Gå til innhold

Pluss og minus ved ul i uke12(nakkefold)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

hva anbefaler dere? Skapet det mer stress enn glede? Mange som har fått misvisende svar og senere beskjed om at alt er bra?

Anonymkode: e0dbb...bf7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Statistikken på ul + hormonblodorøve skal gi 60% sikkerhet. Ville aldri vært nok for meg. 

Hvis det ikke er grunn til å ta testen, ville jeg latt være. Om du absolutt må ville jeg reist til Danmark og tatt diagnostikk der.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt UL i uke 12 i begge svangerskap, tror det har blitt veldig vanlig med tidlig ultralyd :) For min del var det mest for å se at det var liv der og at ting så normalt ut, før vi  gikk «offentlig» ut med graviditeten. Jeg synes det er lenge å vente helt til ordinær ultralyd. Det gjorde det også mer virkelig å få se den lille. Ved uke 12 ser man et lite menneske. 

Anonymkode: 9342f...a37

AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk UL ved uke 12/13 pga arvelig hjertefeil. Det er visstnok det mest gunstige tidspunktet å sjekke hjertet til babyen på. Var jo hyggelig å få høre i forbifarten at alt så bra ut og at nakkefold var fin (selv om det ikke var fokus i undersøkelesen). Men om jeg var bekymra for downs e.l ville jeg nok heller ha dratt til utlandet og tatt tester der.

Anonymkode: 72651...780

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil ikke anbefale hverken det ene eller det andre, men som du skriver selv: mange får misvisende svar. Man risikerer å gå uker og måneder med kanskje unødvendige bekymringer. Om du velger å sjekke, bør du ha tenkt grundig gjennom hva du vil gjøre om resultatene sier at noe er galt.

Selv har jeg valgt å ikke ta tidlig ul. Jeg tok heller ikke fosterdiagnostikk med nr. 2, selv om jeg kunne få det pga alder. Vi valgte å ta det som eventuelt måtte være etter at barna var født.

Anonymkode: 4df04...1c7

Skrevet

Jeg fikk ul via sykehuset pga risikosvangerskap. Men hadde tatt privat uansett. Hvis det er noe som kan oppdages ønsker jeg å vite om det. Hvis en får misvisende svar kan en jo ta videre undersøkelser for å finne ut om det virkelig stemmer. Jeg blir mer stresset av å ikke vite, det er jo smak og behag. 

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil ikke anbefale hverken det ene eller det andre, men som du skriver selv: mange får misvisende svar. Man risikerer å gå uker og måneder med kanskje unødvendige bekymringer. Om du velger å sjekke, bør du ha tenkt grundig gjennom hva du vil gjøre om resultatene sier at noe er galt.

Selv har jeg valgt å ikke ta tidlig ul. Jeg tok heller ikke fosterdiagnostikk med nr. 2, selv om jeg kunne få det pga alder. Vi valgte å ta det som eventuelt måtte være etter at barna var født.

Anonymkode: 4df04...1c7

Ved mistanke om at noe er unormalt, så blir man jo henvist videre for utredning. 

Anonymkode: 9342f...a37

AnonymBruker
Skrevet

Valgte nipt-test i Danmark istedenfor ultralyd i uke 12 i Norge. Var veldig bestemt på at dersom nipt viste noe økt risiko, så ville jeg tatt fostervannsprøve/morkakeprøve og tatt abort dersom fosteret var sykt. Er veldig glad for at jeg tok nipt. I Danmark har de lov til å se etter nakkefold (De aller fleste gravide der tar nipt), i Norge har de egentlig ikke det, men dersom de "tilfeldigvis" oppdager noe som kan tyde på downs f.eks så blir man henvist videre. Om man velger å bare ta ultralyd i uke 12 i Norge ville jeg vært veldig bestemt på hvem jeg ville tatt det hos og ikke, ettersom noen sier med engang man kommer dit at de ikke sjekker nakkefolden ..

Anonymkode: 950db...4f2

AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk påvist fortykket nakkefold på UL 11+6 og senere tester viste at alt var greit. Så det skapte unødig bekymring hos oss. 

Angret likevel ikke på UL så tidlig og mannen spesielt var veldig fornøyd med hvor grundig alt ble sjekket. Vi er ganske rolige og bekymringsløse av natur, så vi mistet ikke akkurat nattesøvnen mens vi ventet på prøvesvarene. Hadde vi ikke dratt på TUL ville vi tenkt mer på om det var liv eller ikke, og det var godt å få svar på det.

Anonymkode: 62147...f08

Skrevet

Vi var på tidlig UL i dag faktisk. 13+1. Var hos en spesialist på fosterdiagnostikk (privat). Vi gjør det for å få en pekepinn på at alt er bra, og med det mener jeg å faktisk se et intakt foster. Da blir graviditeten med en gang litt virkelig (jeg har mistet svært sent i første trimester tidligere, og har nok av det blitt litt ødelagt og ikke helt klart å glede meg over en graviditet før jeg har fått indikasjon på at alt er bra). Han vi var hos viser også nakkefold, neseben, blodomløp i hjertet, også var det noe han kunne se etter ryggmarksbrokk også, men det husker jeg ikke hva var. Hos oss var alt bra, og selv om ting selvfølgelig fortsatt kan skje, så er det betryggende for oss nå å vite at for øyeblikket er alt som det skal være. 

En ekstra bonus er at han vi var hos faktisk er ganske god på å se kjønn så tidlig. Det er jo ikke så viktig i det store og hele, men det er som sagt en bonus. Og så er det er jo egentlig ganske utrolig, men jammen viser diverse googlesøk at han som oftest har helt rett. 

Jeg synes det er ekstremt stor forskjell på offentlig og privat ul, både med tanke på at den offentlige føles mer som en medisinsk undersøkelse som en forberedelse til fødsel, mens den private føles mer for å opplyse mor og far mest mulig om fosteret. Det er også stor forskjell på ultralydutstyret som blir brukt.

--

Nå har ikke jeg opplevd å få negative tilbakemeldinger på ultralyd, men jeg har opplevd å ikke ta ultralyd og så oppleve svangerskap utenfor livmoren sent i første trimester. Det anbefales ikke! Skulle ønske jeg kunne skru tiden tilbake og tatt en skikkelig tidlig ultralyd i det svangerskapet også. Det hadde vært en tøff beskjed å få der og da, men samtidig så hadde jeg sluppet unna å være døden nær i en hasteoperasjon, og jeg hadde hatt en eggleder mer. Så jeg tror faktisk at hvis noe er galt, så ville jeg heller ha visst om det og forberedt meg mentalt enn å gå og ane fred og ingen fare. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal ta UL neste uke når jeg er 11+6. Mest for å bekrefte liv før jeg forteller nyheten. Har hatt MA før, så er litt forsiktig med å håpe på det beste. 

Jeg er i utgangspunktet ikke negativ til barn med downs, men det er jo klart at hvis de oppdager noe unormalt på UL neste uke så vil jeg jo gjerne ha ekstra oppfølging. 

Anonymkode: 5a4c6...4d6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil anbefale at du tar tidlig ul. Bare for å sjekke at det står bra til.  Det er leit å skulle komme til oul å få vite at det er noe alvorlig galt med fosteret og at det ikke er levedyktig og du må ta abort. Det er jo trist uansett hvor lenge en har kommet, men det føles jo veldig bortkasta og unødvendig å måtte gå 2 mnd lengre enn hva man hadde behøvd hvis det kunne blitt oppdaget på tidlig ul. 

Anonymkode: db89a...f80

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...