/nett hver dag. Der det lokkes med at du kan «unne deg noe ekstra»- allerede i dag. Det være seg reise til Barcelona, shopping med venninner, oppussing av leilighet (ok, det er kanskje ikke så ille - det er i hvertfall varig). Skjønner ikke at det er lov, disse reklamene er jo åpenbart rettet mot mennesker som (i hvertfall økonomisk) burde være beskyttet mot seg selv. Håper de får lånt ut så mye penger, at når en dag Norge AS går ad dundass, og rentene går opp, så får de så store problemer med å drive inn pengene, at de selv går under. 4
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #2 Skrevet 12. mars 2018 Jeg hadde aldri gjort det. Jeg bruker kredittkort for å betale reise og ellers når jeg er ute på tur, men betaler med en gang jeg kommer tilbake. Det jeg ikke skjønner, er at noen tar opp sånne lån. Anonymkode: 7cc94...ecc 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #3 Skrevet 12. mars 2018 Tenker det samme. De reklamene går også heeele tiden på radio, og jeg forstår ikke at det er lov å reklamere for. Norge har så mange regler på så MYE, og dette her, som faktisk kan ruinere folk, det er helt ok... Det samme gjelder betting-reklamer, men de er i hvert fall ikke på alle TV-kanaler. Det er ekkelt. Anonymkode: 5466c...804 3
isw Skrevet 12. mars 2018 #4 Skrevet 12. mars 2018 Oppussing av leilighet kan fint finansieres med boliglån! Jeg også stusser over at så aggressiv markedsføring av et produkt som er langt skadeligere enn alkohol og tobakk er lovlig. Oppfordrer til å google Forbrukslån og klikke på de betalte linkene uten å søke lån. Hver gang du gjør det, koster det banken over 600 kr.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #5 Skrevet 12. mars 2018 Med tanke på de andre forbudene og restriksjonene vi har her i landet, er det rart det er lovlig ja. Anonymkode: a6670...aa1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #6 Skrevet 12. mars 2018 Neida. Om folk tar opp slike lån og ikke klarer det, fortjener de hele nedturen. Ikke noe andre med orden i økonomien trenger å bruke et sekund på:-) Anonymkode: 0ccb3...1d6
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #7 Skrevet 12. mars 2018 11 minutter siden, isw skrev: Oppussing av leilighet kan fint finansieres med boliglån! Jeg også stusser over at så aggressiv markedsføring av et produkt som er langt skadeligere enn alkohol og tobakk er lovlig. Oppfordrer til å google Forbrukslån og klikke på de betalte linkene uten å søke lån. Hver gang du gjør det, koster det banken over 600 kr. Hvor har du funnet ut at de betaler 600kr pr klikk? Anonymkode: 83755...1c7 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #8 Skrevet 12. mars 2018 Fordrlen med kredittkort er de rentefrie dagene, rabattene, reiseforsikringen og at du kan få tilbake pengene om du blir svindlet. Men man må ha kontroll, hvis ikke er det jo dømt til å gå galt. Har reagert på reklamene jeg også, de burde vært ulovlige. Anonymkode: 0bebf...d4b 1
Gjest N-Nøff Skrevet 12. mars 2018 #9 Skrevet 12. mars 2018 Tjeee. Jeg har tatt det opp én gang, men da hadde jeg mulighet til å betale ned 4000/6000 i mnd, egentlig skulle jeg betalt 700 kr/mnd. Jeg ser ikke noe galt med det så lenge man nedbetaler det svært raskt.
Gullik Skrevet 12. mars 2018 #10 Skrevet 12. mars 2018 Enig at det er galskap. Rart at skolen ikke har privatøkonomi som fag. Kjøper du en ferie til et lån med 15% rente, da har du ikke forstått mye. Før eller siden vil det gå ad dundas økonomisk. Dessverre er verden slik at uten forbrukslån, så ville mange lånt penger på det illegale markedet i stedet. Der er rentene like høye, og gebyrene kneskåler og fingre...
