Gå til innhold

Barn og hamster

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noe selskap for barna med en hamster? 

Anonymkode: a0ed4...fbf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor store barn? 

Anonymkode: 9e5fe...d03

Skrevet

Nei. De er ganske skjøre, små skapninger, de lever bare i to år og sist, de er stort sett bare våkne om natten. Det kan fungere for store barn, minimum ti år, ikke ellers. 

• Liker 8
Skrevet

Store barn, ja! Over 8-9-10 år, avhengig av barnet...

For en 4-5-åring vil jeg si nei. Da er det bedre med marsvin (må være to) som liker å ligge på fanget og kose. Vi har begge deler.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det er mer selskap i et marsvin, men jeg har aldri hatt hamster. Er ikke de veldig små og sover hele dagen?

Anonymkode: 9ab2a...fd3

Skrevet

Jeg hadde også gått for marsvin eller kanskje kanin eller høner?

Skrevet (endret)

Små barn burde ikke få hamster, med mindre en foreldre påtar seg hovedansvaret for det og er streng med hvordan hamsteren skal behandles. Hamster er noen veldig sarte og redde skapninger. Brå bevegelser og mye støyende lyder skremmer dem veldig, og yngre barn har ofte en tendens til å klappe/ta på litt for hardt. 

Dette gjelder alle burdyr: Størrelsene på burdene som dyrebutikken anbefaler (dette vet jeg spesielt gjelder for hamster og kaniner) er ALTFOR små. Hamstere er åtedyr som kommer fra ørkenen, så de er vant til å løpe opp mot 4 mil på en natt. De trenger mye plass, og et godt, stort løpehjul.

Dyrebutikker har generelt mye feilinfo når det gjelder smådyrhold, så jeg anbefaler å gjøre en del research på forhånd, uansett hvilket dyr dere velger å anskaffe. Anbefaler også å kjøpe dyret fra et profesjonelt oppdrett, eller å sjekke Finn for dyr som gis bort, da dyrene i dyrebutikken ofte er avlet opp under dårlige kår.

Sorry, dette ble mye mer enn du spurte om! Jeg mener barn generelt får dyr altfor lett, uten at foreldrene er særlig engasjert i dyrene selv. Dette e veldig trist, så håper du og andre foreldre som tenker på å anskaffe dyr tenker nøye gjennom det og undersøker mye om dyret på forhånd. Lykke til:)

Endret av Eira.
  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Først skal instillingen endres litt. Det er ikke barna som får dyr, det er foreldrene. Barn under 13 har ikke lov til å ha hovedansvar. Så det er dere som voksne som må være ivrige på dyret dere skal skaffe, dere kan ikke bare gi de bort når ungene går lei, hva lærer de av det liksom.

Anonymkode: 9e5fe...d03

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal selvsagt ha ansvaret for hamsteren selv ;) Har et barn på ti år som ønsker seg hamster. Ser at det blir mere å legge til rette for at den skal trives (stort bur, aktiviteter,  være ute hver kveld, få sove om dagen.. ) enn at det blir kos. Det nærmeste en kommer kos er vel å gi den en matbit fra hånden og stryke den på ryggen. Altså et hobbydyr snarere enn et kjæledyr. Er det noen her med barn som har satt pris på å stelle med en hamster? Eller som har hamster og kan se for seg at det vil være fint for et barn på rundt ti år? Eventuelt som har motsatt erfaringer?

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville heller valgt hetterotte. Sosiale og forholdsvis robuste skapninger.

Anonymkode: e056b...812

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal selvsagt ha ansvaret for hamsteren selv ;) Har et barn på ti år som ønsker seg hamster. Ser at det blir mere å legge til rette for at den skal trives (stort bur, aktiviteter,  være ute hver kveld, få sove om dagen.. ) enn at det blir kos. Det nærmeste en kommer kos er vel å gi den en matbit fra hånden og stryke den på ryggen. Altså et hobbydyr snarere enn et kjæledyr. Er det noen her med barn som har satt pris på å stelle med en hamster? Eller som har hamster og kan se for seg at det vil være fint for et barn på rundt ti år? Eventuelt som har motsatt erfaringer?

Ts

Kommer vel helt an på barnet, tenker jeg. Er hen veldig interessert i dyr generelt, adferd og deres naturlige behov? For slike barn er det kanskje like spennende å legge til forholdene til rette og se dyret utfolde seg som å håndtere det.

Tenker som AB 812 at kanskje hetterotter hadde vært et bedre valg dersom kos og nærhet er den største delen av interessen. Hetterotter er trivelige dyr! :) 

Anonymkode: 3bab9...98b

Skrevet (endret)
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Så bra at du uansett tenker å påta deg hovedansvaret:)

Jeg tenker at hvor mye glede barnet ditt får ut av hamsteren kommer mest an på hva slags "underholdning" h*n ønsker fra et dyr? Som barn hadde jeg fisker, som jo ikke kan koses med eller engang tas på. Fiskehold var likevel noe av det gøyeste jeg visste, og jeg elsket å gjøre det finest mulig for fiskene i akvariumet, kjøpe nye ting/planter/fisker osv. 

Noe av det samme kan være med hamster, at selve ansvaret med at hamsteren har det godt og får dekket sine behov, samt har et stort og stort fint bur med leker/hus/mat osv., kan være underholdning i seg selv for et barn. Det blir kanskje litt hva dere snakker om på forhånd hva dyret er, og hva slags interesser barnet ditt har? Har barnet ditt gitt uttrykk for hvorfor h*n ønsker seg hamster?:)

Ingen dyr er jo laget for å underholde mennesker, så barnet burde heller ikke bli fortalt at "nå får du dyret for leking og kos" f.eks., men at kosing og klapping er noe man kan gjøre hvis dyret har lyst til det. 

Endret av Eira.
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Hamster er generelt ganske usosiale og kjedelige dyr. De er mest våken om natta, og sover mye om dagen. Det er liksom ikke så mye ''stell'' med dem - ei heller så mye kos. Litt er det jo alltids, men kanskje marsvin eller kanin hadde vært bedre? Jeg har selv hatt flere hamstere, men jeg ser for meg at en 10-åring som vil ha et kjæledyr kan komme til å ''plage'' den litt siden hamsteren helst vil sove hele dagen og løpe om natta. 

Anonymkode: ddabe...81b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...