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #11 Skrevet 12. mars 2018 2 minutter siden, Neinøff skrev: Tjeee. Jeg har tatt det opp én gang, men da hadde jeg mulighet til å betale ned 4000/6000 i mnd, egentlig skulle jeg betalt 700 kr/mnd. Jeg ser ikke noe galt med det så lenge man nedbetaler det svært raskt. Men dette er jo galskap. Lånet koster deg jo masse i renter. Da burde du heller tatt opp et annet lån. Anonymkode: 0bebf...d4b
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #12 Skrevet 12. mars 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men dette er jo galskap. Lånet koster deg jo masse i renter. Da burde du heller tatt opp et annet lån. Anonymkode: 0bebf...d4b Eller spart penger til det du ønsket å bruke lånet på. Da hadde du hatt mye mer penger også. Anonymkode: 0bebf...d4b 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #13 Skrevet 12. mars 2018 Hva er fleksibelt lån? Anonymkode: 57183...366
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #14 Skrevet 12. mars 2018 34 minutter siden, puppi skrev: Arrgh, blir helt uvel inni meg, av alle disse bank/låne-reklamene. Og syntes jeg ser titals av dem på TV/nett hver dag. Der det lokkes med at du kan «unne deg noe ekstra»- allerede i dag. Det være seg reise til Barcelona, shopping med venninner, oppussing av leilighet (ok, det er kanskje ikke så ille - det er i hvertfall varig). Skjønner ikke at det er lov, disse reklamene er jo åpenbart rettet mot mennesker som (i hvertfall økonomisk) burde være beskyttet mot seg selv. Håper de får lånt ut så mye penger, at når en dag Norge AS går ad dundass, og rentene går opp, så får de så store problemer med å drive inn pengene, at de selv går under. Ad undas 2 minutter siden, Gullik skrev: Enig at det er galskap. Rart at skolen ikke har privatøkonomi som fag. Kjøper du en ferie til et lån med 15% rente, da har du ikke forstått mye. Før eller siden vil det gå ad dundas økonomisk. Dessverre er verden slik at uten forbrukslån, så ville mange lånt penger på det illegale markedet i stedet. Der er rentene like høye, og gebyrene kneskåler og fingre... Ad undas. https://snl.no/ad_undas Hvordan får dere mening i noe ved å skrive "ad dundass" og "ad dundas"? Anonymkode: 0ccb3...1d6 2
Gjest N-Nøff Skrevet 12. mars 2018 #15 Skrevet 12. mars 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men dette er jo galskap. Lånet koster deg jo masse i renter. Da burde du heller tatt opp et annet lån. Anonymkode: 0bebf...d4b Nei, faktisk ikke.
Gjest N-Nøff Skrevet 12. mars 2018 #16 Skrevet 12. mars 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eller spart penger til det du ønsket å bruke lånet på. Da hadde du hatt mye mer penger også. Anonymkode: 0bebf...d4b Noen ganger trenger man penger på flekken. Ikke om 4 mnd.
Gullik Skrevet 12. mars 2018 #17 Skrevet 12. mars 2018 1 minutt siden, Neinøff skrev: Noen ganger trenger man penger på flekken. Ikke om 4 mnd. Det er sant, men da bør det ikke være for å "unne deg noe ekstra". 2
Gjest N-Nøff Skrevet 12. mars 2018 #18 Skrevet 12. mars 2018 1 minutt siden, Gullik skrev: Det er sant, men da bør det ikke være for å "unne deg noe ekstra". Tjo. Jeg ble glad, så lenge det varte. Bil er vel eksra, jeg har en bil som ikke er kjøpt med lån. Neste gang tror jeg at jeg tar på billån og kjøper en nyere en, og det er for å ha en nyere bil fordi jeg synes det er stress å ha bil på verksted. Det er vel litt jålete egentlig, litt "ekstra".
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #19 Skrevet 12. mars 2018 Ja, vi har shoppet for lånte penger. Vi hadde fleksibelt boliglån, brukte kredittkort og betalte med fleksilånet. Det var i en periode hvor vi egentlig hadde romslig økonomi, og det lurte oss til å bruke mer enn vi faktisk hadde. En dag dro vi hodet opp av sanden, så at situasjonen hadde endret seg, gikk over til normalt boliglån og har siden bare brukt penger vi har. Alle havner ikke i luksusfellen, selv om vi noen ganger tar dårlige valg Anonymkode: 5d862...50f
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 #20 Skrevet 12. mars 2018 Spørs hva som ligger i begrepet "fleksibelt lån". Er det f. eks. rammelån som kan bakes inn i boliglånet til gunstig rente og man ellers har god økonomi (ok/god og stabil inntekt) ser jeg ikke problemet med å unne seg litt ekstra i blant. Men man bør selvsagt ta høyde for renteøkninger i boliglånet, og dermed rammelånet. Fleksibelt lån i form av kredittkort eller andre dyre forbrukslån. Nei, det skal jeg ikke bruke. Anonymkode: 6a0dd...909
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå